[Kalender] Randonnée 400 km Södertälje - 2020-08-22

SvenC

Aktiv medlem
Jag ser att det är start 06:15, alla andra 40 mil startar 06:30. Finns det någon anledning att denna start är tidigarelagd?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag undrar varför flera Södertäljelopp går över den stentrista gamla E4 mellan Vagnhärad och Nyköping eller tvärtom? IMHO är väg 219 över Sjösa, Nynäs slott, Stendörren mm väldigt mycket trevligare på alla sätt. Aningen längre men det går kanske att justera på annat håll.

ooms

Aktiv medlem
Jag undrar varför flera Södertäljelopp går över den stentrista gamla E4 mellan Vagnhärad och Nyköping eller tvärtom? IMHO är väg 219 över Sjösa, Nynäs slott, Stendörren mm väldigt mycket trevligare på alla sätt. Aningen längre men det går kanske att justera på annat håll.
Det blir så långt till Sillekrog fr väg 219 :-)

SvenC

Aktiv medlem
Jag håller med. 30 milaren går den vägen och den är bra mycket trevligare än gamla riks1

Grimpeur

Aktiv medlem
Jag är skyldig till tidsinformationen ovan. Tiden är dock tagen direkt från den uppdaterade kalendern på klubbens sida: http://stockholm.randonneurs.se/wp/lopp/ Så, om 6.15 där är en typo eller inte kan nog bara arrangörerna (Grimpeur och Grimpeuse) svara på.
Jag ser att det är start 06:15, alla andra 40 mil startar 06:30. Finns det någon anledning att denna start är tidigarelagd?
En typisk typo. Det har blivit lite väl mycket adminjobb i dessa coronatider och det är svårt att få till allt. Vi har flyttat startiderna till 06:30. Detta för att man skall kunna hinna till start om man tar pendeln ifrån Östertälje. Vi vill att underlätta för de som väljer att inte ta bil till start och anpassar därför starttid till första pendeln.

Grimpeur

Aktiv medlem
Det är nog så enkelt som så att arrangörerna gillar gamla riksettan. Vi kör kustvägen då och då men de som följer oss på strava kan nog se att vi rejält föredrar gamla riksettan. Håller med om att kustvägen nog är finare ur ett utsiktsperspektiv. Vet inte riktigt varför vi föredrar den gamla riksettan men gissar på mer och brantare backar, lite mer kurvatur, mindre vind och möjligheten till Sillekrog stoppet. När vi rekar lopp så rekar vi lopp som vi gillar och försöker att lyssna på vad andra tycker.

SvenC

Aktiv medlem
Blir jag ensam på lördag? Är alla randonneurer slutkörda efter hell week och 120 milare?

Grimpeur

Aktiv medlem
Vi har diskuterat att köra men ser ut som lite för lite regn i Södertälje enligt prognosen så det blir nog trädgårdsarbete istället! Bra sugen annars.

GoranS

Aktiv medlem
Tyvärr börjar min cykelpark allt mer likna en cykelskrot. Har helt enkelt inget fordon jag vågar ge mig ut på en 40-milare med.

GoranS

Aktiv medlem
Men vad är det för fel på sörmlänningar och östgötar? En stilig randonnör som timme efter timme är ute på vägarna och öppet deklarerat att han är singel. Man trodde ju att människor skulle kasta sig över honom.

nieves

Aktiv medlem
Men vad är det för fel på sörmlänningar och östgötar? En stilig randonnör som timme efter timme är ute på vägarna och öppet deklarerat att han är singel. Man trodde ju att människor skulle kasta sig över honom.
Dom kanske väntar till målgång, finns inget så fint som en svettkram från en randonneur. 😀
Heja, Heja!

SvenC

Aktiv medlem
Singel var kanske inte så bra ordval, tur att min fru inte läser Happy. Stilig, nja bästföredatumet är nog passerat.

SvenC

Aktiv medlem
Vi var 5 st startande det rullade på bra till Gnesta på våta vägbanor men utan regn, vi kom fram 07:50 och allt var stängt. Några ville vänta tills COOP öppnade klockan 08, jag hade inga behov så jag rullade vidare.

När jag står i kassakön på Coop i Hälleforsnäs så kommer de andra fyra in, rullade i väg i samlad tropp. Erik släpper klungan någonstans innan Strångsjö. En glass i Rejmyre och sen vidare.

Efter Finspång skruvades farten upp, alternativt jag blev trött i benen. På vägen in till Norsholm hängde jag på repet. Där ville övriga stanna och förtära pizza + ANNAT på kapten Kuling. Min erfarenhet av pizza på långlopp är att det smakar gått men sen när jag kommer upp på cykeln får jag äta pizzan några gånger till så jag avstod. Jag köpte en yougurt och en kexchoklad på lokala Ica och rullade sakta vidare ensam, jag räknade med att de andra skulle komma i fatt när de smörjt kråset.

Tajmade färjan i Stegeborg med 5 minuter. När jag kommer till Skenäs ser jag färjan precis lägga ut från kajen, det är 45 minuter till nästa avgång så det blir lite vila i gräset.Benen piggnar till och det rullar på bra till Sillekrog, intar en macka och korv samt en kaffe och förbered mig själv och cykeln för mörkerkörning. Det blir fort kallt när solen gått ner så stannar i Vagnhärad och förstärker med en extra tröja.

Det är en fin natt, Järna passeras och nu är det bara avslutningen kvar. Några Km innan Södertälje öppnar sig himlen och dränker mig både fysiskt och mentalt.

IngvarW

Aktiv medlem
Tack för en bra RR. Hur gick det för de övriga? Kom ni fram till S-tälje till slut?

Grimpeur

Aktiv medlem
Vi var 5 st startande det rullade på bra till Gnesta på våta vägbanor men utan regn...
När jag kommer till Skenäs ser jag färjan precis lägga ut från kajen, det är 45 minuter till nästa avgång ......
Några Km innan Södertälje öppnar sig himlen och dränker mig både fysiskt och mentalt.
Tackar för trevlig RR. Missa med 45 min måste vara typ rekord om man inte räknar de som missar sista för dagen eller när propellern går sönder. Surt med regn innan mål hoppas att du hade ytterligare någon tröja att ta till annars så brukar det inte vara en hit att bli kall i samband med stadstrafik.

uandt

Aktiv medlem
Inte att man vill skryta allt för mycket men förra årets 40-milare väntade vi säkert 47 minuter på färjan, fick cykla 7 mil i regn och min garmin visade än lägstatemp på 8 grader strax innan södertälje :)

Lite sen RR, men jag var faktiskt ute och cyklade hela helgen 🙂 Endast fem pigga cyklister till start och med lite hjälp från Sven hittade vi ut på rätt spår. Fin fart fram till Gnesta och inget regn trots lite gråa moln på horisonten. Sven drog före och vi andra kom in i ett bra tempo. Såg Sven några gånger men kom inte ikapp eftersom vi tog lite naturbehovspaus. Efter COOP i Hälleforsnäs stack åter Sven lite tidigare men vi var snart samlad tropp en liten stund innan Erik startade trenden att cykla själv men ändå hela tiden vara med. Efter Glass i Rejmyre där jag kunde konstatera på dialekten på COOP att vi nu var djupt inne i Östergötland fortsatte färden söderut. Sven tog ett mycket gott initiativ och styrde in oss på cykelbanan utefter väg 51 in mot Finspång så vi slapp den hemska trafiken. Eftersom vi visste att dagen skulle bli lång bestämde Magnus, Alin och jag oss för att äta pizza på Pizzeria Roxen (läs Pizzeria wocksen) i Norsholm och även om utsikten på verandan inte var världsklass så sken solen och både pizza, kyckling med ris och sällskapet var så bra så vi blev kvar en stund och hann se Erik passera på vägen nedanför. Efter pausen hade vi medvind och jag tror Alin plötsligt fick för sig att han fortfarande var med fartdårarna på förra helgens Uppsala rando och även om farten mattades något efter första milen så snittade vi ändå 35+ till Stegeborg och hann åter cykla en liten stund med Erik. Efter ytterligare ett glasstopp hann Erik åter ifatt så vi hade sällskap på färden över Bråviken. Själv började det nu mest kännas lite psykologiskt långt även om mina ben fortfarande var hyfsat pigga men vi synkade fantastiskt fint i tempo och förningar så det var hela tiden en njutbar cykling. Magnus ville inte missa Max i Nyköping och det blev ännu ett trevligt stopp där vi åter igen såg Erik svischa förbi innan det blev mörkt. Även om det mojnat något så fick vi nu igen i medvind vad vi betalat i motvind på vägen ner och riktigt skönt att det fortfarande var så varmt att det blev kortärmat hela vägen till Södertälje. Stopp i Sillekrog där vi åter kunde umgås med Erik som vi ytterligare en gång lyckades överraska. Bra flyt och tempo in mot Södertälje och även om vi fick några enstaka regnstänk insåg vi genom att se allt vatten på vägen att vi hade undvikit ösregnet som Sven tydligen lyckades pricka genom att komma först i mål. Sammanfattningsvis en väldigt bra tur med trevligt sällskap och som extra fin avslutning fick jag skjuts hem med Alin så jag slapp lördag natt pendeln. Hade en så pass bra cykling att jag lyckades ta mig upp på söndag och köra en runda med Hofvet också, vilket kan förklara att jag sedan, natten till måndag, drömde om att jag fortfarande var ute och cyklade.

https://www.strava.com/activities/3951777889

IngvarW

Aktiv medlem
Är man ett gäng går det fint att hinna mellan färjorna Stegeborg - Bråviken. Senast jag var med stresskörde vi i 40 blås och hann då med minst 2 med bröd vi färjeläget, sen var benen rökta upp mot Kolmården. Kör man solo är det nog svårt..

kitzblitz

Aktiv medlem
Är man ett gäng går det fint att hinna mellan färjorna Stegeborg - Bråviken. Senast jag var med stresskörde vi i 40 blås och hann då med minst 2 med bröd vi färjeläget, sen var benen rökta upp mot Kolmården. Kör man solo är det nog svårt..
Tror jag var med då - det var skitkul :-)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer