Kaffe, vad har du i kvarnen/koppen

frippegubben

Aktiv medlem
Visst är det! Körde med perkulator för x antal år sen. "Pipen" på locket gick sönder och lyckades aldrig få tag på reservdel, och den försvann i glömskans hav. Men nu blev jag sugen igen. Får försöka fixa den.

Är det kokkaffe man ska ha?
Till vår gick det då bra att köpa pipen som reservdel, och har man inte den turen eller en 3d-skrivare (frågan är om plasten tål den värmen) så har jag sett såna knoppar i aluminium, så nån med en svarv borde kunna fixa till en.

alexcykel

Aktiv medlem
Skärmklipp.PNG

Är det en sån här pip du är på jakt efter?

Eric W

Aktiv medlem
BA85260E-C00C-44BB-AC99-85EA8D0C75B9.jpeg

Konstigt, kommer alltid tillbaka till denna blandning. :-) Kanon med Mokabryggare!
Förövrigt helt såld på Bialetti Brikka!
Lånade en av min svåger innan sommaren och han lär ej få tillbaka den på ett bra tag! :-)

qma

Aktiv medlem
Jag gör inget megafint kaffe hemma, men fick en sån där De Longhi Magnifica S automatisk espressomaskin med inbyggd kvarn av jobbet och har letat favorit bland alla bönor man lätt hittar i matbutik.

Landat på en av de billigare sorterna - Musetti espresso 100% arabica som jag varmt kan rekommendera. 1 kg för 145 kr på Willys. Inget special och inte syrligt osv. bara kärv klassisk espresso med väldigt jämn kvalitet. Gör sig kanske bäst i drycker med mjölk, men tillfredsställande även som espresso för mig iaf. Bättre än alla andra sorter jag provat från matbutiken.
IMG_20210424_151752.jpg

me.I.am

Aktiv medlem
Till vår gick det då bra att köpa pipen som reservdel, och har man inte den turen eller en 3d-skrivare (frågan är om plasten tål den värmen) så har jag sett såna knoppar i aluminium, så nån med en svarv borde kunna fixa till en.

Beställde faktiskt en ny knopp hos Cervera, dom skulle SMSa. Hörde inget o glömde, när jag kom ihåg det och frågade så hittade dom inte min beställning och den gick inte att beställa längre. Dom var för övrigt allmänt dryga i den butiken.

Mange.

Aktiv medlem
Jag har en Wilfa kvarn som ovan där locket till kaffebehållaren (där det kommer ut) har gått sönder. Någon som vet om det går att köpa som reservdel? Har letat men hittar ej.
"Gångjärnet" i locket har gått sönder.

Annars kanske kontakta någon mindre försäljare som kaffecompagniet och se om dom råkar ha ett liggande som blivit över från annat reklamationsärende eller så

clnr

Aktiv medlem
Tror det, fick lite inspiration och googlade på märket, Salton. Dom har faktiskt knopp hos Classe som enligt beskrivningen ska passa bl.a. Salton.
Vad står "C3" för?
C3 är en tillverkare av ffa kaffeperkulatorer.

MtbIte

Aktiv medlem
Orkade inte åka och köpa bönor hos det lokala rosteriet så jag köpte lavazzas perfetto i vanliga matbutiken och jag gillade det verkligen

ganska mild i smaken och lite tunnare och lenare med smak av typ mjölkchoklad och hasselnötter, blir även lite tunnare crema av dessa bönor.

Espresso Barista Perfetto 500 g – hela kaffebönor  Lavazza - Firefox Developer _2021-08-26_13-...jpg

lundatok

Aktiv medlem
Finns det någon sida eller forum för kaffe? Letar kvarn och espresso-bryggare, begagnade är ok. Eller är det typ blocket som gäller?

Muntis

Aktiv medlem
Orkade inte åka och köpa bönor hos det lokala rosteriet så jag köpte lavazzas perfetto i vanliga matbutiken och jag gillade det verkligen

ganska mild i smaken och lite tunnare och lenare med smak av typ mjölkchoklad och hasselnötter, blir även lite tunnare crema av dessa bönor.

Visa bilaga 508761
Kör på samma som standard då det är lite klurigt mer tillgången på annat kaffe om man inte beställer på nätet.

MtbIte

Aktiv medlem
Kör på samma som standard då det är lite klurigt mer tillgången på annat kaffe om man inte beställer på nätet.

Kommer nog bli mitt standard med om jag inte köper från rosteri, jag har inte märkt av att det varit brist på kaffe från mikrorosterier men det kanske det har varit?

Muntis

Aktiv medlem
Kommer nog bli mitt standard med om jag inte köper från rosteri, jag har inte märkt av att det varit brist på kaffe från mikrorosterier men det kanske det har varit?
Nej inte så att tillgången är dålig på kaffe mer att här en bit utanför Sundsvall så är tillgången på de som saluför kaffe dålig. 😉

ipkis

Aktiv medlem
Fick en DeLonghi kaffemaskin i julklapp av min ex-sambo. Fan vad nice kaffe!
Kör oftast Arvid Nordqvist bönor i den. Sort varierar

me.I.am

Aktiv medlem
Köper du färdigmalet kaffe är det kok du ska ha , maler du själv så skulle jag säga att du maler mellan medium och coarse, men det är ju såklart en smaksak.

Oj oj oj, OJ! Så gott!
Som en liten uppföljning, plockade fram min perkulator som stått undanstoppad i över 20 år. Testade först med min vanliga malning för bryggkaffe, hyfsat. Testade sedan grövre, men blev sådär, och lite väl mycket sump i botten.

Men, upptäckte sedan något väldigt pinsamt. Har en kvarn som är graderad 1-9, med halvsteg. Brukar ha den på mitten, och skruvade ner den till 2. Smakade alltså inte så gott, efter några dagar kollade jag lite närmare och det slog mig att 1 är den finaste malningen.

Ändrade till grov malning och det blir väldigt gott. Faktiskt godare än det blir i min Moccamaster. Smakerna kommer fram på ett helt annat sätt, och nästan lite åt det söta hållet. Dessutom brukar jag sänka ner filtret med kaffet i vattnet innan jag kör igång, så det blöter genom ordentligt. Sen lyfter jag upp den och kör igång. Tror att placeboeffekten lyfter smakupplevelsen.

Har bara testat Zoegas Sidamo Ethiopia än så länge med den grövre malningen, riktigt gott som sagt. Väldigt smidigt dessutom, blir väl till att ställa undan bryggaren.

perkulator.JPG

MtbIte

Aktiv medlem
Oj oj oj, OJ! Så gott!
Som en liten uppföljning, plockade fram min perkulator som stått undanstoppad i över 20 år. Testade först med min vanliga malning för bryggkaffe, hyfsat. Testade sedan grövre, men blev sådär, och lite väl mycket sump i botten.

Men, upptäckte sedan något väldigt pinsamt. Har en kvarn som är graderad 1-9, med halvsteg. Brukar ha den på mitten, och skruvade ner den till 2. Smakade alltså inte så gott, efter några dagar kollade jag lite närmare och det slog mig att 1 är den finaste malningen.

Ändrade till grov malning och det blir väldigt gott. Faktiskt godare än det blir i min Moccamaster. Smakerna kommer fram på ett helt annat sätt, och nästan lite åt det söta hållet. Dessutom brukar jag sänka ner filtret med kaffet i vattnet innan jag kör igång, så det blöter genom ordentligt. Sen lyfter jag upp den och kör igång. Tror att placeboeffekten lyfter smakupplevelsen.

Har bara testat Zoegas Sidamo Ethiopia än så länge med den grövre malningen, riktigt gott som sagt. Väldigt smidigt dessutom, blir väl till att ställa undan bryggaren.

Visa bilaga 513695

Härligt att det smakade 😎👍, nästa steg är att du provar att köpa kaffe från ett microrosteri

me.I.am

Aktiv medlem
Härligt att det smakade 😎👍, nästa steg är att du provar att köpa kaffe från ett microrosteri

Nja, bättre (billigare) att vara ovetande, typ som att inte testa finare spritsorter :)

... Dessutom brukar jag sänka ner filtret med kaffet i vattnet innan jag kör igång, så det blöter genom ordentligt. Sen lyfter jag upp den och kör igång. Tror att placeboeffekten lyfter smakupplevelsen.
Skrev lite skämtsamt om placebo, var inte säker på att det påverkade smaken, men testat lite fram och tillbaka och faktiskt tycker jag det blir bättre att låta filterbehållaren ligga en stund i vattnet i botten innan man kör igång.

Inspirationen till det fick jag av de som skrivit om "kallbryggning" i tråden (eller vad det nu kallas). Min teori är att det i början blir lite lägre temperatur i kaffet när vattnet kommer ner i filtret, och/eller att det nog blir lite smak från den initiala kallbryggningen.

Aron

Moderator
Fjällkaffe?
Jag tycker att det frystorkade snabbkaffe man köper i vanliga mataffären smakar som kattlåda luktar. Vad finns det för vettiga alternativ att ha med till fjälls eller andra utflykter utanför allfartsvägarna? Det måste väl finnas någon tillverkare som fått till ett vettigt snabbkaffe?
Till vardags bryggs kaffet på en aeropress och jag hade med mig den lilla varianten på senaste fjällturen. Jag slarvade säkert med doseringar osv, men slutsatsen är att jag inte tyckte det var värt vikten. Nu eftersöker jag enklare alternativ igen.

Rattnalle

Aktiv medlem
Fjällkaffe?
Jag tycker att det frystorkade snabbkaffe man köper i vanliga mataffären smakar som kattlåda luktar. Vad finns det för vettiga alternativ att ha med till fjälls eller andra utflykter utanför allfartsvägarna? Det måste väl finnas någon tillverkare som fått till ett vettigt snabbkaffe?
Till vardags bryggs kaffet på en aeropress och jag hade med mig den lilla varianten på senaste fjällturen. Jag slarvade säkert med doseringar osv, men slutsatsen är att jag inte tyckte det var värt vikten. Nu eftersöker jag enklare alternativ igen.
Bryggkaffe i ett sånt där litet lätt tvättbart filter man kan sätta på koppen?
Kokkaffe? Om du redan har kök med dig.

MtbIte

Aktiv medlem
Fjällkaffe?

om du tyckte vikten på en aeropress är för mycket och inte är värt det så är du nog körd , finns inga smidare lösningar då en aeropress bara väger 180 gram.

salle

Aktiv medlem

mzi

Aktiv medlem
Finns det något frystorkat kaffe som inte smakar kattpiss?
Nu kan jag dricka nästan vilket kaffe som helst, utan att rynka på näsan så jag är ingen expert på området... Men jag tycker ändå att espresso-snabbkaffe är lite bättre än vanligt snabbkaffe. Jag brukar blanda det med lite mjölkpulver hemma och sedan röra ut det i tre droppar kallt vatten innan jag fyller på med kokande, så man inte får sådana där konstiga gryn av torrmjölken. Men även svart tycker jag det är bättre än det vanliga kaffegranulatet.

salle

Aktiv medlem
Jag har varit på ett flertal olika kaffesorteringskooperativ/plantager osv i Guatemala där de sorterade ut kaffet som kom in från de lokala odlarna. Dricker inte frystorkat efter det :). Kaffet i den vänstra handen gick till Starbucks, det i högra handen dracks nationellt, pinnarna, kvistarna och allt annat mög som blev över efter sortering gick till Nestle för att bli frystorkat. (för övrigt kanske bilbilden passar i båtforumtråden :))(och ja, vulkanen har ett utbrott :))

Bilagor

• DSC_0068.JPG
    DSC_0068.JPG
    181.5 KB · Besök: 37
  • DSC_0145.JPG
    DSC_0145.JPG
    332.4 KB · Besök: 37
  • DSC_0184.JPG
    DSC_0184.JPG
    434.1 KB · Besök: 38
  • DSC_0013.JPG
    DSC_0013.JPG
    266.7 KB · Besök: 37
  • DSC_0245.JPG
    DSC_0245.JPG
    348.8 KB · Besök: 37
  • guatekaffe11.JPG
    guatekaffe11.JPG
    221.8 KB · Besök: 33
  • DSC_0244.JPG
    DSC_0244.JPG
    589.4 KB · Besök: 36
Senast ändrad:

Arvido

Medlem
Jag har inte råd med Johan och Nyström. Bra är de, men lite överprisade. Jag kör Änglamarks mellanrost i en Rocketmaskin. Blir klockrent kaffe med fin crema. Alla jag bjuder på kaffe verkar tycka om det, så det passar säkert bra med mitt kalkrika vatten. Jag ogillar dock kaffetillverkarnas shrinkflation. Nu är man nere på 400g där det tidigare var 500g.
e17640bdee39a04163b275b20780f6b4.jpg

GustafH

Aktiv medlem
Det finns ju specialkafferostare som gör instant också, så det går att få kvalitetskaffe även som instant. Om det är gott vet jag inte för jag har aldrig haft tillfälle att testa, men ett första steg kan ju vara att fråga vår Allsmäktige härskare:

me.I.am

Aktiv medlem
Har nu testat även Zoegas Skånerost i perkulatorn, också väldigt gott, även det godare än med Moccamastern tycker jag. Det blev dock godare utan att sänka i vatten först.

Tycker även att kaffet håller sig gott längre än med Moccamastern.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer