[Kalender] Randonnée 300 km, Uppsala 2021-06-19

fhloston

Aktiv medlem
Hmm, jag skriver i tråden för Uppsala 300 oavsett vad trådtiteln säger :cool:

Edit: nu är titeln uppdaterad. Skönt 🙂

fhloston

Aktiv medlem
Lite uppsnack även i den här tråden.

Deltagarantalet på Uppsala rundan har stigit med 100%, vi verkar bli två.

I stort sett färdig-packat, ser ut att bli en varm dag, så jag chansar på att lämna vinterbibsen hemma. :cool:

fhloston

Aktiv medlem
Start
DSC_1188.JPG

GoranS

Aktiv medlem
Hittade ni på ytterligare en startande? Mannen i grön tröja antar jag bara är något random randofan och Per Eric ser ju ut att vara kittad för färd, men den andre mannen i RS-tröja funderar jag på om det är en deltagare eller bara en medlem som kände behovet att stilla abstinensen genom att åtminstone hänga lite med cyklisterna i starten.

fhloston

Aktiv medlem
För några veckor sedan svart-rejsade jag Barkarbys nya vårrunda (200). Sen var målet inställt på en 300. När det började öppnas upp för evenemang sneglade jag länge på Bollnäs 300. Inte idealiskt läge, skulle kräva två hotellnätter, men verkar vara en trevlig runda.

När sedan väderprognosen för Bollnäs började gå i moll, och det dök upp två rundor i Stockholmstrakten, blev det naturliga valet att skjuta på Bollnäs till ett senare tillfälle.

Jag var helt inställd på 300, även om jag skulle vilja få till en officiell 200 också, så jag anmälde mig till 300 men blev lite konfunderad när jag var den enda anmälda till Uppsalas 300, mot 31 på Södertäljes 200.

Uppstigning 05:00, rejäl frukost och på plats vid CircleK lite före 08:00. När Stefan (jag tror det är det han heter), och jag stod och väntade på Per Eric, dök först en svensexa med en utstyrd cyklist upp, och sedan Ola. Vi frågade om svensexecyklisten ville hänga med oss, men det var han inte så sugen på.

Per Eric dök upp lite efter 8, och vi kunde rulla i väg 8:10. Vi höll samlad tropp ett tag, innan Per Eric först droppade av för att pilla med lite elektronik, och senare drar i väg mot Gysinge. Lite senare kommer Stefan och jag in på en sträcka av nylagt sportgrus, eller tankbeläggning som jag lärt mig att det heter i en annan tråd. Här någonstans tappar jag Stefan. När jag märker att han inte är bakom mig stannar jag först och äter en medhavd smörgås, vänder sedan tillbaka en bit, men fortsätter sedan mot Gysinge. För detta får jag senare lite dåligt samvete. Borde jag ha fortsatt för att leta reda på honom? Det kunde ju ha hänt något allvarligt…

I Gysinge siktar jag först på Caféet, men det hade inte öppnat, men det ligger ju väldigt fint. Vidare mot affären, där Per Eric sitter och mumsar på några frallor. Han ringer till Stefan, som hade fått en punka, och var just då ca 5 km från Gysinge. PE rullar vidare och snart kommer Stefan. När det är dags för mig att rulla, kommer ett par som svart-rejsade rundan, men de hade en inplanerad övernattning och skulle därför inte klara tidsgränsen. Trevlig helgutflykt!

Jag rullar vidare genom det fina landskapet. Passerar den bortplockade kontrollen Näs Bruk, och kommer så småningom genom Avesta. Det var dock inte förrän jag passerat jag förstod att det var Avesta jag nyss sett.

Det rullar på ganska händelselöst på flera fina vägar när jag upptäcker att min Edge 1000 har hängt sig. Jag höll lite koll på pulsen, så att jag inte skulle ligga för högt för länge. Men trots att jag tog det lugnare ville inte pulsen minska. När jag insåg att inga andra siffror heller ändrade sig svor jag lite. I normala fall hade det ju bara vara att starta om eländet, men eftersom power-knappen är trasig gick inte det. Jag startar den numera genom att stoppa i strömkabeln. Jaha, fram med de utskrivna vägnötterna som den gode PE hade delat ut vid start. Jag lyckades tillslut även ladda ner GPXen och lägga in den i Viewranger på telefonen, men telefonen låg i ryggfickan så jag plockade bara upp den lite då och då för att kolla att jag inte hade cyklat helt fel någonstans. Vid en telefonkontroll hade jag gjort just det, cyklat helt fel någonstans. Kanske. Jag ska undersöka lite närmare vad som faktiskt hände genom att jämföra orginalkartan med Viewrangers tolkning av GPX och nötterna. Jag hade hursomhelst två val. Fortsätta till väg 69, vilket egentligen var min tolkning av nötterna, och komma ut på den lite norr om vad GPXen sade, eller vända tillbaka och cykla som GPXen ville. Jag valde det senare då det i alla fall blev en längre sträcka, och på så sätt inte något fusk.

I backarna innan Norberg började jag för första gången känna mig sliten. I Norberg stannade jag på Elsas och åt en räkmacka. Fortsätter sedan mot Sala, och nu börjar tröttheten sätta in. Jag börjar även må lite dåligt. Troligen på grund av obalans mellan riktig mat och sport-kalorier. Framme i Sala hittar jag efter en Google map koll en Sibylla, där jag trots illamående tvingar i mig två små hamburgare, en liten pommes och en stor cola. När jag klev in på Sibylla skrämde jag en två-åring med min hjälm och mina glasögon.

Illamåendet kommer och går, även om det lättade ett tag när burgarna hade landat i magen. Ibland lättar det när jag dricker vatten, ibland tilltar det. När jag dricker sportdryck tilltar det varje gång, men jag tar lite i alla fall, tänker att jag måste få i mig energi. Hastigheten varierar också betänkligt, ibland orkar jag bara hålla strax över 20, ibland rullar det bra, lite under 30.

På detta sätt fortsätter det. När det är ca 65 km kvar börjar det regna så som OOMS uppmärksammat. Äntligen lite misär! Nåja, krokodiltårsmisär. Förvisso regnade det så pass att jag satte på mig en regnjacka, men inte mycket att skriva hem om egentligen. Inte när man läser om hjältarna på Bollnäsrundan. När jag satte på mig jackan hade även Edgen hunnit göra slut på batteriet och kunde startas igen med USB-sladden. På så sätt kunde jag navigera sista biten med karta på styret. Eftersom jag hade navigerat fel stämde inte mina km på klockan, med det som står i nötterna, så varje vägskäl krävde lite huvudräkning, vilket inte var min starkaste gren vid det här laget. Klockan är min huvudsakliga logger, Edgen använder jag bara för navigation och display.

Regnet upphörde vid 30 km kvar, och när jag tog av mig jackan gick mitt tempo upp igen. En teori om illamåendet och tempoökningen är att trots att det inte kändes så varmt, var jag egentligen lite överhettad. Vindarna under dagen var ganska friska, men ändå mestadels i en gynnsam riktning. Detta kanske gjorde att det inte kändes så varmt som det var.

Så tillslut efter nästan exakt 14 timmars cykling kom jag i mål. Helt utpumpad. Jag har bara cyklat en 300 tidigare, då var jag inte i närheten av att vara så trött. Men då cyklade jag i klunga nästan hela vägen (fick släppa klungan några mil innan mål pga krånglande knä). Nu var vi 2-3 som hade sällskap i ca 5 mil, sedan var jag själv.

Målet för i år är ju att även cykla en 400, om det blir några sådana, men jag känner mig inte så peppad just nu, och vill nog försöka hålla mig i en klunga så mycket det går.

Trots en jobbig spurt från Sala var detta en mycket trevlig tur, som mestadels gick på fina vägar, och de vägarna som inte var så fina (de större), var ganska glest trafikerade så allt var bra. Förutom min mage och mina ben då.

Hemkomst vid midnatt, en tallrik fil och ett glas juice. Inget bubbel eller immande vinglas som kunde beskådas i Slottsrundetråden.

Screenshot_20210619-224700.png

GoranS

Aktiv medlem
Tack för RR:en. Verkar ha varit en runda med viss misär i alla fall.

Sen är jag förbryllad över svensexecyklisten och att han inte hakade på. Snacka om möjlighet till minne för livet!

fhloston

Aktiv medlem
Tack för RR:en. Verkar ha varit en runda med viss misär i alla fall.

Sen är jag förbryllad över svensexecyklisten och att han inte hakade på. Snacka om möjlighet till minne för livet!
Dessutom hade han löst packning av vätska genom att ha tomburkar I ett snöre efter hojen. Bara att fylla på.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer