[Kalender] Randonnée 1200 km Södertälje/Falkenberg Kust till Kust - 2020-08-13

c.o.h.j

Aktiv medlem
  1. Till detta loppet kommer jag nog välja 50/34 och 11-28. Körde Gbg:s 100-milare 2018 med 48/36 och 11-26 men när benen är lite möra efter 60 mil är det rätt skönt att kunna ta backarna utan att gå över 3 W/kg.

53/11 sparar vi till Sverigetempot ;-)
    46 och 10-42 körde ja ihelgen på 60milare funkade bra förutom lite hackigt ibland i gruppkörning. Solokörning inga problem, funderar på anmälan om ja hinner utrusta cykeln

ohellstrom

Aktiv medlem
Jag kommer, på riktigt, köra 42T singelklinga med 11-32 bak. Det är helt enkelt den kompromiss som krävs för att kunna kryssa av andra, viktigare, önskemål på en ändamålsenlig cykel (däcksbredd, tempobågar, lastkapacitet exempelvis) till detta lopp.

Jag tror det går finfint. 42-11 låter kanske inte av mycket om man ska köra criterium, men jag sticker ut hakan och påstår att ingen lång brevet nånsin har avgjorts på toppfarten.

Peth

Aktiv medlem
Jag kommer, på riktigt, köra 42T singelklinga med 11-32 bak. Det är helt enkelt den kompromiss som krävs för att kunna kryssa av andra, viktigare, önskemål på en ändamålsenlig cykel (däcksbredd, tempobågar, lastkapacitet exempelvis) till detta lopp.

Jag tror det går finfint. 42-11 låter kanske inte av mycket om man ska köra criterium, men jag sticker ut hakan och påstår att ingen lång brevet nånsin har avgjorts på toppfarten.
En bra taktik som jag, som lättviktare kör med, är att dra uppför och sedan efter krönet så låter jag någon annan ligga först, företrädesvis någon med lite pondus. Då krävs det inga snabba växlar.

c.o.h.j

Aktiv medlem

42 hade säkert passat bättre för mina ben,men äger ingen sådan.

men nu till en massa funderingar

ja funderar mest hur å när ja måste sova, vilken taktik ja ska köra med. med start 16?Vänder ni dygnet inför start.

det där med tempopinnar, är det ens en idé att fundera på när man aldrig testat så nära start?

Mange.

Aktiv medlem
Inför min tempopinne premiär, 100mila för 2 år sedan, så ägnades hela 2 dagars pendling med att känna på hur jag ville ha dem. Dvs 4 kortare turer, det behövs inte mer än att känna att de är på lagom höjd, padsen är lagomt isär och vinkeln är okej. Det är inte aerotest i vindtunnel, du ska sitta bekvämt och avlasta rygg/axlar och få trycket på ett annat ställe mot sadeln. Kör bara kör, pinnar är världens bästa grej 😉

Grimpeur

Aktiv medlem
Inför min tempopinne premiär, 100mila för 2 år sedan, så ägnades hela 2 dagars pendling med att känna på hur jag ville ha dem. Dvs 4 kortare turer, det behövs inte mer än att känna att de är på lagom höjd, padsen är lagomt isär och vinkeln är okej. Det är inte aerotest i vindtunnel, du ska sitta bekvämt och avlasta rygg/axlar och få trycket på ett annat ställe mot sadeln. Kör bara kör, pinnar är världens bästa grej 😉
Lät spännande med att man vänjer sig fort. Har du någon rekommendation på vad man bör pröva (gärna specifikt och inte alt för många valmöjligheter så det är lätt att komma till skott). Jag har en rätt liten fru och skulle tro att hon upplever mig som en lagårdsvägg oavsett tempopinnar eller inte. Det vore lite kul att prova och se om man kan få upp marschfarten om man kommer ner lite med huvudet.

Peth

Aktiv medlem
Lät spännande med att man vänjer sig fort. Har du någon rekommendation på vad man bör pröva (gärna specifikt och inte alt för många valmöjligheter så det är lätt att komma till skott). Jag har en rätt liten fru och skulle tro att hon upplever mig som en lagårdsvägg oavsett tempopinnar eller inte. Det vore lite kul att prova och se om man kan få upp marschfarten om man kommer ner lite med huvudet.
Om ni nu ska köpa tempopinnar så kan det kanske vara smart att skaffa sådana som är PBP-godkända?

Mange.

Aktiv medlem
när jag funderade på detta så var det möjlighet till många inställningar viktigt, många olika pinnar har inte möjlighet att ändra höjd, det var prio ett. sen att padsen skulle ha många möjligheter för placering också viktigt.
tillslut fastnade jag för zipps vuka clip, ganska dyra då men hade det jag ville ha.att kunna skjuta in pinnarna från vilket håll man vill och få fästet till padsen långt fram eller lång bak är trevligt, man kan alltså lossa pinnarna helt och köpa andra med annan form om man önskar är också en bonus.
finns spacers för att kunna sätta dem på en högre höjd, jag köpte till 25mm, 10mm & 5mm spacers(finns även en 50mm), jag har stannat på 30mm.

och riser kit, länkade bara till ett, men sök på "zipp vuka clip riser"

Edit:
Lägger till en bild under ifrån så man ser öite hur mycket det går att justera detta. Sitter även zipps egna garmin fäste på (det går bra att ladda en edge 820 i farten med det fästet).
IMG_20200804_182706.jpg

Senast ändrad:

Grimpeur

Aktiv medlem
när jag funderade på detta så var det möjlighet till många inställningar viktigt, många olika pinnar har inte möjlighet att ändra höjd, det var prio ett. sen att padsen skulle ha många möjligheter för placering också viktigt.
tillslut fastnade jag för zipps vuka clip, ganska dyra då men hade det jag ville ha.att kunna skjuta in pinnarna från vilket håll man vill och få fästet till padsen långt fram eller lång bak är trevligt, man kan alltså lossa pinnarna helt och köpa andra med annan form om man önskar är också en bonus.
finns spacers för att kunna sätta dem på en högre höjd, jag köpte till 25mm, 10mm & 5mm spacers(finns även en 50mm), jag har stannat på 30mm.

Tackar för tipset skall prova.

NLC

Aktiv medlem

Edit:
Lägger till en bild under ifrån så man ser öite hur mycket det går att justera detta. Sitter även zipps egna garmin fäste på (det går bra att ladda en edge 820 i farten med det fästet).
Visa bilaga 433865
Ett billigare alternativ med kolfiberpinnar https://www.wiggle.co.uk/3t-team-clip-on-kit

Riser kit ingår och pinnarna är justerbara i längsled. Dock ser det det ut som padsen sitter lite bredare isär på Zipparna men hur mycket de går att justera kan man säkert läsa i resp användarmanual.

Senast ändrad:

c.o.h.j

Aktiv medlem
Tempopinnar verkar va poppis då. Beställer ja ikväll/imorn så kommer de ev fred-tisdag. Känns som jag e lite sent ute. Men wiggle pinnarna var billiga se om ja klickar hem dom

ohellstrom

Aktiv medlem
ja funderar mest hur å när ja måste sova, vilken taktik ja ska köra med. med start 16?Vänder ni dygnet inför start.
Det där med sömn kan vara lurigt. Oftast klarar jag mig helt fint iallafall ett drygt dygn, men ibland funkar ingenting och det är en hemsk kamp redan vid midnatt. Många faktorer spelar in, både fysiska och mentala.

Jag tror det är bra att ha en plan för HUR man kan sova. Det är nästan viktigare än VAR. Om man ska pressa alltså - ska man köra med förutbestämda sovplatser måste dessa nästan vara något konservativt valda så man säkert kommer fram.

Vi kommer inte vända dygn på så vis, planen bygger nog mer på väldigt låg komfortnivå.

Grimpeur

Aktiv medlem
42 hade säkert passat bättre för mina ben,men äger ingen sådan.

men nu till en massa funderingar

det där med tempopinnar, är det ens en idé att fundera på när man aldrig testat så nära start?
Pilla inte på sömnen innan start ju färre störningar desto bättre. Jag kommer köra 100 mila med start 21:00 och kommer att jobba som normalt på torsdagen.Frun som är lite tuffare än mig brukar köra koffeinuppehåll innan. Fixar man det så blir man ruggigt mycket piggare på natten. Jag har provat men uppoffringen av att avstå kostar mer än det smakar för mig.

c.o.h.j

Aktiv medlem
Det där med sömn kan vara lurigt. Oftast klarar jag mig helt fint iallafall ett drygt dygn, men ibland funkar ingenting och det är en hemsk kamp redan vid midnatt. Många faktorer spelar in, både fysiska och mentala.

Jag tror det är bra att ha en plan för HUR man kan sova. Det är nästan viktigare än VAR. Om man ska pressa alltså - ska man köra med förutbestämda sovplatser måste dessa nästan vara något konservativt valda så man säkert kommer fram.

Vi kommer inte vända dygn på så vis, planen bygger nog mer på väldigt låg komfortnivå.
Cyklade ett dygn i helgen och det e absolut Max kändes de som då.

c.o.h.j

Aktiv medlem

Edit:
Visa bilaga 433865
tack. Ser ut som bra alternativ

Grimpeur

Aktiv medlem
Cyklade ett dygn i helgen och det e absolut Max kändes de som då.
Det brukar vara natten som är värst. När ljuset återvänder så brukar man på något magiskt sätt återfödas och bli pigg igen. Natt två är än jävligare än natt 1. Jag brukar tänka på natt två som huvudvärk men även den går att kämpa sig igenom och man kan bli pigg igen när ljusett återvänder. Där någonstans brukar jag stanna!

GoranS

Aktiv medlem
Av nyfikenhet, är det någon som testat att vända på dygnet innan loppet och kan jämföra med att inte göra det? Eller är det bara en erfarenhet att det brukar funka utan att vända på det?

ohellstrom

Aktiv medlem
Av nyfikenhet, är det någon som testat att vända på dygnet innan loppet och kan jämföra med att inte göra det? Eller är det bara en erfarenhet att det brukar funka utan att vända på det?
kan man ens vända på dygnet på riktigt utan att jobba nattskift eller liknande?

Har provat en del uthållighetsidrott med jetlag (som i rätt av planet) och det är definitivt ingen fördel.

kitzblitz

Aktiv medlem
Jag har egentligen aldrig haft några (större) problem med första natten - oavsett när starten går, men jag dricker normalt inte kaffe så coffein tillskott hjälper nog en del. Andra natten kan variera ganska mycket - jag är nog inte jätte pigg men kan kämpa mig genom.

Det jag klurar på är om den går bättre med eller utan sällskap och det har jag inget bra svar på. Någonstans där behövs iaf sömn.

Grimpeur

Aktiv medlem
Vi har prövat att försöka sova innan man behöver osv i början av vår randokarriär. Erfarenheten är för egen del att det är no, no. Jag har bara dålig erfarenhet av försöka göra dubbla dygnsändringar. Bäst enligt mig är att hålla nere dygnsrytmändringar till så få som möjligt. En tupplur innan start kan göra susen men att ändra dygnet funkar inte för mig.

GoranS

Aktiv medlem
Bakgrunden till frågan är delvis att mina ytterst begränsade erfarenheter av nattcykling, vilka i kronologisk ordning är:

a) Första Vätternrundan, start 01.00. Var uppe som vanligt på dagen men låg och vilade några timmar på kvällen innan. Knappast någon egentlig sömn dock. Har inget minne av att jag var direkt sömnig under loppet men slocknade i baksätet på bilen innan vi kommit ut ut Motala på hemvägen.

b) Första Jotunheimen runt, låg och sov/vilade fram till 12-snåret på dagen + någon timme på em. Start vid 21.15. Väldigt sömnig runt 6-7 på morgonen. Powernap på 5-10 minuter gjorde att jag var klarvaken fram till 10 på kvällen.

c) Vätternrunda med start 20.00. Ingen sömn under dagen innan. Inget minne av att jag var sömnig under loppet. Hade å andra sidan duktigt ont i hälsenan andra halvan av loppet så det är möjligt att det distraherade. Har för mig att jag sov några timmar efter målgång och dusch, delvis i väntan på att min kamrat som startade på morgonkvisten skulle komma i mål och hinna vila ut efter loppet.

d) Andra Jotunheimen runt. Likartat upplägg som första gången, men kanske lite mindre vilande. Samma upplevelse av sömnighet och vid ungefär samma tidpunkt. Dock inte lika kraftig så vi fortsatte och det släppte sedan och jag var rätt pigg resten av dagen men slocknade rejält på kvällen.

e) Solotur upp till landet med start vid 00.30 och några timmars sömn innan. Extremt sömnig uppe i Gysinge vid 6-7 på morgonen så jag la mig på en bänk och sov i en halvtimme. Sedan relativt pigg resten av dagen som jag minns det.

Om något verkar min sömniga period infalla på morgonkvisten. Och det verkar inte som att vilande/sömn på dagen innan har så mkt positiv effekt, vilket känns kontraintuitivt. Datamängden är dock rätt bristfällig.

I samtliga dessa fall har dock trampandet slutat senast på eftermiddagen dagen därpå så att extrapolera till den här typen av lopp känns vanskligt. Dock, med brasklapp för att detta är runt 10 år sen (eller mer) har jag för mig att jag efterföljande dag varit allt annat än pigg och inte gjort särskilt många knop.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Har ett par Deda tempopinnar med ordentliga klossar att flytta upp dem med om någon står utan. Alu men endast 300 gram.

Grimpeur

Aktiv medlem
Hur många kommer starta från Södertälje ?
Rapport ifrån sekretariatet:
Södertäljefraktionen är rejält trötta. Har slagits med GPS spår. AllTrail och Södertälje är allt annat än vänner Jösses vad mycket timmar vi har lagt att stångats med denna app. Snabb sökning på vår hemsida sa 16 anmälda. Drar man ifrån en som behövde jobba så blir det 15. Två startplatser och gissar 50 50 så blir det 7. Imorgon blir det trycka kort och vägnötter. Tyvärr har familjens scanner tackat för sig så utlovade kartor kan vi nog inte fixa.

Havoc 5

Aktiv medlem
Vad sömnen beträffar tycks den vara ett jävla otyg för min del.
Tycker det verkar gå hyfsat bra o bara sätta sej på hojen o bara köra iväg i cirkus gurka 60 mil ganska när som helst.
Efter detta tycks iallafall jag hamna i nåt slags jävla maniskt tillstånd där jag varken kan sova eller äta.
Körde PBP förra året och sömnen blev ett sådant jävla stort problem för min del.
Jag kunde varken sova eller äta normalt på en vecka efter detta äventyr (skrämmande likt amfetaminrus, om man är bekant).
Normalt påminner jag om ett slukhål när det beträffar mat o snask men efter PBP kunde jag knappt få i mej en glasspinne utan att den stod mej upp i halsen.
Det var som att kroppen bara fortsatte o gå på i nåt jävla fullfartspeed. Jävligt läskigt på nåt sätt.
Otroligt intressant vad en sådan där cykeltur kan ställa till med kroppens kemikalier.
Uppenbart är att kroppen pallar så sjukt mycket stryk.
Kör jag någonsin liknande sträckor igen blir det med otroligt utstuderade sömnstudier.
Om det inte vore för min kristliga tro skulle det vara intressant att ge sej på en riktig långtur med hjälp av medikamenter, men det gör väl bäst i att stanna i grubblerier.

GoranS

Aktiv medlem
Slanglöst kan jag förstå, men jag är mer förbryllad över avsaknad av t.ex. ram och hjul. Kan det vara att den där löpträningen ska utnyttjas och att ram och hjul bara är i vägen? Eller är det någon extrem weight-weenie-sjuka som graserar bland den skånska randoeliten?

c.o.h.j

Aktiv medlem
Rapport ifrån sekretariatet:
Södertäljefraktionen är rejält trötta. Har slagits med GPS spår. AllTrail och Södertälje är allt annat än vänner Jösses vad mycket timmar vi har lagt att stångats med denna app. Snabb sökning på vår hemsida sa 16 anmälda. Drar man ifrån en som behövde jobba så blir det 15. Två startplatser och gissar 50 50 så blir det 7. Imorgon blir det trycka kort och vägnötter. Tyvärr har familjens scanner tackat för sig så utlovade kartor kan vi nog inte fixa.
Vad var det för tok med AllTrails ?

ohellstrom

Aktiv medlem
Slanglöst kan jag förstå, men jag är mer förbryllad över avsaknad av t.ex. ram och hjul. Kan det vara att den där löpträningen ska utnyttjas och att ram och hjul bara är i vägen? Eller är det någon extrem weight-weenie-sjuka som graserar bland den skånska randoeliten?
Bild på komplett cykel utlovas härmed. Ska skruva lite mer men det börjar arta sig.

Blir nog ganska få väskor om väderprognosen håller i sig. Här trodde man att det skulle behövas både toppluva och långkalsonger 🤷‍♂️

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer