Kabellängd racer

Stålhäst

Aktiv medlem
Kabellängd racer
Hej,

Finns något bra sätt att veta vilken längd man ska ha på broms och växelvajer? Har inga gamla att mäta med.

Kanske tips på någon bra video annars?

Tack för eventuell hjälp!

Bengt-re

Aktiv medlem
Kabellängd racer

// Gear and brake cables should be cut to optimum length.Cables should create a perfect arc around the headtube and, whenever possible, cross under the downtube. Right shifter cable should go to the left cable stop and vice versa.

Bengt-re

Aktiv medlem
Kabellängd racer
Måtta så att det blir precis lagom. Det är roligt pyssel - inte så svårt, men kräver lite nogrannhet om det skall bli bra. Måste inte bli perfekt - bra duger också. För kort är dåligt på riktigt. För långt är fult och kan ge mer friktion.

Drosa

Aktiv medlem
Kabellängd racer
Se framför allt till att kablarna från styret är tillräckligt långa så att de inte tar i styrhuvudet vid fullt styrutslag. Mät så att de nätt och jämt tar i och lägg till några centimeter. Där har du den perfekta längden.

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Kabellängd racer
Längden i sig beror ju på hur vajerhylsorna är dragna, heldragna eller till kabelstopp.
Vänta med att klippa vajrarna till sist, du kanske behöver dra ut dom igen för att anpassa hylsornas längd.

Bengt-re

Aktiv medlem
Kabellängd racer
Vi får banne mig ta och cykla södertörn runt i sommer med fina stålcyklar! En fika på Västerby Bygdegård med solen glittande i blanka cyklar och svettiga cykelgubbar som sitter och räddar ekonomin genom kaffedrickande?!

Stålhäst

Aktiv medlem
Kabellängd racer
Låter väldigt trevligt! Är dock en ung gubbe som inte ens dricker kaffe! Det ska väl gå på något sätt iallafall...

VCN

Medlem
Kabellängd racer
Växelhöljena går på fel sida av ramen. Vajrarna ska korsa varandra under diagonalröret.
Eller så är jag dum i huvudet, alla verkar tycka att det ser bra ut?

Senast ändrad:

Mats65

Aktiv medlem
Kabellängd racer
Växelhöljena går på fel sida av ramen. Vajrarna ska korsa varandra under diagonalröret.
Eller så är jag dum i huvudet, alla verkar tycka att det ser bra ut?
Jag tror på det andra alternativet. :-)
Bakväxelvajern brukar gå ner på höger sida av diagonalröret, precis som TS har gjort.
Vad menar du med att de skall korsa varandra under röret? Har du någon bild på en sådan dragning?

Jensen

Aktiv medlem
Kabellängd racer
Jag tror på det andra alternativet. :-)
Bakväxelvajern brukar gå ner på höger sida av diagonalröret, precis som TS har gjort.
Vad menar du med att de skall korsa varandra under röret? Har du någon bild på en sådan dragning?
om man låter wirarna korsa varandra under diagonalröret får man lite bättre böj på höljena = mindre friktion. Men det gäller väll främst på mindre ramar.Den på bild är ju så pass stor att böjen blir rätt stor ändå.
Men som nämnts. Det finns ju olika skolor på det.

HåkanC

Aktiv medlem
Kabellängd racer
om man låter wirarna korsa varandra under diagonalröret får man lite bättre böj på höljena = mindre friktion. Men det gäller väll främst på mindre ramar.Den på bild är ju så pass stor att böjen blir rätt stor ändå.
Men som nämnts. Det finns ju olika skolor på det.
Rent praktiskt så märktes det väl mest med äldre Ergopower (8, 9 och 10-delat)
liksom med 1a generationens STI med dolda växelvajrar.
From 11-delat så skall den märkbara "vinsten" i praktiken vara borta, utom möjligen då på de minsta ramarna

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer