jingleyschmidt's Substance / Sentier Adventures

velovin

Aktiv medlem
Fin tur!

Angående DMR-pedalerna är det enkelt att bara gänga ur axeln och trycka in lite nytt fett så försvinner gnisslet. Tänk på att ena sidan är "felgängad", rätt säker på att det är högersidan, men tar inte gift på det.

Murdock

Aktiv medlem
Kolla gärna in kartan och se ifall det faktiskt inte går en väg igenom tomten. Ibland kan det faktiskt vara så och då får fastighetsägaren bita ihop och ta det. Ibland blockerar de tom vägen och det får de naturligtvis inte göra.

En annan sak jag märkt. När man cyklar riktigt långsamt en sträcka, faller man framåt för att man inte har tryck på pedalerna och då belastar man händerna. Ifall du upplevde detta kan det vara en idé att välja en cykel du sitter mer upprätt på.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Kolla gärna in kartan och se ifall det faktiskt inte går en väg igenom tomten. Ibland kan det faktiskt vara så och då får fastighetsägaren bita ihop och ta det. Ibland blockerar de tom vägen och det får de naturligtvis inte göra.

En annan sak jag märkt. När man cyklar riktigt långsamt en sträcka, faller man framåt för att man inte har tryck på pedalerna och då belastar man händerna. Ifall du upplevde detta kan det vara en idé att välja en cykel du sitter mer upprätt på.
Det gick en väg igenom deras tomt/mark, en grusväg som ledde vidare till andra grusvägar osv. Men det var lite lurigt, för deras hus och innergård var på vänster sida om grusvägen, sen hade som en bod eller något på andra sidan grusvägen, men jag upplevde verkligen att det inte var ett intrång.

Jag sa att han skulle sätta upp en bom av något slag om det faktiskt var som han sa, men det gick tydligen inte för då kommer ju inte posten fram till hans postlåda. Känns som man enkelt kan lösa det genom att flytta postlådan... Jag blir sjukt nyfiken på att faktiskt kolla upp vad som gäller där. Hans ”Privat väg”-skylt har väl ingen bäring i sammanhanget?

Angående tryck på händerna så har det fungerat väldigt bra senaste tiden. Var nog mest första veckorna på graveln som det var ovant, nu känns det mesta bra!

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Så, det svarta är vägen jag cyklade som jag trodde var OK enligt Naturkartan-appen. Dom hade en stor innergård utanför deras hus, två bodar, sen gick grusvägen på utsidan. Andra sidan grusvägen var ännu en bod eller något sånt där. Det kändes inte som att jag begick något hemfridsbrott. Avståndet från grusvägen till huset var längre än ett normalt villaområde eller sommarstugeområde (kanske dålig jämförelse men ah).

Hade inte gubbfan och hans partner varit så otrevliga så hade jag gärna bett om ursäkt och pratat med dom, men som sagt, dom kanske är trötta på alla som vill besöka Lilla Hawaii och begår samma misstag som jag, om dom nu har rätten på sin sida.

kil_hus_hemfridsbrottololol.jpg

Örjan Lax

Aktiv medlem
Ja även om det är privat tomt så innebär det inte per automatik att man inte får gå eller cykla förbi genom tomten. Vad som däremot är viktigt att ta hänsyn till är den s.k. hemfridszonen vilket inte alltid är så lätt att se var gränsen för den går, utan man får försöka använda sunt förnuft, och läsa av ev. signaler från boende och hundar...

marr

Moderator
Forumvärd
Så som den vägen är ritad så tror jag nog att det bara är att cykla på.

storfiskarn

Aktiv medlem
Jäkla tråkigt när man träffar på såna tjurskallar.
Inte ofta jag råkat ut för det, men det kan ju förstöra en runda ganska snabbt.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
På tal om inget, men jag såg en jättefin räv igår, rådjur, två hägrar, en igelkott, några slags rovfåglar och en, vad jag tror, aspfjäril! Fjärilen var mörk, kanske svart, och hade något blått på sig och vita prickar/fläckar.

Det var så sjukt för jag och tjejkompisen satt på en klippa vid vattnet och i ögonvrån ser jag något stort svart närma sig min axel och jag blev LIVRÄDD, och kompisen blev livrädd för min reaktion. Haha. Jag förstod liksom inte vad det var som flaxade omkring vid mig. En geting eller humla känner man ju igen, men fjärilar brukar inte vara så närgångna. När chocken avtagit så såg vi denna vackra och udda fjäril! Försökte naturligtvis knäppa en bild men då passade det inte att sitta still. Faktum är att jag lyckades inte fånga ett enda djur på bild.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Inte mycket cyklat sista tiden. Solskenscyklare som jag är så ger jag mig inte gärna ut i regnet och blåsten. :P Även haft lite annat skit att styra med som tagit både tid och energi. Idag regnade det dock inte så kände att det var dags att röra på fläsket. Stack ut till vännerna i Gårdeby, oanmäld, vilket visade sig var dåligt för dom skulle precis dra på barnkalas när jag kom. Bra timing som vanligt! Stannade bara och snacka en liten stund sen vände jag hemåt. Blir ändå nästan 4,5 mil fram och tillbaka, så det är ju en lagom sväng. Passade på att fota hennes katt, och det var ungefär vad jag fick med mig från dagens tripp!

Tog upp Sondern för att ta av däcken på den. Synd att så fina Vittoria Mezcal-däck bara ska stå och ruttna i förrådet. Tanken var att slänga på dom på Sentiern och testa, men efter att ha krängt av Mezcal-däcken och krängt på originaldäcken på Sondern så var jag helt svettig, så nästa däckbyte tar jag en annan dag när andan faller på. :P Måste ju hålla på och slabba med tätningsvätska också!

2020-07-07_1.JPG

2020-07-07_2.JPG

HåkanC

Aktiv medlem
Tog upp Sondern för att ta av däcken på den. Synd att så fina Vittoria Mezcal-däck bara ska stå och ruttna i förrådet. Tanken var att slänga på dom på Sentiern och testa, men efter att ha krängt av Mezcal-däcken och krängt på originaldäcken på Sondern så var jag helt svettig, så nästa däckbyte tar jag en annan dag när andan faller på.
Du kanske kan hitta bättre verktyg för jobbet i den här tråden

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Du kanske kan hitta bättre verktyg för jobbet i den här tråden
Få av däcken är inga problem, men att få på dom igen är en annan historia ibland. :P

HåkanC

Aktiv medlem
Om du nu visste svaret, hade du inte bara kunnat säga det då istället för att vara en besserwissrig surgubbe?
Är det inte snarare så att du är lat och otacksam som avfärdar de tips du får utan att ens läsa dem?
Hur mkt kräver du egentligen av de som tipsar dig här i Forumet?
Vad blir ditt nästa krav?
Att jag skall komma hem till dig och göra jobbet åt dig?

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Är det inte snarare så att du är lat och otacksam som avfärdar de tips du får utan att ens läsa dem?
Hur mkt kräver du egentligen av de som tipsar dig här i Forumet?
Vad blir ditt nästa krav?
Att jag skall komma hem till dig och göra jobbet åt dig?
Jag kräver ingenting. Jag frågade inte dig om några jävla tips överhuvudtaget.

HåkanC

Aktiv medlem
För att du är en besserwissrig surgubbe som inte behöver läsa den här tråden något mer i fortsättningen, och ännu mindre skriva i den.
Nu kräver du en massa saker av mig igen, trots det du skrev i #1.188.
Du tycker alltså att du har rätt att kräva av mig inte endast vilka trådar jag skall få läsa i, liksom även vilka jag skall få skriva och dessutom, mer eller mindre, exakta vad jag skall skriva i de jag få skriva i!
Hur skall du ha det egentligen?

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Nån som vaknat på fel sida?
Nej, men det är så idiotiskt att tycka att man sitter inne på svar på frågor men inte vilja ge dom till någon utan istället hänvisa till en tråd där man ska behöva läsa massa meningslösa inlägg först. Särskilt när jag inte ens frågade om några tips. Är det inte bara trevligare och bättre att säga "Hej! Prova dessa, de ska tydligen vara bra"?

freddag

Aktiv medlem
Stack ut till vännerna i Gårdeby, oanmäld
det där med att komma oanmäld är kul att du gör, tycker jag. det är ju lite av en bortglömd konst, nuförtin ska allt bestämmas in i minsta detalj, bara för att det går. vid en minuts för tidig eller sen ankomst ska en meddelade detta via tre olika chattappar osv. när jag bodde i stan hade jag blivit livrädd om nån kom och plingade på från ingenstans, men som nybliven lantis känner jag att det är nåt sjukt med det ständiga och ängsliga träffbestämmandet. om det inte passar när någon kommer oanmäld är det väl bara säga det? det är ju bara säga "hej, tyvärr, jag har inte tid/lust/ork just nu" om det inte passar. jag tänker att nuförtin har folk blivit vana vid att komma med små lögner och undanflykter på sms/chatt, för varför de inte kan/vill ses. de har också blivit vana vid att ständigt visa upp sig från sin bästa sida. och särskilt i dessa tider av personligt varumärke och giggande och att ens vänner är ens "nätverk" och potentiella arbetsgivare, så blir det döläskigt när nån kommer oanmäld. bla bla, ursäkta utläggningen.

nästa däckbyte tar jag en annan dag när andan faller på.
det är ändå blött i skogen nu, inte propagandaföre för xc-däcken. tror sentiern kommer bli kul när den blir xc-fierad! folk harvar runt på så tröga cyklar och däck bara för att se ut som på reklambilderna från brittiska bikeparks och amerikanska skidorter.

HåkanC

Aktiv medlem
Nej, men det är så idiotiskt att tycka att man sitter inne på svar på frågor men inte vilja ge dom till någon utan istället hänvisa till en tråd där man ska behöva läsa massa meningslösa inlägg först. Särskilt när jag inte ens frågade om några tips. Är det inte bara trevligare och bättre att säga "Hej! Prova dessa, de ska tydligen vara bra"?
Så du kräver alltså att den som tipsar dig inte får länka till en tråd med relevanta tips, utan du vill alltså kräva av tipsaren att "läsa igen en massa meningslösa inlägg först" för att välja ut just de inlägg med de tips som skulle kunna vara de rätta för dig i just detta fallet, och allt detta jobb från tipsaren enbart för att du inte skall behöva läsa igenom tråden själv?

Är "det inte bara trevligare och bättre att säga" det från början då istället för upprepade personliga påhopp?

jingleyschmidt

Aktiv medlem
det där med att komma oanmäld är kul att du gör, tycker jag. det är ju lite av en bortglömd konst, nuförtin ska allt bestämmas in i minsta detalj, bara för att det går. vid en minuts för tidig eller sen ankomst ska en meddelade detta via tre olika chattappar osv. när jag bodde i stan hade jag blivit livrädd om nån kom och plingade på från ingenstans, men som nybliven lantis känner jag att det är nåt sjukt med det ständiga och ängsliga träffbestämmandet. om det inte passar när någon kommer oanmäld är det väl bara säga det? det är ju bara säga "hej, tyvärr, jag har inte tid/lust/ork just nu" om det inte passar. jag tänker att nuförtin har folk blivit vana vid att komma med små lögner och undanflykter på sms/chatt, för varför de inte kan/vill ses. de har också blivit vana vid att ständigt visa upp sig från sin bästa sida. och särskilt i dessa tider av personligt varumärke och giggande och att ens vänner är ens "nätverk" och potentiella arbetsgivare, så blir det döläskigt när nån kommer oanmäld. bla bla, ursäkta utläggningen.
Känns lättare att komma oanmäld till någon som bor på landet eller i hus överhuvudtaget jämfört med lägenhet. Vet inte varför egentligen. Personligen känner jag mig väldigt sårbar i min lilla lägenhet och det känns som ett intrång varje gång någon ringer på dörren. Jag tycker inte om det alls.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Så du kräver alltså att den som tipsar dig inte får länka till en tråd med relevanta tips, utan du vill alltså kräva av tipsaren att "läsa igen en massa meningslösa inlägg först" för att välja ut just de inlägg med de tips som skulle kunna vara de rätta för dig i just detta fallet, och allt detta jobb från tipsaren enbart för att du inte skall behöva läsa igenom tråden själv?

Är "det inte bara trevligare och bättre att säga" det från början då istället för upprepade personliga påhopp?
Det var ju du som VISSTE att det fanns tips specifikt för mig i den tråden, eftersom du skrev "Hade du bara läst tråden så hade du vetat att det fanns". Jag antog att du redan låg inne på den kunskapen.

wukkaN

Aktiv medlem
Min uppfattning av @HåkanC är just den "besserwissrig surgubbe". I en av mina första trådar frågade jag om tips på pendelväg till jobbet, jag tyckte att den var lite väl backig. Ditt svar var då att du brukar åka den när du ville ta det lugnt eller dylikt. Läser man dina andra trådar så har du, enligt mig, en förmåga att mästra och låta dryg i dina svar. Eventuellt är det avsaknaden av smileys som gör det, vad vet jag? :):):):)

marr

Moderator
Forumvärd
Jag föreslår att ni sköter er båda två. Annars låser vi tråden,varnar osv.

// moderator.

HåkanC

Aktiv medlem
Min uppfattning av @HåkanC är just den "besserwissrig surgubbe". I en av mina första trådar frågade jag om tips på pendelväg till jobbet, jag tyckte att den var lite väl backig. Ditt svar var då att du brukar åka den när du ville ta det lugnt eller dylikt.
Nja, inte om det är det här inlägget du menar: #5
För det jag frågar efter är dina backiga vägar, helt enkelt för att det vore kul att cykla där eftersom jag inte klarar av att hitta dem

wukkaN

Aktiv medlem
Nja, inte om det är det här inlägget du menar: #5
För det jag frågar efter är dina backiga vägar, helt enkelt för att det vore kul att cykla där eftersom jag inte klarar av att hitta dem
Vet du vad, jag missförstod nog din avsikt där och ber om ursäkt. Det var uppenbarligen ett dåligt exempel, eventuellt är jag färgad av Sixten-bråk-trådar. Oavsett så var det onödigt att skriva så, sådär opåkallat, sorry för det. Jag vaknade nog på fel sida idag, förlåt.

Edit: Ut mot Vissvass och/eller Brevik finns det härliga backar, för den med starkare ben än mina :) är

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Igår blev det en 41km-tripp på STANCEN. Tanken var att utforska lite kring Storsjön/Mariehovsjön, den efterföljande Lillsjön (en av många med det namnet) och så Hjorthägnet i samma område. Tyvärr blev det mest skit av alltihopa! Nedplöjt, nyplanterat, svåråtkomligt, RISK FÖR ATT BLI SKJUTEN (!?), privata vägar, privata bryggor, cykelförbud, gallergrindar med kodlås och det ena med det tredje. Inget vidare kul. Lillsjön kom man inte ens åt. Vägen ledde fram till en stor kåk som verkade ha hela sjön för sig själva. No go, alltså. Rekommenderar ingen att dra till det där området överhuvudtaget! Redan när man svänger in där mot Björkliden där det står "Privat väg" så känner man direkt att man inte är välkommen! Varenda brygga har en "Privat brygga"-skylt upphängd.

Det är alltid så på finare ställen, oftast vid sjöar, tycker jag. Folk verkar inte vilja dela med sig av naturen. Den är liksom bara till för dom, inte för oss andra. Jag cyklar alltid försiktigt, jag höjer blicken och vill/försöker hälsa på alla, men den typen av bemötande får jag ju inte alltid tillbaka. Det är inte det att folk är rakt av otrevliga, men gensvaret är ju inte alltid lika glatt så att säga. :D

Nåväl. Det är väl så det är när man inte kommer från pengar och har fina sommarstugor vid vattnet. Då ses man ner på! Särskilt om man sitter på en cykel och inte en häst. Och hästar, och ryttarna i synnerhet, är en historia för sig!

2020-07-14_1.JPG

2020-07-14_2.JPG

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Förra året sa jag att det skulle vara kul att cykla 100km på en dag. Det kändes som en kul milstolpe, så jag satte upp det som mål för 2020. Igår var dagen då det skedde! :D Förstår att 100km inte är så mycket för de flesta av er rutinerade och vältränade cyklister, men för en tjockis som jag som aldrig varit varken vältränad eller haft bra kondis så var det ändå en liten bedrift som jag faktiskt är stolt över!

Egentligen var det inte meningen att cykla så långt igår. Vädret var fint och min plan var att besöka en borgruin utanför Söderköping, Skällviks Borgruin. Men först cyklade jag till Ramunderberget och utforskade lite leder där. Väldigt coolt! Och jobbigt. :P Som tur var fanns det gott om blåbär!

När jag var klar med halva leden så kände jag att det var dags att dra vidare och försöka komma tillbaka till Söderköping lite smidigt, men det var lättare sagt än gjort. Jag orkade inte ta leden tillbaka, så det blev en jäkla sväng runt för att komma tillbaka till slussen igen. Men det var tur! För efter att ha gnetat mig igenom grusvägar och traktorspår och korsat en åker så kom jag upp till ett mysigt, väldigt litet villaområde där en trevlig snubbe stod och murade ett garage. Jag frågade lite försiktigt om jag fick gå igenom, och det fick jag! Han var oerhört trevlig och sympatisk. Tipsade om skogsvägar och grusvägar och frågade om jag ville fylla på mina vattenflaskor, vilket var i välbehövligt. :D

Väl tillbaka i Söderköping stannade jag vid Kockens och drog i mig en hamburgertallrik för att fylla på lite energi, sen var tanken att cykla till just borgruinen och se vad det handlade om! Märkligt nog hade jag glömt bort vilken årstid det var och således hur trafikerade landsvägarna är i den riktningen. Det finns oerhört mycket vackra platser åt samma håll, så väl i Mogata så tänkte jag "Nae, nu pallar jag inte med dessa hetsiga och stressiga bilister något mer". Jag passade dock på att dra ner till Djursnäs, Hov och Kullerstad när jag ändå var där. Det ligger ju så fint vid Slätbaken. Tyvärr kom jag inte runt, så det blev ganska mycket fram- och tillbakacykling. Men det var det värt för att ha fått se lite nya ställen.

Nu bar det av till Söderköping igen. Jag tittade hur långt jag cyklat och det var redan strax över 50km. Det var då jag kände att, fan, jag har energi och kraft kvar, jag satsar på en 10-milare idag! Och så blev det. Östra Rydsvägen till Nybble, vidare till Hylinge och Västra Husby, där jag hälsade på mormor snabbt och snodde åt mig ett par goda ostmackor och ett glas juice, vidare till Snöveltorp och Luddingsbo och vägen upp till Klinga golfbana och så in mot stan, runt en veva mot Fiskeby och så hem. Därmed var 103km avklarat! Det gick fan inte fort, men det gick! :D Och jag är oerhört glad att det blev av!

Jag hade säkert kunnat cykla både längre och snabbare om det bara rört sig om asfalterad landsväg, men vad är vitsen med STANCEN om man inte kör lite varierad terräng? ;) Det är dessutom roligare! Och för dig som orkat läsa den här meningslösa texten kommer lite meningslösa bilder också! Väl mött.

2020-07-16_1.JPG

2020-07-16_2.JPG

2020-07-16_3.JPG

2020-07-16_4.JPG

2020-07-16_5.JPG

2020-07-16_6.JPG

2020-07-16_7.JPG

2020-07-16_8.JPG

2020-07-16_9.JPG

2020-07-16_10.JPG

2020-07-16_11.JPG

2020-07-16_12.JPG

Senast ändrad:

freddag

Aktiv medlem
en ordningsfråga: min språkkänsla säger att stancen i versaler och fetstil inte är korrekt. den känns dock så etablerad att citattecken, "Stancen", också känns fel. om du inte nöjer dig med en simpel versal i början av namnet kanske kursivering kan funka, Stancen. som ett fartyg. men jag är osäker på om en fortsätter kursivera efter första omnämnandet.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
en ordningsfråga: min språkkänsla säger att stancen i versaler och fetstil inte är korrekt. den känns dock så etablerad att citattecken, "Stancen", också känns fel. om du inte nöjer dig med en simpel versal i början av namnet kanske kursivering kan funka, Stancen. som ett fartyg. men jag är osäker på om en fortsätter kursivera efter första omnämnandet.
Jag kallar den bara för STANCEN, med fetstil och versaler, som en markering mot hur löjlig jag tyckte diskussionen var angående dess tidigare namn. Och så kommer jag fortsätta skriva ut det. Frågor på det?

freddag

Aktiv medlem
ja, vad exakt var löjligt med diskussionen? det är väl bara självklart att en försöker undvika att använda språk som nedvärderar kvinnor och raskt ändrar när nån påpekar att det slunkit sig in. och det var ju fint att du var så snabb att ändra till stancen. men nu är jag rädd att gubbarna på forumet tolkar fetstilsmarkeringen typ som "löjligt att man inte ens får säga subba i det här pk-feminazi-landet". och det vore väl trist?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer