[Kalender] Randonnée 200 km - Södertälje 2022-04-02

BJS

Aktiv medlem
Varför två 20-milare på samma dag?

Fridens /Oscar
Det är väl med valmöjlighet?! Kolla hur vi hade det i höstas!

SmartSelect_20220218-222834_Chrome.jpg

GoranS

Aktiv medlem
Lite mer seriöst svar:
Vi i Randonneur Stockholm försöker lägga ut kompletta serier med ökande sträckor från alla våra fyra startplatser. Då vi kommer igång i slutet av mars på allvar och vi typiskt försöker vara klara med serierna innan midsommar finns inte hur många helger som helst att välja på. Då arrangörerna har ett liv utanför arrangerande av randolopp försvinner en del alternativ p.g.a. de inte kan binda upp sig för vissa helger. Därmed kan det ibland bli dubbla lopp vissa lördagar.

Dessutom, tjugomilarna i början av säsongen kan vara rätt välbesökta om vädret är fint. Att då erbjuda ett alternativ norr om stan och ett söder om stan kanske inte är så dumt!?

GoranS

Aktiv medlem
En liten fråga från ngn som aldrig deltagit tidigare. Är landsvägscykel som gäller eller Gravel?
Jag antar att det är grusvägen efter Västerljung som föranleder frågan. Jag har cyklat den två gånger med landsvägscykel och då har den varit problemfri. Nu är det visserligen tidigare på året än de gånger jag åkt, men jag gissar att antalet gravelcyklar till start kommer att vara noll eller väldigt lågt.

KjellF

Aktiv medlem
Instämmer på att det var en lätt grusväg även om några sa äntligen när vi kom ut på asfalten. De vägar som jag har cyklat i år (fram till Eldtomta) har klarat vintern bra, inga superskador men kan ha längsgående sprickor.

nieves

Aktiv medlem
Lite mer seriöst svar:
Vi i Randonneur Stockholm försöker lägga ut kompletta serier med ökande sträckor från alla våra fyra startplatser. Då vi kommer igång i slutet av mars på allvar och vi typiskt försöker vara klara med serierna innan midsommar finns inte hur många helger som helst att välja på. Då arrangörerna har ett liv utanför arrangerande av randolopp försvinner en del alternativ p.g.a. de inte kan binda upp sig för vissa helger. Därmed kan det ibland bli dubbla lopp vissa lördagar.

Dessutom, tjugomilarna i början av säsongen kan vara rätt välbesökta om vädret är fint. Att då erbjuda ett alternativ norr om stan och ett söder om stan kanske inte är så dumt!?
En liten tanke bara rätt ut i luften, nattstarts-200 vore ngt som jag (skiftarbetare med noll dygnsrytm) skulle hoppa på direkt. Cyklade 174km på Zwift med avslut runt 06 på morgonen vilket kändes finfint 😀
Gemensam pilsnerfrukost är aldrig fel väl?

BJS

Aktiv medlem
En liten tanke bara rätt ut i luften, nattstarts-200 vore ngt som jag (skiftarbetare med noll dygnsrytm) skulle hoppa på direkt. Cyklade 174km på Zwift med avslut runt 06 på morgonen vilket kändes finfint 😀
Jag har gjort nattstarts 200km rent privat, det är rätt trevligt faktist. Iofs gjorde jag det på sensommaren, men inte så mycket ljusare än nu egentligen. Varmare dock.

nieves

Aktiv medlem
Jag har gjort nattstarts 200km rent privat, det är rätt trevligt faktist. Iofs gjorde jag det på sensommaren, men inte så mycket ljusare än nu egentligen. Varmare dock.
Jag har gjort många, en del med folk jag inte ens träffat innan. På våren är det rätt häftigt att få se soluppgången utan 400km i benen.
Det jag tänker är att randoloppen ofta leder till långa distanser som tvingar en att hoja i mörker. Att prova sin utrustning och färdighet i disciplinen nattsvart är ingen dum idé.

GoranS

Aktiv medlem
Det är ju ganska mkt upp till de enskilda arrangörerna att besluta. Det är ju trots allt de som ska ta hand om det praktiska och då känns det naturligt att deras röst väger tungt. I princip finns det ju dock inget hinder för kvällsstart, vilket jag antar är vad du menar. Eller menar du att man ska sticka iväg typ kl. 01!?

För egen del vore ett sådant lopp tämligen ointressant och jag gissar att en kvällsstart rensar bort en del av de som, såsom jag, kan tänka sig att cykla en 20- eller 30-milare men inte är intresserade av så mkt mer. Jag tror att andelen "hardcore-randonnörer" på en sådan 20-milare skulle bli högre än på en "vanlig" 20-milare.

Mina relativt få tillfällen med cykling in i soluppgången är förenade med sömniga minnen. Då jag inte gillar att vara sömnig på cykeln och föredrar en ordentlig säng framför luftskåp, dikeskanter och släpkärror för sömn förstärker det mitt ointresse för långcykling som går in i soluppgången. Däremot kan det vara fint att cykla in i soluppgången, men då tar jag hellre och startar precis i gryningen efter att ha sovit ett antal timmar.

Men vi kan ju absolut ta en funderare på det och se om det är någon av arrangörerna som till nästa säsong är intresserad av att arrangera en 20-milare med start s.a. det blir nattcykling.

BJS

Aktiv medlem
Det är ju ganska mkt upp till de enskilda arrangörerna att besluta. Det är ju trots allt de som ska ta hand om det praktiska och då känns det naturligt att deras röst väger tungt. I princip finns det ju dock inget hinder för kvällsstart, vilket jag antar är vad du menar. Eller menar du att man ska sticka iväg typ kl. 01!?

För egen del vore ett sådant lopp tämligen ointressant och jag gissar att en kvällsstart rensar bort en del av de som, såsom jag, kan tänka sig att cykla en 20- eller 30-milare men inte är intresserade av så mkt mer. Jag tror att andelen "hardcore-randonnörer" på en sådan 20-milare skulle bli högre än på en "vanlig" 20-milare.

Mina relativt få tillfällen med cykling in i soluppgången är förenade med sömniga minnen. Då jag inte gillar att vara sömnig på cykeln och föredrar en ordentlig säng framför luftskåp, dikeskanter och släpkärror för sömn förstärker det mitt ointresse för långcykling som går in i soluppgången. Däremot kan det vara fint att cykla in i soluppgången, men då tar jag hellre och startar precis i gryningen efter att ha sovit ett antal timmar.

Men vi kan ju absolut ta en funderare på det och se om det är någon av arrangörerna som till nästa säsong är intresserad av att arrangera en 20-milare med start s.a. det blir nattcykling.
Det är som @nieves är inne på trevligt att möta soluppgång och värma en lätt frusen kropp i första morgonsolen UTAN att behövt cykla 4/5 dels dygn innan.

Lite fusk såklart, men det är något med att starta i mörker. Jag gjorde det på en 100km som jag ordnade för några år sedan - nice att starta i mörker och möta solen. Nu var detta den 30/12, så solen kommer inte på en gång, men ändå!

Går det inte lösa/anses för udda eller så kommer jag inte gnälla - vägarna finns där och jag kan cykla solo. Rando är ju ändå en social ensamövning på något sätt.

Senast ändrad:

bigmollo

Aktiv medlem
Vi gjorde det för några år sedan. Det blev väldigt lyckat. Känns som att det är något som Randonneur Stockholm borde kika på igen.

GoranS

Aktiv medlem
Barkarby 400 kommer väl snart.
Det är kalla nätter fortfarande. Tror nattstart får få startande nu.
Ja, nattstart så här tidigt på säsongen känns spontant inte så kul. Lopp med kyla och även en del mörker finns redan för de som gillar sånt.

Däremot kanske en 20-milare med kvällsstart skulle kunna vara "en kul grej" under senare delen av våren eller kanske i augusti. Dock med brasklappen att någon av arrangörerna ska visa intresse för ett sådant "upptåg" och rimligen först nästa säsong.

Att som så utesluta idén för att det kan förväntas bli få startande tycker jag inte ligger i randocyklingens själ. Lite galna upptåg måste det finnas plats för. Vissa kanske t.o.m. blir hyggligt populära. Ötzi-turen i januari har ju haft skapligt antal startande några gånger. Ett annat upptåg som i sig inte lockar de stora massorna men som jag kan tycka konceptuellt var lite kul var Södertäljes Hell week. Men, återigen, sådant är mkt upp till arrangörerna och jag vill se sådana upptåg som garneringen på randokakan, inte basen för den. Basen ska utgöras av de vanliga loppen med goda möjligheter till att genomföra en stegrande serie under våren.

GoranS

Aktiv medlem
Även Södertälje 1000 hade kvällsstart när jag körde den. Dvs bröt den…
Den tror jag alltid gått med kvällsstart. 120-milaren var eftermiddagsstart på. Har för mig att dessa starttider i viss mån handlar om anpassning till hur verkligheten ser ut längs banan och dels att det efterliknar PBP där ju 90-timmarsgruppen startar på kvällen och 80-timmarsgruppen på seneftermiddagen. Grimpeur/Grimpeuse får korrigera om jag minns fel.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Jag cyklade på sommaren typ Barkarby-Väddö för att se soluppgången ur havet. Missade första strålarna då solen låg redan ovan horisonten men var glad att komma iväg.
Vart lite mer än 20 mil med 2 kaffestopp i Norrtälje då jag la om rutten lite ad-hoc.
Startade ca kl 23-ish tror jag.
Går ju att göra ngt liknande

1648109407272.png

GoranS

Aktiv medlem
F.n. påstår SMHI att det ska vara nederbördsfritt fram t.o.m. lördag. Om det är torrt nu borde det väl finnas hopp om att det kan hålla sig torrt till loppet också.

Mange.

Aktiv medlem
Om vädret är som idag vid starten, dvs minusgrader men sol så kommer det bli behagligt ändå.

GoranS

Aktiv medlem
@bigmollo Kan du reprodcuera? Läge att i så fall skicka en screen-recording till webmaster och få "en FIN BELÖNING"!

Senast ändrad:

bigmollo

Aktiv medlem
Ja jäklar, det var tur att jag drog ordförande-kortet! Nu gick det igenom.
För att vara seriös så försökte jag första gångerna på vpn-tunnel på jobbdatorn. Det gick inte. När jag väl testade utanför så gick det prima.
Hoppla, nu måste jag ju cykla också.. Det blir premiär med en likadan ramväska som den snabbe Adrian har så jag hoppas att det ska göra skillnad. :D

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Skönt att starten/målet är turens nordligaste punkt då!

(Barmark tre mil öster om starten f.n.)

Grimpeuse

Aktiv medlem
Detta meddelande har precis mailats ut till alla anmälda, men tar det här också för säkerhets skull:

Viktig information om startplats för lördagens brevetlopp
Underbart att vi äntligen är igång igen! Efter två säsonger med ständiga anpassningar och sista minuten ändringar så hoppas vi att vi nu har ställt in vårt sista lopp.

Dock är det inte slut på sista minuten ändringar… Vi upptäckte precis att under pandemin har sakernas ordning ändrats hos vår ordinarie startplats, Circle K Östertälje har numera inte dygnet runt öppet. Kanske inte helt kritiskt för en 20-milare, men eftersom vi vill vara konsekventa så föredrar vi att flytta alla starter. Vi kör därför start och mål på ett numera beprövat ställe, nämligen vårt hem. Det har ju fungerat bra under Covid, så det funkar nog även i år. Bekvämt är det också för arrangören…

Så start och mål är alltså: Lövlundsgatan 6, Södertälje.

Det finns avgiftsbelagd gatuparkering i området om man kommer med bil.
Kommer man pendeltåg så är det enklast att hoppa av i Östertälje, därifrån är det nästan bara raka vägen hit, c:a 3 km.
Toalett finns att tillgå vid starten.

GoranS

Aktiv medlem
@welovewei Kan du reproducera om du testar att anmäla dig till fejklopp? Om du gör ett försök, kör gärna med screen-recording i händelse av att du skulle lyckas.

Om du lyckas reproducera, d.v.s. du inte hamnar på det loppets lista heller och inte får ngt mejl, vore det jättebra om du kan meddela vår webmaster som är i behov av ledtrådar till vad det är som går fel då han inte lyckas reproducera problemet.

welovewei

Aktiv medlem
@welovewei Kan du reproducera om du testar att anmäla dig till fejklopp? Om du gör ett försök, kör gärna med screen-recording i händelse av att du skulle lyckas.

Om du lyckas reproducera, d.v.s. du inte hamnar på det loppets lista heller och inte får ngt mejl, vore det jättebra om du kan meddela vår webmaster som är i behov av ledtrådar till vad det är som går fel då han inte lyckas reproducera problemet.
Jag lyckades anmäla mig på fejkloppet. Fick bekräftelsemail och hamnade på listan. Men vet ej vad ”screenrecording” är?

Får jag starta på lördag nu?

GoranS

Aktiv medlem
Jag lyckades anmäla mig på fejkloppet. Fick bekräftelsemail och hamnade på listan. Men vet ej vad ”screenrecording” är?

Får jag starta på lördag nu?
Saken är alltså den att det emellanåt rapporteras att personer, precis som du, fyllt i anmälan men vare sig hamnat på listan eller fått bekräftelsemejl. Detta är naturligtvis inte en situation vi är nöjda med.

Problemet är att vår webmaster trots ett antal försök inte lyckats åstadkomma detta. Och att lösa ett problem som man inte kan återupprepa är svårt. För att om möjligt få någon ledtråd skapades därför fejkloppet så att människor som antingen upplevt problemet eller bara vill försöka upprepa problemet kan anmäla sig utan att förstöra anmälningarna till de riktiga loppen.

En screen recording är att man spelar in exakt vad som sker på skärmen. Resultatet blir en videofil. Om webmaster fick en fil med en sådan video skulle han kunna se exakt vad personen fyllt i och hur. Detta skulle potentiellt kunna göra det möjligt för honom att reproducera problemet.

Angående start i loppet får du lösa det med arrangören.

welovewei

Aktiv medlem
Saken är alltså den att det emellanåt rapporteras att personer, precis som du, fyllt i anmälan men vare sig hamnat på listan eller fått bekräftelsemejl. Detta är naturligtvis inte en situation vi är nöjda med.

Problemet är att vår webmaster trots ett antal försök inte lyckats åstadkomma detta. Och att lösa ett problem som man inte kan återupprepa är svårt. För att om möjligt få någon ledtråd skapades därför fejkloppet så att människor som antingen upplevt problemet eller bara vill försöka upprepa problemet kan anmäla sig utan att förstöra anmälningarna till de riktiga loppen.

En screen recording är att man spelar in exakt vad som sker på skärmen. Resultatet blir en videofil. Om webmaster fick en fil med en sådan video skulle han kunna se exakt vad personen fyllt i och hur. Detta skulle potentiellt kunna göra det möjligt för honom att reproducera problemet.

Angående start i loppet får du lösa det med arrangören.
Det kanske är lika bra för min del att anmälan sket sig. Det är för kallt för mig. Pendelcyklade till jobbet 1,5 km, höll på att frysa ihjäl, och tempen är bara på nollan. Nää, det går aldrig, det är för långt och det är kallt.

A.Nilsson

Aktiv medlem
Ja jäklar, det var tur att jag drog ordförande-kortet! Nu gick det igenom.
För att vara seriös så försökte jag första gångerna på vpn-tunnel på jobbdatorn. Det gick inte. När jag väl testade utanför så gick det prima.
Hoppla, nu måste jag ju cykla också.. Det blir premiär med en likadan ramväska som den snabbe Adrian har så jag hoppas att det ska göra skillnad. :D

Kan meddela att väskan gör hela skillnaden! Du kommer bli ruggigt snabb

A.Nilsson

Aktiv medlem
Hur är snö/is -läget i Södertälje? Några mil nordöst är det fullt vinterväglag och det känns väldigt avlägset att ge sig ut på 20mil med 28mm landsvägsdäck.

Oooh

Aktiv medlem
Jag planerar iaf att ha 28mm landsvägsdäck...
edit... men har som sagt inte koll på vägarna :)

mkallstrom

Aktiv medlem
Hur är snö/is -läget i Södertälje? Några mil nordöst är det fullt vinterväglag och det känns väldigt avlägset att ge sig ut på 20mil med 28mm landsvägsdäck.
Det verkar ha varit ett väldigt lokalt snöfall över Huddinge och Hägersten, största problemet blir kanske att ta sig till pendeln. Jag kommer inte att köra av andra anledningar, men hade haft stora problem att ta mig till Årstaberg eller Älvsjö med sommardäck.

Köp & Sälj

Topp