[Kalender] Randonnée 200 km, Täby 2021-04-10

Pugilism

Aktiv medlem
Alla starter i randonneur stockholms regi är inställda tills vidare.

Om du är nyfiken vad det innebär att cykla randonneé kan du antingen söka här på forumet eller besöka klubbens hemsida.

GoranS

Aktiv medlem

GoranS

Aktiv medlem
Det kan kanske tyckas konstigt att man ska betala för ett lopp där det ingår noll service längs banan så jag tänkte försöka förklara att det trots det minimalistiska formatet är en del kostnader och jobb associerat med dessa lopp. Detta är vad jag känner till och sådär direkt kan komma på (allt skrivet med brasklapp för missuppfattningar från min sida):

Direkta kostnader är
  1. Kostnad för stämpelkort
  2. Kostnad för homologering (tas ut av Audax Club Parisien (ACP) som registrerar alla BRM-lopp)
  3. Kostnad för kuvert och porto för att skicka homologerade stämpelkort och ev. medalj till deltagarna
  4. Kostnad för inköp av medaljer från ACP
Sen till kommer en hel del jobb. Detta utförs, i alla fall i Randonneur Stockholm (RS), ideellt.
  1. Hantera anmälningar och betalning
  2. Se till att det finns stämpelkort för alla anmälda. RS brukar försöka producera klisterlappar med namn, adress och klubb och klistra dessa på startkorten innan start. Underlättar vid återsändande av korten då vi slipper försöka tolka svårtydda handstilar
  3. I mån av behov kolla att vägar längs rutten inte är avstängda eller olämpliga
  4. Kontakta förväntade stämplingsställen och förvarna. Ett sätt att hålla oss på god fot med de ställen där mpnga stämplar
  5. Finnas vid starten och dela ut stämpelkort
  6. Efter loppets slutförande hämta korten
  7. Efter säsongen samla ihop alla stämpelkort, klistra på homolgeringsklisterlappar och återsända till deltagarna tillsammans med ev. medaljer
Kan nämna att då jag gjorde steg 7 för RS:s räkning efter säsongen 2019 så la jag säkert ner en arbetsvecka. P.g.a. lite olyckliga omständigheter hade korten för året innan inte skickats ut så jag hade två års kort och medaljer att hantera. Om jag minns rätt var det runt 900 kort och 20 kg medaljer!

Sen händer det att banor modifieras (t.ex. p.g.a. vägar blir olämpliga/olagliga att cykla på) eller att helt nya banor tillkommer. Då tillkommer jobb för detta. Inför förlängandet av Södertäljes 100-milare till 120 mil i fjol åkte t.ex. arrangörerna ner till västkusten och cyklade runt och undersökte lämpliga alternativ. Någon ersättning för arbetet med att reka banan utgick inte, däremot gav klubben ersättning för transport dit och hem. Detta nämnt som ett exempel på en mer indirekt kostnad kopplad till loppen.

Så, även om de direkta kostnaderna med marginal täcks av anmälningsavgiften är det knappast några "snabba cash" att arrangera randonneurlopp!

I Stockholmsområdet är det ofta såpass många startande att det går att hitta någon att cykla med, i alla fall en skaplig del av loppet. Bara det gör att jag personligen gladeligen betalar en hundralapp för att delta.

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Det kan kanske tyckas konstigt att man ska betala för ett lopp där det ingår noll service längs banan så jag tänkte försöka förklara att det trots det minimalistiska formatet är en del kostnader och jobb associerat med dessa lopp. Detta är vad jag känner till och sådär direkt kan komma på (allt skrivet med brasklapp för missuppfattningar från min sida):

Direkta kostnader är
  1. Kostnad för stämpelkort
  2. Kostnad för homologering (tas ut av Audax Club Parisien (ACP) som registrerar alla BRM-lopp)
  3. Kostnad för kuvert och porto för att skicka homologerade stämpelkort och ev. medalj till deltagarna
  4. Kostnad för inköp av medaljer från ACP
Sen till kommer en hel del jobb. Detta utförs, i alla fall i Randonneur Stockholm (RS), ideellt.
  1. Hantera anmälningar och betalning
  2. Se till att det finns stämpelkort för alla anmälda. RS brukar försöka producera klisterlappar med namn, adress och klubb och klistra dessa på startkorten innan start. Underlättar vid återsändande av korten då vi slipper försöka tolka svårtydda handstilar
  3. I mån av behov kolla att vägar längs rutten inte är avstängda eller olämpliga
  4. Kontakta förväntade stämplingsställen och förvarna. Ett sätt att hålla oss på god fot med de ställen där mpnga stämplar
  5. Finnas vid starten och dela ut stämpelkort
  6. Efter loppets slutförande hämta korten
  7. Efter säsongen samla ihop alla stämpelkort, klistra på homolgeringsklisterlappar och återsända till deltagarna tillsammans med ev. medaljer
Kan nämna att då jag gjorde steg 7 för RS:s räkning efter säsongen 2019 så la jag säkert ner en arbetsvecka. P.g.a. lite olyckliga omständigheter hade korten för året innan inte skickats ut så jag hade två års kort och medaljer att hantera. Om jag minns rätt var det runt 900 kort och 20 kg medaljer!

Sen händer det att banor modifieras (t.ex. p.g.a. vägar blir olämpliga/olagliga att cykla på) eller att helt nya banor tillkommer. Då tillkommer jobb för detta och i vissa fall kanske även banor behöver rekas. Inför förlängandet av Södertäljes 100-milare till 120 mil i fjol åkte arrangörerna ner till västkusten och cyklade runt och undersökte lämpliga alternativ. Någon ersättning för arbetet med att reka banan utgick inte, däremot gav klubben ersättning för transport dit och hem. Detta nämnt som ett exempel på en mer indirekt kostnad kopplad till loppen.

Så, även om de direkta kostnaderna mer marginal täcks av anmälningsavgiften är det knappast några "snabba cash" att arrangera randonneurlopp!

I Stockholmsområdet är det ofta såpass många startande att det går att hitta någon att cykla med, i alla fall en skaplig del av loppet. Bara det gör att jag personligen gladeligen betalar en hundralapp för att delta.
Bra skrivet, och värt att påminna om. Lägg därtill att många arrangörer också lägger en hel del tid på att marknadsföra loppen och att diskutera inför säsongen så att kalendern blir så bra som möjligt för de som ska cykla. Det är väldigt många ideella timmar som läggs på ett år för att kunna erbjuda ett fantastiskt trevligt och sympatiskt sätt att cykla på.

GoranS

Aktiv medlem
För tydlighets skull:
Loppen från Stockholm är f.n. inte möjliga att anmäla sig till. Detta då vi inte vet om vi kunner att komma köra dem. Först om anmälan till ett visst lopp inte öppnat en vecka innan loppet ska gå så är det att betrakta som inställt.

Så länge myndigheterna inte ändrar något i sina rekommendationer har jag svårt att se att vi i Randonneur Stockholm kommer att ändra vår hållning, d.v.s. loppen kommer inte att köras. När myndigheternas rekommendationer ändras kommer vi att värdera detta och se om vi utifrån det nya läget tycker att det är försvarligt att dra igång verksamheten.

Vad jag fattat är 3:e maj ett datum som nämns för möjlig ändring från myndighetshåll. Sen får vi ju se vad om det kommer några ändringar då och vad de i så fall består av.

SvenC

Aktiv medlem
Sitter på en Windowsmaskin och lyckas inte heller ladda ner någon GPX fil. Får bara nedanstående meddelande.

This XML file does not appear to have any style information associated with it. The document tree is shown below.
<gpx xmlns="http://www.topografix.com/GPX/1/1" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" version="1.1" creator="AllTrails.com" xsi:schemaLocation="http://www.topografix.com/GPX/1/1 http://www.topografix.com/GPX/1/1/gpx.xsd">
<metadata>
<name>
<![CDATA[ Randonné 20-mila Täby "Försmak" ]]>
</name>
<desc>

GoranS

Aktiv medlem
Sitter också på en Windowsmaskin och för mig funkar det fint. Vad händer om du använder högerklick + "Spara länk som"?

Eller kan det vara ngt med filnamnet? Vad händer om du försöker med denna omdöpta fil?

Bilagor

• Taaby200.gpx
    150.2 KB · Besök: 9

GoranS

Aktiv medlem
Får erkänna att Täbys är den 20-milare som jag tycker är tråkigast bana på av de 20-milare som Randonneur Stockholm (normalt) arrangerar, sportgrus exkluderad då jag inte cyklat den och inte kan uttala mig (gissar dock med tanke på vilka som är banläggare att det är fina vägar).

nieves

Aktiv medlem
Får erkänna att Täbys är den 20-milare som jag tycker är tråkigast bana på av de 20-milare som Randonneur Stockholm (normalt) arrangerar, sportgrus exkluderad då jag inte cyklat den och inte kan uttala mig (gissar dock med tanke på vilka som är banläggare att det är fina vägar).
Jag gillar iaf rakan från Hallstavik mot Uppsala. Bäst är den i kraftig motvind när benen är slut och när man inte har ngn rygg att gå på, fostrande.

GoranS

Aktiv medlem
Jo, jag har hört en del hårdkokta randonnörer uttrycka den åsikten. Personligen tycker jag den är ganska trälig. Den lilla vägen söderut från Rasbo som tillkommit efter omläggningen är dock fin.

ooms

Aktiv medlem
Jo, jag har hört en del hårdkokta randonnörer uttrycka den åsikten. Personligen tycker jag den är ganska trälig. Den lilla vägen söderut från Rasbo som tillkommit efter omläggningen är dock fin.
Den vägen är jättefin (fr Rambo/Gåvsta ner till Bärby?). Är det stämpling (och tänkt möjlighet till service) i Uppsala? Annars går det ju att ordna betydligt trevligare passage av Uppsala också än så som banan är dragen nu, troligtvis utan att banlängden ändras nämnvärt.

nieves

Aktiv medlem
Den vägen är jättefin (fr Rambo/Gåvsta ner till Bärby?). Är det stämpling (och tänkt möjlighet till service) i Uppsala? Annars går det ju att ordna betydligt trevligare passage av Uppsala också än så som banan är dragen nu, troligtvis utan att banlängden ändras nämnvärt.
Även med stämpling i Uppsala så är Danmarks k:a-Linnés Hammarby-Alsike-Knivsta kuligare och lugnare som retur.

ooms

Aktiv medlem
Även med stämpling i Uppsala så är Danmarks k:a-Linnés Hammarby-Alsike-Knivsta kuligare och lugnare som retur.
Om det inte vore stämpling i Uppsala, hade man alternativt strax innan Bärby kunnat vika av mot Funbo och därifrån till Lagga och vidare mot Alsike. Då får man dessutom ta sig an en av väldigt få klättringar i Uppsalatrakten.

GoranS

Aktiv medlem
Jag satt i vintras och ritade lite på alternativa sträckningar för en 20-milare med start/mål i Täby, bara på kul. Kom på ett alternativ som jag personligen tyckte kändes rätt trevligt. Jag behöver dock undersöka mer och vill provcykla innan jag ens tar upp det för diskussion i klubben.

Sen ska man nog ha respekt för att det finns olika preferenser. Vissa gillar mer vägar där det går att ligga och trycka på och hålla bra fart medan andra föredrar slingriga och idylliska småvägar men där farten typiskt blir lägre. Jag tror det kan finnas en poäng med att erbjuda båda typerna av lopp. Nuvarande Täby-rutt tycker jag ganska mkt hamnar i den första kategorin.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer