[Kalender] Dirty Halland

robsa

Aktiv medlem
[Kalender] Dirty Halland
Sköna höjdmeter. Hyfsat lätt att hitta bortsett från Garmins inkompetenta navigation som är lite seg. Bra bullar vid fikat, åt två :)

Hade (trots allt) en bra diskussion med markägaren Karl Tham / Tamm(?) som var halvimponerad över bristen på information. Vi kom överens om allemansrätten, men inte om olycksrisken med timmerbilar / jakt och annat / mängden cyklister som ryms inom allemansrätten. Kan vara läge att svänga förbi med en whisky och pudla.
Tack för input. Vi har också fått in information om detta. Jag själv märkte inget av detta då jag passerade. Vi försöker att kontakta de markägare som vi tror "påverkas" dock mäktar vi såklart inte med att kontakta alla som berörs över 16 mil så därför blir det tyvärr alltid någon som blir missnöjd. Därför också vi tycker det är viktigt att poängtera att Dirty Halland inte är race, utan räknas som en större "träningsrunda/utmaning" där man visar hänsyn och delar vägen med alla man möter.

robsa

Aktiv medlem
[Kalender] Dirty Halland
Här kommer saxat från våra SoMe:

Dirty Halland 2023 in the books!
Ett superstort TACK till alla er som kom, antog utmaningen och cyklade med oss! Energin och peppen som bildas vid denna tillställning är fantastisk och gör jobbet bakom värt. Med den hittills tuffaste Dirty Halland-rutten och en ostadig väderprognos var vi mäkta imponerad att hela 180st startade under lördagsmorgonen. Med uppslutning från stora delar av Sverige och även Danmark och Tyskland. Vi har fått fina ord från er om att rutten var ”mäktig, äventyrlig och häftig” och det är precis detta vi ville förmedla
🙌🏻

Ett stort TACK till våra partners som hjälpte oss att skapa en oförglömlig dag
🙌🏻

Lite bilder, (går att se facebookalbum även om man inte är inloggad)

weldion

Aktiv medlem
[Kalender] Dirty Halland
Nu vet jag inte riktigt hur Dirty Halland går, men om hela vägen är dragen på helt vanliga grusvägar, då borde väl inte Naturvårdsverket behöva blandas in?
Är väl ganska så stor skillnad på en orienteringstävling i ren terrängmiljö mot att cykla på grusvägar konstruerade för bil/traktor/lastbil?
Blir väl en fråga om det är en grusväg som slutar i vändplan och har en liten stig som förbinder den grusvägen mot nästa (som även den slutar i vändplan).
Är själv ägare/delägare i några grusvägar. En av dem är populär bland motorcyklister (typ adventurehojar) och jag skulle mest bli förvånad om en cykelgrupp ber om lov att köra på samma grusväg.
MC/Bil/Husbil har aldrig frågat om lov.

Senast ändrad:

xyz-saft

Aktiv medlem
[Kalender] Dirty Halland
Nu vet jag inte riktigt hur Dirty Halland går, men om hela vägen är dragen på helt vanliga grusvägar, då borde väl inte Naturvårdsverket behöva blandas in?
Är väl ganska så stor skillnad på en orienteringstävling i ren terrängmiljö mot att cykla på grusvägar konstruerade för bil/traktor/lastbil?
Blir väl en fråga om det är en grusväg som slutar i vändplan och har en liten stig som förbinder den grusvägen mot nästa (som även den slutar i vändplan).
Är själv ägare/delägare i några grusvägar. En av dem är populär bland motorcyklister (typ adventurehojar) och jag skulle mest bli förvånad om en cykelgrupp ber om lov att köra på samma grusväg.
MC/Bil/Husbil har aldrig frågat om lov.
Jag hade samma fundering. Även om det är enskild väg så får man ju cykla. Men det är klar, det är skillnad på om man är ett kompisgäng på 5-10 personer eller om det är 180 cyklister under en dag.

weldion

Aktiv medlem
[Kalender] Dirty Halland
Jag hade samma fundering. Även om det är enskild väg så får man ju cykla. Men det är klar, det är skillnad på om man är ett kompisgäng på 5-10 personer eller om det är 180 cyklister under en dag.
Så är det, att det finns väl en gräns där det kan vara lämpligt att meddela att det kommer att bli en del cykling.
Frågan är vad storleken på vägen och antalet cyklister som är gränsen för kontakt.
Har varit med om att ett 30-tal motorcyklar kommit farande på min grusväg i ett svep och även ett endurogäng som regelbundet har motionerat vägnätet.

xyz-saft

Aktiv medlem
[Kalender] Dirty Halland
Så är det, att det finns väl en gräns där det kan vara lämpligt att meddela att det kommer att bli en del cykling.
Frågan är vad storleken på vägen och antalet cyklister som är gränsen för kontakt.
Har varit med om att ett 30-tal motorcyklar kommit farande på min grusväg i ett svep och även ett endurogäng som regelbundet har motionerat vägnätet.
Det blir ju en svår avvägning. Särskilt när det är något som man bör göra som "goodwill" men egentligen inte måste göra. Men det verkar ju som att arrangören är medveten om vad som har hänt.

trailbiker

Aktiv medlem
[Kalender] Dirty Halland
Tack för input. Vi har också fått in information om detta. Jag själv märkte inget av detta då jag passerade. Vi försöker att kontakta de markägare som vi tror "påverkas" dock mäktar vi såklart inte med att kontakta alla som berörs över 16 mil så därför blir det tyvärr alltid någon som blir missnöjd. Därför också vi tycker det är viktigt att poängtera att Dirty Halland inte är race, utan räknas som en större "träningsrunda/utmaning" där man visar hänsyn och delar vägen med alla man möter.

Jag är fullt medveten om mängden jobb och sjukt imponerad att ni roddat alltihop. Var mer som en heads-up att det kan sitta en sur gubbe och trycka i sin stuga. Håller i övrigt med om allemansrätt osv.

Topp