Kaffe, vad har du i kvarnen/koppen
Lagrat kaffe kräver ett tränat smaksinne.Jag insåg att kaffet som stått på landet sedan i början av augusti inte går att dricka.![]()
Lagrat kaffe kräver ett tränat smaksinne.Jag insåg att kaffet som stått på landet sedan i början av augusti inte går att dricka.![]()
Riktigt jävla gräsligt.Lagrat kaffe kräver ett tränat smaksinne.
Hittade den varianten (på Hemköp i Nacka Forum, 142 kr / kilot) nu och jag föredrar den. Riktigt god, bättre doft och färg på bönorna för min smak än den vanliga 100% arabica med blå botten. Grymt vardags-espresso för inga pengar.Har du provat Musetti Dulce? Likadan påse, men guld längst ner istället för blå. Willys i Ängelholm säljer båda sorterna, men jag har inte jämfört dem med varandra. Hade varit intressant att höra några experter uttala sig.
![]()
Toppluve-kaffe kan vara väldigt spännande att prova men det är ju inget man vill vakna till en mörk januari-morgon precis =)Jag har kört hipsterbönor från Etiopien hela julen i kaffebryggaren, min fru var inte imponerad. Bet ihop och köpte en påse Gran Dia efter tips härifrån och den fick gillande kommentarer.
Får väl varva den för husfriden med lite roligare/godare bönor.
Funkar den bra? jag har haft min i 7-8 år tror jag, fungerat helt felfritt och enkelt.Jag kör den i min Delonghi Magnifica S
Varvar månadsprenumeration från Slöinge Kafferosteri med Gran DiaJag har kört hipsterbönor från Etiopien hela julen i kaffebryggaren, min fru var inte imponerad. Bet ihop och köpte en påse Gran Dia efter tips härifrån och den fick gillande kommentarer.
Får väl varva den för husfriden med lite roligare/godare bönor.
Ett par öl till så hade det nog löst sig med smaken sen.Nä, jag har gjort den slutsatsen med. Men då efter ett par öl så affären var utesluten, fick bli Te istället vilket var galet otillfredsställande.
Den funkar förvånansvärt bra för att vara så pass gammal, vår är också runt 6-7 års strecket och har gjort i snitt minst 4 skott per dag (konservativt skattat). Har bara haft en annan helautomat tidigare (Melitta), den hade alla möjliga konstruktionsfel som gjorde att den drällde internt och möglade på svåråtkomliga ställen och även gick sönder långt mycket snabbare.Funkar den bra? jag har haft min i 7-8 år tror jag, fungerat helt felfritt och enkelt.
Vi pratar inte om Bruno! :PArvid Nordquist har en ny Espresso på hela bönor jag personligen kan rekommendera: Buono
Espresso Buono
www.arvidnordquist.se
Jag kör den i min Delonghi Magnifica S (enkel helautomat) och tycker den ger en god välbalanserad espresso med bra, tät crema, mycket choklad och litesötma och bittermandel som jag verkligen gillar.
//Mange
Kör idag Arvid Nordqvist Mellan eller Blond i Moccamastern. Började där och har nog vid det här laget provat all annan malen mellan eller ljusrost jag kunnat hitta i vanliga butikerna häromkring och kommit fram till att jag började med det bästa...
Funderar på om det är dags att levla upp med kvarn för att kunna experimentera lite friare med sorter. Vad heter egentligen den där berömda Wilfa-kvarnen man ska ha?
Lidl!Söker tips på goda ekologiska espressobönor som helst inte behöver kosta ett ben och en arm.
Något tips?
Utveckla gärna, det finns så mycket olika på Lidl, speciellt om man inkluderar temaveckorna...
Utveckla gärna, det finns så mycket olika på Lidl, speciellt om man inkluderar temaveckorna...
//Magnus
Nice. Vad har du för handkvarn som maler espresso på ett vettigt sätt?Oh ah, nytt favoritkaffe, espresso, mest med mjölk.
Gringos the hobo, är grym. Många mörkrost är sönderrostade men inte den här.
Det är lite motstånd när man maler, för hand, helt sönderrostade har inget motstånd.
Så det går att extrahera ett bra skott utan problem, med mjölk så får man ut fina choklad, marsipan och nougattoner. Perfekt på morgonen. :)
Söker tips på goda ekologiska espressobönor som helst inte behöver kosta ett ben och en arm.
Något tips?
Jag brukar se till att inte ha mer än jag förbrukar inom tre månader från rostningsdatum.Har köpt Eguale Espresso Bukoba Blend för under 50-lappen på min lokala kooperativbutik som säljer ut det, kanske finns i alla coop? Hur mycket kaffe kan en spara? :)
![]()
Eguale Espresso Bukoba Blend hela bönor, 425g
Produktblad i pdf-form Espressorostade arabicabönor från Mexiko och Peru samt ca 20 % robustabönor från Tanzania. Ger en espresso med kraftfull arom, söta toner av choklad, inslag av nysågad ek ochfairtradecompany.se
+1 på Kafferosteriet Koppar. Grymt bra kaffe.Vet inte om det kaffet kommit upp i tråden, men jag och min sambo gillar kaffet från Lidingö kafferosteri, som praktiskt nog finns i 1kg-påsar på vår lokala ICA Roslagstull för (om jag minns rätt) 259kr. Sen beställer vi ibland från Kafferosteriet Koppar, men det är klart dyrare (men färskrostat och gott).
Vad gäller utrustning har vi en ECM Mechanika Slim och en Eureka Specialitá, plus mokabryggare, Aeropress och pour over.
Jag köper ofta Kahls INDO kaffebönor och maler hemma. Det blir bra bryggkaffe. Mellanrost är att föredra.
Men, om man ska köpa "fulkaffe" på mataffären. Finns det ngt som lyfter sig över mängden? (Provar just nu Arvid Nordqvist BLOND...och är inte imponerad)
Det beror på många faktorer, men enl mig är vattnet viktigt. I "stan" där det är mjukt vatten i kranen användsMen, om man ska köpa "fulkaffe" på mataffären. Finns det ngt som lyfter sig över mängden? (Provar just nu Arvid Nordqvist BLOND...och är inte imponerad)
Jag köper ofta Kahls INDO kaffebönor och maler hemma. Det blir bra bryggkaffe. Mellanrost är att föredra.
Men, om man ska köpa "fulkaffe" på mataffären. Finns det ngt som lyfter sig över mängden? (Provar just nu Arvid Nordqvist BLOND...och är inte imponerad)