[Kalender] ESS #3 - Sportson Enduro by Crème Fraiche

WSB sa:
Hur sent släpps sträckorna på fredag? Vi är några som inte kommer att kunna köra på lördag.. Men vi har tid på fredag eftermiddag/kväll! Vi klarar oss utan lift :) Men lite dagsljus hade varit fint...

Runt 19:00 skulle jag gissa på. Hänger lite på hur snabbt vi hinner banda & fixa.

Igår kväll gick både trimmer, såg & skyffel varma. Även om den mesta tiden spendades med att äta smågodis & snacka skit så är nu flera av sträckorna färdigställda. Det sista fixas på fredag i samband med bandningen. Sträckorna släpps preliminärt 19:00.
23:59 inatt så stänger även ordinarie anmälan, så passa på att anmäla er innan det är försent!

Bifogat är Race-PM.

Jag antar att det är infon i PM'et som stämmer (tiderna för förarmöte på lördagen och stängningen av målgången är annorlunda mot vad jag sett tidigare)?

Tack för info om släppet! Blir en trevlig kväll för oss som kör fredag att köra banorna helt enkelt :)

WSB sa:
Tack för info om släppet! Blir en trevlig kväll för oss som kör fredag att köra banorna helt enkelt :)

Bara så att inga missförstånd uppstår.. Vi släpper banan på fredag kl.19, det kommer inte vara bandat & klart till kl.19.
Vi har även en positiv ändring i det redan utskickade PM'et, det kommer finnas läkare på plats i händelse av olycka!

Förstår det, men så länge det finns en karta att gå efter så är jag nöjd :)

En gissning är nog att de kommer att dyka upp på strava. En annan gissning är att de kommer att bestå av de existerande banorna i Flottsbro, måhända med variationer.

Jag hinner inte till lift-tiden på lördag då jag kör bil från Göteborg. Hur lång tid tar det att cykla/gå upp till starten av sträckorna? Startar alla sträckor från toppen?
Jag har aldrig varit i Flottsbro....

Finns det några överraskande drops som i Göteborg om man kör blindt?

mxHOLGE sa:
Jag hinner inte till lift-tiden på lördag då jag kör bil från Göteborg. Hur lång tid tar det att cykla/gå upp till starten av sträckorna? Startar alla sträckor från toppen?

Det är inga som helst problem att cykla upp till toppen, det tar bara nån minut. Liften är ren & skär jofahjalm-lyx..
Liften kommer dessutom gå hela lördagen, dock får man köpa extra liftkort då, alltså utöver de obligatoriska 75kr som ska betalas vid registreringen. De obligatoriska 75kr ger tre liftåk mellan 10-12 (då vi har tillstånd att banda av sträckorna) på lördagen, samt de antalet liftåk som krävs på tävlingsdagen. Lift betalas via Swish eller cash. Flera sträckor går på annan plats än från toppen.

Det finns både drop & branta sektioner man bör ha spanat in om man tänker löda fullt på racet. Allt beroende på kunskapsnivå så klart.. Men Crème Fraiche som arrangör rekommenderar starkt både knä- & armbågsskydd i kombination med ryggplatta & fullfacehjälm.

mxHOLGE du hinner säkert åka lift när den är öppen för allmänheten. Den är öppen till kl18 på lördag.
Det tar runt 2 timmar att ta sig runt och inte alla spår börjar från toppen.

happymtb.fr sa:
mxHOLGE du hinner säkert åka lift när den är öppen för allmänheten. Den är öppen till kl18 på lördag.

Tar det 2 timmar att ta sig runt utan köer? Finns det inte risk att det blir lite tight att hinna få in alla i motionsklassen som har 3 timmar på sig då?

Luthman Photography sa:
happymtb.fr sa:

Tar det 2 timmar att ta sig runt utan köer? Finns det inte risk att det blir lite tight att hinna få in alla i motionsklassen som har 3 timmar på sig då?

Det kommer nog funka, annars får vi bara skjuta lite på prisceremonin.

Luthman Photography sa:
Aha, ni är flexibla! Bra där.

Av nyfikenhet, hur ser fördelningen över startgrupperna ut? Alltså antal i de olika grupperna?

30% fördelning på Elit, sport & motion sist jag kollade. 10% av deltagarna är kvinnor, 3% ungdomar.

Henrik83 sa:
mxHOLGE sa:

Det är inga som helst problem att cykla upp till toppen, det tar bara nån minut. Liften är ren & skär jofahjalm-lyx..
Liften kommer dessutom gå hela lördagen, dock får man köpa extra liftkort då, alltså utöver de obligatoriska 75kr som ska betalas vid registreringen. De obligatoriska 75kr ger tre liftåk mellan 10-12 (då vi har tillstånd att banda av sträckorna) på lördagen, samt de antalet liftåk som krävs på tävlingsdagen. Lift betalas via Swish eller cash. Flera sträckor går på annan plats än från toppen.

Det finns både drop & branta sektioner man bör ha spanat in om man tänker löda fullt på racet. Allt beroende på kunskapsnivå så klart.. Men Crème Fraiche som arrangör rekommenderar starkt både knä- & armbågsskydd i kombination med ryggplatta & fullfacehjälm.

Tack för svar!
Nu blev det inte så stressigt för mig!
Man kan alltså inte betala 75:- efter kl.12 för sina tre liftåk då allmänheten brukar den?
När det bandas av går det lika bra att hitta på sträckorna?
Är hela banan uppmärkt/markerad så att man hittar runt?

mxHOLGE sa:
Henrik83 sa:
mxHOLGE sa:

Tack för svar!
Nu blev det inte så stressigt för mig!
Man kan alltså inte betala 75:- efter kl.12 för sina tre liftåk då allmänheten brukar den?
När det bandas av går det lika bra att hitta på sträckorna?
Är hela banan uppmärkt/markerad så att man hittar runt?

75kr är obligatoriskt, oavsett om man åker mellan 10-12 på lördagen eller inte. De pengarna är för hyra utav lift lör-sön + avspärrningarna i backen. Vill man åka lift efter kl.12 på lördagen måste man köpa ett eget liftkort, oavsett om man åkt mellan 10-12 eller inte.

Det går precis lika bra och hitta efter att vi öppnat vissa korsningar i backen. Dock kan man inte förutsätta att man har spåret för sig själv i korsningar osv.

Hela banan kommer vara uppmärkt imorgon kl.10.

image.jpeg

H. sa:
Grymt! Detta ska bli riktigt kul!

Det var idel glada tillrop från de som tränade ikväll så hoppas banan glädjer de flesta.

Just Träramp till dödsbrant är en av mina favoriter, grym sträcka. I år har vi även valt att rensa lite i branten så nu är den mycket snällare än 2014.
I gengäld så har vi öppnat upp så ni duktiga cyklister (eller jofa) ska kunna droppa in i branten.. Ingen minns en fegis..

Senast ändrad:
Luthman Photography sa:
jofahjalm sa:
Guld!

Dödsbranten har inte haft sin väg med min kropp sedan 2014:

Den är betydligt enklare i år. Det finns dock möjlighet att dödsdroppa vid det lilla trädet mitt i bilden.

Edit: ekar det här eller?

Linjen för tuffa grabbarna är att kliva rakt av klippan, som är precis ovan jofas hjälm på bilden ovan..

Henrik83 sa:
Luthman Photography sa:
jofahjalm sa:
Guld!

Den är betydligt enklare i år. Det finns dock möjlighet att dödsdroppa vid det lilla trädet mitt i bilden.

Linjen för tuffa grabbarna är att kliva rakt av klippan, som är precis ovan jofas hjälm på bilden ovan..
Vi bandade bort den möjligheten men det är nog lätt att bunnyhoppa över banden som ligger ganska lågt där! ;)
Annars kan vi ta bort det imorgon, om det är det folket vill ha... Det finns ju bra sjukvård i det här landet! ;)

Henrik83 sa:
Luthman Photography sa:
jofahjalm sa:
Guld!

Linjen för dumma grabbar är där jag beskrev den :)

Henrik83 sa:
H. sa:
Grymt! Detta ska bli riktigt kul!

Det var idel glada tillrop från de som tränade ikväll så hoppas banan glädjer de flesta.

Just Träramp till dödsbrant är en av mina favoriter, grym sträcka. I år har vi även valt att rensa lite i branten så nu är den mycket snällare än 2014.
I gengäld så har vi öppnat upp så ni duktiga cyklister (eller jofa) ska kunna droppa in i branten.. Ingen minns en fegis..
Det är alltså brant utan så mycket döds? ;-)

Nu ska jag tyvärr inte köra i år men frånvaron av dödsbranten förra året var lite av en besvikelse efter all hype kring den 2014 så att den är tillbaka är nog bara bra.

Senast ändrad:
För fotograferna och åskådare som vi hoppas vara många, här kommer lite tips om bra ställen:
- skogsparti i botten av SS2 Downhell
- dödsbranten och den följande branten av SS7 Träramp till dödsbrant
- stenpartiet i nedre delen av SS4 Gulkanan
- switchbacken i början av SS8 #trendurospåret
- droppet i mitten av SS6 Blajdan special och avslutningen mot vattnet
- stenpartiet och följande "bäcken" tidigt på SS5 Great view over the ghetto
- mm...
image.jpeg.jpg

Tävlingen pågår mellan kl9:30 och kl13:30
Vi ses på söndag! :)

Senast ändrad:
Vilka tider är det som gäller om man vill komma och titta? Jag kan inte riktigt hitta det eller är jag blind?

Du är blind Danne! ?
I 3e inlägget kan man läsa:
Söndag 5 juni
Tävlingsstart för Elit: 9:30
Tävlingsstart för Dam: 10:00
Tävlingsstart för Sport: 10:05
Tävlingsstart för Ungdom: 10:20
Tävlingsstart för Motion 10:25
Tidtagningen stänger: 13:30
Prisceremoni: 13:45

Tycker det är för lite hets i den här tråden, vad håller alla på med!
Trendurås = myspys gubbar (o gummor) som inte vill/orkar stöta sig med nån ;)

Skämt o sido, kör så det ryker imorn!

happymtb.fr sa:
Du är blind Danne! ?
I 3e inlägget kan man läsa:
Söndag 5 juni
Tävlingsstart för Elit: 9:30
Tävlingsstart för Dam: 10:00
Tävlingsstart för Sport: 10:05
Tävlingsstart för Ungdom: 10:20
Tävlingsstart för Motion 10:25
Tidtagningen stänger: 13:30
Prisceremoni: 13:45

Ska man verkligen behöva läsa från början?

Hur går det med dödsbrantetna ? Är det fler som kör den iår än gör 2 år sen?
Å inga splittrade armbågar nu hoppas jag!
Ja det så jävla kul imorgon å skål?

H. sa:
Riktigt fina spår i år! Perfekt balans mellan teknik, #döds och trampa.

Kul att det uppskattas! Dödsbranten fick ju dessutom tillbaka lite av sin charm nu mot eftermiddagen när alla bromsat sönder den. Kör hårt imorgon!

En snabb recap för er som missade förarmötet,
- Målgång SS1 är flyttad drygt 10m bakåt.
- Målgång SS2. Blir på samma ställe men kommer vara i en högerkurva för att dämpa farten något vid passering av målantenn. Detta för att undvika att någon passerar antennen i för hög fart & stämplingen missas.
- Målgång SS8 modifieras på samma sätt som SS2. Samma plats fast med en högersväng innan passering antenn.
- SS6, Blajdan special. Häng med nu.. Efter ni passerat cykelbanan, ner i diket & upp förbi stubben, 50m stig genom blåbärsris & sen en högerkurva ut på gruset.. Lång vänstersväng på grus som är lite knepig. Mitt i denna vänsterkurva så ska man fortsätta VÄNSTER in i skogen igen istället för att bränna rakt fram mot utförsåkningen & stenarna. Plastbandet som har styrt in er på stigen har vid ett flertal gånger modifierats (med flit eller att nån kört in i det) & inte blivit återställt. Imorgon kommer det vara bandat för att ni ska in till vänster. Att bränna rakt genom bandet räknas som fusk.

Luthman Photography sa:
Jag fattar inte riktigt vad som händer på SS6, men om jag följer bandningen så kommer jag nog i mål.

Det var ju rätt när vi var där. Men tidigare hade det blivit fel. Det var som jag trodde, alltså efter grussvängen. Eller, folk har helt enkelt missat att svänga på gruset och bränt rakt fram.

H. sa:
Luthman Photography sa:
Jag fattar inte riktigt vad som händer på SS6, men om jag följer bandningen så kommer jag nog i mål.

Det var ju rätt när vi var där. Men tidigare hade det blivit fel. Det var som jag trodde, alltså efter grussvängen. Eller, folk har helt enkelt missat att svänga på gruset och bränt rakt fram.

Jaha, då fattar jag.

Tillbaka
Topp