[Kalender] Randonnée 1200 km Södertälje/Falkenberg Kust till Kust - 2020-08-13

NLC

Aktiv medlem

Schlocum

Aktiv medlem
Vill också instämma i hyllningskören till Randonneur Sthlm med Åsa och Henrik i synnerhet utan att glömma GoranS som håller liv i alla trådar och räknar tider och har sig :-)
Jag kommer att plita ned några reflektioner från loppet. Det var lärorikt för mig. Man skall inte underskatta behovet av sömn :-)

Grimpeur

Aktiv medlem
Passar på att citera HELA introduktionen från första inlägget, bara för att jag tycker det är så bra. Det är så skönt när det kan vara så här enkelt.

Kust till Kust - Ett 100 % Ocurlat Randonneur Mondiaux lopp - 120 mil
Många har hört talas om de mytomspunna långa randonneurloppen. Man tänker på LEL och pärlbandet av cyklister som klättrar uppför de skotska bergen. De hängivna cykelmekanikerna som finns vid varje kontroll som gör allt för att reparera din cykel. Mötet med 1000 tals randonneurer ifrån hela världen. Att få cykla en dag med en randonneur ifrån Syd Korea och lära sig hur det är att cykla brevetlopp där. Cykla över Humber bridge. Eller så kanske du tänker på PBP. Alla människorna som står längs hela vägen och hejar. Bjuder på mat, dryck öppnar sitt hem för dig. Alla funktionärer vid kontrollerna. Någon som väcker dig efter det att du har sovit 3 h. Du får känna dig som en hjälte. PBP, ett lopp som alla känner till.
Men ett randonneur mondiaux lopp behöver inte vara så. Det behöver inte finnas japaner och amerikaner som tar gruppfoton vid starten, det behöver inte finnas bemannade kontroller med sovplats, cykelmekaniker, mat och allt det där som man behöver. Banan behöver inte vara pilad. Det behöver inte stå folk och stanna trafiken för att du skall fram. Det behöver inte finnas personer som tältar utmed vägen för att erbjuda dig mat och dryck längs vägen. Det behöver inte vara så att barerna i byarna håller öppet under natten för att du skall ha någonstans att värma dig. De behöver inte vara så att gatorna är kantade av folk som hejar på dig. Det behöver inte vara så att du hela tiden är omgiven av andra randonneurer.
För dig som är trött på att bli bortklemad hela tiden så erbjuder vi ett alternativ till de stora loppen. Det kommer inte finnas några jävla saftkontroller utmed vägarna. Vi kommer garanterat att inte anordna en enda bemannad kontroll längs vägarna. Kommer du hitta något som är öppet längs vägen så kommer det var CirkelK eller McDonalds och där kommer det garanterat vara fritt ifrån cykelreparatörer. Det kommer garanterat vara fritt ifrån publik längs vägarna. Möjligtvis kan man träffa på någon överförfriskad på en fredagskväll som tycker att man är totalt sjuk i huvudet som cyklar 120 mil fast på ett positivt sätt vad de nu kan mena med det.
Detta loppet är sålunda för dig som hellre startar i Södertälje än Paris och som kan ta vara på dig själv och inte behöver en pilad väg, saftkontroller och reparatörer var 5:e mil, och flaggviftare var 5:e meter. Loppet är lika långt och backigt som PBP så vi har inte tummat på detta bara tagit bort all curling. Med lite tur blir du avhängd i backen upp till Pershagen och får cykla hela vägen ensam och enda uppmärksamhet du får längs vägen är en rejäl biltutning i trakterna kring Mantorp följt av en skvätt spolarvätska.”
Kul du citerade. Detta är vår ambition med loppet. Södertälje ser inte detta lopp som en konkurrent till ett fullservicelopp, utan ser det som ett alternativ. Vi tänker att vårt lopp är som ett 30-mila-brevet i jämförelse med Vätternrundan. Södertälje har dock förståelse för att man kan tänka annorlunda. Södertälje vill och kommer agera för att få arrangera detta lopp framgent. Det är dock så att för ett lopp krävs deltagare. Därför så handlar det mycket om samordning mellan loppen som skrivits tidigare i tråden samt intresse ifrån deltagare.

nieves

Aktiv medlem
Kul du citerade. Detta är vår ambition med loppet. Södertälje ser inte detta lopp som en konkurrent till ett fullservicelopp, utan ser det som ett alternativ. Vi tänker att vårt lopp är som ett 30-mila-brevet i jämförelse med Vätternrundan. Södertälje har dock förståelse för att man kan tänka annorlunda. Södertälje vill och kommer agera för att få arrangera detta lopp framgent. Det är dock så att för ett lopp krävs deltagare. Därför så handlar det mycket om samordning mellan loppen som skrivits tidigare i tråden samt intresse ifrån deltagare.
Då jag ofta hamnar i kläm med datum p.g.a arbetet och inte direkt behöver hålla tider så är ändå ert arbetet med sträckan till stort gagn då vägarna ändå finns där att smaka på. Tyvärr har vi inte riktigt samma iver kring permanenter som AUK men det spelar inte heller mig någon roll personligen.

Jag kommer om inte framtida faställda datum passar ändå försöka att njuta av dom 1200km någon gång, kanske som touring eller bara köra utan plan. Det är rätt häftigt att testa bägge. Med skillnad i fart och kanske också starttid så ser många platser väldigt annorlunda ut än när man passerade dom med andan i halsen till skenet av sin framlampa.

Det är detta jobb ni gör som bidrar till ett öppet Sverige för cyklister. Synd bara att inte fler nappar på att testa både 60, 100 och denna 120-milare. Då tänker jag mest på cyklister som inte är randonneurer.
Fantastiskt!

Schlocum

Aktiv medlem
Så hur var det att köra Kust till Kust?

Ser mig fortfarande som rookie gällande de riktigt långa loppen och det är ju härligt att känna att man inte är fullärd J Efter en lyckad premiär på PBP förra året så tänkte jag att detta kommer ju inte att bli något problem, givet att vädret är någorlunda OK.

Hade inte riktigt tänkt igenom någon strategi utan grundplanen handlade först om att dela upp det i 60/30/30 och ta det lite mer soft. Skrev lite med Johan om det, men sedan havererade ju hans cykel. Hade sedan lite kontakt med Adrian som ville spänna bågen och köra på lite mer och se hur långt det bar. Jag blev inspirerad av det och blir det för hårt är det ju bara att slå av och ta det i eget tempo eller köra med någon annan.

Beslutet att köra togs på volly kort innan anmälan gick ut. Hemresa bokades om och landade i Sthlm tisdag eftermiddag. Det hade redan börjat komma upp bilder på här på färdigpackade cyklar som testkörts, så jag kände att jag låg lite efter. Var även lite osäker på vad som behövdes för att sova ut då det var premiär. På PBP är det ju bara att lägga sig i en kontroll. Velade länge mellan bivy+liggunderlag eller bara folie. I o m att jag inte hade spikat min strategi så och att jag mycket väl kunde bli solo så blev det bivy+liggunderlag.

Tänkte cykla ned till starten i god tid och käka en sen lunch. När jag rullar iväg hemifrån hörs ett otäckt metalliskt ljud från nga ekrar bakhjulet. Min tidigare erfarenhet från sånt ljud är precis innan ngn eker går av. Lång historia kort, hittar till slut en cykelbutik på söder, 116 Bike Shop som förbarmar sig över en lätt stressad kille och tittar igenom hjulet. ”bara att spänna ekrarna, kör så det ryker” Jaja det blev att ta tåget istället.

Kul att se resten av gänget som skulle köra. Jag kunde konstatera att min hoj var ganska välpackad. En liten känsla av oro smög sig på. Den där vikten skall ju trots att släpas runt. När vi väl kom iväg så trummade Adrian på som utannonserat, men i ett helt OK tempo. Efter ganska kort tid så insåg vi att vi var själva och jag tänkte att om det går för fort så kan jag ju hänga på gänget bakom tids nog.

Vi rullade på fint och tog förningar på runt 20 – 30 min var. Kropp och knopp kändes riktigt bra. Hade inte riktigt reflekterat över att natten blir så pass mycket längre i augusti mot mina tidigare nattcyklingar i juni. Började fundera på om jag hade tillräckligt med kräm i mina power banks.

Kort efter att vi rullat genom Jönköping går växelvajern av till bakväxeln. Efter att ha kört 100-milaren förra året vet jag hur kuperad hela sträckan till Landvetter är. F-n också! Vad göra? Klockan är runt 2 på morgonen, det är bara att köra på tills vi kommer till ngn stad som kan fixa en ny vajer. Det var rejält slitigt att bryta sig upp för backarna. Vi testade att lägg upp den till en lättare med stoppskruven, men det funkade ett tag sedan började den rappa och till slut rappade en även fast den låg på tyngsta. Jag fick svårare och svårare att hålla ett rimligt tempo uppför och kände även att Adrian fick hålla tillbaka på platten.

Efter ett längre stopp i Fjärås bestämde vi att vi körde vidare i vårt eget tempo. Det var ca 6 mil kvar till Varberg där jag skulle få en ny vajer. Rullade senare in till Evalds lite efter kl 15. Fick en dryg timmes sömn medans de fixade ny vajer. Runt 17:30 rullar jag vidare. En cykel med växlar, vilken fest! J Lastade in en rejäl middag i Falkenberg. Morsade på Niklas och c.o.h.j. (vad heter du? :-) ) när jag rullade ut fr Donken.

Efter 77 mil och ca 36 h så var det läge att stanna för att sova lite. Upp med bivy och liggunderlag och satte klockan på en timme. Här var jag still i ca 2 h med sov och annat pyssel. Kort innan Nässjö mötte jag Desmo. Fasen vad kul att träffa någon! :-) Kort snack och sedan vidare.

När jag kom in till Eksjö började jag känna mig ganska sliten. 25 mil utan bakväxel började ta ut sin rätt. Målet nu var bara att ta sig till färjan innan den slutade gå. Efter ca 100 mil började jag få stötvis ont under fötterna. Petade i nga ipren, men de hjälpte inget vidare. Körde med fötterna ovan på skorna emellan åt och då släppte det för ett tag.

Skön känsla att till slut komma in i Söderköping. Bunkra upp lite och sedan ta det lugnt till färjan. Var på andra sidan vid 22-tiden. I mitt stilla sinne tänkte jag att det kanske tar runt 5 timmar innan jag är hemma, men ack vad jag bedrog mig.

Fram åt ett-tiden slog verkligen tröttheten in och det som förvånar mig är att jag inte bara klev av och la mig att sova. Istället ”körde” jag vidare med hallisar som skulle fått LSD-forskning på 60-talet av bli avundsjuk. Jag vet inte om det enbart var trötthet eller även en kombo av att inte stoppat i mig ordentligt med energi. Jag kommer faktiskt inte ihåg om jag käkade något.

Till slut lyckades jag ta mig fram och stämplade in 05:40, nästan åtta timmar från färjan. Om jag hade lagt mig att sova 20-30 min hade det sannolikt gått snabbare och jag hade kommit ihåg betydligt mer. På ett sätt tycker jag att det var lite otäckt att jag inte stoppade mig i tid utan bra fortsatte.

Så vad har jag lärt mig av detta?
- Måste hinna preppa hojen ordentligt innan ett långlopp
- Det är inte ”bara” att cykla 120 mil. Jag skulle behövt ladda upp lite mer mentalt och förberett mig på lite olika scenarios. Det blev lite förmycket ”ta det som det kommer”
- Hur stoppar man sig själv när man är för trött? Vill gärna höra era erfarenheter. Nu blev det nästan en lite ovärdig avslutning där jag kommer ihåg alldeles för lite och så vill jag inte ha det igen.

Efter en lite stukad känsla igår så har en bra nattsömn och besök hos kiropraktorn idag fått mig tillbaka på fötterna. Lätt att glömma viken otroligt härlig känsla det är att cykla genom ett vackert Sommarsverige :-)

desmo

Aktiv medlem
Efter 77 mil och ca 36 h så var det läge att stanna för att sova lite. Upp med bivy och liggunderlag och satte klockan på en timme. Här var jag still i ca 2 h med sov och annat pyssel. Kort innan Nässjö mötte jag Desmo. Fasen vad kul att träffa någon! :-) Kort snack och sedan vidare.

- Hur stoppar man sig själv när man är för trött? Vill gärna höra era erfarenheter. Nu blev det nästan en lite ovärdig avslutning där jag kommer ihåg alldeles för lite och så vill jag inte ha det igen.
Det var kul att ses! Tänkt vad några minuters samtal med en likasinnad idiot kan lyfta tillvaron! :D

Angående frågan om sömn har jag inget svar. Jag ser mig själv också som rookie. Och jag har också svårt att stoppa mig själv, speciellt om det finns någon "måltid" inom räckhåll. Måste säga att jag skötte mig bättre denna gången, men behöver definitivt utveckla min sovstrategi!

desmo

Aktiv medlem
Trevligt, sovit något?
Jag lät frågan hänga lite...
Jodå, jag sov. Testade en ny "strategi". Det blev 20minuters tupplurar rätt upp och ner i diket, sedan upp och cykla igen. Kände jag mig vinglig så blev det en ny tupplur, osv. Jag tog nog två "dubbla" tupplurar. Gissar på att det blev 5-6 x 20min. Eftersom jag inte har någon ställtid fungerade det väl ganska bra. Men jag behöver utveckla en bättre strategi, speciellt om jag ska sova flera nätter.

IngvarW

Aktiv medlem
Tack för en intressant RR. Det är alltid roligt att läsa om alla de strapatser och misär som man får till.

GoranS

Aktiv medlem
Kom igen nu! Vi internetcyklister är ett segt släkte och vana vid saker som tar flera dagar - en RR på 7 A4-sidor är inget som får oss att vika ner oss.

c.o.h.j

Aktiv medlem
Kom igen nu! Vi internetcyklister är ett segt släkte och vana vid saker som tar flera dagar - en RR på 7 A4-sidor är inget som får oss att vika ner oss.
Skrev hela natten men de blev ju bara för detaljerat och personligt. Se om ja publicerar det. Annars får man ringa å fråga 😁

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Quite impressive med 25 km SS i det tempot med mer än halva loppet kvar samt ett antal mil rent grisiga backar.
Det krävs stabilt pannben för sådant.

A.Nilsson

Aktiv medlem
Här kommer lite minnesfragment och funderingar kring att cykla långt hyfsat fort. Säkert lite huller om buller och utan tydlig röd tråd men det får ni leva med! Och långt är det också.

- Jag skulle kört TCR i år men det blev framflyttat till 2021 så när den här 120 milaren kom på tal så högg jag direkt. Familjeplanerna omstrukturerades och tid frigjordes. Här skulle det cyklas långt!

Jag har aldrig kört en 120-milare förut. Ett gäng 60-milare under 24 timmar har gjorts. En 100-milare på skaplig tid (i egen regi) och en hel massa rask touring men oftast med bekväma övernattningar.

Planen var att köra genom första natten och sedan pusha så långt det håller in i natt två. Sova några timmar och sedan avsluta. Jag hade lite funderingar på att 50-timmar borde vara en rimlig målsättning. Klart tuff men ändå möjlig. Jag vet att jag inte har några problem att köra genom en natt men vad som händer natt två hade jag inte testat. Klart nyfiken!

Jag var inställd på att genomföra loppet solo. Snackade lite med några av de andra deltagarna innan men ingen hade riktigt samma upplägg som mig. Kändes rätt ok för min del att köra hela själv då blir det ytterligare en lärdom resonerade jag. Dagen innan hörde Jocke av sig och verkade ändrat sitt upplägg till att likna mitt och vi hade tidigare haft sällskap på en 60-milare i somras och det hade funkat riktigt bra så det kändes givet att ta sällskap åtminstone genom första natten.

6 pers till start och vi följs åt genom Södertälje men redan på väg ut ur stan släpper de andra och jag och Jocke trampar på. Blandad mot- och en gnutta medvind på väg ner mot Norrköping. Väldigt fin sommarkväll. Det går lätt. Och rätt fort. Kanske hade varit smart att tvinga sig själv att bromsa lite redan i så här tidigt stadie men det känns väldigt fint att glida genom kvällen. Benen är pigga och vetskapen att man ska få cykla oavbrutet i flera dagar utan att något annat hindrar känns fantastisk. Stoppen hålls relativt korta och middagen serveras på cykeln.

I Norrköping blir vi mötta av Stefan som ger oss sällskap genom staden och vi snackar rando och namedroppar! Härligt mottagande.

Mörkret kommer och vi rullar vidare. Linköping sedan Ödeshög och precis innan halva sträckan är avklarad i Jönköping dyker Falkenbergarna upp. De ropar hej, hej och cyklar vidare. De har kört något snabbare än oss vilket var väntat men diffen är inte så stor. Kanske 20-30 min.

Genom Jönköping och precis när vi ska svänga vänster upp för första backen låter det från Jockes cykel. Växelvajern av. Tvåväxlat from here. Extra snopet med tanke på att vi precis står framför första rejäla stigningen. Jocke gillar läget och bryter sig upp för Mullsjöbackarna på sina två växlar. Sjukt starkt och visst går farten ned något men inte är det mycket. Jag börjar också bli trött och lite sliten så det lite lägre tempot är rätt skönt.

Backarna betas av en efter en. Jag har ju hört det pratas om dessa backar och alltid tänkt att det var en massa snack bara men jävlar vad dryga de är :) Upp, ner, upp och aldrig blir det platt eller enkel cykling. 04.50 är vi i Mullsjö och det börjar ljusna. Äntligen.

Nätterna är långa så här års och 8 timmars mörkerkörning är tufft. Farten går ner och allt går lite långsammare. Det är becksvart i skogarna och man blir rätt leds på att stirra in i lampans sken.

Frukost i Fristad och stämningen är god trots Jockes vajerbrott. Vi räknar lite och inser att cykelmek borde kunna fixas i Varberg. Sedan fortsätter vi mot Landvetter.

Backigt hela vägen. Jag är trött och har några av mina sämsta timmar på morgonen. Får inte upp farten. Värmen kommer också smygande. Det kommer bli en riktigt varm dag.

Strax efter Landvetter blir vi hungriga och vi hittar en mataffär strax intill banan. Där tar vi en sittande lunch. Rostbiff och potatissallad. En personlig randofavorit! Det har hunnit bli varmt och vi hittar en bänk under ett träd vilket ger lite skugga. Det skämtas om hur fort man hade somnat om man hade gjort misstaget att lägga sig ner på gräsmattan. Jocke får också tag på en cykelmek i Varberg som verkar kunna hjälpa!

Efter lunchen kommer vi överens att skiljas åt. Jocke har kört drygt 20 backiga mil på 53-11 och ska på verkstad i Varberg och jag ska försöka jaga ikapp mitt 50-timmarsmål. Ruskigt starkt kört och tack för bra sällskap än en gång Jocke!

Jag mosar på solo och landskapet plattar ut sig och jag får upp farten. Nu känns det bra igen och jag ser fram mot kvällen och natten. Varberg passeras och det är fullt med badare på strandpromenaden.

Stark motvind in mot Falkenberg men jag kör på fint. På väg in i Falkenberg känner jag hur vinden vänder 180 grader vilket betyder att jag kommer få motvind på vägen ut också. Typiskt.

Halvvägsstämpling på McD. Tre dubbla cheeseburgare. En i munnen, två i ryggfickorna. Jag brukar ha problem med maten vid långkörning i fart kombinerat med värme men nu tror jag att jag hittat vad som funkar för mig. Har tagit många år men detta är första turen där jag har haft god aptit hela tiden trots fartambitioner och hög värme. Det som funkar för mig är att undvika socker i största möjliga mån. Svårt då man kan bli väldigt sugen på snabba kolhydrater...

Sedan vänder turen hemåt och Kinna passeras. Det är fredag och kanske sommarens finaste kväll så det är fullt med folk ute i varenda by som passeras. Härlig stämning. Men massor av backar. Upp, ner, upp och jag anar ett tema för den här turen.

Mörkret infaller och jag är fortfarande pigg. Jag har hållit bra fart och minimala stopp. Precis så effektivt som jag hade föreställt mig på förhand. Yes!

Jag börjar fantisera om att köra genom hela denna natt också. Känner mig så pass pigg att det ju borde gå samtidigt är jag lite nyfiken på att se vad som händer om man sover en stund. Beslutar inget utan kör vidare.

Det är stjärnklart och natten blir kall. Iskall närmare bestämt. I Gallstad efter 780km stannar jag och tar på mig allt jag har i väskorna. Får frossa då jag står still och kämpar med att få på krånglande benvärmare etc.. Inser att kylar i kombination med trötthet gör mig skör och det är dags att hitta ett sovställe snart.

Jag hinner bara några kilometer så kommer det en liten by där jag hittar en övergiven lastkaj som inte varit använd på länge. Torr, en bit över marken och med tak! Prima randohotell! Packar upp liggunderlag och sovsäck. tvättar mig och tar på mig alla kläder jag äger. Ställer klockan på två timmar. Lägger mig och skakar av kylan och hinner tänka att "-om jag är för kall för att somna så är det ju bara att fortsätta och det är ju inte så dumt." Somnar på en minut eller så...

Vaknar av alarmet. Uppe på cykeln på 14 minuter. Rumpsalva, Ipren och koffeintabletter. Wow vilken skillnad. Sova är fantastiskt. Tänk vad bara 2 timmars sömn kan ge. Kan hålla bra fart trots att det är mitt i natten och det bjuds på grusbackar med tvåsiffriga lutningstal.

Frukost blir dubbla cheese från McD från igår. Nästa gång ska jag ta med en plastpåse att lägga de i. De är lite torra så här 12 timmar senare. Inte ens fukten från ryggfickan har mjukat upp dem.

Morgonkaffe i Torsvik och vid den tiden så är det ljust igen. Småland är backigt och med mycket skog. Folk är det mindre av en tidig lördagmorgon. Morgonkylan dröjer kvar länge och jag kör fullt påklädd långt in på förmiddagen.

Strax innan Eksjö dyker Falkernbergarna upp igen. Vi stannar, hälsar och snackar 2 minuter eller så. Väldigt kul att ses efter vägen! Räknar ut att de har drygt en timmes försprång på mig. Inser att jag aldrig kommer köra ikapp dem (de är ju tre starka) men jag ger mig fan på att jag inte ska släppa så mycket mer tid.

Stämplar Eksjö precis innan Willys öppnar. Hade kunnat vänta 10 min och handla men jag har bråttom så får klara mig på de rester som finns kvar.

En bit utanför Eksjö möter jag Desmo. Vi snackar och han säger att det är varmt. Jag inser att jag fortfarande har kvar ben- och armvärmare samt vindväst. Desmo kör med uppknäppt tröja redan. Två roliga möten inom ca en timme ger energi och dagen känns rolig!

Sedan trillar det på. Jag håller bra fart och pausar minimalt. Otroligt fina vägar rakt genom hela banan! Detta rekommenderas oavsett fartambitioner.

Så fortsätter det fram till Söderköping där värmen börjar kännas. Snabbt stopp för att hinna med färjan. Seg motvind bort till båten och jag får trycka på en hel del för att hinna utan att bli stressad.

Stoppar huvudet under kranen och spolar kallvatten på toaletten vid färjan. Det bästa jag gjort på hela dagen. Känns som bara upploppet återstår nu men det är 118 km backig terräng över öppna fält i 30 gradig värme. Nämnde jag motvinden? Här börjar jag tappa fart. Kroppen orkar egentligen trycka upp mig för backarna men varje gång jag gör det så håller jag på och koka över av värme. Obehaglig känsla. Stannar vid en skuggig glänta och låter vinden svalka samtidigt som jag trycker i mig vad som återstår av mat.

Beräknar att klara det på 52.15 men ju längre jag kommer så tvingas jag revidera successivt. Messar min fru som lovar hämta i Södertälje. Skönt. Tror inte jag kommer vara i så bra skick när jag väl är framme. Kör på allt vad kroppen håller nu. Det gör ont lite överallt. Passerar Gnesta. Fyller bara på en flaska för att spara tid (hur tänker man egentligen?) Sista biten in är platt och perfekt att lägga sig i aerobarsen och bara tugga på.

Ankommer Södertälje efter 52.49 och det är jävligt skönt. Fälten och värmen tog liksom aldrig slut.

Sliten efteråt såklart. Svullna fotknölar. Lätta domningar i bägge lillfingrarna och lilltårna. Öm i munnen och allmänt trög. Annars vid gott humör!

Lärde mig en hel del av detta äventyr. Dels om hur jag kan pusha mig själv och hur kropp och psyke reagerar men även mer praktiskt kring utrustning och framförallt hur sömn gör skillnad.

Jag tror jag hade kunnat kapa två timmar på min tid genom att bara vara lite mer effektiv med stopppen. Sedan går det att göra en del skillnad genom att disponera krafterna lite bättre och få högre genomsnittsfart. Men de stora tidsvinsterna ligger klart i att stoppa kortare och mer sällan. Om man vill köra fort vill säga. Är målsättningen att det ska bli trevligt så blir upplägget ett helt annat!

Jag kommer definitivt testa vidare att pusha hur snabbt jag kan köra över längre distanser. Klar mersmak efter detta :)

- Stort tack till Randonneur Stockholm och Åsa och Henrik som lägger ner tid och engagemang att fixa så vi kan köra dessa lopp och även om man inte kör dem på utsatt tid så finns gps-spåren alltid där som inspiration vilket är minst lika mycket värt när man blir sugen på långcykling.

GoranS

Aktiv medlem
Som oinsatt i hierarkin kring sovplatser under ett brevet måste jag fråga hur rangordningen är. Har hört talas om kaj, luftskåp, dikesren, busskur, släp, vänthall samt hotell/motel/pensionat/B&B/... Om jag fattat det rätt är sistnämnda kategorin något som mer njutningsinriktade långcyklare frekventerar medan de som är mer hardcore eller har bråttom snarare nyttjar någon mer spartansk lösning. Jag skulle dock behöva en rankinglista så att jag lättare kan bedöma vad rättmätig beundransnivå är.

Tack på förhand!

/Internetcyklisten

Senast ändrad:

ohellstrom

Aktiv medlem
Som oinsatt i hierarkin kring sovplatser under ett brevet måste jag fråga hur rangordningen är. Har hört talas om kaj, luftskåp, dikesren, busskur, släp, vänthall samt hotell/motel/pensionat/B&B/... Om jag fattat det rätt är sistnämnda kategorin något som mer njutningsinriktade långcyklare frekventerar medan de som är mer hardcore eller har bråttom snarare nyttjar någon mer spartansk lösning. Jag skulle dock behöva en rankinglista så att jag lättare kan bedöma vad rättmätig beundrasnivå är.

Tack på förhand!

/Internetcyklisten
Ojojoj, vilken bra fråga! Behöver nästan sin egen tråd, men man kan ju börja spåna lite.

Min erfarenhet är att direkt på vägrenen är absolut sämst - en plats som bara kan komma i spel i situationer av absolut desperation.

Sen finns en mängd andra platser under öppen himmel men invid någon slags byggnation, skog eller linande Här spelar såklart vädret in, men någon slags möjlighet att välja en läsida slår avsaknad av detsamma. Underlag i trä är generellt bra (härunder faller exempelvis bänkar, verandor samt klätterställningar på lekplatser). Gräs är bra om det är torrt eller om man har något vettigt med sig att ligga på. Betong och asfalt är, återigen, för den desperate randonneuren även om det skulle råka finnas en vägg att klamra sig mot.

Busskurer finns i många olika format: de med hellång bänk i trä är riktigt bra. Golvet kan också gå an om kurens sidor går hela vägen ner till marken, annars blir det lätt lite fuktigt.
Geografi är också en viktig faktor här - på landsbygden går det sällan bussar mellan 00 och 05, vilket är bra. Dagtid är exponeringen väl stor.

Släp är mycket bra, sålänge man är någorlunda säker på att få vara ostörd samt säkerställt att släpet är ordentligt uppallat i bägge ändar...

Lastkaj har jag inte provat men tänker att det slår öppna platser men förlorar mot en bra busskur.

Luftskåp i södra Sverige rymmer i allmänhet inte en människa så det har jag aldrig provat.

bigmollo

Aktiv medlem
Jag har nog aldrig sovit på en kaj men däremot på flera typer av golv på caféer och serveringar. Både under och över bord. Några gånger på trottoaren eller på busshållplatser eller utanför stängda bensinstationer. Några gånger har jag somnat på cykeln eller ståendes när jag har försökt hitta rätt väg. En gång sov jag på en kyrkbänk i en kyrka i Edinburgh. Men aldrig på en kaj, tror jag.

GoranS

Aktiv medlem
Jag har nog aldrig sovit på en kaj men däremot på flera typer av golv på caféer och serveringar. Både under och över bord. Några gånger på trottoaren eller på busshållplatser eller utanför stängda bensinstationer. Några gånger har jag somnat på cykeln eller ståendes när jag har försökt hitta rätt väg. En gång sov jag på en kyrkbänk i en kyrka i Edinburgh. Men aldrig på en kaj, tror jag.
Då lär du ju vara tvungen att köra nästa gång loppet går för att få lägga till detta till ditt rando-CV.

IngvarW

Aktiv medlem
Det är förvånansvärt hur snabbt man somnar, speciellt efter många mils trampande. På PBP rakt ner på golvet på någon av stationerna med 50 tjattrande franska pensionärer i bakgrunden somnade jag snabbt. På UTU innan jag bröt sov jag i en fint ordnad raststuga som stod fint vid vägen i kanten av någon form av naturvårdsområde. Raststugan hade toalett och handfat. Hjälmen var dock jäkligt hård som kudde. Just kudde är en bristvara men övriga kroppsdelar verkar inte ha något emot att ligga på hårt underlag några timmar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer