[Kalender] Randonnée 300 km Uppsala - 2020-08-15

GoranS

Aktiv medlem
Djungeltelegrafen säger att besked från arrangören kan väntas någon gång under mitten/andra halvan av kommande vecka.

nieves

Aktiv medlem
Ingen jättefara på taket. Vill bara ha den för presentation för att försöka ragga med lite kompisar. Jag kommer att sikta på runt 15-16h och då vore det kul med lite sällskap.

Peth

Aktiv medlem
Ta chansen ni som gillar att cykla långt och ännu inte cyklat denna riktiga randopärla! Kan verkligen rekommenderas.

nieves

Aktiv medlem
Ta chansen ni som gillar att cykla långt och ännu inte cyklat denna riktiga randopärla! Kan verkligen rekommenderas.
Lagt in på Facebook och hoppas på napp, 15-18h någonstans är min tänkta tid om någon vill åka i lugnt tempo.

GoranS

Aktiv medlem
Klicka på view trail details (upp till vä). Klicka på more (till hö). Välj download route.
Jag undrar om man eventuellt måste vara inloggad för att det ska gå att ladda ner rutt. Om jag genomför de där stegen utan att vara inloggad kommer jag i alla fall till en sida med reklam för att bli "betalande kund".

Själva registreringen kostar i sig ingenting. Jag har dock full förståelse för om man inte vill behöva registrera sig för att kunna ladda ner rutten.

Jag har ett gratiskonto på alltrails. Du har rätt i att det krävs för att kunna ladda ner rutten. Jag har full förståelse för att en del letar alla möjliga ursäkter för att slippa cykla.

tjolahopp

Medlem
Som vanligt är Uppsalas banor, GPS spår mm ute i sista minuten.

Det kanske finns folk som vill planera om ska delta i ett Brevet lopp, och man vill veta hur banan går, innan sista dagen.
Jag har ingen lust att sitta i bilen 100 mil, för så här osäkert alternativ. Banorna borde väl klara innan Randonneur året börjar i november, när man planerar kalendern.

Peth

Aktiv medlem
Som vanligt är Uppsalas banor, GPS spår mm ute i sista minuten.

Det kanske finns folk som vill planera om ska delta i ett Brevet lopp, och man vill veta hur banan går, innan sista dagen.
Jag har ingen lust att sitta i bilen 100 mil, för så här osäkert alternativ. Banorna borde väl klara innan Randonneur året börjar i november, när man planerar kalendern.
Problemet är att i november finns det ingen som vet vilka vägar Trafikverket kommer arbeta på under det kommande året. Jag har själv med väldigt kort varsel blivit tvungen att dra om banor för att omfattande vägarbeten dragit igång tidigare eller senare än planerat.

Jag kan förstå frustrationen som uppstår om man tänker sig att memorera rutten och inte får reda på hur den går förrän i sista stund. Om man däremot kör efter GPS så har jag svårt att se problemet i att rutten presenteras 4-5 dagar innan start (om man nu inte är på semester utan dator och datorn krävs för att ladda upp filen till cykeldatorn då).

ooms

Aktiv medlem
Om man inte vill köra eller gillar organisationen behöver man ju inte köra heller. Det är ingen kommersiell verksamhet som drar in stora pengar, utan ideellt arbete utfört av eldsjälar. Jag tycker man ska vara tacksam att det blir nåt överhuvudtaget.

tjolahopp

Medlem
Problemet är att i november finns det ingen som vet vilka vägar Trafikverket kommer arbeta på under det kommande året. Jag har själv med väldigt kort varsel blivit tvungen att dra om banor för att omfattande vägarbeten dragit igång tidigare eller senare än planerat.

Jag kan förstå frustrationen som uppstår om man tänker sig att memorera rutten och inte får reda på hur den går förrän i sista stund. Om man däremot kör efter GPS så har jag svårt att se problemet i att rutten presenteras 4-5 dagar innan start (om man nu inte är på semester utan dator och datorn krävs för att ladda upp filen till cykeldatorn då).
Så man inte kan planera och skapa en bana förren man får godkänt av Trafikverket?
Om man blir tvungen att justare en bana pga vägarbete är väl en annan sak, det invänder jag inte emot.
Jag har själv skapat banor, hållit i Brevet lopp, så jag har den erfarenheten.

Alla har heller inte GPS, fortfarande finns dom bara följer med andra deltagarna.

tjolahopp

Medlem
Om man inte vill köra eller gillar organisationen behöver man ju inte köra heller. Det är ingen kommersiell verksamhet som drar in stora pengar, utan ideellt arbete utfört av eldsjälar. Jag tycker man ska vara tacksam att det blir nåt överhuvudtaget.
Så du tycker att jag otacksam?

GoranS

Aktiv medlem
Precis som Peth säger, banorna är inget som beslutas när kalendern läggs. Det som planeras in då är datum, startort och distans.

Bortsett från det så håller jag dock med om att det finns förbättringspotential vad det gäller att gå ut med information om rutter. Sen får man som sagt vara beredd på att sena omläggningar kan dyka upp.

Angående memomrering så är väl jag en av gissningsvis få som kör den strategin och jag brukar normalt gå igenom rutten på torsdagskvällen inför ett lopp som går på lördagen. Sedan går jag igenom rutten i huvudet ett antal gånger under fredagen tills jag känner att den sitter och på fredagskvällen sätter jag mig och tittar igenom den på kartan igen för att dels förstärka minnet ytterligare med kartbilderna och dels kolla att jag inte missat något avtag. Så, för min del skulle det vad gäller memoreringsbiten räcka med att rutten var klar ett par dygn innan start.

ooms

Aktiv medlem
Så du tycker att jag otacksam?
Nja, jag tycker väl att man ska vara lite försiktig att ställa krav när det handlar om ideell verksamhet. Ditt inlägg gav lite negativa vibbar åt det hållet. Jag förstår att det är frustrerande med ovisshet om man som du bor väldigt långt bort, men gissningsvis arrangeras loppen primärt för en mer lokal målgrupp (även om alla naturligtvis är välkomna, tror jag).

nieves

Aktiv medlem
Jag har ett gratiskonto på alltrails. Du har rätt i att det krävs för att kunna ladda ner rutten. Jag har full förståelse för att en del letar alla möjliga ursäkter för att slippa cykla.
Vem pratar du om? Jag behöver inga ursäkter, jag kan cykla någon annanstans bara. Slipper logistiken och det trista i att avboka med polare som tänkt att följa med på en randopremiär.

Men då vet jag, ska i fortsättningen äkta mig för dessa trådar.

GoranS

Aktiv medlem
Det har bland Randonneur Stockholms olika arrangörer varit lite olika filosofi kring hur ruttval beslutats.

För Täby finns det väsentligen en rutt per distans. I några fall har dessa justerats för att förbättra rutten eller helt enkelt för att det blivit omöjligt att använda den tidigare rutten, men då distansen varit given har rutten också implicit varit given.

I andra fall har arrangörer alternativa rutter och där har just Uppsala mer använt strategin att välja ganska sent för att minska risken att behöva ändra sig medan t.ex. Södertälje tidigare varit klar med vilken av t.ex. 20-milarna som ska gå vilket datum till en kostnad av ökad risk för att behöva ändra sig.

GoranS

Aktiv medlem
Vem pratar du om? Jag behöver inga ursäkter, jag kan cykla någon annanstans bara. Slipper logistiken och det trista i att avboka med polare som tänkt att följa med på en randopremiär.

Jag tror att Mattias...:s slutkommentar ska tolkas skämtsamt.

Jag har försökt kontakta arrangören för att få reda på hur det blir med rutt, men det verkar vara lite semesterproblematik inblandat.

GoranS

Aktiv medlem
Nja, jag tycker väl att man ska vara lite försiktig att ställa krav när det handlar om ideell verksamhet. Ditt inlägg gav lite negativa vibbar åt det hållet. Jag förstår att det är frustrerande med ovisshet om man som du bor väldigt långt bort, men gissningsvis arrangeras loppen primärt för en mer lokal målgrupp (även om alla naturligtvis är välkomna, tror jag).
Alla är självfallet välkomna oavsett var det bor och jag har inte upplevt att Randonneur Stockholm har något fokus på lokala cyklister i arrangerandet av våra lopp. Snarast är det kul om människor från andra delar av landet eller t.o.m. från andra länder dyker upp. Innan corona-eländet satte stopp för det var en person från Grekland anmäld till Södertäljes 100-milare. Vet att Södertälje-arrangören la ner en del jobb i kommunikationen med den personen.

Vi har även diskuterat om vi som klubb skulle kunna öka "utbytet" genom att vid något tillfälle ha ett klubb-event som består av att de som vill gemensamt åker till någon annan arrangör och kör något av deras lopp.

Håkan1

Aktiv medlem

Jag misstänker att Mattias kommentar var skriven med en glimt i ögat.

tjolahopp

Medlem
Det har bland Randonneur Stockholms olika arrangörer varit lite olika filosofi kring hur ruttval beslutats.

För Täby finns det väsentligen en rutt per distans. I några fall har dessa justerats för att förbättra rutten eller helt enkelt för att det blivit omöjligt att använda den tidigare rutten, men då distansen varit given har rutten också implicit varit given.

I andra fall har arrangörer alternativa rutter och där har just Uppsala mer använt strategin att välja ganska sent för att minska risken att behöva ändra sig medan t.ex. Södertälje tidigare varit klar med vilken av t.ex. 20-milarna som ska gå vilket datum till en kostnad av ökad risk för att behöva ändra sig.
Jag har cyklat i stort sätt alla Täbys, Södertäljes, (Tumba o Östertälje), Uppsalas lopp. Även jag har sett att förbättrat rutterna under åren.
Jag har även cyklat Randonneur lopp från Göteborg, Skövde, Örebro, Sundsvall, men det finns fortfarande vita fläckar kvar.
Och jag har haft funderingar på ha lopp från närområdet, men är lite tveksam.

Håkan1

Aktiv medlem
Jag har cyklat i stort sätt alla Täbys, Södertäljes, (Tumba o Östertälje), Uppsalas lopp. Även jag har sett att förbättrat rutterna under åren.
Jag har även cyklat Randonneur lopp från Göteborg, Skövde, Örebro, Sundsvall, men det finns fortfarande vita fläckar kvar.
Och jag har haft funderingar på ha lopp från närområdet, men är lite tveksam.
Får man fråga var närområdet är?

Oooh

Aktiv medlem
Anmäld.
Kommer troligtvis med bil till starten. Finns de nån bra parkeringsmöjligheter i närheten?

ooms

Aktiv medlem
Anmäld.
Kommer troligtvis med bil till starten. Finns de nån bra parkeringsmöjligheter i närheten?
Inte helt hundra (kommunen håller på att rulla ut p-avgifter bredare i stan), men det borde gå att stå gratis på smågatorna norr om startplatsen (jag utgår fr att det är Circle-K i Svartbäcken?).

Finns lite info här:
(ser ut som att de under hösten kommer inför p-avgifter i Svartbäcken, så borde vara fritt fortfarande)

Oooh

Aktiv medlem
Föredrar att parkera hyfsat nära.
Jag kommer ju troligtvis sista minuten och då är de ok att jag kommer behöva betala. Blir att leta efter en plats i närmaste bostadsområdet då.

Karta och info finns som vanligt på http://stockholm.randonneurs.se/wp/startplats-uppsala/
Nu finns också GPX-spår att ladda ner direkt, för den som inte vill skaffa konto på AllTrails.

Noteringar om bana: Det finns två ställen med en fil i taget och trafikljus förbi vägarbete, ett söder om Gysinge och ett på väg 256 väster om Sala. Bör inte kosta alltför mycket extra tid.

tjolahopp

Medlem
Det brukar finnas p platser i Svartbäcken, Tunabackar, främre Luthagen och Fyrishovs parkering, eller varför inte vid polishuset.

uandt

Aktiv medlem
Nu har jag anmält mig. Har som mål att hinna med ett snabbdopp i Dalälven halvvägs. Tror aldrig jag badat i den och ser man på väder ser det ut som det finns chanser till att man blir badsugen

Håkan1

Aktiv medlem
Hur är läget? Har ni pumpat däcken? Vad har ni för taktik och vad siktar ni på för för tid?

uandt

Aktiv medlem
En 30 milaren ska ju vara bekväm. Jag tänker snabbdopp i Näs, sluka en räkmacka i Norberg, kanske en snabb öl på en uteservering någon gång sen eftermiddag, slutstämpling innan solnedgång. Kanske blir svårt hinna med allt det där på 12 men badar jag snabbt som attans kanske det går

GoranS

Aktiv medlem
En 30 milaren ska ju vara bekväm. Jag tänker snabbdopp i Näs, sluka en räkmacka i Norberg, kanske en snabb öl på en uteservering någon gång sen eftermiddag, slutstämpling innan solnedgång. Kanske blir svårt hinna med allt det där på 12 men badar jag snabbt som attans kanske det går
Skippa någon bro och kör i full fart genom vattendraget vid sidan av vägen och sen upp igen på vägen när du når andra brofästet!? Jag menar, vad kan gå fel?

MrGunnar

Medlem
Hade ju inte tänkt använda lampor så, vi kollar imorgon.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer