[Kalender] Randonnée 300 km - Uppsala 2022-09-24

GoranS

Aktiv medlem
Om inget totalt oväntat inträffar kommer det att bli lopp. Ryktesvägen blir det via Långshyttan och inte Norberg denna gång.

kontrapunkt

Aktiv medlem
långshyttan-300-2022.png

Vi kör till Långshyttan, på flera nya vägar jämfört med samtliga tidigare 30-milare från Uppsala. Bland annat åker vi på vägen ut på Åsen-vägen över Dalälven till Hedesunda.

Rutten går mest på asfalterade småvägar, men för att få lite variation och slippa stora vägar går också ett antal sträckor grusväg – bland annat sträckan Åkerlänna – Harbovägen innan Hedesunda och Östervåla – Hade på vägen upp. Vi åker också en bit längs gamla Byvalla – Långshyttans järnväg, längs sjön Lången precis innan vår vändpunkt. Fyra stämplingspunkter, men kan också rekommendera stopp i Torsåker och Horndal.

Då turen är något experimentell, kommer rutt enbart finnas som GPX, inte som vägnötter.

GPX finns här:

Senast ändrad:

kontrapunkt

Aktiv medlem
Jag kommer, lite senare bara än 07:30. Tror vi hinner få brevetkort i god tid ändå, vi är inte så många startande.

kontrapunkt

Aktiv medlem
Liten RR: 4 anmälda, två som meddelade DNS och en som saknades vid start. Men körde ändå - skönt att komma ut, och nyfiken på om rutten fungerade. Med bland annat 6 sträckor grusväg.

Rullade från Cirlce K 8:22, efter väntan på sällkap. Perfekt cykelväder på sätt och vis - 10 grader, nästan vindstilla eller möjligen lätt medvind. Ut förbi Ulva Kvarn och Åkerlännas lilla byskola. Därefter sträckans första grusväg, 8 km upp till Tämnaren. Perfekt väg, inga problem med 25/28 mm GP5k landsvägsdäck.

IMG_20220924_093234.jpg

första grusvägen

Harbo - Östervåla en bit på väg 272, inget stopp på den frivilliga kontrollen i Östervåla. Därefter nästa grusväg, 10 km upp till Dalälven. Även denna i utmärkt skick. Söt herrgård uppe vid Hadeholm och Ön är som den brukar, en ås med väg på rakt genom Dalälven.

IMG_20220924_105546.jpg

Hadeholm

Stämpling, bröd och bullar på ICA Hedesunda vid 11:44. Gott om plats i lådan för matsäck. Ut från byn på ny väg för mig förbi Vinnersjö. Här finns café, värt notera till någon gång. Sen grusväg nr 3, en kort genväg (200m) ut på väg 272 vid Alderhulten. Lite mer bevuxen, håller ner tempot något, men på så kort sträcka går det bra. Nästan rödfärgad tallås längs väg 272.

IMG_20220924_130526.jpg

tallåsen

In på väg X515 förbi Gammelstilla gamla bruk. Ett stilla regn börjar. Randonneur Stockholm-blåställ och ylleunderställ är lagom kläder. Passerar Torsåker utan fikapaus. Förr fanns här en tom skylt "Detta händer i Torsåker", nu hittar jag inte ens skylten.

IMG_20220924_134351.jpg

Kuperat landskap

Efter Torsåker börjar de små bergen. Eller kanske Dalarna? Fint landskap med kullar, dimsjok, sjöar och slingrande vägar hela sträckan härifrån och förbi Polhems Stjärnsund.

IMG_20220924_143426.jpg

Stjärnsund

IMG_20220924_144718.jpg

Österby

Vid Västerbyn är det dags att svänga in på grusväg 4: banvallen från Byvalla - Långshyttans Järnväg, en smalspårig bana som knöt ihop bruken med stambanan. På tiden det gick tåg var största tillåtna hastighet 30 km/h. Det passar bra även för dagens cyklister: Jämnt och hårt underlag i stort sett hela vägen, men viss uppmärksamhet krävs då det finns potthål bredvid. Betyg 4/5, ändå fullt körbart.

IMG_20220924_145654.jpg

Banvallen in mot Långshyttan

Stämplar på pizzerian 15:30 och turistar lite vid bruket. Rundar Amungen, och sen platt och enkel cykling längs Dalälven, samma som UTU tar på vägen ut i motsatt riktning. Och regnet har slutat. Får sen gnälla på bankonstruktören som lurar in en i lättja, bara för att sen slänga in Garpenbergsbacken.

IMG_20220924_164848.jpg

Längs Dalälven

Rullar genom Horndal (frivillig kontroll). Hade man inte såsat som jag gjort idag, ska det finnas café i byn. Drar på lite mot Österfärnebo. Svänger förbi på pizzerian för stämpling kl 19:00. Pizzabagaren har slut på kaffe, men insisterar att få bjuda på något annat (en Trocadero) för att jag "har cyklat så långt".

IMG_20220924_191331.jpg

Österfärnebo

Ut genom Gysinge med reflexväst och alla lampor på. Undersöker grusväg 5, den omtalade alternativa förbindelse som finns från Granövägen till 272 för att slippa 2+1-väg. "Grusväg" är att ta i för första 500 m; det är mer ett o-tekniskt singletrack. Får leda på ett kort ställe genom lös blöt sand, annars går det att ta sig fram med landsvägsdäck, vilja och reducerad fart. Men var beredd på att plocka ut löv och barr om du som mig har tight mellan framdäck och gaffel. Få rötter och stenar i alla fall. Betyg 2/5, men perfekt för MTB. Resten av genvägen förbi Kerstinbo är sen i utmärkt skick, till och med delvis asfalterad.

IMG_20220924_194318.jpg

MTB-cykling i mörker

Rullar i lugn och ro på 272 hemåt. Lugn trafik. Sista grusvägen är 4 km på väg C642 in mot Oxsätra strax efter kommungränsen. Mer tvättbräda än när jag körde här senast. 3/5. Hör några märkliga ljud inifrån skogen vid Edenshov, men förmodligen inget djur som är hungrigt på cyklister. Och sen hem via Ulva, ut på gamla E4 och raka vägen till mål.

IMG_20220924_230934.jpg

Framme

Senast ändrad:

OlleJ

Medlem
Om man vill ha lite mera grusvägar är ett tips att cykla över Kloster mot Garpenberg. Förbi krut tillverkningen.

Köp & Sälj

Topp