[Kalender] Randonnée 200 km - Barkarby 2021-10-16

Bengt-re

Aktiv medlem
Sen eftersom jab blev avhängd i Bredden och fick cykla själv i 20 mil hade jag ingen att prata med. Stannade förutom vid de tidigare nämnda trevliga bönderna också söder om Järlåsa för att prata jakt med en gubbe som just skjutit en and. Mycket trevligt. Sen stannade jag en stund för att prata med de här grisarna men jag förstod inte vad de sa
Visa bilaga 518681
Sen pratade jag lite med en gubbe å tant vid det där trädgårdscaféet utanför Örsundsbro det tipsades om här i tråden. Bra ställe
Edit: juste. Sen fick jag cykla om en såndär nymodig epatraktor som bara går i 30 också! Det har jag aldrig gjort förut. Kortfattat e jag ganska nöjd med turen
Låter som en trevlig tur. Trist att jag inte kunde komma - låter som en underbar runda.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Sen eftersom jab blev avhängd i Bredden och fick cykla själv i 20 mil hade jag ingen att prata med. Stannade förutom vid de tidigare nämnda trevliga bönderna också söder om Järlåsa för att prata jakt med en gubbe som just skjutit en and. Mycket trevligt. Sen stannade jag en stund för att prata med de här grisarna men jag förstod inte vad de sa
Visa bilaga 518681
Sen pratade jag lite med en gubbe å tant vid det där trädgårdscaféet utanför Örsundsbro det tipsades om här i tråden. Bra ställe
Edit: juste. Sen fick jag cykla om en såndär nymodig epatraktor som bara går i 30 också! Det har jag aldrig gjort förut. Kortfattat e jag ganska nöjd med turen
De där pratar inte grisiska. jag har försökt tidigare. De svarade något när jag försökte med kalkoniska

siebengang

Aktiv medlem
Kort sammanfattning: Det var en rolig runda och benen är mos trots att jag la de ganska bekvämt uppåtlutande redan från starten. Kallt var det och vinden blåste jämnt från fel håll. Går det ens att optimera en runda bättre för mot- och kant-sådan, än denna när det blåser stadigt från VSV?

Liggcykeln är inte så bra i varken större klungor eller i stadstrafik. Dock desto bättre på solokörning. Därför blev det ett annorlunda upplägg. Hängde på snabbgruppen (ca 15 pers) till första kontrollen. Snabbstämplade och drog vidare. Några mil innan nästa kontroll kom snabbgruppen (ca. 10 pers) ikapp. Jag hängde på, snabbstämplade och drog vidare. Någon mil innan nästa kontroll kom snabbgruppen (ca. 6 pers) ikapp. Försökte hänga på men det gick inte. Men efter snabbstämplingen var jag snart igång igen. Där blev det segt, och jag räknade ut att ett 30-snitt på resten precis skulle räcka för 7 timmar, men det rullade inte riktigt i 30+. Någon mil innan målet kom snabbgruppen (nu 3 pers: Adrian, Jocke, Staffan) ikapp. Denna gång kunde jag hänga på och med väl behövlig draghjälp blev det precis under 7 ändå!

Det var ca 14 mil solo för min del och rullsnittet var nästan 2km/t högre för de tre killarna jag kom i mål med. Så det har varit ståtiden som var avgörande för mig. Inget fika idag (förutom på cykeln)…

Tack för fint sällskap och urstarka körningar!!!

Bengt-re

Aktiv medlem
Kort sammanfattning: Det var en rolig runda och benen är mos trots att jag la de ganska bekvämt uppåtlutande redan från starten. Kallt var det och vinden blåste jämnt från fel håll. Går det ens att optimera en runda bättre för mot- och kant-sådan, än denna när det blåser stadigt från VSV?

Liggcykeln är inte så bra i varken större klungor eller i stadstrafik. Dock desto bättre på solokörning. Därför blev det ett annorlunda upplägg. Hängde på snabbgruppen (ca 15 pers) till första kontrollen. Snabbstämplade och drog vidare. Några mil innan nästa kontroll kom snabbgruppen (ca. 10 pers) ikapp. Jag hängde på, snabbstämplade och drog vidare. Någon mil innan nästa kontroll kom snabbgruppen (ca. 6 pers) ikapp. Försökte hänga på men det gick inte. Men efter snabbstämplingen var jag snart igång igen. Där blev det segt, och jag räknade ut att ett 30-snitt på resten precis skulle räcka för 7 timmar, men det rullade inte riktigt i 30+. Någon mil innan målet kom snabbgruppen (nu 3 pers: Adrian, Jocke, Staffan) ikapp. Denna gång kunde jag hänga på och med väl behövlig draghjälp blev det precis under 7 ändå!

Det var ca 14 mil solo för min del och rullsnittet var nästan 2km/t högre för de tre killarna jag kom i mål med. Så det har varit ståtiden som var avgörande för mig. Inget fika idag (förutom på cykeln)…

Starkt jobbat, men skippa fika?! 🤔

GoranS

Aktiv medlem
Det är egentligen så en brevet borde köras. Själv har jag aldrig lyckats, men nästa gång så ......
Vi kanske skulle lägga upp ett specialbrevet för dig, en 60-milare med start i Uppsala kl 20.00 den 31/12. Man ska ju aldrig säga aldrig men jag misstänker att du skulle kunna bli ensam startande och då är du ju garanterad en solorunda!

NotReallyGunde

Aktiv medlem

Snyggt kört och fin RR!

Pling

Medlem
Jag kom definitivt sist i mål och kanske inte förväntat mig annat. Jag behöver helt klart en kompis för att peppas till fart, men när man är långsammast…
Pizzan i Järlåsa kom snabbt på bordet och var jättegod. På Happyride kunde jag se att det samtidigt skålades i Barkarby. Traktorerna i Skokloster rullade hem när jag kom och månen hängde som en halväten apelsin över Livgardet. Slutligen cyklade jag bort mig fullständigt i Kalhäll. Edgen var inte vän med alla spretiga cykelbanor. Skönt att sätta sig på tåget hem. De sista 5 kilometrarna hemåt i Uppsala var som alltid de värsta. Varför bor jag ovanför åsen? Men om jag ska summera så var detta en toppendag i kalasväder och jättefin runda med vackra vyer.

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag kom definitivt sist i mål och kanske inte förväntat mig annat. Jag behöver helt klart en kompis för att peppas till fart, men när man är långsammast…
Pizzan i Järlåsa kom snabbt på bordet och var jättegod. På Happyride kunde jag se att det samtidigt skålades i Barkarby. Traktorerna i Skokloster rullade hem när jag kom och månen hängde som en halväten apelsin över Livgardet. Slutligen cyklade jag bort mig fullständigt i Kalhäll. Edgen var inte vän med alla spretiga cykelbanor. Skönt att sätta sig på tåget hem. De sista 5 kilometrarna hemåt i Uppsala var som alltid de värsta. Varför bor jag ovanför åsen? Men om jag ska summera så var detta en toppendag i kalasväder och jättefin runda med vackra vyer.
Vi långsamma får uppleva andra saker än de snabba.

Hoppas att du hade en fin tur ändå

mkallstrom

Aktiv medlem
Blev ganska jobbigt, hatar mot- och kantvind och har lite för klena ben för att klara av att hänga på dom snabbaste. Rullade ut från Sigtuna lite före dom andra för att få vila lite och gick ganska bra att hänga på till Järlåsa. En bit söder om Järlåsa var vi bara 6 kvar i gruppen, det rullade på ganska bra i vinden och jag kände att jag inte fick tid att vila benen tillräckligt. Strax innan avfarten mot Skokloster kände jag att det var lika bra att släppa och hitta mitt eget tempo. Efter stoppet körde hängde jag på en bit, men när Erik släppte tänkte jag att det var lika bra att rulla sista biten med honom istället för att köra slut på mig helt (och antagligen bli avhängd igen ändå). Vi körde i snacktempo tillbaka till Barkarby och landade på 7:15.

Blev en väldigt trevlig dag på cykeln! Tycker att nya avslutningen var bra, cykelbanorna mellan Brunna-Kungsängen och Stäket-Kallhäll var trevliga, men kanske inget man ska tokköra på i stor klunga. Skönt att slippa Barkarby handelsplats också.

Några bilder, men inga från cykeln då det gick för snabbt och jag inte orkade krångla med mobilen och handskarna.

09700028-D9D7-4BAD-88E5-9CF630D07E34.jpeg

11D963D0-F992-4668-80A0-9F196C8E36C1.jpeg

863D78AA-F309-498F-942F-870086A84205.jpeg

GoranS

Aktiv medlem
Det är ju tyvärr ett svårlöst problem där biten mellan start/mål och den riktiga landsvägskörningen antingen innebär nyttjande av cykelbanor eller att ”slåss med” övrig trafik på ofta ganska trafikerade vägar.

Håkan1

Aktiv medlem
Det är ju tyvärr ett svårlöst problem där biten mellan start/mål och den riktiga landsvägskörningen antingen innebär nyttjande av cykelbanor eller att ”slåss med” övrig trafik på ofta ganska trafikerade vägar.
Slutdelen är inga större problem. Visserligen kan det vara mycket folk på cykelbanan mellan Stäket-Kallhäll, men om man håller igen lite och visar allmänt trevligt beteende så bör det inte vara några problem.

Första delen upp till Upplands-Väsby höll jag dock bli tokig på. Hundratals rödljus som skulle passeras och alla visade rött då de skulle passeras. Ofta detekterade de heller inte cyklarna. Där skulle jag önska en alternativ bansträckning. Exempelvis, Kallhäll-Rotebroleden-V. vid Ingo mot Upplands Väsby-in på ordinarie sträckningen vid sista rödljuset. @NotReallyGunde ??

GoranS

Aktiv medlem
Det jag menar är att jämfört med en bra landsväg är en cykelbana nästan alltid ett sämre alternativ, i synnerhet om cykelbanan är en GC-bana med icke försumbar mängd gående. I det aktuella fallet finns det inte ngn riktigt bra landsväg att tillgå och då blir det ett val mellan två inte helt bra alternativ.

Av klubbens startplatser tycker jag nog Södertälje är bäst, kanske i konkurrens med Uppsala. Barkarby tycker jag personligen är den som är jobbigast vad gäller inledning/avslutning.

GoranS

Aktiv medlem
Angående att ta vägen förbi Eds kyrka (det är väl den vägen du menade?) har jag för mig att den sågades i ngn annan tråd.

Är nog helt enkelt så att smaken är olika och det kommer alltid att finnas de som hellre vill se ngn annan dragning. Därmed inte på ngt sätt sagt att det är fel att föra fram förslag och diskutera. Det är ett utmärkt sätt för klubben att kunna förbättra banorna. Och bra banor är ju något alla vill ha.

Bengt-re

Aktiv medlem
Det jag menar är att jämfört med en bra landsväg är en cykelbana nästan alltid ett sämre alternativ, i synnerhet om cykelbanan är en GC-bana med icke försumbar mängd gående. I det aktuella fallet finns det inte ngn riktigt bra landsväg att tillgå och då blir det ett val mellan två inte helt bra alternativ.

Av klubbens startplatser tycker jag nog Södertälje är bäst, kanske i konkurrens med Uppsala. Barkarby tycker jag personligen är den som är jobbigast vad gäller inledning/avslutning.
Fast lugnar man ner sig går det ju att cykla säkert där ändå. Visst är GC banor tråkiga, men de går att cykla på utan att någon dör.

Håkan1

Aktiv medlem
Angående att ta vägen förbi Eds kyrka (det är väl den vägen du menade?) har jag för mig att den sågades i ngn annan tråd.

Är nog helt enkelt så att smaken är olika och det kommer alltid att finnas de som hellre vill se ngn annan dragning. Därmed inte på ngt sätt sagt att det är fel att föra fram förslag och diskutera. Det är ett utmärkt sätt för klubben att kunna förbättra banorna. Och bra banor är ju något alla vill ha.
Ja, det är förbi Eds kyrka jag tänker på. Så pass tidigt på morgonen som det skulle röra sig om i dett fall skulle inte innebära något problem ur trafiksynpunkt. Lite bilar på den sträckan den tiden på dygnet.

Men det är som du säger så att smaken är olika. Vill i alla fall lyfta förslaget då det i mitt tycke skulle vara en förbättring.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Ja, det är förbi Eds kyrka jag tänker på. Så pass tidigt på morgonen som det skulle röra sig om i dett fall skulle inte innebära något problem ur trafiksynpunkt. Lite bilar på den sträckan den tiden på dygnet.

Men det är som du säger så att smaken är olika. Vill i alla fall lyfta förslaget då det i mitt tycke skulle vara en förbättring.
400:an går den vägen, får kika på detta framöver

siebengang

Aktiv medlem
Håller med (men har inte startat i Täby ännu). Det korrelerar väl med närheten till landsbygden. Som jag sa till någon igår, om man vill starta i centrum finns kanske ingen bättre ort än Köping ;-)

Men hotellet i Barkarby håller också högre klass än en helt vanlig mack…

fhloston

Aktiv medlem
Jag tycker Barkarby är en jättebra startplats. Bara 5 km hemifrån 😃.

Tyvärr har det bara blitt en start för mig där i år (svartrace innan restriktionerna släppte). Sen har det blivit andra ställen.

bigmollo

Aktiv medlem
Det festliga är att när jag ritade Barkarbys banor för 10 år sen så fanns inte de problemen vid Barkarby handelsplats eller Rotebro. Det har försämrats rätt mycket runt Barkarby de senaste åren. Det finns inte så mycket att göra än att ta det lite lugnt på cykelvägarna de sista biten. Barkarby byggs in mer och mer så det lär knappast bli bättre.
Anledningen till att jag inte drog 20-milaren förbi Eds kyrka är att jag inte ville ha samma in- och ut-vägar på alla rundorna.

Ett alternativ är att helt enkelt flytta starten till Bålsta. Det skulle öppna för riktigt fina rundor. Min tanke med 60-milaren var först att man skulle runda Siljan men det blev för långt. Med start Bålsta så skulle det vara görbart. Nåt att klura på. Jag är gärna med och ritar rundorna.

Håkan1

Aktiv medlem
Ett alternativ är att helt enkelt flytta starten till Bålsta. Det skulle öppna för riktigt fina rundor. Min tanke med 60-milaren var först att man skulle runda Siljan men det blev för långt. Med start Bålsta så skulle det vara görbart. Nåt att klura på. Jag är gärna med och ritar rundorna.
Den tanken har slagit mig också. Då skulle vi vara ut på mulliga vägar från start och ger många mer möjligheter till olika rundor.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Det festliga är att när jag ritade Barkarbys banor för 10 år sen så fanns inte de problemen vid Barkarby handelsplats eller Rotebro. Det har försämrats rätt mycket runt Barkarby de senaste åren. Det finns inte så mycket att göra än att ta det lite lugnt på cykelvägarna de sista biten. Barkarby byggs in mer och mer så det lär knappast bli bättre.
Anledningen till att jag inte drog 20-milaren förbi Eds kyrka är att jag inte ville ha samma in- och ut-vägar på alla rundorna.

Jag och @Mange. ska spåna på Bålstastart men vi kan ju ta ett spånmöte tillsamamns, kan vara bra med flera ögon och du har ju lite bandragningserfarenhet.

siebengang

Aktiv medlem
Tanken slog mig också igår. Sthlm har ju den unika fördelen med bra möjligheter att ta med cykel på (pendel-)tåg. Start vid stadsgränsen och då får alla välja om man vill cykla (till starten) genom staden.

Bengt-re

Aktiv medlem
Tanken slog mig också igår. Sthlm har ju den unika fördelen med bra möjligheter att ta med cykel på (pendel-)tåg. Start vid stadsgränsen och då får alla välja om man vill cykla (till starten) genom staden.
Ja, jag gillar pendeltågsstarter. Skönt att slippa ha med sig bilnyckel eller sätta sin genomofräsha kropp i bilen. Synd iofs om medreswrnärerna på tåget hem, men lördagkvällar brukar det inte vara så fullt på tågen ändå.

nisseson

Aktiv medlem
Ja, jag gillar pendeltågsstarter. Skönt att slippa ha med sig bilnyckel eller sätta sin genomofräsha kropp i bilen. Synd iofs om medreswrnärerna på tåget hem, men lördagkvällar brukar det bara vara fullisar på tågen ändå.
Det låter rimligt, och gör att luktproblemen är mindre av ett problem. Man passar liksom in.

ooms

Aktiv medlem
Stadsgränsen? Bålsta ligger ju inte ens i Stockholms län, det hör ju till Uppsala!

GoranS

Aktiv medlem
En aspekt med just Barkarby som startplats är att det ju är lite av Randonneur Stockholms vagga. Sen LB försvann/bytte skepnad är dock det argumentet svagare. Sen kan man ju tänka sig en mix. Ötzin är t.ex. kanske smidigare att inte starta ute i Bålsta!?

WSMC

Aktiv medlem
Vet inte om det räknas som krog, men Mickes finns ju i Bålsta.

Bengt-re

Aktiv medlem

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer