[Kalender] Randonnée 400 km - Täby 2022-05-14

GoranS

Aktiv medlem
Oftast brukar det ju vara i samband med stämplingarna det blir mat- och fikastopp. Den enda gången jag åkt turen stämplade vi enligt

Järna: Statoil (nuvarande Circle K)
Stallarholmen: Macken vid Värdshuset Gripen
Köping: IC baren, Pizzeria
Enköping: Hummelsta
Uppsala: OK/Q8

Sen går det förstås att leta upp roligare ställen om man tycker det är kul.

GoranS

Aktiv medlem
Hummelsta? Det är ju en ort. Räcker det att man stämplar i rätt kommun?
I normalfallet ska man stämpla på den angivna orten. Jag vet inte om det var någon specialare med att Hummelsta i detta fall. Då jag vid tillfället cyklade tillsammans med banläggaren tillika bossen för Randonneur Sverige kändes det dock som att det inte skulle bli några problem om jag stämplade på samma ställe som han.

Steel is Real

Aktiv medlem
Som komplettering till bigmollos svar kan nämnas att en tanke med att ha namnen publicerade är att det ibland kan vara trevligt att veta om det finns någon som man kan slå följe med och som cyklar i ungefär samma fart.
Och detta är något man helt klart uppskattar som deltagare. Alltså att se vilka och hur många som ska köra loppen.

Vi är en liten, men hängiven krets som kör Rando. Och på det längre loppen har det hänt att vi varit typ 4 startande. Då kan det vara schyst att kolla anmälningslistan innan då det krävs vissa mentala förberedelser om man ska köra exempelvis ett 400 eller 600k lopp solo.

Loppet får en annan karaktär om det är 17 anmälda och man känner till några övriga deltagare sen tidigare.

Steel is Real

Aktiv medlem
Vad är kutym gällande parkering? Finns det plats på gatan runt start eller vad rekommenderas? Finns det en toa vid klubbstugan?:) Tidig start så det lär bli frulle på vägen och då kan det ju bli så att magen vaknar sent haha
Brukar gå fint att gratis parkera på villagatorna runt klubbstugan. Borde finnas toa i Klubbstugan, men vet inte säkert. Kutym innan start är annars att vattna växtligheten bakom stugan.

GoranS

Aktiv medlem
Brukar gå fint att gratis parkera på villagatorna runt klubbstugan. Borde finnas toa i Klubbstugan, men vet inte säkert. Kutym innan start är annars att vattna växtligheten bakom stugan.
Om inget ändrats finns toalett i klubbstugan. Får erkänna att jag har nyttjat den vid några tillfällen för aktiviteter som inte är lämpliga att utföra bakom stugan.

cykelcyklist

Ny medlem
Man godkänner det genom att anmäla sig i formuläret. Det står tydligt på anmälningssidan. Om man inte vill att namnet ska synas så går det att lösa.
Tänkte spontant på att man annonserar att man inte är hemma en viss tid, för hela världen. Adresser är ju en smal sak att hitta idag. för den är också annonserad för hela världen. Vore lite snyggt att tydligare meddela att det finns annat anmälningssätt för de som så föredrar, eller är tvingade till. Eller annars låta anmälaren välja nick att publiceras.

Jag håller med att det är trevligt att veta vilka som dyker upp. Men att pika den som kanske inte vill skylta med sitt namn, istället för att meddela att det finns alternativt anmälningssätt kändes lite hårt. Det där med påtvingade samtycken är ju skönt att läsa att man inte kör med ii detta sammanhang. Finns nog med tvång i världen.

Om vi inte vant oss vid den militära traditionen att tilltala med efternamn så räcker ju annars förnamn och första bokstaven i efternamnet, för ändamålet att annonsera för alla att man inte är hemma en viss tid en viss dag, eller annars valfritt nick (inklusive hela namnet). Det och den alternativa anmälningsrutinen skulle väl göra även imy glad. Det här var onödigt långt om något oviktigt för de flesta. Men vissa handlingar väcker tankar som vill komma till uttryck. Får man för övrigt med den mycket lilla risken med stora konsekvenser att annonsera för ovänner var man är kanske det är en komplett integritetsriskanalys som man kan fiska fram om den någonsin efterfrågas. Att efteråt synas i en resultatlista är något helt annat än vad som avhandlats här.

Parkera i villaområdet brukar väl inte vara ett problem. Att smälla i bildörrar och bakluckor så tidigt kan ju vara bra att undvika däremot, likaså att komma dit med bilstereon på högsta volym. Jag minns inte några sura miner, så alla gör nog rätt.

Håller tummarna för att vädergudarna är med er.

ranic.se

Medlem
Kul att det e många anmälda, komihåg regnjacka, väst eller nåt liknande för det ser ut att kunna regna lite här och där längst turen.

En annan sak jag tänkte på är att det skulle vara fördelaktigt och trevligt att dela upp oss i tre grupper av säkerhetsskäl i trafiken först och främst. Därutöver är det kul om alla kan vara med kompisar och inte tappa sin grupp å bli ensam bakom. Därför borde vi redan nu bestämma styrfart för grupperna.

Förslagsvis så tar vi:
Grupp1 30-33km/h snabbt
Grupp 2 27-30km/h medelsnabbt
Grupp 3 24-27 km/h lugnt och klokt

Det innebär helt enkelt att den som är framme å drar ska hålla sig till hastighetsgränsen. Ibland kan det gå snabbare och ibland långsammare beroende på alla möjliga variabler men överenskomna hastighetens borde ändå bara nånting vi håller oss till för att hela gruppen ska vara med å må bra. ❤️

glitch

Aktiv medlem
Oh, bra initiativ med fartgrupper! Det är trots allt roligare att cykla tillsammans när det börjar bli lite långt :)
Jag aspirerar på en plats i mellangänget! Tyckte det mest såg ut att kunna stänka lite under natten men sen torrt resten av dagen. Verkar ju ändå bli riktigt angenämt väder med lagom temp.

GoranS

Aktiv medlem
Randonneur Stockholm kommer inte att stå för att ordna någon form av organiserad gruppcykling under våra lopp.

Sen är det naturligtvis inget som hindrar att några deltagare innan loppet beslutar sig för att cykla tillsammans och kommer överens om vilken fart de ska hålla. Däremot kommer det alltid att vara fritt för den som vill cykla i sin egen takt att göra det, oavsett vilken fart det innebär.

glitch

Aktiv medlem
Randonneur Stockholm kommer inte att stå för att ordna någon form av organiserad gruppcykling under våra lopp.

Sen är det naturligtvis inget som hindrar att några deltagare innan loppet beslutar sig för att cykla tillsammans och kommer överens om vilken fart de ska hålla. Däremot kommer det alltid att vara fritt för den som vill cykla i sin egen takt att göra det, oavsett vilken fart det innebär.
Det är jag helt med på, men det kan vara trevligt att redan innan få ett hum om vad de andra deltagarna tänkt sig för att se om det finns några med liknande målsättning. Det är betydligt tråkigare att köra slut på sig själv de första 10 milen i ett försök att hänga med en för snabb grupp på en 40 milare än på säg en 20-milare :)

MarcusS

Aktiv medlem
Det verkar bli finfint väder. Men, ska vinden vara mot hela vägen runt?
1652427085980.png

nishihk

Ny medlem
Kul att det e många anmälda, komihåg regnjacka, väst eller nåt liknande för det ser ut att kunna regna lite här och där längst turen.

En annan sak jag tänkte på är att det skulle vara fördelaktigt och trevligt att dela upp oss i tre grupper av säkerhetsskäl i trafiken först och främst. Därutöver är det kul om alla kan vara med kompisar och inte tappa sin grupp å bli ensam bakom. Därför borde vi redan nu bestämma styrfart för grupperna.

Förslagsvis så tar vi:
Grupp1 30-33km/h snabbt
Grupp 2 27-30km/h medelsnabbt
Grupp 3 24-27 km/h lugnt och klokt

Det innebär helt enkelt att den som är framme å drar ska hålla sig till hastighetsgränsen. Ibland kan det gå snabbare och ibland långsammare beroende på alla möjliga variabler men överenskomna hastighetens borde ändå bara nånting vi håller oss till för att hela gruppen ska vara med å må bra. ❤️
Gillar verkligen initiativet!
Som jag förstått det så är ni en liten men väldigt entusiastisk skara och har säkert någorlunda bra koll på vilka som kör i likt tempo. För min del blir detta min första rando i Sverige så jag kommer nog gå runt och fråga alla och hoppas att man hittar en grupp man känner sig trygg med😄

GoranS

Aktiv medlem
Typiskt brukar loppen gå till så att alla startar i en stor grupp. I Täby brukar Bengt ofta ta befälet första kilometerna förbi Täby centrum. Sen brukar tempot dras upp av de som har ambitioner att åka fortare och gruppen splittras efterhand upp i mindre grupper när folk släpper. Om man släpper själv så kan man få cykla en bit själv. En viss ihopgruppering kan ske längs vägen men om inte annat så är första kontrollen (och för all del även senare kontroller) en bra möjlighet att hitta "likasinnade".

WSMC

Aktiv medlem
Hoppas att ni får en trevlig runda imorgon.
Vill någon lägga upp en bild på en räkmacka eller dyl. uppskattas det i tråden.
Lycka till!

glitch

Aktiv medlem
Heja heja alla tuffingar som kämpar på!
Vek själv ned mig i Södertälje. Blöt och kall med ett knä som börjat gnälla lite huttrar jag på pendeln tillbaka mot stan för att sen rulla sista biten tillbaka till bilen.
IMG_20220514_072815.jpg

Bilagor

• IMG_20220514_071715.jpg
    IMG_20220514_071715.jpg
    697.2 KB · Besök: 17

Petert

Aktiv medlem
Roger och Marcus rullade in till IC-kiosken i Köping 11.49. Det blev inget varm mat-stopp för själva IC-baren hade inte öppnat. Skoskydd och annat för varmt åkte av här. Där vi stod i solen och på en nästan vindstilla plats kunde jag ha gissat att det var 20 grader. Skönast hittills idag i alla fall. När de rullade vidare 12.10 var det med mer raffinerat socker i blodet och blå respektive röd dryck i Marcus flaskor. Det lät som han hade en tanke med färgerna ...

Bilagor

• IMG_20220514_120312_148.jpg
    IMG_20220514_120312_148.jpg
    767.3 KB · Besök: 50
  • IMG_20220514_115955_993.jpg
    IMG_20220514_115955_993.jpg
    868.9 KB · Besök: 50
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer