Kadensmätare Sensorn slukar batteri

• Trådstartare Deleted member 49993
  • Start datum
D

Deleted member 49993

Guest
Kadensmätare Sensorn. Är det bara jag som får byta batterier varannan vecka. Även om cykeln står stilla två veckor så tar batteriet slut, ett 2032. Har två olika Kadensmätare Sensorn helt olika fabrikat men båda slukar batterier enormt. Har ni samma problem eller finns det någon lösning på det.

BJS

Aktiv medlem
Kadensmätare Sensorn. Är det bara jag som får byta batterier varannan vecka. Även om cykeln står stilla två veckor så tar batteriet slut, ett 2032. Har två olika Kadensmätare Sensorn helt olika fabrikat men båda slukar batterier enormt. Har ni samma problem eller finns det någon lösning på det.
Vilket fabrikat? Jag byter efter mer än ett år/600 mil.

D

Deleted member 49993

Guest
Köpte dom på ebay vid olika tillfällen och det är väl någon kinesisk noname fabrikat.

D

Deleted member 49993

Guest
Den ena ser ut så här.

Bilagor

• 20210926_212909.jpg
    20210926_212909.jpg
    232.9 KB · Besök: 23

d_anders

Aktiv medlem
Du kanske har fått in fukt som gör att förbrukningen har skenat. Många tillverkare av cykelprylar misslyckas ju med tätningen av sina batteriluckor.

Låt den ligga öppen ett dygn eller så i rumstemperatur och testa sen, helst i rimligt torrt väder.

D

Deleted member 49993

Guest
Du kanske har fått in fukt som gör att förbrukningen har skenat. Många tillverkare av cykelprylar misslyckas ju med tätningen av sina batteriluckor.

Låt den ligga öppen ett dygn eller så i rumstemperatur och testa sen, helst i rimligt torrt väder.
Det låter inte helt omöjlig. Bra tips.

D

Deleted member 49993

Guest
Nu ligger dom i hobbyhörnan och torkar och fått sig en dusch av lite elektronikrengöring också.

Bilagor

• 20210926_214533.jpg
    20210926_214533.jpg
    616.6 KB · Besök: 30
D

Deleted member 49993

Guest
Här kommer en liten uppdatering om någon får samma problem. Nu har batteriet hållit i 4 veckor och spänningen är fortfarande 2.95 V. Batteribyte till Energizer och torkning gjorde således nytta. Viketn av av de två åtgärderna som var bäst vet jag inte. Men nu fungerar det.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Här kommer en liten uppdatering om någon får samma problem. Nu har batteriet hållit i 4 veckor och spänningen är fortfarande 2.95 V. Batteribyte till Energizer och torkning gjorde således nytta. Viketn av av de två åtgärderna som var bäst vet jag inte. Men nu fungerar det.
Råkat ut för samma sak med med mitt Polar pulsband och nyckeln till min MC.
Det verkar som att nonamebatterier drabbas av ett något större spänningsfall vilket triggar varning för lågt batteri.
För egen del kör jag med GP-batterier vilka också funkar bra men vilket märke man väljer är nog irrelevant så länge det är ett batteri med kvalitet.

Valhalla_

Aktiv medlem
Energizer är väl ett lithiumbatteri medan de andra kanske är... Brunstensbatterier? Who knows. Exakt vad körde du med innan?

fhloston

Aktiv medlem
Lite anektdotiskt körde jag med Clas Ohlsons knappceller tidigare, till lite olika prylar. Det blev dyrare än att köpa "dyra" Varta-batterier eftersom livslängden var så usel. Just nu kör jag IKEA, hittils verkar de bra.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Lite anektdotiskt körde jag med Clas Ohlsons knappceller tidigare, till lite olika prylar. Det blev dyrare än att köpa "dyra" Varta-batterier eftersom livslängden var så usel. Just nu kör jag IKEA, hittils verkar de bra.
Det är alltid samma visa..
Buy quality,cry once,be cheap,cry all the time...

Topp