[Kalender] Randonnée 200 km Slottsrundan Södertälje

Grimpeur

Aktiv medlem
Fixat snittar, champagne och gubbar. Vad kan gå fel?

Bilagor

• 20180605_215756.jpg
    20180605_215756.jpg
    347.1 KB · Besök: 51

Havoc 5

Aktiv medlem
Vad fan!?
Tydligen går det att ta det här till ytterligare en högre nivå än jag är van att ligga på?
Jag som trodde jag var " top notch".
Nåja, jag får väl nöja mej med den sedvanliga kylda sexpacken folkbira från Statoil då jag vinglar hem efter slutstämplingen =(
Nästa år ska jag ta tennissportens sedvänjor till ytterligare en högre nivå. då jäv...

GoranS

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
Havoc 5 sa:
Haha, usch jag känner igen mej.
Fan, ni börjar visst känna mej, haha.
Skitkul om du är med imorrn Bengt, det var länge sedan vi körde.
Imorgon står det lugn och fika på min meny.

Yepp. Cykeln är pumpad och jag är redo för en skön dag med fika och cykel.
Har pumpat däcken, men har lite problem med resten av cykeln. Var fäster man munstycket för att pumparam, styre, sadel, ...?

BJS

Aktiv medlem
GoranS sa:
Bengt-re sa:
Havoc 5 sa:

Har pumpat däcken, men har lite problem med resten av cykeln. Var fäster man munstycket för att pumparam, styre, sadel, ...?

Osäker. Jag har letat, men tror att det är extrautrustning. Fanns väl någon kreativ själ som gjorde lufttank av ramen på mtb om jag inte minns fel...

GoranS

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
GoranS sa:
Bengt-re sa:
Havoc 5 sa:

Osäker. Jag har letat, men tror att det är extrautrustning. Fanns väl någon kreativ själ som gjorde lufttank av ramen på mtb om jag inte minns fel...
OK. Får hoppas macken har utrustningen så man kan låna och fixa till det imorgon innan start. Annars blir det väl till att DNS:a.

Ari.m

Medlem
Grimpeur skrev:

"...Sist tror jag vi var 60 som körde#. En bra gissning är att vi blir ungefär lika många i år. ..."

Ha en trevlig Slottstur med er.
Själv hade jag tänkt köra en nationaldagsrandonné från Vänersborg, men med 0 st medcyklister så kan jag lika gärna ta en soloräd ut på Orust/Tjörn. Cirkle K och mumiebullar finns på västkusten också.

Senast ändrad:

Pugilism

Aktiv medlem
Men var är alla cyklister, aha man fattar och förstår, de hämtar ut startkorten.

Bilagor

• 20180606_084139.jpg
    20180606_084139.jpg
    574.9 KB · Besök: 84

Hasse#7

Aktiv medlem
Räknar med att läsa om ljuvlig cykling och finfikor under ett antal timmar. Hoppas solen håller sig framme och värmer på en i övrigt lätt bister morgon i jämförelse med vad man vant sig med på sistone.

GoranS

Aktiv medlem
En liten bildlös och högst egocentrisk RR:

Undvek medvetet att försöka haka på snabbisarna från början och hamnade i ett gäng där Jannetuba (om jag nu inte helt rört ihop personer) drog mkt förtjänstfullt en ganska stor del av första delsträckan. Rullade på i rätt behagligt tempo ner till första fotostämplingen vid Nynäs slott.

Efter fotostämplingen minskade gruppen lite i storlek och i samband med Lästringeavtaget tycktes de framför mig inte vara intresserade av att ta av och följa banan vilket gjorde att jag hastigt och lustigt fann mig i täten. Var någon uppförsbacke och jag försökte att ta det rätt piano så att felåkarna skulle få en chans att återansluta. Sen blev det dock lite kalv på grönbeteskänsla vilken förstärktes av att en kille kom upp och la sig bredvid mig. Gjorde att farten trissades upp och gruppen decimerades till nio man som blev elva då vi kom ikapp en utbrytarduo.

Den inhämtade utbrytarduon avvek dock i Gnesta så till den andra fotostämplingen vid Södertuna slott var vi åter en nonett. Vi kom där överens om att köra till Stallarholmen och ta en fika där. Den tredje delsträckan har en del partier med lite mer upp och ner och jag började bli lite segare. Vi tappade en gubbe (om jag minns rätt) på vägen. Tror det var någonstans efter Skottvång och efter Malmby splittrades gruppen så att vi var en kvintett som anlände till Stallarholmen. Var dock lite oenighet om fikat var före eller efter att ha åkt ut till Mälåkers slott för sista fotostämplingen. Oenigheten gjorde att jag kom lite på efterkälken och fick jaga hela vägen ut till slottet för att komma ikapp de övriga. Bra träningsintervall!

Fikade sedan på Printz café i Stallarholmen och kunde där även bevittna två tvättäkta långcyklarlegender i form av Anton och Adam. Deras gäng väntade in vårt och vi åkte iväg i en gemensam grupp om 12-13 personer. Jag hamnade långt bak och av någon anledning blev det väldigt ryckigt. Kände rätt snart att mina ben inte var på humör för något sådant så jag vinkade fram de två som låg bakom mig och släppte iväg gruppen. Var ca 45 kvar och jag gjorde kalkylen att vinden borde huvudsakligen vara i ryggen. Så det borde funka rätt fint ändå.

Det jag inte räknat med var att bakväxelvajern skulle gå av en kilometer senare. Genom detta blev avslutningen lite slitigare än tänkt. Dock, med medvind och trots allt inte alltför många branta backar gick det skapligt trots att jag nästan bara låg på tyngsta växeln, d.v.s. stora fram på min nykonverterat tvåväxlade cykel. Låg jag på lilla fram rasslade det så mycket att det var störande. Hade det varit mer slit till mål hade jag väl fått försöka göra något åt det, men nu fick det bli lågkadensträning. Kom ikapp ett par män från Stallarholmsgruppen som körde på retrocyklar och sög deras hjul ett bra tag. Med någon mil kvar till Södertälje kom vi ikapp ytterligare en i gänget som lämnat Stallarholmen. Han hade tydligen kört solo från Mariefred där han släppt gänget. På något sätt kom vi att köra sista biten tillsammans in mot och genom Södertälje. Målstämplade 16.20.

Jannetuba

Medlem
GoranS sa:
(om jag nu inte helt rört ihop personer)

Det har du inte :) Missade dock dig. Min fru och jag tog det lugnt vid Nynäs med lite medhavd fika och sedan blev det soft cykling med ett gäng som höll ihop hyfsat resten av sträckan. Långa fikapauser :)

BJS

Aktiv medlem
Trevligt med mycket fika i lugnt tempo och lugn cykling. Har inte ens ont trots att jag är otränad och fet i år så det gick nog rätt lugnt.

Bilagor

• 20180606_104413.jpg
    20180606_104413.jpg
    439.5 KB · Besök: 71

Grimpeur

Aktiv medlem
Bamsetack till alla som körde, till er som hejade och inte minst till AJ som fotade. Det blev ett mycket trevligt lopp för egen del. Även stort tack till Janne som vi fick nöjet att cykla med. En riktig charmknutte. Han knorrade tex inte det minsta när vi tog fram champagne, skaldjurssnittar och jordgubbar vid stopp ett. Jättekul att fått cykla med dig Janne och hoppas vi syns igen. Även stort tack till alla vi träffat vid kontrollerna. Jättekul att få tillbringa denna nationaldag med er.

eggepegge

Aktiv medlem
GoranS sa:
Vi tappade en gubbe (om jag minns rätt) på vägen. Tror det var någonstans efter Skottvång och efter Malmby splittrades gruppen så att vi var en kvintett som anlände till Stallarholmen.

Det kan ha varit mig ni tappade, min yngsta dotter kallar mig gubbe. Men isåfall strax efter Malmby en stund efter gruppen splittrats. Jag hakade på er i tempoökningen - fikasugna? (om vi pratar rätt grupp) men i någon backe där tog benen sopslut och ni försvann i fjärran. Gjorde några tappra försök att komma ikapp men strax innan Stallarholmen var ni utom synhåll. Mötte er en bit innan slottet och anlände Printz precis när ni var på gång att rulla iväg igen (blev uppehållen typ 15-20 minuter av cykelintresserad pratglad herre uppe vid slottet)

Jag har fått för mig att du körde med styrväska och snygga kromade skärmar, men kan ha fel? Själv körde jag grå specialized cx iförd svart med vita armvärmare och keps. Jag alltså, inte cykeln.

Så från att jag tappade er blev det solocykling till mål, inklusive solofika på Printz. Jag avslutar av någon konstig anledning alla mina brevet (alla två så här långt förutom ett brutet) solo... Men det funkar det också, slipper ta hänsyn till folk omkring en ;)

Tack alla för en trevlig runda!

/Thomas

Pugilism

Aktiv medlem
Fin runda och fantastiskt sällskap. Gjorde som jag brukade och misslyckades med att köra långsamt. Blev därför väldigt seg efter nio mil och fick köra resten solo. Fick ändå bra med sällskap på Printz så jag slapp att fika själv.

GoranS

Aktiv medlem
eggepegge sa:
GoranS sa:
Vi tappade en gubbe (om jag minns rätt) på vägen. Tror det var någonstans efter Skottvång och efter Malmby splittrades gruppen så att vi var en kvintett som anlände till Stallarholmen.

Det kan ha varit mig ni tappade, min yngsta dotter kallar mig gubbe. Men isåfall strax efter Malmby en stund efter gruppen splittrats. Jag hakade på er i tempoökningen - fikasugna? (om vi pratar rätt grupp) men i någon backe där tog benen sopslut och ni försvann i fjärran. Gjorde några tappra försök att komma ikapp men strax innan Stallarholmen var ni utom synhåll. Mötte er en bit innan slottet och anlände Printz precis när ni var på gång att rulla iväg igen (blev uppehållen typ 15-20 minuter av cykelintresserad pratglad herre uppe vid slottet)

Jag har fått för mig att du körde med styrväska och snygga kromade skärmar, men kan ha fel? Själv körde jag grå specialized cx iförd svart med vita armvärmare och keps. Jag alltså, inte cykeln.

Så från att jag tappade er blev det solocykling till mål, inklusive solofika på Printz. Jag avslutar av någon konstig anledning alla mina brevet (alla två så här långt förutom ett brutet) solo... Men det funkar det också, slipper ta hänsyn till folk omkring en ;)

Tack alla för en trevlig runda!

/Thomas
OK. Det låter som dig jag tänkte på men att jag missade lite när du släppte. Sorry.

Någon styrväska eller kromade skärmar kan jag inte uppvisa. Det är nog Niklas Wennberg du tänker på i så fall. Med tanke på att han är hård på riktigt får jag väl ta se det som hedrande att bli förväxlad med honom. Själv körde jag svart tema på både cykel och kläder med lite röda och vita inslag på tröjan, (en gång i tiden) vita skor och en huvudsakligen vit keps. Fram till första depån hade jag också en Giro delle Dolomiti-väst.

adrianm

Medlem
Ännu en bildlös och egocentrisk RR.

Dagen började med kläd-ångest. Verkade som att det skulle bli 16-18 grader så om man får stopp eller blir avhängd kan det nog kännas kallt. Bestämde mig till sist för långärmat och ingen vindjacka. Visade sig vara ett bra val.
Tog inte styrväskan idag utan stoppade det nödvändigaste i ryggfickorna (min 4:e brevet i år och kanske 10:e totalt, börjar lära mig hur mycket som egentligen behövs), Stoppade ett par extra gel i sadelväskan för säkerhets skull.

I Östertälje stod ett 50-tal förväntansfulla cyklister. Som vanligt många fina stålcyklar och många med ram- och styrväskor.
Hade inte riktigt någon plan för dagen utan tänkte att det får bli som det blir.

Åsa sa några ord innan alla utom ett audax-gäng drog iväg. Vis av tidigare erfarenhet höll jag mig långt fram. Det är lättare att släppa en snabb grupp om det går for fort än att jaga ikapp den om man tycker det går för långsamt.

Det gick snabbt längst fram. Vi var väl 10-12 stycken som låg på ett led men ganska snabbt bestämde sig några för att det gick för fort och släppte. Tänkte samma sak men bestämde mig för att hänga på ett tag till. Det var förvånandsvärt mycket vind och flaggorna jag såg var sträckta. Det var omväxlande medvind och sida så det det blev mycket ligga på vinge (heter det så?) men fort gick det. Jag hade bara en 5 minutersförning ner till första kontrollen, Nynäs slott.

Väl framme vid första stämplingen var vi 9st och jag fick förklaringen till att det kändes så jobbigt trots medvinden. Nynäs slott fotograferades 2 minuter före minimitiden!

Två minuter var också ungefär den tid stoppet tog. Alldeles för kort för min del och jag hade munnen full och en halv bulle kvar i handen när de andra drog iväg igen. Var direkt minst 100 meter efter och det var bara att jaga ikapp. Nu var det motvind och farten sjönk men det var många starka cyklister och det rullade på upp till Gnesta. Där tog vi ett längre stopp på Circle-K och jag fick i mig resten av bullen och en drickyougurt.

Efter Gnesta var det inte så långt till andra kontrollen där det blev ett kort fotostopp och iväg igen. Därefter hade jag en svacka. Motvinden på de öppna fälten var jobbig och i skogen var det rena berg-och-dalbanan istället. Upp och ner och dragstarka lok längst fram hela tiden. Jag stod över en förning och tryckte i mig gel och choklad. Piggnade till efter några mil och det kändes bra igen.

En lämnade gruppen i åkers, tror det var planerat så, så vi var 8 som kom lagom till en broöppning i Stallarholmen. Det blev 5-10 minuters paus men solen tittade fram så det var en ganska behaglig paus. Snabbt fotostopp vid 3:e kontrollen och så tillbaka till Stallarholmen där alla utom en stannade för fika. Det blev en lång paus med goda smörgåsar och nästa grupp om 5 cyklister kom efter en kvart eller så.

Nu var det ungefär 5 mil kvar och flaggorna indikerade medvind. 12 cyklister drog iväg i en väldig fart. 4 släppte ganska snabbt men vi andra körde på.

Vi var tillbaka i Östertälje 16:10 och strava tyckte att vi hade 5:55 i rulltid med 34km/h i snitt!

Mina 4:a brevet var definitivt inget att komma med i det gänget. För flera var rundan bara uppvärming och de skulle fortsätta cykla tillbaka till Stockholm och planera för helgens 60 milare, sommarens 100 milare eller när det gäller Anton och Adam europa runt eller nåt.

Tack alla för en trevlig dag.

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
adrianm sa:
Ännu en bildlös och egocentrisk RR.

Dagen började med kläd-ångest. Verkade som att det skulle bli 16-18 grader så om man får stopp eller blir avhängd kan det nog kännas kallt. Bestämde mig till sist för långärmat och ingen vindjacka. Visade sig vara ett bra val.
Tog inte styrväskan idag utan stoppade det nödvändigaste i ryggfickorna (min 4:e brevet i år och kanske 10:e totalt, börjar lära mig hur mycket som egentligen behövs), Stoppade ett par extra gel i sadelväskan för säkerhets skull.

I Östertälje stod ett 50-tal förväntansfulla cyklister. Som vanligt många fina stålcyklar och många med ram- och styrväskor.
Hade inte riktigt någon plan för dagen utan tänkte att det får bli som det blir.

Åsa sa några ord innan alla utom ett audax-gäng drog iväg. Vis av tidigare erfarenhet höll jag mig långt fram. Det är lättare att släppa en snabb grupp om det går for fort än att jaga ikapp den om man tycker det går för långsamt.

Det gick snabbt längst fram. Vi var väl 10-12 stycken som låg på ett led men ganska snabbt bestämde sig några för att det gick för fort och släppte. Tänkte samma sak men bestämde mig för att hänga på ett tag till. Det var förvånandsvärt mycket vind och flaggorna jag såg var sträckta. Det var omväxlande medvind och sida så det det blev mycket ligga på vinge (heter det så?) men fort gick det. Jag hade bara en 5 minutersförning ner till första kontrollen, Nynäs slott.

Väl framme vid första stämplingen var vi 9st och jag fick förklaringen till att det kändes så jobbigt trots medvinden. Nynäs slott fotograferades 2 minuter före minimitiden!

Två minuter var också ungefär den tid stoppet tog. Alldeles för kort för min del och jag hade munnen full och en halv bulle kvar i handen när de andra drog iväg igen. Var direkt minst 100 meter efter och det var bara att jaga ikapp. Nu var det motvind och farten sjönk men det var många starka cyklister och det rullade på upp till Gnesta. Där tog vi ett längre stopp på Circle-K och jag fick i mig resten av bullen och en drickyougurt.

Efter Gnesta var det inte så långt till andra kontrollen där det blev ett kort fotostopp och iväg igen. Därefter hade jag en svacka. Motvinden på de öppna fälten var jobbig och i skogen var det rena berg-och-dalbanan istället. Upp och ner och dragstarka lok längst fram hela tiden. Jag stod över en förning och tryckte i mig gel och choklad. Piggnade till efter några mil och det kändes bra igen.

En lämnade gruppen i åkers, tror det var planerat så, så vi var 8 som kom lagom till en broöppning i Stallarholmen. Det blev 5-10 minuters paus men solen tittade fram så det var en ganska behaglig paus. Snabbt fotostopp vid 3:e kontrollen och så tillbaka till Stallarholmen där alla utom en stannade för fika. Det blev en lång paus med goda smörgåsar och nästa grupp om 5 cyklister kom efter en kvart eller så.

Nu var det ungefär 5 mil kvar och flaggorna indikerade medvind. 12 cyklister drog iväg i en väldig fart. 4 släppte ganska snabbt men vi andra körde på.

Vi var tillbaka i Östertälje 16:10 och strava tyckte att vi hade 5:55 i rulltid med 34km/h i snitt!

Mina 4:a brevet var definitivt inget att komma med i det gänget. För flera var rundan bara uppvärming och de skulle fortsätta cykla tillbaka till Stockholm och planera för helgens 60 milare, sommarens 100 milare eller när det gäller Anton och Adam europa runt eller nåt.

Tack alla för en trevlig dag.

Grymt cyklat och bra RR.

Elektro_71

Aktiv medlem
Det var inte helt enkelt utan gps ändå om man råkar följa fel klunga i Vagnhärad(?). Löste sig till slut, men inser att jag behöver hjälp för att hitta då jag är rent usel på att hitta ur minnet.

Tack för en trevlig tur!

Topp