Kaffe, vad har du i kvarnen/koppen

gandhi

Aktiv medlem
På landet är det mokakokare som gäller och det blir antingen lavazzas malda espresso eller hellre (om affären har dem inne) italcaffès svarta.

I stan har jag en espressomaskin (en enkel delonghi, men som gör bra kaffe) och då blir det antingen Johan & Nyström "Fundamental" espressobönor eller Kersh espressobönor som finns i lokala delibutiken i Kärrtorps centrum. https://kershkaffe.se/product/espresso/

Tipsa gärna om bra kaffe till mokakokare!

Mitt tips är att byta mokafilter till E&B:s filter. Mindre sump och ett bättre kaffe.

Köpte mina E&B här: https://essense.coffee/en/product/competition-moka-filter/

Senast ändrad:

Earlslick

Aktiv medlem
Ingen aning men smakar väldigt gott.

Bilagor

• 16411219020408194599261161177859.jpg
    16411219020408194599261161177859.jpg
    205.7 KB · Besök: 24

qma

Aktiv medlem
Har du provat Musetti Dulce? Likadan påse, men guld längst ner istället för blå. Willys i Ängelholm säljer båda sorterna, men jag har inte jämfört dem med varandra. Hade varit intressant att höra några experter uttala sig.
musetti-espresso-dulce-1kg-1kg-pas.jpg
Hittade den varianten (på Hemköp i Nacka Forum, 142 kr / kilot) nu och jag föredrar den. Riktigt god, bättre doft och färg på bönorna för min smak än den vanliga 100% arabica med blå botten. Grymt vardags-espresso för inga pengar.

Har även provat Arvid Nordquist Espresso Giusto. Väldigt gott (IMHO mycket bättre än deras vanliga Espresso som jag inte gillar), men bönorna var sådär oljedrypande vilket jag inte tycker är så trevligt, och kostar mer men är knappast godare än Musetti.

lundatok

Aktiv medlem
Jag har kört hipsterbönor från Etiopien hela julen i kaffebryggaren, min fru var inte imponerad. Bet ihop och köpte en påse Gran Dia efter tips härifrån och den fick gillande kommentarer. 😒

Får väl varva den för husfriden med lite roligare/godare bönor.

Arvid Nordquist har en ny Espresso på hela bönor jag personligen kan rekommendera: Buono

Jag kör den i min Delonghi Magnifica S (enkel helautomat) och tycker den ger en god välbalanserad espresso med bra, tät crema, mycket choklad och litesötma och bittermandel som jag verkligen gillar.

//Mange

s

Aktiv medlem
Jag har kört hipsterbönor från Etiopien hela julen i kaffebryggaren, min fru var inte imponerad. Bet ihop och köpte en påse Gran Dia efter tips härifrån och den fick gillande kommentarer. 😒

Toppluve-kaffe kan vara väldigt spännande att prova men det är ju inget man vill vakna till en mörk januari-morgon precis =)

Brukar nog faktiskt ta de bönor som har billigast kilopris på matbutiken. Ofta blir det ändå riktigt gott och ibland slår det fel. Någon som har ett tips på bönor till mokabryggare som gör det värt att tänka om? :)

VKruger

Aktiv medlem

Varvar månadsprenumeration från Slöinge Kafferosteri med Gran Dia

Funkar den bra? jag har haft min i 7-8 år tror jag, fungerat helt felfritt och enkelt.
Den funkar förvånansvärt bra för att vara så pass gammal, vår är också runt 6-7 års strecket och har gjort i snitt minst 4 skott per dag (konservativt skattat). Har bara haft en annan helautomat tidigare (Melitta), den hade alla möjliga konstruktionsfel som gjorde att den drällde internt och möglade på svåråtkomliga ställen och även gick sönder långt mycket snabbare.

En sak har börjat strula lite senaste tiden, doseringen av bönor. Dock fungerar det fortfarande tillräckligt bra för att köra på 'ett tag till'. Gillar verkligen kvarnen och hur väl den går att ställa in -tycker det går väldigt bra att anpassa efter stigande ålder och även efter vissa bönor och dess rostningsgrad etc.

När den totalhavererar kommer jag absolut köpa en likadan igen!

//Mange

RN

Aktiv medlem
Arvid Nordquist har en ny Espresso på hela bönor jag personligen kan rekommendera: Buono

Jag kör den i min Delonghi Magnifica S (enkel helautomat) och tycker den ger en god välbalanserad espresso med bra, tät crema, mycket choklad och litesötma och bittermandel som jag verkligen gillar.

//Mange
Vi pratar inte om Bruno! :P

/R

Rattnalle

Aktiv medlem
Kör idag Arvid Nordqvist Mellan eller Blond i Moccamastern. Började där och har nog vid det här laget provat all annan malen mellan eller ljusrost jag kunnat hitta i vanliga butikerna häromkring och kommit fram till att jag började med det bästa...

Funderar på om det är dags att levla upp med kvarn för att kunna experimentera lite friare med sorter. Vad heter egentligen den där berömda Wilfa-kvarnen man ska ha?

Luzen

Aktiv medlem
Kör idag Arvid Nordqvist Mellan eller Blond i Moccamastern. Började där och har nog vid det här laget provat all annan malen mellan eller ljusrost jag kunnat hitta i vanliga butikerna häromkring och kommit fram till att jag började med det bästa...

Funderar på om det är dags att levla upp med kvarn för att kunna experimentera lite friare med sorter. Vad heter egentligen den där berömda Wilfa-kvarnen man ska ha?

Stervelo

Aktiv medlem
Tror att många av finbönorna från svenska mikrorosterier är det, utan att ha märkningen, de är MER än det, är infon jag har fått från insidan.

Stervelo

Aktiv medlem
Oh ah, nytt favoritkaffe, espresso, mest med mjölk.
Gringos the hobo, är grym. Många mörkrost är sönderrostade men inte den här.
Det är lite motstånd när man maler, för hand, helt sönderrostade har inget motstånd.
Så det går att extrahera ett bra skott utan problem, med mjölk så får man ut fina choklad, marsipan och nougattoner. Perfekt på morgonen. :)

qma

Aktiv medlem
Oh ah, nytt favoritkaffe, espresso, mest med mjölk.
Gringos the hobo, är grym. Många mörkrost är sönderrostade men inte den här.
Det är lite motstånd när man maler, för hand, helt sönderrostade har inget motstånd.
Så det går att extrahera ett bra skott utan problem, med mjölk så får man ut fina choklad, marsipan och nougattoner. Perfekt på morgonen. :)
Nice. Vad har du för handkvarn som maler espresso på ett vettigt sätt?

Fin-espresso är oftast sjukt gott och olika sorters sånt väl värda att prova nån gång ibland, men för mig känns det lite väl dekadent att betala nästan 200 kr halvkilot + frakt (om man inte råkar ha en butik i närheten med färska påsar sånt) för vardagskaffet. :)

Hade jag riktig kvarn och maskin (kör bean to cup espresso-automat nu) så hade jag nog varvat med sånt lite oftare iofs.

Stervelo

Aktiv medlem
Handkvarnen är en orphan espresso pharos, v1. Superduper kvarn, är sugen på en v2a men den här är så bra att det svårt att motivera det. :)

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Söker tips på goda ekologiska espressobönor som helst inte behöver kosta ett ben och en arm.
Något tips?

Har köpt Eguale Espresso Bukoba Blend för under 50-lappen på min lokala kooperativbutik som säljer ut det, kanske finns i alla coop? Hur mycket kaffe kan en spara? :)

hakanf

Aktiv medlem
Vet inte om det kaffet kommit upp i tråden, men jag och min sambo gillar kaffet från Lidingö kafferosteri, som praktiskt nog finns i 1kg-påsar på vår lokala ICA Roslagstull för (om jag minns rätt) 259kr. Sen beställer vi ibland från Kafferosteriet Koppar, men det är klart dyrare (men färskrostat och gott).

Vad gäller utrustning har vi en ECM Mechanika Slim och en Eureka Specialitá, plus mokabryggare, Aeropress och pour over.

Luzen

Aktiv medlem
Har köpt Eguale Espresso Bukoba Blend för under 50-lappen på min lokala kooperativbutik som säljer ut det, kanske finns i alla coop? Hur mycket kaffe kan en spara? :)

Jag brukar se till att inte ha mer än jag förbrukar inom tre månader från rostningsdatum.

lundatok

Aktiv medlem
Körde slut på 2 kg Johan och Nyströms La Bomba, gott och mäktigt, chokladigt! Sen förra veckan så har jag börjat med ett kaffe som en happyit importerar från det lilla rosteriet Ciamei i Rom, spännande med något helt annat! Nu har jag 4 kg att dricka upp och hitta på vad jag ska dricka efter det!

me.I.am

Aktiv medlem
Jag har knäckt koden!
Perkulator, 6dl vatten, 41g nymald Zoégas Intenzo. Sätt igång den, efter några *cchuck* slår man av den, låter det dra några minuter. Sedan startar man den igen och låter det brygga klart.
Så. Gott.

jerkan

Medlem
Vet inte om det kaffet kommit upp i tråden, men jag och min sambo gillar kaffet från Lidingö kafferosteri, som praktiskt nog finns i 1kg-påsar på vår lokala ICA Roslagstull för (om jag minns rätt) 259kr. Sen beställer vi ibland från Kafferosteriet Koppar, men det är klart dyrare (men färskrostat och gott).

Vad gäller utrustning har vi en ECM Mechanika Slim och en Eureka Specialitá, plus mokabryggare, Aeropress och pour over.
+1 på Kafferosteriet Koppar. Grymt bra kaffe.

DH

Aktiv medlem
Jag köper ofta Kahls INDO kaffebönor och maler hemma. Det blir bra bryggkaffe. Mellanrost är att föredra.

Men, om man ska köpa "fulkaffe" på mataffären. Finns det ngt som lyfter sig över mängden? (Provar just nu Arvid Nordqvist BLOND...och är inte imponerad)

fhloston

Aktiv medlem
Jag köper ofta Kahls INDO kaffebönor och maler hemma. Det blir bra bryggkaffe. Mellanrost är att föredra.

Men, om man ska köpa "fulkaffe" på mataffären. Finns det ngt som lyfter sig över mängden? (Provar just nu Arvid Nordqvist BLOND...och är inte imponerad)

Jag som bara dricker fulkaffe, gillar Arvid Nordqvist Wanyama. (jag gillar inte heller blond)

HåkanC

Aktiv medlem
Det beror på många faktorer, men enl mig är vattnet viktigt. I "stan" där det är mjukt vatten i kranen används
classic-eco-450g-arvid-nordquist.jpg

På "landet" med hårt vatten smakar det kaffet inte bra, där används i stället
kaffe-hazienda-ekokravfairtrade-450g-zoega.jpg

VKruger

Aktiv medlem

Arvid Nordqvist Grandia

robwrnr

Aktiv medlem

Dessa, i hela bönor, kör jag just nu. Jag tycker båda ger riktigt gott kaffe.

group-264.png

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer