[Kalender] Randonnée 200 km - Barkarby 2021-10-16

GoranS

Aktiv medlem
Vore ju förvisso kul med finfrämmande, men jag undrar om så sen start kommer att vara aktuell. Är ju dock arrangörens sak så man vet ju aldrig.

tjolahopp

Medlem
Slutdelen är inga större problem. Visserligen kan det vara mycket folk på cykelbanan mellan Stäket-Kallhäll, men om man håller igen lite och visar allmänt trevligt beteende så bör det inte vara några problem.

Första delen upp till Upplands-Väsby höll jag dock bli tokig på. Hundratals rödljus som skulle passeras och alla visade rött då de skulle passeras. Ofta detekterade de heller inte cyklarna. Där skulle jag önska en alternativ bansträckning. Exempelvis, Kallhäll-Rotebroleden-V. vid Ingo mot Upplands Väsby-in på ordinarie sträckningen vid sista rödljuset. @NotReallyGunde ??
Dags att damma gamla BUB banan?

nieves

Aktiv medlem
Låter som man får ta någon omväg om det ska bli 20 mil. Raka vägen fram och tillbaka till Uppsala blir ovala fall för kort.
Jorden är en oval så det passar bra, det är alldeles för mycket som går runt.
Frankrike runt mm, vi borde ha ngt ovalt.

Barkarby Ovalt!

SvenC

Aktiv medlem
Så här körde vi
Skärmklipp.JPG

tjolahopp

Medlem
Låter som man får ta någon omväg om det ska bli 20 mil. Raka vägen fram och tillbaka till Uppsala blir ovala fall för kort.
Omvägen blir väl över Skogstibble, Murre.
BuB banan var inte bara till Ua o tillbaka, den var förbi Fresta kyrka, Skånela, Odensala till Knivsta (Fika), sedan över Alsike, Bergsbrunna, Nåntuna till Flottsundbron, Balingsta, Örsundsbro, Bålsta till Barkarby. Jag cyklade den för första gången 2004. Tyvärr har det byggts och förändrats mycket sedan dess.

Jag kan rita upp den, så kan man ha den som en ide.

Till 2016 år upplaga av 20 milaren Barkarby gjorde jag vägnötter som jag följde, jag använde RidewithGps, det stämde bra.
Men vi fikade vid Resta Gård, vid kvarnen.

GoranS

Aktiv medlem
Omvägen blir väl över Skogstibble, Murre.
BuB banan var inte bara till Ua o tillbaka, den var förbi Fresta kyrka, Skånela, Odensala till Knivsta (Fika), sedan över Alsike, Bergsbrunna, Nåntuna till Flottsundbron, Balingsta, Örsundsbro, Bålsta till Barkarby. Jag cyklade den för första gången 2004. Tyvärr har det byggts och förändrats mycket sedan dess.

Jag kan rita upp den, så kan man ha den som en ide.

Till 2016 år upplaga av 20 milaren Barkarby gjorde jag vägnötter som jag följde, jag använde RidewithGps, det stämde bra.
Men vi fikade vid Resta Gård, vid kvarnen.
Snabbskissning i rwgps och OSM cycle med cykel som färdmedel ger för mig en rutt mellan nämnda platser som landar på 158 km, så den behöver absolut förlängas om man ska använda den som grund för en 20-milare.

En sak att tänka på vid ruttläggning är också att försöka se till att det inte finns alltför mkt möjligheter att ta genare (lagliga) vägar mellan kontrollerna än vad som rutten föreskriver. Tänker man sig första stämpling i Knivsta och ingen mer före Flottsundsbron kan jag via lite justeringar plocka bort 13 km via mer gena vägval.

Och jag vet att nuvarande rutter absolut inte är perfekta i detta avseende, men jag tycker att det är något man bör beakta när man lägger rutter. Detta kan göra att man får ett motsatsförhållande mellan att hitta en bra rutt i detta perspektiv och en rutt med trevliga vägar. Min åsikt är att man där måste hitta en bra balans. Ibland får man köpa att det inte blir allra genaste rutten om vägvalet blir mkt bättre (lågtrafikerad fin väg kontra högtrafikerad otrevlig väg), medan det i andra lägen är så att man får acceptera att man inte tar den allra finaste vägen då det finns ett klart genare och kanske även naturligare alternativ.

Nu är min kunskap om Audax-cykling bara baserat på vad jag läst, men som jag fattat det är BUB är en gammal Audax-bana. Då man dels åker i grupp och det dels inte finns kontroller, stämplingar och önskemål om genaste rutt mellan kontrollerna är den banan anpassad efter Audax-cyklingens önskemål och inte nödvändigtvis helt perfekt för randocykling.

Men, som jag tror jag skrev tidigare i tråden, förslag på ruttförbättringar är alltid välkomna. jag ser mkt lite egenvärde i att hålla fast vid en rutt bara för att den varit den man tidigare cyklat.

Senast ändrad:

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Snabbskissning i rwgps och OSM cycle med cykel som färdmedel ger för mig en rutt mellan nämnda platser som landar på 158 km, så den behöver absolut förlängas om man ska använda den som grund för en 20-milare.

En sak att tänka på vid ruttläggning är också att försöka se till att det inte finns alltför mkt möjligheter att ta genare (lagliga) vägar mellan kontrollerna än vad som rutten föreskriver. Tänker man sig första stämpling i Knivsta och ingen mer före Flottsundsbron kan jag via lite justeringar plocka bort 13 km via mer gena vägval.

Och jag vet att det nuvarande rutter absolut inte är perfekta i detta avseende, men jag tycker att det är något man bör beakta när man lägger rutter. Detta kan göra att man får ett motsatsförhållande mellan att hitta en bra rutt i detta perspektiv och en rutt med trevliga vägar. Min åsikt är att man där måste hitta en bra balans. Ibland får man köpa att det inte blir allra genaste rutten om vägvalet blir mkt bättre (lågtrafikerad fin väg kontra högtrafikerad otrevlig väg), medan det i andra lägen är så att man får acceptera att man inte tar den allra finaste vägen då det finns ett klart genare och kanske även naturligare alternativ.

Nu är min kunskap om Audax-cykling bara baserat på vad jag läst, men som jag fattat det är BUB är en gammal Audax-bana. Då man dels åker i grupp och det dels inte finns kontroller, stämplingar och önskemål om genaste rutt mellan kontrollerna är den banan anpassad efter Audax-cyklingens önskemål och inte nödvändigtvis helt perfekt för randocykling.

Men, som jag tror jag skrev tidigare i tråden, förslag på ruttförbättringar är alltid välkomna. jag ser mkt lite egenvärde i att hålla fast vid en rutt bara för att den varit den man tidigare cyklat.
Järlåsa är fint :)

tjolahopp

Medlem

Och jag vet att det nuvarande rutter absolut inte är perfekta i detta avseende, men jag tycker att det är något man bör beakta när man lägger rutter. Detta kan göra att man får ett motsatsförhållande mellan att hitta en bra rutt i detta perspektiv och en rutt med trevliga vägar. Min åsikt är att man där måste hitta en bra balans. Ibland får man köpa att det inte blir allra genaste rutten om vägvalet blir mkt bättre (lågtrafikerad fin väg kontra högtrafikerad otrevlig väg), medan det i andra lägen är så att man får acceptera att man inte tar den allra finaste vägen då det finns ett klart genare och kanske även naturligare alternativ.

Som jag skrev man kan ha banorna som grund, inte följa direkt.
Rakaste vägen mellan 2 kontroller, och helst utan trafik.
Tidigare var jag aktiv i RSU (Randonnuer Sthlm Uppsala), under 2016-2017, jag var pappa till 200 km - 300 km, men inte nu längre.

Men är det väl försent att ändra banor för Brevet säsongen 2022?
Dom skulle väl vara klara till 211015 om jag kommer ihåg rätt, enligt Daniel.

Jag har cyklat Bub banan nog mer 50 gånger, det fanns lite olika varianter på banorna.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Som jag skrev man kan ha banorna som grund, inte följa direkt.
Rakaste vägen mellan 2 kontroller, och helst utan trafik.
Tidigare var jag aktiv i RSU (Randonnuer Sthlm Uppsala), under 2016-2017, jag var pappa till 200 km - 300 km, men inte nu längre.

Men är det väl försent att ändra banor för Brevet säsongen 2022?
Dom skulle väl vara klara till 211015 om jag kommer ihåg rätt, enligt Daniel.

Jag har cyklat Bub banan nog mer 50 gånger, det fanns lite olika varianter på banorna.

får inte upp länken.. kan vara hos mig det strular.

GoranS

Aktiv medlem
Jag vet inte på vilken detaljnivå banorna måste vara klara. Det kommer ju alltid att vara s.a. man kan tvingas ändra bansträckning p.g.a. realiteter man inte hade möjlighet att veta vid planeringen av kommande randoår. Huruvida det är OK att ändra utöver detta vet jag inte.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Jag vet inte på vilken detaljnivå banorna måste vara klara. Det kommer ju alltid att vara s.a. man kan tvingas ändra bansträckning p.g.a. realiteter man inte hade möjlighet att veta vid planeringen av kommande randoår. Huruvida det är OK att ändra utöver detta vet jag inte.
jag har Aldrig reviderat en bana.... Jubileumsbreveten är inte klar ännu heller... just saying

kitzblitz

Aktiv medlem
Men prognosen sa ju att det skulle bli över 5 grad senare på dagen och man vill ju inte svettas ihjäl!

Vem är den tjocka, australiensiska hjulsugaren?

GoranS

Aktiv medlem
Australiensaren svettas om benen om temperaturen går över 5 grader medan svensken fryser om benen bara han ser en video med en person som cyklar barbent i kyla! Man skulle kunna tro att det skulle vara tvärtom.

GoranS

Aktiv medlem
Nu underdriver du, 3 på min dator ;-) . Men jag tror att han sa att långa brallor enklast kombineras med dubbdäck. Då behöver man inte fundera kring två olika saker.
Man kan ju faktiskt ha ett mellansteg med knävärmare innan man plockar fram långbrallor (och dubbdäck). Även benvärmare finns ju.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer