[Kalender] Randonnée 200 km: Södertälje - Södertörns pärla

GoranS

Aktiv medlem
Tyvärr upptagen. Sen kan jag väl ärligen säga att även om så inte varit fallet hade start åtminstone varit avhängigt stabila plusgrader och ingen påtaglig regnrisk.

Undrar om fjolårets premiärnotering med 14 fullföljande (från Uppsala) kan slås!?

uandt

Aktiv medlem
Whohoo! Start kl 9 också. Då får man sovmorgon och sen blir det mörkt. Jag som skaffat dynamo å allt

Grimpeur

Aktiv medlem
Bumbelibump! Jag och frun räknar med att cykla. Vi har inte cyklat många metrar sedan PBP så våran klunga lär hålla ett snällt tempo. Mao är man sugen på att prova på randocyklingen så är detta ett bra tillfälle. Vill man njutningscykla och diskutera gamla minnen eller drömma om nya så passar även det bra. Själv siktar jag mest på att suga in hösten och njuta av en favoritårstid!¹

Barrett

Aktiv medlem
Ser ut att kunna bli lite blött med ingen risk att man behöver dubbdäck.

Tänkte försöka komma till start.

3RiK

Medlem
Jag kör. Finns inte med på hemsidan, men anmäler mig här.

Grimpeur

Aktiv medlem
Bra att lanthandeln har öppet. De brukar ha mycket goda mackor. Har ägnat helgen åt att lossa en fastrostad rostfri skruv på vintercyklen. Kände mig mycket nöjd när den lossnade. Kollar man prognosen så kanske man kan köra dubbfritt men det känns bra ändå att dubbcykeln är redo.
Jättekul att du kommer till start 3RiK då blir vi åtminstone 3 till start. Det ryktas om (frun sitter mittemot och fick nått mejl) att någon provisorisk anmälan finns uppe. Jag antar att provisorisk innebär att man bör iakta försiktighet och att anmälan sker på egen risk.
Det skall bli underbart att få sparka igång säsongen och inleda vårt 10 årsjubileum med minnen och firanden. Väl mött ni som dyker upp eller hejar längs vägen eller på nätet!

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag har jättemycket att göra på jobbet. Hinner inte med så många roliga aktiviteter just nu. Hade varit roligt att vara med bara för att träffa er men nej. Inte denna gång. Önskar er en härlig dag.

Grimpeur

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
Jag har jättemycket att göra på jobbet. Hinner inte med så många roliga aktiviteter just nu. Hade varit roligt att vara med bara för att träffa er men nej. Inte denna gång. Önskar er en härlig dag.
Instämmer! Hade varit roligt att träffas, så det får bli en annan gång.

GoranS

Aktiv medlem
Grimpeur sa:
Det ryktas om (frun sitter mittemot och fick nått mejl) att någon provisorisk anmälan finns uppe. Jag antar att provisorisk innebär att man bör iakta försiktighet och att anmälan sker på egen risk.
Eller så är det så att man kan vinna högvinsten om man testar den provisoriska anmälan!? Må lyckan stå den djärve bi ... ;-)

Grimpeur

Aktiv medlem
Hallå på sig, vakna nu! Nu är det dags att lämna PBP-dvalan och välkomna säsongen. Långt in i garaget hittade jag denna avsomnade klenod. Nu till helgen blir det dock äntligen kalvsläpp eller randopremiär som det officiella namnet är. Anmälningarna har redan börjat ramla in. Vi kanske inte blir många, men vi kommer att bli ystra.

Bilagor

Barrett

Aktiv medlem
Anmäld!

Men började må illa under dagen o ”kört buss” efter hemkonst. Men hoppas fortsatt komma till start, lite lättare 😊

Grimpeur

Aktiv medlem
Barrett sa:
Anmäld!

Men började må illa under dagen o ”kört buss” efter hemkonst. Men hoppas fortsatt komma till start, lite lättare 😊
Ingen fara på taket. Vi för ingen officiell statistik, men jag skulle tro att de flesta kräks efter anmälan :)

Varmt välkommen till start!

IngvarW

Aktiv medlem
Min stora fråga är när på dagen ni planerat att närma er Eldtomta Handel. Kan tänkas att jag kan stå och heja på er någon kilometer före med ett antal vimplar, tutor, trummor och annat skrammel...?

IngvarW

Aktiv medlem
Vad gäller PBP-dvala har mina små lillfingrar fortsatt någon form av stickande känsla när man trycker på dem. Påminner om de härliga 120 milen :-)…

GoranS

Aktiv medlem
Hur är det med de stora lillfingrarna då? ;-)

Läge att få det kollat? Är ju ett bra tag sen målgång nu.

Grimpeuse

Aktiv medlem
IngvarW sa:
Min stora fråga är när på dagen ni planerat att närma er Eldtomta Handel. Kan tänkas att jag kan stå och heja på er någon kilometer före med ett antal vimplar, tutor, trummor och annat skrammel...?
Wow, vilken grej! Jag och Grimpeur beräknas vara vid Eldtomta vid 14-tiden.

Grimpeur

Aktiv medlem
Det är sju anmälda till morgondagens festligheter. Åsa har med sig nio printade kort ifall någon skulle få ett akut behov.

Vädret år det varmare hållet, men man får räkna med lite regn när det mörknar. Efter en viss tvekan så har vi bestämt oss, såvida vi inte ändrar oss, att köra Tegnercyklar. Är det en njutningstur så skall man självklart ha fin-cyklarna. Misstänker att det kan finnas lokal risk för kvarvarande salt men sköljer man cyklarna efteråt så borde det vara OK. Även fina cyklar är till för att användas. Det kommer bli njutning ifrån start till mål!

Tänka sig att det är tio säsonger sedan vi inledde vår arrangörskap med just denna distans och då efter en vargavinter med mycket cykel-rekande på isiga vägar för att hinna i tid. Jag vet inte hur många nya ord för is jag lärde mig; kant-is, mitt-is , rinn-is, under-bro-is... Jag lärde mig även att det inte gjorde ont att köra av vägen om man hamnar i plogkanten. Känslan av att köra på murken våris på småvägar som då och då brister kommer jag ihåg. Men mest minns jag nog glädjen av hitta de där fina vägarna. Men oj här finns en serpentin, den här backen måste vi bara ha med. Jösses vad fint det är här, jag vill ha med en färja så att man spontan-samlas, här var det fint. Jösses vad vi cyklade när vi rekade. Hoppla, hoppla! Sitter visst och blir nostalgisk redan innan loppet. I morgon bär det iväg!

GoranS

Aktiv medlem
Förväntar mig live-kommentering i tråden under pågående evenemang.

Bengt-re

Aktiv medlem
Grimpeur sa:
Det är sju anmälda till morgondagens festligheter. Åsa har med sig nio printade kort ifall någon skulle få ett akut behov.

Vädret år det varmare hållet, men man får räkna med lite regn när det mörknar. Efter en viss tvekan så har vi bestämt oss, såvida vi inte ändrar oss, att köra Tegnercyklar. Är det en njutningstur så skall man självklart ha fin-cyklarna. Misstänker att det kan finnas lokal risk för kvarvarande salt men sköljer man cyklarna efteråt så borde det vara OK. Även fina cyklar är till för att användas. Det kommer bli njutning ifrån start till mål!

Tänka sig att det är tio säsonger sedan vi inledde vår arrangörskap med just denna distans och då efter en vargavinter med mycket cykel-rekande på isiga vägar för att hinna i tid. Jag vet inte hur många nya ord för is jag lärde mig; kant-is, mitt-is , rinn-is, under-bro-is... Jag lärde mig även att det inte gjorde ont att köra av vägen om man hamnar i plogkanten. Känslan av att köra på murken våris på småvägar som då och då brister kommer jag ihåg. Men mest minns jag nog glädjen av hitta de där fina vägarna. Men oj här finns en serpentin, den här backen måste vi bara ha med. Jösses vad fint det är här, jag vill ha med en färja så att man spontan-samlas, här var det fint. Jösses vad vi cyklade när vi rekade. Hoppla, hoppla! Sitter visst och blir nostalgisk redan innan loppet. I morgon bär det iväg!
Lycka till tuffingar! 🧡

Grimpeur

Aktiv medlem
Laterne rouge stämplar 1230 i Torö. Cirkus 3 mil och en stämpling efter tätkvartetten och en mil och och en stämpling efter den enmanna mellanklungan. Ruggigt mysigt väder och himmelskt vackert man njuter ända in i ryggmärgen. Vi tror att ljudet består av spänningar i hjulet (som märkligt nog uppstått på 5 år gammalt hjul).

Bilagor

Bengt-re

Aktiv medlem
Grimpeur sa:
Laterne rouge stämplar 1230 i Torö. Cirkus 3 mil och en stämpling efter tätkvartetten och en mil och och en stämpling efter den enmanna mellanklungan. Ruggigt mysigt väder och himmelskt vackert man njuter ända in i ryggmärgen. Vi tror att ljudet består av spänningar i hjulet (som märkligt nog uppstått på 5 år gammalt hjul).
Det kan ju bli så. Skönt att det inte verkade vara något värre.

Spoke ligatur nästa?

https://happyride.se/forum/read.php/1/3157678/3157678

GoranS

Aktiv medlem
Föredömlig rapportering från bakre leden. De längre fram verkar lite mindre meddelsamma angående din framfart. Får väl hoppas på en RR i efterhand däifrån.

Grimpeur

Aktiv medlem
15:45 Laterne Rouge fortfarande kvar på Eldtomta. Missade just en färja. Rätt så gott att vara här. Blev citron-cheese-cake till efterrätt. Vi har monterat lampor. Solen har gått ner när vi rastat. Grimpeuse verkar leta utomhuslampor till huset på nätet. Hon ser ut lite som hon hittat något.

Bilagor

uandt

Aktiv medlem
Ni kan ju ana hur glad jag blev av denna extrainsatta tur. Inte bara för att Södertäljerundorna alltid är så trevliga utan för att nu skulle jag få pröva att testa nya grejjer!

Var dock inte så pepp innan eftersom jag var så trött. Inatt hade jag en jättetydlig dröm om hur jag vaknade, mådde dåligt, tog tempen och hade 37,9 grades feber. Jag skulle slippa åka rando! Sen vakade jag på riktigt och var inte alls sjuk. Dock gick det så segt för mig att jag precis missade pendeln. Jag höll på att ge upp precis där men tänkte att det finns nog bättre chanser att ge upp idag och åkte till ösertälje och började jaga!

Nån km efter Västerbyfiken hann jag ifatt Åsa och Henrik som inte tagit med mitt startkort för jag var ju inte vid starten. Lovades att jag skulle kunna kvitto/fotstämpla och cyklade glatt vidare. Nu kom några härliga nästan bilfria mil i mysigt gråväder och jag hade det riktigt trevligt trots delvis svag motvind och lite smådugg ibland. Mötte 4 randonneurer 15 minuter innan första stämpling där i alla fall hälften av dem vinkade glatt så de hade nog lite roligt i alla fall. Sen fick jag kaffe, bulle och ett fint kvitto att ha istället för för stämpelkort.

Efter stämpling gick myset gradvis över i mer mer bryderi. Fram på cykeln började gunga och svajja, först bara lite grann, sen mer och mer. Vid Stora Vika stannade jag och kunde konstatera att idioten som byggt framhjulet (jag alltså) inte spänt ekrarna som nu skruvat upp sig så att hjulet nu blev helt sjukt svajjigt. Jag drog åt nipplarna lite och åkte med mitt inte helt stabila och sjukt skeva hjul till närmaste pendeltågstation.

Satsar på revansch nästa år då jag ska försöka klara en 20 milare med den här cykeln. Då ska jag kanske ha framskärm och lite varmare kläder också för det blev rätt kallt mot slutet

Bilagor

Crocko

Aktiv medlem
IngvarW sa:
Vad gäller PBP-dvala har mina små lillfingrar fortsatt någon form av stickande känsla när man trycker på dem. Påminner om de härliga 120 milen :-)…
Låter som en klassisk super-rando åkomma, 3-4månaders konvalescens eller ett besök till vården som kan beskriva vilken nerv som spökar och hur en operationstid finns några år bort, otrevligt och socialt handikappande om man kastar mat på kollegorna i matsalen men annars mest ett långsamt övergående obehag.

Crocko

Aktiv medlem
uandt sa:
Ni kan ju ana hur glad jag blev av denna extrainsatta tur. Inte bara för att Södertäljerundorna alltid är så trevliga utan för att nu skulle jag få pröva att testa nya grejjer!

Var dock inte så pepp innan eftersom jag var så trött. Inatt hade jag en jättetydlig dröm om hur jag vaknade, mådde dåligt, tog tempen och hade 37,9 grades feber. Jag skulle slippa åka rando! Sen vakade jag på riktigt och var inte alls sjuk. Dock gick det så segt för mig att jag precis missade pendeln. Jag höll på att ge upp precis där men tänkte att det finns nog bättre chanser att ge upp idag och åkte till ösertälje och började jaga!

Nån km efter Västerbyfiken hann jag ifatt Åsa och Henrik som inte tagit med mitt startkort för jag var ju inte vid starten. Lovades att jag skulle kunna kvitto/fotstämpla och cyklade glatt vidare. Nu kom några härliga nästan bilfria mil i mysigt gråväder och jag hade det riktigt trevligt trots delvis svag motvind och lite smådugg ibland. Mötte 4 randonneurer 15 minuter innan första stämpling där i alla fall hälften av dem vinkade glatt så de hade nog lite roligt i alla fall. Sen fick jag kaffe, bulle och ett fint kvitto att ha istället för för stämpelkort.

Efter stämpling gick myset gradvis över i mer mer bryderi. Fram på cykeln började gunga och svajja, först bara lite grann, sen mer och mer. Vid Stora Vika stannade jag och kunde konstatera att idioten som byggt framhjulet (jag alltså) inte spänt ekrarna som nu skruvat upp sig så att hjulet nu blev helt sjukt svajjigt. Jag drog åt nipplarna lite och åkte med mitt inte helt stabila och sjukt skeva hjul till närmaste pendeltågstation.

Satsar på revansch nästa år då jag ska försöka klara en 20 milare med den här cykeln. Då ska jag kanske ha framskärm och lite varmare kläder också för det blev rätt kallt mot slutet
Fin väska, men om man frångår standard receptet med SON nav och linolja på nipplarna så kommer Rando gudarna att straffa en :) vill du låna en eker tensiometer?

Grimpeur

Aktiv medlem
Gnesta korv och Lussebulle. Regnet har avtagit och vi har haft lite bättre tempo sista biten. Rätt mysigt dock att cykla i ymnigt höstregn i mörker och gissa var vägen är. Truppen börjar bli lite trött och fått lite kalla tår. Det blir nog brasa när vi kommer hem.

Bilagor

uandt

Aktiv medlem
Crocko sa:
vill du låna en eker tensiometer?
Om det blir fortsatt dåligt i framtiden så ja. Just det här hjulet byggde jag medvetet lite slappare än jag brukar av jag vet inte riktigt, anledningar. Det är mässingnipplar också som jag heller inte är riktigt van vid men annars tror jag mest bara att ekerspänning var för låg. Man lär sig...

Just nu när man hör regnet smattra (fan det blåser hårda byar också) känner jag mig annars mest välsignad av randogudarna. Är inte lika hård som vissa andra

Hasse#7

Aktiv medlem
Grimpeur sa:
Gnesta korv och Lussebulle. Regnet har avtagit och vi har haft lite bättre tempo sista biten. Rätt mysigt dock att cykla i ymnigt höstregn i mörker och gissa var vägen är. Truppen börjar bli lite trött och fått lite kalla tår. Det blir nog brasa när vi kommer hem.
Ni är bra hårda. Är ni fler än två?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer