[Kalender] Randonnée 1200 km Södertälje/Falkenberg Kust till Kust - 2020-08-13

T0TTE

Medlem
Det blev en dag på stranden! Bullitt med hela bagaget och en 7-åring för att mjuka upp låren lite. Kanske får man en glass efter lunch.
Visa bilaga 436422
Följde ditt exempel och tog mig och ungarna till sjöhavet. Alla trampade dock MTB för egen maskin.

Med tanke på de ömma tårna föll skovalet ej på kolfibersula ;)

Bilagor

ohellstrom

Aktiv medlem
It’s
Kinna 15:10.

30 grader varmt. Man får fan inte mycket gratis här... men snart ser man Kattegatt och lite plattmark!
Man såg Kattegatt till sist. En närmare granskning visar dock att de 97 kilometerna från Kinna till Falkenberg innehöll inte mindre än 700 höjdmeter.

Efter att denna ”nätta” (men ack så fina) avslutning avverkats på exakt 3:20:00 vill jag ännu en gång framhäva mig själv som den ärliga randonneuren här som ställer upp på målfoto utan solglasögon 😎

NLC

Aktiv medlem
It’s

Man såg Kattegatt till sist. En närmare granskning visar dock att de 97 kilometerna från Kinna till Falkenberg innehöll inte mindre än 700 höjdmeter.

Efter att denna ”nätta” (men ack så fina) avslutning avverkats på exakt 3:20:00 vill jag ännu en gång framhäva mig själv som den ärliga randonneuren här som ställer upp på målfoto utan solglasögon 😎
Vi missade visst den här fina dansbandsklassikern i fredagsnattens "önska en låt"

ohellstrom

Aktiv medlem
Vi missade visst den här fina dansbandsklassikern i fredagsnattens "önska en låt"
På någon obegriplig vänster kom heller aldrig fram till ”Det blir alltid värre framåt natten”.

Minns faktiskt ingenting utöver ”det börjar verka kärlek...”

GoranS

Aktiv medlem
Med tanke på evenemangets längd verkar schlagers lite fnuttigt. Jag föreslår några Wagneroperor. Kunde väl vara festligt med en trio randonnörer som sjunger sig fram med ljudliga operaröster genom natten!?

NLC

Aktiv medlem
Med tanke på evenemangets längd verkar schlagers lite fnuttigt. Jag föreslår några Wagneroperor. Kunde väl vara festligt med en trio randonnörer som sjunger sig fram med ljudliga operaröster genom natten!?
En fördel är om majoriteten av de inblandade kan antingen text eller melodi, med lite kortare stycken ökar sannolikheten men kanske ska man börja testa med Kraftwerks Autobahn?

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag var en av tvenne som höll igång MR i audaxstil igår. Nånting säger mig att jag ser mer sliten ut efter 336km (lite annan dragning) än hjältarnas 1200km i denna fantastiska tråd. Bra jobbat och jättegrattis till er.
IMG_20200816_034850.jpg

ohellstrom

Aktiv medlem
En fördel är om majoriteten av de inblandade kan antingen text eller melodi, med lite kortare stycken ökar sannolikheten men kanske ska man börja testa med Kraftwerks Autobahn?
Jag satt nog en stund och nynnade i huvudet men det funkade aldrig riktigt att sjunga ”34:an” på 134:an.

Det var däremot jävligt nära en grävling i framhjulet!

Peth

Aktiv medlem
Skapade en separat tråd för randoblickar, för att få alla godbitar på samma ställe, liksom.

Hasse#7

Aktiv medlem
Skapade en separat tråd för randoblickar, för att få alla godbitar på samma ställe, liksom.

Får man lämna senaste bidrag?

GoranS

Aktiv medlem
Och slå till med Tour de France när det är dags att öka farten?

Grimpeuse

Aktiv medlem
Alla från Södertälje är i mål. Har ännu inte fått rapportering från de två sista från Falkenberg. Riktigt att tiden går ut 10:00. Spänningen är oliiiidlig!!!

ohellstrom

Aktiv medlem
Grattis alla randogubbar, fantastiska prestationer. RR?
Kanske det kanske... har nog inte skrivit en sen Göteborg 1000k 2018.

Man hinner onekligen uppleva en del på 120 (121!) mil.

Så länge vill jag bara upprepa och understryka NLCs tack till Åsa och Henrik för att möjliggöra detta äventyr på en fantastiskt vacker och utmanande bana.

En modern klassiker och 120-milapremiär som jag är väldigt glad att jag kunde vara med om.

Grimpeuse

Aktiv medlem
Här kommer en helt fantastisk RR från Annas 100-milare. Njut!

Peth

Aktiv medlem
Det har kanske redan avhandlats tidigare i tråden, men är detta tänkt att bli ett återkommande evenemang?

NLC

Aktiv medlem
RR - jag började med lite stolpar men det är så mycket att sortera och som nämnts på social media - de riktiga rövarhistorierna bytes mot öl och pizza ;-)

Benen känns oförskämt fräscha idag, inte ens 30 km fullastad Bullitt igår fick dem att krokna. Men domningarna i fingrar börjar komma nu, lite krokigt att skriva på tgb utan feltryck och/eller missade tecken...

c.o.h.j

Aktiv medlem
Även jag vill tacka Åsa och Henrik för att gjort detta möjligt med all rekning och arbete med banan, fantastiskt fina och utmanande vägar och släta verkar dom vara söder om dalälven också :), har upplevt så mycket fina landskap underbar cykling och även skön nattcykling. Härligt att få testa sig på en sån här sträcka. tack å bock!

GoranS

Aktiv medlem
En aspekt kring när och hur ofta det kommer att gå är att det trots allt inte är en jättemarknad för riktigt långa lopp i Sverige. Vi i Randonneur Stockholm vet inte heller inte hur intresset från andra arrangörer ser ut för att hålla i en 120-milare. Om det är svalt känns det rimligt att vi kör denna tur oftare. Är det många som tycker det verkar kul att ha 120-milare på sitt program kanske det finns en poäng i att olika arrangörsklubbar snackar ihop sig och försöker hittar ett schema som blir bra för alla. Sen finns ju en geografisk aspekt. Malmö och Umeå konkurrerar väl bara i relativt måttlig mån om samma cyklister så där är det kanske inte så illa om det skulle gå 120-milare inom kort tid medan detsamma för t.ex. Köping och Örebro rimligen skulle leda till mindre startfält på båda orterna än om det kördes mer isolerat i tid.

GoranS

Aktiv medlem
Dessutom la Grimpeur och Grimpeuse ner en hel del jobb på rekning av bana. Skulle kännas väldigt udda att inte få valuta för detta jobb vid flera tillfällen.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Hade jag haft ett lite mindre skadefyllt 2019, bättre koll på prylarna och uppdragsläget samt dåligt med andra breveter hade jag helt klart kört detta lopp. Jag hoppas det blir av igen. Sedan finns ju t ex UTU och Sverigetempot, som fler åkare också är intresserade av, att förhålla sig till planeringsmässigt.

Hasse#7

Aktiv medlem
Vartannat år eller år innan PBP borde väl marknadsföra sig delvis av sig själv bland de vana? Grimpeur och Grimpeuse är fina ambassadörer för denna form av cykling. Det går nog inte att inte känna sig välkommen.

ohellstrom

Aktiv medlem
Passar på att citera HELA introduktionen från första inlägget, bara för att jag tycker det är så bra. Det är så skönt när det kan vara så här enkelt.

Kust till Kust - Ett 100 % Ocurlat Randonneur Mondiaux lopp - 120 mil
Många har hört talas om de mytomspunna långa randonneurloppen. Man tänker på LEL och pärlbandet av cyklister som klättrar uppför de skotska bergen. De hängivna cykelmekanikerna som finns vid varje kontroll som gör allt för att reparera din cykel. Mötet med 1000 tals randonneurer ifrån hela världen. Att få cykla en dag med en randonneur ifrån Syd Korea och lära sig hur det är att cykla brevetlopp där. Cykla över Humber bridge. Eller så kanske du tänker på PBP. Alla människorna som står längs hela vägen och hejar. Bjuder på mat, dryck öppnar sitt hem för dig. Alla funktionärer vid kontrollerna. Någon som väcker dig efter det att du har sovit 3 h. Du får känna dig som en hjälte. PBP, ett lopp som alla känner till.
Men ett randonneur mondiaux lopp behöver inte vara så. Det behöver inte finnas japaner och amerikaner som tar gruppfoton vid starten, det behöver inte finnas bemannade kontroller med sovplats, cykelmekaniker, mat och allt det där som man behöver. Banan behöver inte vara pilad. Det behöver inte stå folk och stanna trafiken för att du skall fram. Det behöver inte finnas personer som tältar utmed vägen för att erbjuda dig mat och dryck längs vägen. Det behöver inte vara så att barerna i byarna håller öppet under natten för att du skall ha någonstans att värma dig. De behöver inte vara så att gatorna är kantade av folk som hejar på dig. Det behöver inte vara så att du hela tiden är omgiven av andra randonneurer.
För dig som är trött på att bli bortklemad hela tiden så erbjuder vi ett alternativ till de stora loppen. Det kommer inte finnas några jävla saftkontroller utmed vägarna. Vi kommer garanterat att inte anordna en enda bemannad kontroll längs vägarna. Kommer du hitta något som är öppet längs vägen så kommer det var CirkelK eller McDonalds och där kommer det garanterat vara fritt ifrån cykelreparatörer. Det kommer garanterat vara fritt ifrån publik längs vägarna. Möjligtvis kan man träffa på någon överförfriskad på en fredagskväll som tycker att man är totalt sjuk i huvudet som cyklar 120 mil fast på ett positivt sätt vad de nu kan mena med det.
Detta loppet är sålunda för dig som hellre startar i Södertälje än Paris och som kan ta vara på dig själv och inte behöver en pilad väg, saftkontroller och reparatörer var 5:e mil, och flaggviftare var 5:e meter. Loppet är lika långt och backigt som PBP så vi har inte tummat på detta bara tagit bort all curling. Med lite tur blir du avhängd i backen upp till Pershagen och får cykla hela vägen ensam och enda uppmärksamhet du får längs vägen är en rejäl biltutning i trakterna kring Mantorp följt av en skvätt spolarvätska.”

GoranS

Aktiv medlem
Hade jag haft ett lite mindre skadefyllt 2019, bättre koll på prylarna och uppdragsläget samt dåligt med andra breveter hade jag helt klart kört detta lopp. Jag hoppas det blir av igen. Sedan finns ju t ex UTU och Sverigetempot, som fler åkare också är intresserade av, att förhålla sig till planeringsmässigt.
När vi pratade om huruvida vi skulle köra en 120-milare eller inte så var en av punkterna möjligheten att köra loppet flera gånger. I samband med detta funderade vi också kring hur vi ska förhålla oss till ffa de två lopp du nämner.

UTU arrangeras ju också av Randonneur Stockholm. Det är dock ett lopp med mkt större organistion och administration kring. Genom mängden arbete som kommer att behöva läggas ner på att arrangera en upplaga av UTU kommer vi att försöka få så många startande som möjligt. Då bör man förstås se till att en 120-milare inte "stjäl" deltagare från UTU. Bortsett från att de är lika såtillvida att de är lopp på över 100 mil skiljer de sig dock ganska mkt åt. Detta lopp är unsupported och startavgiften är inte mkt högre än för ett vanligt brevet medan UTU är mer av ett "premiumlopp" med bemannade depåer och en klart högre anmälningsavgift. Det finns ju säkert ett visst överlapp i "kundkrets" men det finns garanterat också de som klart föredrar den ena formen framför den andra. Jag kan tänka mig att grundtipset är att Randonneur Stockholm inte kör någon 120-milare då UTU körs härnäst, d.v.s. 2022. Är dock bara mina personliga spekulationer.

Angående Sverigetempot är situationen mindre problematisk, åtminstone för 2021 då loppet är fulltecknat och det därmed inte finns någon risk att vi skulle stjäla deltagare därifrån. Det är dock absolut något att beakta och som jag ser det bör vi samordna med CK Distans så att vi undviker "konflikter".

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer