[Josefsson] Så gick det sen + en älg

Wilier

Aktiv medlem
[Josefsson] Så gick det sen + en älg
Har tidigare tillropat forumet i två delikata ämnen. Nu känns det som att det är dags att följa upp med hur gick det sedan.

Del 1: Sadelkatastrofen. http://happymtb.org/forum/read.php/1/195378/337115
Japps, sadeln gick åt skogen och reklamationen likaså. Enda lösningen var alltså att laga den. Nu är det gjort och i vanlig ordning så kör jag lagningar på grottmansnivå. Köpte vanlig epoxy på Claes Olsson (Plastic Padding) + ett ark med vanlig glasfiberväv. Körde på ett lager väv+epoxy på ovansidan och 3 på undersidan. Slipade ovansidan med maskin för en mästerfinish, se själv och döm...




Del 2: Stiff upper lip. http://happymtb.org/forum/read.php/1/408940/419211
Ja det var ju dags att pensionera sin SID och jag ville ha något lätt och bra. Efter mycket ångest blev det så en stel Pace RC31. Har kört ca 20 timmar med den och är extremt nöjd, visst skallrar tänderna men det är sällan något problem. Hojen går dit man pekar och det snabbt. Skickar med några bilder på den kompletta hojen, numera under 9 kg.
Har än så länge i sett något behov av att gå upp i däcksdimension fram, kör med ett 2,1" däck med ca 2-2,5 bar i.



Sadeln sitter med en ganska kraftig lutning bakåt vilket var den tydligaste förändringen efter gaffelbytet. Får helt enkelt sitta lite längre bak på hojen och därmed minska massan över framhjulet.


mmmm, v-bromsar.





Sen möte jag en trevlig älg idag när jag var ute och cyklade i änggårdsbergen i göteborg, fick till och med en liten bild på honom.
 

Eric W

Aktiv medlem
[Josefsson] Så gick det sen + en älg
Hua, älgar är läskiga.
Mötte två härom kvällen.

Cykeln din är dock betydligt trevligare än älgar!
 

Strand

Medlem
[Josefsson] Så gick det sen + en älg
jag brukar se massor av rådjur när jag är ute.
dom står och tittar på en som om man va dum i huvet, kul och möta djur. fast älgar är lite större än bambi.
 

Leo

Ny medlem
[Josefsson] Så gick det sen + en älg
Aha, det är där du gömmer dig, i Änggårdsbergen? ;-) Fin älg, var den fredlig?

/Leo

ps. racertur till helgen kanske? Antingen lördag(eller Kinnekulle, om det är bra väder?) eller söndag?
 

gandhi

Aktiv medlem
[Josefsson] Så gick det sen + en älg
Såg en berguv på 10 meters håll idag på min tur mellan Södertälje och Järna! Mäktig uggla säger jag bara!
~K
 

cerro

Aktiv medlem
[Josefsson] Så gick det sen + en älg
Vacker cykel tycker jag. Finns det någon Wiliercross?

Under 9kg är inte dåligt, själv satsar jag på under 10kg, då med skivor och fs. (:
 

Skogling

Aktiv medlem
[Josefsson] Så gick det sen + en älg
Du har valt ena riktiga kanondäck för västkustskt majväder... undrar om inte framförandet av ekipaget på fälgen enkom gör din resa minst lika säker som med Explorer ? Du minskar vikt med 1kg på samma gång. :o

Mullig hoj och reportage annars. ;o)

//Skogling
 

Eric W

Aktiv medlem
[Josefsson] Så gick det sen + en älg
Det är inte alls koolt!!
Du behöver ha mycket fjädring för att svälja en älg!
Douh!

=)
 

Oscar

Aktiv medlem
[Josefsson] Så gick det sen + en älg
Ja det finns en del älg och de brukar ta sig över till Slottskogen ibland via marklandsgatan och skapa lite panik. Piketen brukar få komma å skjuta dom.
 

5153

Ny medlem
[Josefsson] Så gick det sen + en älg
Den där Älgen känner jag igen :-)
Jag var ytterst nära att köra in i den för två veckor sedan, intressant att den är total oberörd när man kommer brakandes i utförslöporna i Ängården.
Då den vägrade flytta på sig vände jag och tog en annan väg hem, dumt att mucka med någon som e så mycket större och snabbare.
//T
 

Wilier

Aktiv medlem
[Josefsson] Så gick det sen + en älg
Älgen var väldigt trevlig, tittade upp fint när jag sa omelett och fortsatte sedan äta blad.

Glömde skriva det viktigaste om sadeln, den väger numera 127 gram, innan lagningen låg den på 105 gram. Lyckades i läggandet av den exklusiva slutfinishen slippa bort 1 gram epoxy, kändes väldigt bra.

Hojen är fortfarande störande tung (för att vara helstel då), pedalerna är väl en del av skulden (2-300gram för tunga) men sedan vette fanken vad man skall kostnadseffektivt och funktionelt banta bort.
Vevparti (XTR typ) och DuraAce kasett bak står väl näst på tur då drivlinan är sliten (har just nu tvådelat fram då jag kört sönder lillen) vilket skulle gör något mer än 100 gram.

Har jag kommit till plånbokens gräns för fortsatt bantning??? Känns som jag helt tappar lusten vad det gäller cykling, finns det andra bra hobbies?
 

Leo

Ny medlem
[Josefsson] Så gick det sen + en älg
Wilier skrev:
-------------------------------------------------------
> Har jag kommit till plånbokens gräns för
> fortsatt bantning??? Känns som jag helt tappar
> lusten vad det gäller cykling, finns det andra
> bra hobbies?

Låter illa, du får nog montera dit lite tyngre grejer så du får lust att cykla igen. ;-)

/Leo
 

Wilier

Aktiv medlem
[Josefsson] Så gick det sen + en älg
Kan vara en lösning Leo, du brukar ju veta hur man gör :))). Igår fick det bli änggården, fint ställe att gömma sig på. Körde väldigt sakta och lungt, försökte köra de långa och branta backarna med väldigt låg puls för att se om det gick att hitta en ickesyraproduceranderytm, tror det behövs inför sommaren.
Var väldigt fint väder igår, en riktig höjdartur.
 

JLarsson

Aktiv medlem
[Josefsson] Så gick det sen + en älg
Wilier skrev:
-------------------------------------------------------

> Har jag kommit till plånbokens gräns för
> fortsatt bantning??? Känns som jag helt tappar
> lusten vad det gäller cykling, finns det andra
> bra hobbies?


Finns det kolfiber eller titanpjäser i schack?
 

Wilier

Aktiv medlem
[Josefsson] Så gick det sen + en älg
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Wilier skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Har jag kommit till plånbokens gräns för
> > fortsatt bantning??? Känns som jag helt tappar
> > lusten vad det gäller cykling, finns det andra
> > bra hobbies?
>
>
> Finns det kolfiber eller titanpjäser i schack?


man kanske skulle kunna göra lättningshål i pjäserna och bara tänka sig ett rutnät så man slipper den tunga plankan...
 

cerro

Aktiv medlem
[Josefsson] Så gick det sen + en älg
FRMs vevparti väger 718gram eller strax under och kostar 2750kr ifrån Allebike. lättare och billigare än XTR. (:

Din sadel är ju nästan lika tung som en vanlig SLR nu
 

5153

Ny medlem
[Josefsson] Så gick det sen + en älg
Har jag kommit till plånbokens gräns för fortsatt bantning??? Känns som jag helt tappar lusten vad det gäller cykling, finns det andra bra hobbies?

Snabbanalys, börjat med helstelt och tappat lusten.
Du får gärna prova min heldämpade så skall du se att det blir skojsigt att cykla igen :-)

//T
 

Wilier

Aktiv medlem
[Josefsson] Så gick det sen + en älg
5153 skrev:
-------------------------------------------------------
> Snabbanalys, börjat med helstelt och tappat
> lusten.
> Du får gärna prova min heldämpade så skall du
> se att det blir skojsigt att cykla igen :-)
>
> //T


snabbanalys var visst inte din starka sida :)
 

Markus F

Aktiv medlem
[Josefsson] Så gick det sen + en älg
Attans snugg hoj det där, om man bortser från dom klena och ynkliga bromsarna. Men å andra sidan så minskar ju fälgvikten med bromsanvändandet, och det lär ju tilltala dig.

Förresten, en älg bet min syster en gång.
 

TBone

Aktiv medlem
[Josefsson] Så gick det sen + en älg
Markus F skrev:
-------------------------------------------------------
> Förresten, en älg bet min syster en gång.

Älgbett kan vara rätt otrevliga saker.
 

C-dale

Aktiv medlem
[Josefsson] Så gick det sen + en älg
Wilier, kan man känna att gaffeln har några egentliga fjädrande egenskaper?
Böjer den sig när man bromsar hårt t.ex?
Så finns det någon anledning att byta en stel stål- eller alugaffel mot en Pace om man undantar vikt o estetiska skäl?

En som aldrig frågat förr.
 

Wilier

Aktiv medlem
[Josefsson] Så gick det sen + en älg
Markus F skrev:
-------------------------------------------------------
> Attans snugg hoj det där, om man bortser från
> dom klena och ynkliga bromsarna. Men å andra
> sidan så minskar ju fälgvikten med
> bromsanvändandet, och det lär ju tilltala dig.

ceramic behandlingen motarbetar mig hittills.

>
> Förresten, en älg bet min syster en gång.

ajdå, hälsa så gott.
 

Boe

Aktiv medlem
[Josefsson] Så gick det sen + en älg
C-dale skrev:
-------------------------------------------------------
> Wilier, kan man känna att gaffeln har några
> egentliga fjädrande egenskaper?
> Böjer den sig när man bromsar hårt t.ex?
> Så finns det någon anledning att byta en stel
> stål- eller alugaffel mot en Pace om man
> undantar vikt o estetiska skäl?
>
> En som aldrig frågat förr.

Den flexar rätt mycket i längsled när man bromsar hårt, men det är ett skönt flex tycker jag, mjuka förutsägbara röelser. Främst är det ju kronan som flexar, jag har iofs den gamla magnesiumvarianten. Jag tyckte det var stor skillnad mot stålgaffeln jag hade innan.


foto: TBone
 

Wilier

Aktiv medlem
[Josefsson] Så gick det sen + en älg
Boe skrev:
-------------------------------------------------------
> C-dale skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> Den flexar rätt mycket i längsled när man bromsar hårt, men det är ett skönt flex tycker
> jag, mjuka förutsägbara röelser. Främst är det ju kronan som flexar, jag har iofs den gamla
> magnesiumvarianten. Jag tyckte det var stor skillnad mot stålgaffeln jag hade innan.

Just så, flexar en del i längsled. ger en fin följsamhet över rötter och dylikt. Den är däremot vridstyv vilket gör hojen går ditt man styr, man får väldigt hög precision i kurvorn trots att egentlig dämpning saknas. Min SID som förvisso var väldigt flexig kunde hitta på de mest märkliga saker under kurvtagning.
Var länge sedan jag körde stålgaffel men det jag minns var att det var en stummare känsla, mycket stummare till och med. Man tappade lite lättare konceptet vid framförallt kurvtagning. Väl värt att byta alltså.
 

kevlar

Ny medlem
[Josefsson] Så gick det sen + en älg
Wilier skrev:
-------------------------------------------------------

> Hojen är fortfarande störande tung (för att
> vara helstel då), pedalerna är väl en del av
> skulden (2-300gram för tunga) men sedan vette
> fanken vad man skall kostnadseffektivt och
> funktionelt banta bort.


KLart det är, rörlig massa, jättefunkis helt enkelt att banta. Seså, du vet att du vill....
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer