Kärringhoj vs singlespeed; pendling!

Om jag frågade ifall en smidig singlespeed duger till 1 mil tor pendling dagligen, skulle nog en del rynka på näsan, mumla "hipster" och scrolla vidare (verkar så, på de trådar som redan finns).

Däremot en 2999:- 3vxl dampedda från legendariska Biltema; Den duger! "Till 1 mil kan man använda vilken cykel som helst! -- köp henne genast, å viktigast: tyst nu!

Wheres da logic?

nisseson

Aktiv medlem
Om jag frågade ifall en smidig singlespeed duger till 1 mil tor pendling dagligen, skulle nog en del rynka på näsan, mumla "hipster" och scrolla vidare (verkar så, på de trådar som redan finns).

Däremot en 2999:- 3vxl dampedda från legendariska Biltema; Den duger! "Till 1 mil kan man använda vilken cykel som helst! -- köp henne genast, å viktigast: tyst nu!

Wheres da logic?
Forumet är inte en entitet med egna åsikter, det är olika personer som svarar. Där finns logiken du söker.

ambientzz

Aktiv medlem

Wheres da logic?
Vilken förvirrande tråd. Upprörd redan i frågeställningen? För 5 km enkel så kan du verkligen ta vad du vill. Pratar vi 2 mil enkel och potentiellt kuperad terräng så finns det fördelar med växlar som uppväger enkelheten hos en singelspeed. Men måste jag själv välja mellan en single speed för 3000:- eller en tung 3-växlad för 3000:- så skulle jag välja det förstnämnda alla dagar i veckan oberoende av körsträcka.

LWB

Aktiv medlem
Finns det inga roliga exempel på "vanliga" enpetarbyggen, dvs som vare sig är farfars DBS (gammal och tung) eller hipsterraketen Allan (ny, lätt, fräck men som också riskerar att peka ut innehavaren som kackerlackajagmenarhipster)?

Jag var lite inne på att göra mitt senaste Miyata mtb-bygge enväxlat, en enkel, billig och bra cykel utan krusiduller. Men så fick jag med en så fin gammal DX-växel som påminde mig om det glada 1900-talet så nu blir den 1x7 istället.

Men som sagt, enpetare som är bra, roliga, lätta(-re än en BT-cykel) men som inte riskerar att stämpla innehavaren som hipster?

Å andra sidan, är det inte så att det är alla andra som är mest störda av att ha en hipster i närheten, och som känner ett märkligt behov av att till skillnad från sig själv peka ut den kortsnaggade, lättskäggige 21-till-56-åringen ("Jag ger mig fan på att han dricker sån där besk öl också!") som hipster?
Hipstern själv skiter väl för det mesta i det och cyklar glatt vidare på sin jonne och tar en till IPA med polarna? Det är som Cornelis sjunger, "Den ena vill höra medan andra inte tål, men vad bryr jag mig om de andra hej herre skål!".

Vilken förvirrande tråd. Upprörd redan i frågeställningen? För 5 km enkel så kan du verkligen ta vad du vill. Pratar vi 2 mil enkel och potentiellt kuperad terräng så finns det fördelar med växlar som uppväger enkelheten hos en singelspeed. Men måste jag själv välja mellan en single speed för 3000:- eller en tung 3-växlad för 3000:- så skulle jag välja det förstnämnda alla dagar i veckan oberoende av körsträcka.
:-D, ursäkta mitt humör! Själv tycker jag, paradoxalt nog, faktiskt om att vara lite upprörd, ibland. Mitt temperament är osvenskt. Men uppskattar verkligen att du endast noterar faktum och rullar vidare -- coolt! (Ingen ironi).

Tack för din åsikt också! Misstänkte det fanns dem med den åsikten :-).

Jag blev så förvirrande av alla som avråder från SS, emedan jag med enkelhet pendlat på morsans gamla biltemakätringhoj. Tänkte att de måste vara åtminstone jämlika :-).

ambientzz

Aktiv medlem
Jag pendlade själv (på den gamla goda pre-covid-tiden och bortajobb) 12km ToR med en Vitus Dee 290. Under 3 år har jag bara smörjt och spänt kedjan och justerat bromsar en gång. Så det är rätt befriande att slippa underhåll, det får jag nog av på FS-hojen...

Jahapp! Blev en SS från Bikester. Sisådär 10.2 kg, lär den väga. Något i stil med racerdäck. Slängde med ett set SKS mudguards, clip-on (de väger ju 200g! Å regnar det inte, så!). Detta gick på cirkus 3700, inklusive hemleverans. Spännande. Blir i värsta fall en schysst reservhoj/åka-på-stan-hoj :-). SS lär ju vara en fördel om man är friskt drucken.

LWB

Aktiv medlem
Jahapp! Blev en SS från Bikester. Sisådär 10.2 kg, lär den väga. Något i stil med racerdäck. Slängde med ett set SKS mudguards, clip-on (de väger ju 200g! Å regnar det inte, så!). Detta gick på cirkus 3700, inklusive hemleverans. Spännande. Blir i värsta fall en schysst reservhoj/åka-på-stan-hoj :-). SS lär ju vara en fördel om man är friskt drucken.
Hipster!

:cool:

Karl-Luis

Aktiv medlem
En hipster cykel är en singelspeed hoj med frihjul och utan bromsar 😂 enl min polare i malmö var det definitionen i stan av en hipsterhoj.
Ss hojar är grymma trampa på min cresent från väsby-uppsala-väsby blev bra många mil några backar gick jag uppför men överlag gick det smidigt

rödblå

Aktiv medlem
Trodde det var fixed gear some gällde för hipsters, inte single speed. Jag har inget problem med single speed cyklar, förutom att de ofta är relativt dyra nya i förhållande till vad man får för pengarna.

Beagleboy

Aktiv medlem
Pendlar på två, tre eller sjuväxlat. Nästan alla damtrallor stjäl för mycket energi med sitt flexande. Isht om man rullar med tungt bagage på pkthållare. Wobbel i utförsbackarna.

Rex' gamla damtrallor med dubbla ramrör, ett var sida om, är acceptabla i stabilitet.
Tyvärr stöldbegärliga också.

Bilagor

• 20210529_174523.jpg
    20210529_174523.jpg
    1.2 MB · Besök: 32

hekke

Medlem
Bor man i stan och det inte är väldigt kuperat till och från jobbet så tycker jag singelspeed damtralla är överlägset att pendla med. Cyklar man lugnt och sansat så kan man skippa duschen också. Tar man inte i för kung och fosterland så spelar inte flex i ramen någon roll.

ambientzz

Aktiv medlem
Absolut funktionellt med damcykel. Dock så höll jag på att bryta ihop under den korta perioden som vi lånade svärmors 5-växlar skeppshult. Förvisso hade jag ett barn i barnstol som förstärkte tyngd och flexande men känslan av att 50% av kraften gick till planetväxel/flexande av ram var mentalt utmattande:)

LWB

Aktiv medlem
Absolut funktionellt med damcykel. Dock så höll jag på att bryta ihop under den korta perioden som vi lånade svärmors 5-växlar skeppshult. Förvisso hade jag ett barn i barnstol som förstärkte tyngd och flexande men känslan av att 50% av kraften gick till planetväxel/flexande av ram var mentalt utmattande:)
Äsch, bara att dubbla inputten så når du 100 %!

(Jo jag vet…)

:-D, ursäkta mitt humör! Själv tycker jag, paradoxalt nog, faktiskt om att vara lite upprörd, ibland. Mitt temperament är osvenskt. Men uppskattar verkligen att du endast noterar faktum och rullar vidare -- coolt! (Ingen ironi).

Tack för din åsikt också! Misstänkte det fanns dem med den åsikten :-).

Jag blev så förvirrande av alla som avråder från SS, emedan jag med enkelhet pendlat på morsans gamla biltemakätringhoj. Tänkte att de måste vara åtminstone jämlika :-)
Jag är mest förvånad över att någon sagt "Köp henne genast" om en Biltema-cykel.
Haha :-p ja, osannolikt!

John Blaze

Aktiv medlem
Jag har cyklat Halmstad-Malmö på en enväxlad herrcykel av klassisk modell. Ca 15 mil. Gick betydligt bättre än vad jag trodde, inga problem alls faktiskt.

Har också pendlat 2 mil enkel resa på militärcykel. Det var under ca ett halvår när min ordinarie cykel var ur funktion. Överlevde.

rödblå

Aktiv medlem
Vikt och styvhet på ramen ligger långt ned på listan över viktiga egenskaper på pendlarhoj. Har man U-ram kan man elegant slänga sig av cykeln precis inför ett övergångsställe och plötsligt är man fotgängare som bilarna ska stanna för.

Jag som renoverar gamla cyklar kan intyga att 3-växlad Nexus är nära på underhållsfri. Kan börja på ett rostigt vrak men ändå fungerar växeln så länge kabel och reglage är intakt.

ambientzz

Aktiv medlem
Vikt och styvhet på ramen ligger långt ned på listan över viktiga egenskaper på pendlarhoj. Har man U-ram kan man elegant slänga sig av cykeln precis inför ett övergångsställe och plötsligt är man fotgängare som bilarna ska stanna för.

Jag som renoverar gamla cyklar kan intyga att 3-växlad Nexus är nära på underhållsfri. Kan börja på ett rostigt vrak men ändå fungerar växeln så länge kabel och reglage är intakt.
Smaken är som baken. Som "fulhoj" att ha i staden för enklare ärenden och potentiellt lämna över natten kan jag köpa att vikt/styvhet har ringa betydelse. Men personligen gillar jag att pendla med cykel och då gärna så snabbt som möjligt utan att bli allt för svettig till ankomst. Den kombinationen rimmar ofta illa med blötjärnsmonster till damcyklar :)

jolov

Aktiv medlem

Wheres da logic?

Det är så tydligt att du vill köpa en singlespeed och pendla med den.

Gör det. Ingen bryr sig.

DarthVidar

Aktiv medlem
Varför är det så viktigt med happykollektivets godkännande om du redan visste vilken cykel du vill ha? Typiskt hipsterbeteende att ängsligt se sig om och undra om man är cool nog! ;-p

LWB

Aktiv medlem
Alltså jag tolkar det inte som att det är hos TS ängsligheten ligger...?

Där ser jag snarare En Stor Man (gissar jag?) som är så oerhört trygg i sig själv att han kan cykla både på morsans BT-tralla och på en SS från Bikester. Inte bara det, han kan efterfråga andras synpunkter och ta till sig av det som han håller med om och bortse ifrån det som han inte håller med om. Det om något bidrar till att minska ängsligheten och friska upp fritänkandet.

Glad midsommar, både frihjulare och fixare!

ulfalf

Aktiv medlem
Jag köpte en SS, ekrade om bakhjulet till treväxlat med ett nav som var dyrare än cykeln. Satte på en cykelkorg och blir glad om någon skulle kalla mig för hipster.

Hälsningar från ett skägg och vinylskivespelare i banjoland (PS jag gillar IPA och rutig skjorta)

Alltså jag tolkar det inte som att det är hos TS ängsligheten ligger...?

Där ser jag snarare En Stor Man (gissar jag?) som är så oerhört trygg i sig själv att han kan cykla både på morsans BT-tralla och på en SS från Bikester. Inte bara det, han kan efterfråga andras synpunkter och ta till sig av det som han håller med om och bortse ifrån det som han inte håller med om. Det om något bidrar till att minska ängsligheten och friska upp fritänkandet.

Glad midsommar, både frihjulare och fixare!
Är väl jävig. Men det där var fint sagt! Fortsatt gla' sommar!

Är väl jävig. Men det där var fint sagt! Fortsatt gla' sommar!
Dessutom tänkte jag detsamma. Inte att jag inte skapat en orolig tråd -- det har jag nog delvis (fast den har attraherat mycket trevlig folk).
MEN, att det finns anledning att tro att de som tar sig tid att zooma in på ängsligheten, är ängsliga (inte helt sant givetvis). Men det ligger nog någonting i det!

Berk

Aktiv medlem
Jag köpte en SS, ekrade om bakhjulet till treväxlat med ett nav som var dyrare än cykeln. Satte på en cykelkorg och blir glad om någon skulle kalla mig för hipster.

Hälsningar från ett skägg och vinylskivespelare i banjoland (PS jag gillar IPA och rutig skjorta)

Jag blev just (uts)kallat för hipster i en annan tråd. Jag pendlar på en SS på sommaren och på en navväxlat cykel med diskbromsar på vintern. Har ingen skägg, men har en vinylskivspelare (för att jag är gammal) och tycker inte mycket om IPA.

Vet inte längre vad jag måste tänka.

EDIT: tyckte fel! Jag har ingen SS pendlare, men en cykel med två-växlat Automatix nav (men har en SS helstel MTB).

Coolt Den stora frågan: hur? Skulle kunna tänka mig göra detsamma om SS suger. Eller kanske tom. elkonversion..?

ulfalf

Aktiv medlem
Varför ekrar man om? Fästa på nya navet?

Krävs fingerfärdighet?
Det växlade navet har annan diameter på flänsarna som ekrarna fäster i än det gamla frihjulsnavet, så man måste ha nya ekrar. Kan man följa instruktioner så är det ganska enkelt - typisk sådan sak som man tror är superstökig innan man testar och märker att det inte är några större konstigheter.

s

Aktiv medlem
Jag har en Fixie inc av äldre modell liknande den som länkades tidigare i tråden och tycker den är kanon. Skulle aldrig drömma om att sätta växlar på den. Kraftförlusten i ett växelnav är verkligen själadödande. Det är bara om man har väldigt mycket backar att forcera eller problem med knäna som jag kan se en poäng med att köra växelnav istället för en högt växlad SS. För att göra backcykling lite lättare på min SS har jag bytt till ett lite bredare styre. Det gör det lättare att spjärna emot när det behöver pressas i låg fart.

Jag har en Fixie inc av äldre modell liknande den som länkades tidigare i tråden och tycker den är kanon. Skulle aldrig drömma om att sätta växlar på den. Kraftförlusten i ett växelnav är verkligen själadödande. Det är bara om man har väldigt mycket backar att forcera eller problem med knäna som jag kan se en poäng med att köra växelnav istället för en högt växlad SS. För att göra backcykling lite lättare på min SS har jag bytt till ett lite bredare styre. Det gör det lättare att spjärna emot när det behöver pressas i låg fart.
Kul att höra! Ska bli spännande å se hur den levererar. Haft en gammal Mustang gubbcykel à 16 kg med 3 vxl-nav och skakiga delar... Fast den går som bara den när man kommit upp i fart; stora tunna däck. Kan dock tänka mig att SSen jag beställt blir bättre, även i backar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer