[Kalender] Randonnée 200 km - Södertälje 2021-11-20

GoranS

Aktiv medlem
En anmäld just nu. Gissar att en del avvaktar en bit in i nästa vecka innan de tar beslut. Vädret kan ju vara lite ombytligt så här års.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Det ligger i min plan. Hälsoläge och väder gör att jag avvaktar med anmälan.
Kan väl bli allt mellan racer och dubbdäck+skärmar...

KjellF

Aktiv medlem
Den finns noterad i min kalender men ett irriterat knö spökar. Skulle kunna vara en bra upptakt inför UTU.

Jag är sugen på att testa om det inte blir busväder men har aldrig kört något randonné-lopp förut. Är det bara att anmäla sig, dyka upp i tid och ge sig iväg?

GoranS

Aktiv medlem
Anmäl dig senast två dygn innan start.
Swisha startavgiften före start.
Var vid starten senast en kvart före loppet startar så att du hinner hämta ut ditt kort.
Se till att du vet proceduren för stämplingar samt slutsignering och att du hittar.
Sen är det bara att cykla och ha det trevligt.
Ofta hittar man någon annan cyklist i loppet att slå följe med.
Var dock alltid förberedd så att du klarar dig själv.

ooms

Aktiv medlem
Värt att påpeka är väl att denna tid på året lär lampor, reflexer och reflexväst behövas även på en 20-milare, så kom ihåg att se över att allt sånt är i ordning och fungerar.

GoranS

Aktiv medlem
Ja, teoretiskt sett skulle det ju möjligen gå att klara sig utan om man är riktigt rask, men med tanke på färja och att det inte är den snabbaste 20-milaren ska man nog vara bra vass om man ska vara så säker på att vara tillbaka innan solen går ner att man vågar starta utan mörkerkörningsutrustning.

Eller m.a.o., lyssna på ooms råd.

nieves

Aktiv medlem
Första intrycket lär ju vara viktigt och som premiäråkare vill man ju helst inte framstå om vare sig trafikfarlig eller bojsänke redan vid första anblicken.

Det skrivs här om rajser och kortbyxor inför lördagen och då blir man ju lite stressad😬. Själv tänkte jag dyka upp på en cx eller gravel, iklädd långa byxor. Men de grova däcken tänkte jag ändå skifta till något mer lämpat för asfalt.

Bör jag kränga på vanliga sommarräserdäck eller någon slags odubbade mjukare vinterdäck? Hjälp mig med detta också, så får jag lära mig resten efter hand.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Grova däck brukar kräva stänkor. Håller prognosen i sig kör jag slicks. Om det blir graveln med 28or eller racer med 25or återstår att utreda.

GoranS

Aktiv medlem
Kortbyxor är nog mest en fråga i kitzblitz:s värld. Han är notorisk på att vilja visa upp benen även när de flesta andra inte skulle komma på tanken att skippa benvärmare/långbenta byxor.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Nu är jag också uppsatt på listan. Ser ut som de få och utvalda.

Var ner till Dr Spoke med rajserramen, och klämde på de nya hjulen, för att disha in bakhjulet. Blir det rajser får det inte bli sidvind 😂

Prognosen blir allt sämre. Plusgraderna försvinner med rasande fart…

WSMC

Aktiv medlem

GoranS

Aktiv medlem
Hm, den där länkningen verkar inte funka så bra. Jag landar på prognos för Stockholm och nu.

MrSthlm

Aktiv medlem
Det var roande att prova på en Rando sist men har en liten jobbkrock nu, får ta beslut på torsdag. Att @kitzblitz kör minskar sannolikt ansträngningen en hel del eftersom han är så generös med att ta körningar. 😉 Möjligen sista chansen i år för en långtur med snabbracern, vill dock inte ha väderomslag när man kör med GP5000....

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Du får klicka några gånger på pilen till höger så är du snart på lördagens väder.
OK, jag trodde det var ett misslyckat försök att ge en mer specifik länkning som hade misslyckats då man dels hamnade på en annan dag än den då loppet går och dels på en ort som inte ligger inom banans område.

WSMC

Aktiv medlem
OK, jag trodde det var ett misslyckat försök att ge en mer specifik länkning som hade misslyckats då man dels hamnade på en annan dag än den då loppet går och dels på en ort som inte ligger inom banans område.
När det gäller orten för loppet tänkte jag mig inte för riktigt när jag sökte på Stockholm.
Tror dock inte att vädret i Stockholm kommer skilja alltför mycket mot Nynäs och Gnesta på lördag.

GoranS

Aktiv medlem
När det gäller orten för loppet tänkte jag mig inte för riktigt när jag sökte på Stockholm.
Tror dock inte att vädret i Stockholm kommer skilja alltför mycket mot Nynäs och Gnesta på lördag.
Tror inte jag heller. Det skulle kunna det, men i normalfallet kommer det inte att göra det. Det ökade dock på min misstanke om "länkningsfel" då Stockholm inte är den ort jag hade valt om jag skulle titta på vädret för loppet. Om jag skulle valt en ort hade det förmodligen varit Södertälje (=startorten) eller kanske hellre Järna (lite mer "mitt i").

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Efter lite digital fribrottning är gpx-filen konverterad till rutt i Wahoo-appen.

Turn by turn navigation är bra att glömma då jag inte betalar för RWGPS eller Komoot. Hitta tlll Torö. Trosa och Gnesta ska nog fungera. Benmärgsödemet är småtjurigt men ska väl ge med sig.

KjellF

Aktiv medlem
Tvåsiffrigt antal anmälda; 10 stycken just nu. Inte så pjåkigt för ett brevet i andra halvan av november. Och anmälningen är ju öppen ett tag till.
Jag blev nummer 10. Jag har lite bråttom hem så jag kommer hålla minst 27 km/h vilket kommer bli LITE tungt om temperaturen sjunker och det blir dubbdäck.

Dimas

Medlem
Hej! Det ska bli min första brevet och jag har två frågor:
1. När får jag betala? Är det OK att swisha 15-30 minuter innan start?
2. Finns det kontrollstationer på spåret? Får man checka in där, t ex via kvitto på bensinstation?

GoranS

Aktiv medlem
Det brukar inte vara något problem att swisha över pengarna när du är där (Grimpeur eller Grimpeuse får väl ge mig en uppsträckning om jag lovar för mkt nu). Du får dock inget startkort innan pengarna konstaterats över-swishade, så var inte ute i sista sekund.

Det är stämpling i Torö, Trosa och Gnesta.

När jag åkt turen har vi i Gnesta stannat till på Circle K och handlat något och då fått kortet "stämplat" (minns inte om de har ngn stämpel eller om det är namn på macken + signering som gäller utöver klockslag).

I Trosa har jag en gång stannat på ett fik och då fått kortet stämplat i samband med inköp av fika och en gång på kiosken vid Ingo-macken på vänster sida vägen på infarten till Trosa.

Vad gäller första stämplingen skulle jag säga att alla gör den på lanthandeln.

Det är dock "fri stämpling" på orterna så det är upp till dig att hitta något ställe. Typiskt är det dock bra att handla något och inte bara hiva fram kortet och be dem signera. Gör dem dels mer vänligt inställda och dels ger det randocyklister lite goodwill om vi uppför oss schysst.

Grimpeur

Aktiv medlem
Jätteroligt med tvenne nybörjare på rundan! Vi skall göra vårt bästa för att ta hand om er! Inbitna randonneurer uppmanas härmed att konversera med de ni inte känner sedan tidigare. Det borde inte bli jättekomplicerat då vi inte är jättemånga till start.
Loppet är rekat som ett vårlopp. Då är allt öppet. Nu är det dessvärre lite sämre med detta. Första stopp i Torö är normalt butiken, men den är dessvärre stängd för säsongen, likaså restaurangen i Ankarudden som annars skulle kunna ha varit ett alternativ på Torö. På Torö får man sålunda hitta någon lokalbo eller medcyklist som intygar att man varit där, alternativt ta en selfie med Toröbutiken i bakgrunden som mailas till klubbmailen. Detta innebär tyvärr att man kan råka ut för energibrist. Man kan stoppa innan i Ösmo för energiintag, eller efter på Sorunda Pizzeria eller Eldtomta café. Garvade randonneurer brukar hålla sig till Sorunda eller Eldtomta varför oerfaren rekommenderas att ha med sig en fralla eller bulle att äta i Torö. Jag känner mig lite osäker på bra stämpling i Trosa så här års där säger jag pass (brukar sällan äta där). När jag anländer till Gnesta så brukar det självklara valet vara Cirkel K. Om vädret står sig bi så verkar vi få både snabbklunga och lite långsammare klunga och ev. någon därimellan. Själv räknar jag med att hamna i lanterne rouge.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Icke att förglömma reflexväst och lampor. Skymningen har en tendens att överraska denna årstid.

Om nöden kräver en slurk efter målgång påväg till pendeln, finns det då rekommendation på tillhåll?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
@GoranS vi hade lite snärtiga reflexvästar i diskussion tidigare. På det ämnet har jag funderat på denna.

GoranS

Aktiv medlem
Tar med förslaget till styrelsen. Har varit mkt UTU-fokus på mötena ett tag nu. Får se om jag kan väcka västspåret till liv igen.

Grimpeur

Aktiv medlem
@GoranS vi hade lite snärtiga reflexvästar i diskussion tidigare. På det ämnet har jag funderat på denna.
Är den GK som PBP väst?

Grimpeur

Aktiv medlem
Icke att förglömma reflexväst och lampor. Skymningen har en tendens att överraska denna årstid.

Om nöden kräver en slurk efter målgång påväg till pendeln, finns det då rekommendation på tillhåll?
Om Stadshotellet (Park hotel) har öppnat för ickehotellgäster så är det ett bra val. Barolo även ett bra val samt 137:an. Alla tre har möjlighet till bra pilsner och ögonkontakt med parkerad cykel.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer