Randonneur_Stockholm
Aktiv medlem
[Kalender] Randonnée 200 km, Täby 2021-04-10
Cykling, massa skön cyklingvad är det?
Ja, det kostar 100kr.Behöver man betala för att var med?
Bra skrivet, och värt att påminna om. Lägg därtill att många arrangörer också lägger en hel del tid på att marknadsföra loppen och att diskutera inför säsongen så att kalendern blir så bra som möjligt för de som ska cykla. Det är väldigt många ideella timmar som läggs på ett år för att kunna erbjuda ett fantastiskt trevligt och sympatiskt sätt att cykla på.Det kan kanske tyckas konstigt att man ska betala för ett lopp där det ingår noll service längs banan så jag tänkte försöka förklara att det trots det minimalistiska formatet är en del kostnader och jobb associerat med dessa lopp. Detta är vad jag känner till och sådär direkt kan komma på (allt skrivet med brasklapp för missuppfattningar från min sida):
Direkta kostnader är
Sen till kommer en hel del jobb. Detta utförs, i alla fall i Randonneur Stockholm (RS), ideellt.
- Kostnad för stämpelkort
- Kostnad för homologering (tas ut av Audax Club Parisien (ACP) som registrerar alla BRM-lopp)
- Kostnad för kuvert och porto för att skicka homologerade stämpelkort och ev. medalj till deltagarna
- Kostnad för inköp av medaljer från ACP
Kan nämna att då jag gjorde steg 7 för RS:s räkning efter säsongen 2019 så la jag säkert ner en arbetsvecka. P.g.a. lite olyckliga omständigheter hade korten för året innan inte skickats ut så jag hade två års kort och medaljer att hantera. Om jag minns rätt var det runt 900 kort och 20 kg medaljer!
- Hantera anmälningar och betalning
- Se till att det finns stämpelkort för alla anmälda. RS brukar försöka producera klisterlappar med namn, adress och klubb och klistra dessa på startkorten innan start. Underlättar vid återsändande av korten då vi slipper försöka tolka svårtydda handstilar
- I mån av behov kolla att vägar längs rutten inte är avstängda eller olämpliga
- Kontakta förväntade stämplingsställen och förvarna. Ett sätt att hålla oss på god fot med de ställen där mpnga stämplar
- Finnas vid starten och dela ut stämpelkort
- Efter loppets slutförande hämta korten
- Efter säsongen samla ihop alla stämpelkort, klistra på homolgeringsklisterlappar och återsända till deltagarna tillsammans med ev. medaljer
Sen händer det att banor modifieras (t.ex. p.g.a. vägar blir olämpliga/olagliga att cykla på) eller att helt nya banor tillkommer. Då tillkommer jobb för detta och i vissa fall kanske även banor behöver rekas. Inför förlängandet av Södertäljes 100-milare till 120 mil i fjol åkte arrangörerna ner till västkusten och cyklade runt och undersökte lämpliga alternativ. Någon ersättning för arbetet med att reka banan utgick inte, däremot gav klubben ersättning för transport dit och hem. Detta nämnt som ett exempel på en mer indirekt kostnad kopplad till loppen.
Så, även om de direkta kostnaderna mer marginal täcks av anmälningsavgiften är det knappast några "snabba cash" att arrangera randonneurlopp!
I Stockholmsområdet är det ofta såpass många startande att det går att hitta någon att cykla med, i alla fall en skaplig del av loppet. Bara det gör att jag personligen gladeligen betalar en hundralapp för att delta.
Får till vad?Feck, får nog inte till det.
Alla loppen från tjockhult är inställda?Feck, får nog inte till det.
Jag försökte nyss, det gick! :-)Jag försöker ladda ber GPX filen, men det gick inte. :(
Hoppas du får till det! Jag provade på kul från min iphone och där funkade det hur bra som helst.Jag provade en gång till nu, det gick inte från min mobil... ska försöka göra den senare med min dator.
Kan bifoga här eller skicka filen till carlera.rj@hotmail.com ?Jag försökte nyss, det gick! :-)
Hur yttrar sig ditt problem med nedladdningen?
Jag gillar iaf rakan från Hallstavik mot Uppsala. Bäst är den i kraftig motvind när benen är slut och när man inte har ngn rygg att gå på, fostrande.Får erkänna att Täbys är den 20-milare som jag tycker är tråkigast bana på av de 20-milare som Randonneur Stockholm (normalt) arrangerar, sportgrus exkluderad då jag inte cyklat den och inte kan uttala mig (gissar dock med tanke på vilka som är banläggare att det är fina vägar).
Den vägen är jättefin (fr Rambo/Gåvsta ner till Bärby?). Är det stämpling (och tänkt möjlighet till service) i Uppsala? Annars går det ju att ordna betydligt trevligare passage av Uppsala också än så som banan är dragen nu, troligtvis utan att banlängden ändras nämnvärt.Jo, jag har hört en del hårdkokta randonnörer uttrycka den åsikten. Personligen tycker jag den är ganska trälig. Den lilla vägen söderut från Rasbo som tillkommit efter omläggningen är dock fin.
Även med stämpling i Uppsala så är Danmarks k:a-Linnés Hammarby-Alsike-Knivsta kuligare och lugnare som retur.Den vägen är jättefin (fr Rambo/Gåvsta ner till Bärby?). Är det stämpling (och tänkt möjlighet till service) i Uppsala? Annars går det ju att ordna betydligt trevligare passage av Uppsala också än så som banan är dragen nu, troligtvis utan att banlängden ändras nämnvärt.
Om det inte vore stämpling i Uppsala, hade man alternativt strax innan Bärby kunnat vika av mot Funbo och därifrån till Lagga och vidare mot Alsike. Då får man dessutom ta sig an en av väldigt få klättringar i Uppsalatrakten.Även med stämpling i Uppsala så är Danmarks k:a-Linnés Hammarby-Alsike-Knivsta kuligare och lugnare som retur.