[Kalender] Randonnée 200 km - Barkarby 2022-10-08

AlbertH

Aktiv medlem
Hela fem personer anmälda nu. Jag har fått bekräftat att både boende och transport ska fungera. Fortfarande sidvind, kanske till och med ett par timmar medvind på eftermiddagen.

Räknar med att fika mig runt på 8 timmar plus stämpel- och mattid.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Hello,

Could you share the places or Kilometer number in which we have to get the stamps?
I would like to check them on the gps route in advance.

Thanks!

Best regards,

Raúl.
First is a photostamp after 83 km
Second is at Salnecke Slottscafé after 100 km
Third is at Wenngarn slott after 147 km
Fourth is at Görvälns slott after 196 km

AlbertH

Aktiv medlem
Först på plats, tror jag.

Bilagor

• IMG_20221007_161200_042408.jpg
    IMG_20221007_161200_042408.jpg
    595.8 KB · Besök: 21

AlbertH

Aktiv medlem
Så, nu är jag hemma vid ett riktigt tangentbord. Ber först om ursäkt för att jag postade så många inlägg efter varandra men av någon anledning kunde jag inte lägga in både vettigt lång text, som till exempel en aktivitet OCH ett klockslag samt en bild i samma från telefonen...

Det här med att åka till Barkarby blev lite hastigt påkommet på onsdag kväll när jag anmälde mig. Ett bra tillfälle att ta ut en dag arbetstidsförkortning uppenbarade sig och jag kände mig inte färdigrandonneurad för året. Bokade hotell på startplatsen och tågresa med Mälartåg. Packade ner allt jag tyckte mig behöva i en ryggsäck. Det gjorde att jag optimerade bort mina cykelskor och valde att köra med pendelskorna i stället. Var inte oroliga, de är SPD men ser ut som gymnastikskor ungefär.

Planerade en rutt från centralstationen med BRouter till hotellet, den gick via Spånga centrum bland annat. Det var dumt, för där fanns inget ställe att cykla på... Förlorade därför mot Garmin Virtual Partner med en dryg kilometer på 16 kilometers cykling. Checkade in och blev upplyst om att helst äta frukost innan 9 för då kommer de flesta ner. Inga problem tyckte jag. Packade upp allt, inklusive reservbaklyset. Den sprack i handen. Lyckligtvis finns det flera sportbutiker inom gångavstånd. Decathlon hade bara uppladdningsbara lampor så XXL fick sälja mig enklast möjliga baklyse som hade ett fäste som passade med sadelväskans ögla.

Sov riktigt bra på natten. Gick upp vid 6 för att stoppa i linser och duscha och vara helt redo till klockan 7 när frukosten öppnade. Då satt redan hela IFK Moras orienteringssektion och åt frukost. Jag kände mig definitivt inte felklädd med bibs och cykeltröja i det sällskapet. Efter att ha tryckt i mig flera portioner bacon, omelett, pannkakor och smörgåsar så var jag redo för start. Den frukosten gick hotellet back på. Utanför var det blött på backen men uppehåll. Fyra tappra cyklister dök upp och blev ivägvinkade av Gunde, jag menar Sture. Jörgen och Raul försvann iväg ganska snabbt men jag och Jari verkade ha ungefär samma ambitionsnivå och vi cyklade ihop hela dagen.

Det började illa med något missljud från cykeln. Jag spekulerade i att det var framväxelföraren som låg lite snett med kedjan på stora drevet och de mindre bak, men lutade senare åt att det var smågrus från den regnblöta vägen som fastnat i skivbromsen. Oavsett vilket så försvann det efter ett tag. Jag upplevde inga större problem med cykeln efter det.

Vad jag förstått skulle det vara en större stigning efter Kungsängen nånstans, men vi måste kört fel för det var bara en liten mullvadshög vi körde över. Visserligen följde vi spåret exakt och nån backe värdig dalkarlar var det definitivt inte.

Sen började motvinden... Som uppväxt i Östergötland och boende i Linköping sedan 25 år trodde jag att jag visste vad platt landskap var, men till största delen var det verkligen pannkaksplatt här. Totalt två Garmin Climb-värdiga stigningar på hela dagen. Nationaldagsrundan i Linköping hade nog 9 stycken och de som körde med Karoo 2 tror jag räknade 14 motsvarande stigningar på den rundan... Tyvärr var det även öppet odlingslandskap vilket gjorde att motvinden inte släppte förrän vi svängde norrut mot första fotostämplingen.

Vinden hade i alla fall gjort att vägen torkade upp så nu var det varken blött nerifrån eller uppifrån. Dessutom visade sig solen och det blev medvind till Salnecke. Jag lättade på klädseln och tog av jackan och ersatte med den kombinerade vind- och reflexvästen. På den lilla avstickaren till Salnecke där man kör i båda riktningarna mötte vi Raul. Jörgen låg nog ännu längre fram, han såg stark ut vid starten. Vid Salnecke inträffade även dagens enda krasch. Lyckligtvis för oss var det cafépersonalen som gjorde en "Sällskapsresan" och tappade massor med glas. Ingen applåderade. Varm choklad och daimkaka för mig och kaffe med nåt cheesecake-liknande ätbart för Jari.

På väg till Wellgarns slott hade vi medvind, solsken och vad som kändes som nedförsbacke hela vägen. Men det fanns misär också! Efter Ekolsund blev det grusväg. Här trodde jag att grusrandot gick förra helgen och nu blev jag uttvingad på säkert flera hundra meter fin grusväg, i alla fall om man lade ihop det med nästa grussegment. Efter ett tag kom vi fram till Varpsund och det blev Deja Vu all over again. Det kändes som att jag cyklat där tidigare, och det hade jag ju, i andra riktningen tidigare under dagen.

När vi närmade oss Erikssund och stuteriet märktes det direkt att det var ett lite finare område. Bilarna blev större, oftast med släpvagnar och de körde fortare och med en klart tydligare MGIF-attityd. Minst två gånger räddade omkörda bilar situationen genom att bromsa in så omkörande bil kom in framför snabbare, annars hade det blivit frontalkrock med mötande bilar. Kycklingmacka och cola på slottet och även användande av faciliteterna för output av vätska.

Genom Märsta och sista 50 kilometrarna tillbaka till Järfälla var det ganska tråkig väg. Vi stannade och bytte tillbaka till varmare klädsel och jag satte igång min reservbaklampa. Det var tur, för bara två kilometer senare lade min Varia av på grund av urladdat batteri. Strax efteråt ville även min Garmin Edge gå i strömsparläge. Det visade sig vara väldigt avkopplande att köra med släckt skärm vilket skulle visa sig behövas...

Jag var fysiskt pigg och kände mig stark, men av någon anledning fick jag ett psykbryt när vi kom in i norra delen av Barkarby och skulle ner till slottet. Zickzack genom villaområden och vad som kändes som fram och tillbaka med svänghänvisningar var femtionde meter (kanske minimalt överdrivet). Det kändes verkligen som att vi aldrig kom fram till slottet och sista stämplingen. Jag är van vid aviseringarna är ungefär "Kör 40 kilometer, sväng höger, kör 47 kilometer till, sväng höger igen". Nåväl, det gick att ta sig igenom det också och snart var det bara sista åtta kilometerna till hotellet kvar.

Min kortaste 200-kilometare, men även den långsammaste. Jag hade kanske kunnat cykla snabbare ensam, men jag hade definitivt varit mentalt tröttare med tanke på psykbrytet... Väldigt trevligt att cykla med Jari. Tack Jari!

Efter att ha fått intyga åt varandra att vi nått hotellet lämnade vi ifrån oss korten. Receptionisten sade att det fanns "flera andra" kort, så minst två borde det varit. I det här fallet även högst två då vi visste hur många som startade. Det blev After-bike i baren, jag hoppas att Jari inte tröttnade på mina frågor om cykeläventyren i PBP, SBS, Örebros hundramilare, säsongen med över 5000 brevetkilometer och allt annat. Mina erfarenheter begränsas än så länge till årets numera fyra 200-kilometare på drygt 6 månader.

Vad har jag lärt mig då?
Att klädseln fungerade utmärkt. Jag hade korta bibs, kortärmad tröja, ben- och armvärmare, cykeljacka som byttes mot vindväst mitt på dagen, ullstrumpor och skoöverdrag. (edit) och keps under hjälmen.
Att det var bra att ha reservbaklampa.
Att jag borde laddat min Varia och Edge vid varje stopp. Nu hade jag inte ens med mig powerbanken ut på rundan.
Att jag är oerhört lyckligt lottad som har fem minuter ut till landsvägarna i stort sett i alla rikningar.
Att bara randonneurer (och en elcyklist) har cykellyse.
(edit) Att det var en superbra idé att jag delat upp spåren i olika filer så att de inte korsade varandra. Inga tveksamheter när vi körde samma väg i andra riktningen. Jag laddade bara en ny fil vid varje stämpling.

Tack till Randonneur Stockholm och Sture. Jag vet inte om jag kommer och kör just den här rundan igen, men om någon har tips på rundor från Barkarby eller Täby med i alla fall *lite* mindre stadstrafik så är jag inte främmande för att komma tillbaka. Jag gissar att i alla fall de flesta rundor från Uppsala och Södertälje är mer lika Linköping i just det hänseendet.

GoranS

Aktiv medlem
Tack för en matig RR!

Jo, Uppsala och Södertälje är nog bättre val vad gäller att snabbt komma ut på trevliga vägar. Värst är väl egentligen Täbys 40- och 60-milare där man ska genom hela stan söderut. Å andra sidan går ju i alla fall 40-milaren med start kl 5 så trafiken är inte så farlig.

Köp & Sälj

Topp