Kaffe, vad har du i kvarnen/koppen

Mashimaro

Aktiv medlem
Jag gör inget megafint kaffe hemma, men fick en sån där De Longhi Magnifica S automatisk espressomaskin med inbyggd kvarn av jobbet och har letat favorit bland alla bönor man lätt hittar i matbutik.

Landat på en av de billigare sorterna - Musetti espresso 100% arabica som jag varmt kan rekommendera. 1 kg för 145 kr på Willys. Inget special och inte syrligt osv. bara kärv klassisk espresso med väldigt jämn kvalitet. Gör sig kanske bäst i drycker med mjölk, men tillfredsställande även som espresso för mig iaf. Bättre än alla andra sorter jag provat från matbutiken.
Visa bilaga 508544
Har du provat Musetti Dulce? Likadan påse, men guld längst ner istället för blå. Willys i Ängelholm säljer båda sorterna, men jag har inte jämfört dem med varandra. Hade varit intressant att höra några experter uttala sig.
musetti-espresso-dulce-1kg-1kg-pas.jpg

qma

Aktiv medlem
Har du provat Musetti Dulce? Likadan påse, men guld längst ner istället för blå. Willys i Ängelholm säljer båda sorterna, men jag har inte jämfört dem med varandra. Hade varit intressant att höra några experter uttala sig.
musetti-espresso-dulce-1kg-1kg-pas.jpg
Nej den finns inte på den Willys jag brukar åka till (Nacka Forum) men ska kika på den andra (Saltsjöbaden) idag.

Den blåa är iaf fortsatt en favorit som jag inte verkar bli trött på. Doften är inte så imponerande, och smaken är ju mildare och mindre syrlig än fin-espresso t.ex. Johan och Nyström FTO eller Fundamental som jag köper ibland. Är ingen Frithiofsson, men känner smaker såsom mörk choklad, en liten ton av nån likör, kanske körsbär och lite nytt däckgummi. :D

Edit: Kollade på den andra Willys och där hade de bara färdigmalet från Musetti, och sämre utbud i övrigt...

Senast ändrad:

lundatok

Aktiv medlem
Jag funderar på att lyxa med en kvarn för bryggkaffe, typ en Fellow ODE eller liknande.

Är lite noob så jag vågar fråga, när jag ska mala i den, mäter jag upp bönor på vikt för hur många koppar jag ska brygga först och sen maler? Det finns väl ingen dosering a la enkel eller dubbel espresso som på vissa kvarnar?

me.I.am

Aktiv medlem
Jag funderar på att lyxa med en kvarn för bryggkaffe, typ en Fellow ODE eller liknande.

Är lite noob så jag vågar fråga, när jag ska mala i den, mäter jag upp bönor på vikt för hur många koppar jag ska brygga först och sen maler? Det finns väl ingen dosering a la enkel eller dubbel espresso som på vissa kvarnar?
Jag brukar väga det malda kaffet, på grammet när. Blir då alltid lite över, men dricker ofta så tror inte det tappar smak till nästa bryggning. Har dock en OBH-kvarn, lite slumpartat om den maler sista bönorna i hållaren, därför ganska oprecist att väga bönorna innan malning.

me.I.am

Aktiv medlem
Har nu testat även Zoegas Skånerost i perkulatorn, också väldigt gott, även det godare än med Moccamastern tycker jag. Det blev dock godare utan att sänka i vatten först.

Tycker även att kaffet håller sig gott längre än med Moccamastern.
Måste tjata mer om perkulatorn, dagens omgång med Z Skånerost blev perfekt, och doftade så gott. Lite annorlunda än vid bryggning, typ som kokkaffe, ni som vet vet.

Blev riktigt nostalgisk av den doften, kom ihåg i lumpen under en övning när några fixade kokkaffe, var nog det godaste kaffet jag nånsin druckit. Övningen var misär, och vi hade äntligen fått fyr i "spisen", och så det kaffet, oförglömligt. Å andra sidan hade nog vilket kaffe som helst smakat gott då.

Det var innan vi tävlade om vem som kunde få glöden längst upp på skorstenen, och även testade löspatroner i spisen. Men det är en annan historia.

lundatok

Aktiv medlem
Har en Moccamaster och guldfilter, borde ju kunna ställa filtret på vågen och mäta upp det malda kaffet inför bryggning då.

Nästa steg är en espressomaskin och kvarn men där har jag långt kvar innan jag är nära beslut. 😅

PKJoacim

Aktiv medlem
Jag kör en wilfakvarn för brygg. Jag väger upp bönorna innan malning, vet inte om dyrare kvarnar är exakta i måtten men jag känner ofta skillnad på 2g bönor när jag brygger.
Håller med, jag kör med 23g bönor till 350g vatten på morgonen och 22g bönor till samma mängd vatten nu efter lunch och visst blir det skillnad.

316E1025-C9A7-44BE-8891-D2E550266561.jpeg

grondahl

Aktiv medlem

Jag väger bönorna innan malning.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer