[Kalender] Randonnée 200 km, Uppsala 2021-02-27

KjellF

Aktiv medlem
Någon som antar utmaningen? En fika med någon annan stålle på en bensinmack kommer underlätta. Jag kommer cykla Farsta - Huddinge - gamla södertäljevägen - Enhörna - Turinge - Mariefred - Gnesta - Vagnhärad - Mörkö - Rosenhill och raka vägen hem. Det riktigt luriga är att jag måste ta en liten extrasväng här hemma för att nå 200.

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Ok, låter lovande. kör en kortare distansrunda på förmiddagen imorrn. Blir då att känna efter hur kroppen känns (om 20 mil är görbart). Återkommer efter avslutad runda imorn om det är ok.

Senast ändrad:

Grimpeur

Aktiv medlem
Ha en underbar tur imorgon. Ev syns vi längs vägarna. Jag och frun tänkte köra grus och asfalt i krokarna imorgon.

KjellF

Aktiv medlem
Om vi kommer i närheten av varandra kommer ni se mig i Rapha ljusrosa tröja eller jacka.
Turinge ca kl 9:30 och Gnesta ca kl 10:30 troligen fika på bensinmackar.

KjellF

Aktiv medlem
Okey då, tyvärr inga foton.

När Ötzi ställdes in i januari och jag av ren lathet inte ens kom ut på en liten tur bestämde jag mig för att genomföra nästa brevet/randonnée, utan ursäkter. När Uppsalas 200 ställdes in var det alltså helt klart att jag skulle köra något.

Veckan innan hade jag två stora frågor och många små som skulle besvaras. De stora frågorna var hur är formen och vilken cykel jag skulle välja. Mycket osäker på formen då det mest har blivit några hem-till-hem-pendling under januari och februari, samtliga med mycket låg snitthastighet. Cykelvalet bestod av plastracern med 25 mm slicks men med lite struliga växlar, pendelracern en Planet-X Kaffenback med 28 mm slicks och skärmar eller min nya gravel med 44 mm däck med lååångt ifrån slicks dock med slanglöst och mycket bättre grepp på grus eller is. Till slut valde jag graveln mest för tryggheten med bättre fäste och mindre risk för punktering i gruset men även för att testa den nya cykeln och få riktigt ordning på det slanglösa.
Jag hade planerat att starta kl 8 och var uppe tidigt men med många minusgrader ute valde jag att senarelägga starten. Några fördelar ska man väl ha med en covid-anpassad tur i ensamhet. Strax efter kl 9 var jag iväg med en värmande sol men det var fortfarande kyligt och det glittrade av iskristaller i asfalten. Turen börjar med en liten felorientering, jag cyklar ut den väg jag brukar ta på träning men inser det efter några minuter. Jag cyklar sedan via Huddinge centrum och Glömstavägen för att efter lite svängar vara ute på Gamla Södertäljevägen och motvind. Jag hade flera dagar tidigare valt att inte ta vägen över Hemvärnets skola för att jag ville undvika grus. Om det var ett bra val vet jag inte, jag slapp i alla fall grus och en hel del korta branta backar men jag fick några långa uppförsbackar och motvind över öppna fält. Här mötte jag den första av två små cykelklungor, tre stycken mindre tappra.

På väg in i Södertälje tog jag ett snabbstopp på en bensinmack och hällde i mig en cola. I Södertälje svängde jag norrut direkt efter kanalen och tog jag en medveten omväg över Enhörna. Miljön och naturen här är lite mer sydländsk och vägen cykelvänlig. Efter omvägen cyklade jag in i Turinge men för att det skulle gå snabbt (absolut inte av snålhet) nöjde jag mig med en snabbfika på bensinmacken, läsk och en chokladbit. Macken är en äkta bensinmack där man får hjälp att tanka och den är helt befriad från massor av nymodigheter. Efter Turinge kom turens tyngsta sträcka, skaplig rak motvind och här nådde snitthastigheten en bottennotering. Strax före Mariefred svängde jag söderut mot Laxne och Gnesta. Jag har kört dessa vägar massor av gånger med motorcykel och såg framför mig en ganska platt resa mot Vagnhärad men vad jag hade lurat mig själv. Här mötte jag den andra av två små cykelklungor, fyra herrar. I Gnesta tog jag ett lite längre stopp vid ytterligare en bensinmack väl medveten om att det finns ett klassiskt kaffe vid torget. En stor kaffe och en bulle senare men även med en Mer apelsin (ingen fulsötad sak) i en vattenflaska var jag på väg mot Vagnhärad och Skanssundet. Det blev kyligare utefter kusten och här gjorde jag dagens andra omplanering, jag valde att cykla gamla landsvägen raka vägen in mot Södertälje. Med en covid-rando kan jag ta mig friheter och på plussidan så skulle jag få njuta av medvind där jag tidigare hade jobbat hårt i motvind Södertälje till Stockholm. I Stockholm blev det lite felcyklande och omvägar men det behövdes för att nå upp till 200 km.

Turen var en underbar tur i solsken och med förvånansvärt grusfria vägar MEN var fanns alla cyklister. Jag tror inte jag såg mer än tio motionscyklister på hela dagen.

Med en snitthastighet på över 27 km/t med en allt annat än optimal cykel tidigt på säsongen får jag vara riktigt nöjd. Nu är den stora frågan hur blir det med Barkarby vårrunda? Om den blir inställd, vad/var/hur/när ska jag cykla?

IMG_20210227_172745_resized_20210302_094722693 (kopia).jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer