[Kalender] Randonnée 400KM Barkarby (nattstart)

GoranS

Aktiv medlem
Om det är någon med lokalkunskap som har förslag på alternativa dragningar som inte nyttjar vägar med cykelförbud och inte heller utan att hamnar i GC-bane-kringel-krokande eller rödljusorgier kan det vara intressant input.

mkallstrom

Aktiv medlem
Vetefan om jag nånsin sett en cyklist där, det är ju ingen väg man cyklar på frivilligt. Bättre vägar finns definitivt, men det kanske är en fråga om tillgång till service, längs den finns ju både Maxar, Donkar och mackar där väl åtminstone nån är dygnetrunt-öppen.
På natten när man passerar norrut är det i praktiken inget problem att cykla där och om man svänger in för stopp på Donken eller Cirkle K behöver man nog inte ens cykla på någon del där det är cykelförbud. Söderut dagen efter känns det inte som en bra väg att cykla på.

mkallstrom

Aktiv medlem
Man skulle svänga ner på Svartbäcksgatan förbi OKQ8 och Cirkle K och sen ansluta till rutten för Täbys 60-milare på något lämpligt sätt, om inte banan blir för kort då.

GoranS

Aktiv medlem
På natten när man passerar norrut är det i praktiken inget problem att cykla där och om man svänger in för stopp på Donken eller Cirkle K behöver man nog inte ens cykla på någon del där det är cykelförbud. Söderut dagen efter känns det inte som en bra väg att cykla på.
Min personliga åsikt är att det principiellt är fel att lägga rutter som innehåller vägar med cykelförbud. Även om det kanske inte är ngt problem i praktiken så ogillar jag det. Jag vill i alla fall inte behöva stå och försvara ett sådant ruttval om ngn t.ex. blir bötfälld för att ha cyklat på väg med cykelförbud eller, än värre, blir påkörd av ngn bilist som ska statuera exempel kring cyklister som cyklar på vägar med cykelförbud.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Min personliga åsikt är att det principiellt är fel att lägga rutter som innehåller vägar med cykelförbud. Även om det kanske inte är ngt problem i praktiken så ogillar jag det. Jag vill i alla fall inte behöva stå och försvara ett sådant ruttval om ngn t.ex. blir bötfälld för att ha cyklat på väg med cykelförbud eller, än värre, blir påkörd av ngn bilist som ska statuera exempel kring cyklister som cyklar på vägar med cykelförbud.
Har samma problematik i Häggvik för Barkarby Nya vår rundan

1617264031331.png

mkallstrom

Aktiv medlem
Det är nog bra att kolla upp exakt var det är cykelförbud, vid en snabb titt på Google Street View verkar det bara vara avsnittet mellan Vaksalagatan och Råbyvägen som är skyltat för det iaf och det undviker man om man svänger in för stopp på Cirkle K.

Mitt på dagen är det en olämplig väg att cykla på, oavsett om det är förbud eller inte.

Edit: Cykelförbudet verkar bara gälla på den delen, norrut går det att undvika ganska enkelt och fortfarande passera nattöppna ställen.

Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
C10 gäller oavsett om det är "några problem i praktiken" - att rutta på den typen av väg är mer än bara olämpligt

GoranS

Aktiv medlem
Minsta möjligen omdragning verkar vara denna. Inte jättelyckad med tanke på snirklig cykelbana.
1617264778688.png

Ett annat alternativ är ju att skjuta upp passagen över till östra sidan av E4:an till efter man passerat rondellen vid Häggvik där cykelförbudet gäller. Även där blir det dock cykelbaneslingrande.
1617265279066.png

Inte helt säker på om cykelbanan är asfalterad men de delar jag kan se i satellitvyn indikerar att åtminstone de är asfalterade.

Ska man ta andra alternativ blir det som jag ser det a) över på östra sidan om järnvägen b) grusvägar på Järvafältet, c) väster om Järvafältet. Känns inte riktigt som rimliga alternativ.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Minsta möjligen omdragning verkar vara denna. Inte jättelyckad med tanke på snirklig cykelbana.
Visa bilaga 478913

Ett annat alternativ är ju att skjuta upp passagen över till östra sidan av E4:an till efter man passerat rondellen vid Häggvik där cykelförbudet gäller. Även där blir det dock cykelbaneslingrande.
Visa bilaga 478916
Inte helt säker på om cykelbanan är asfalterad men de delar jag kan se i satellitvyn indikerar att åtminstone de är asfalterade.

Ska man ta andra alternativ blir det som jag ser det a) över på östra sidan om järnvägen b) grusvägar på Järvafältet, c) väster om Järvafältet. Känns inte riktigt som rimliga alternativ.
Den övre är slingrig men funkar, undre är dödsgrus. Om man inte absolut måste igenom Sollentuna kan man köra över Stäketleden...stor cykelbanemotorväg

GoranS

Aktiv medlem
Har aldrig cyklat den då den är relatvt ny, i alla fall i relation till hur länge sen det är jag bodde i Järfälla. Dock låter det i mina öron spontant som ett rätt OK alternativ. Tänker du att man fortsätter den till Rotebro eller tar vägen förbi Eds kyrka och ansluter uppe i Upplands Väsby?

Man får ju se till att längden på banorna inte blir för kort bara.

mkallstrom

Aktiv medlem
C10 gäller oavsett om det är "några problem i praktiken" - att rutta på den typen av väg är mer än bara olämpligt
Min kommentar var mer utifrån att det är rätt olika förutsättningar att cykla där på dagen och natten och avsnittet där det faktiskt är cykelförbud (svart nedan) är inte jättesvårt att undvika på natten. På dagen tycker jag som sagt att man kan skippa den där vägen helt, även om bara ett kortare avsnitt har cykelförbud.
1617265924625.png

stralle

Medlem
En vägskylt måste också ha en förankring med en lokal trafikföreskrift för att ha betydelse. I fallet Tycho Hedéns väg så finns en sådan i Transportstyrelsens register. I fallet Häggvik så existerar däremot inte någon sådan i det registret.

Jag har cyklat förbi Häggvik ett antal gånger och funderat på nyttan av den vägskylten då man inte har någon möjlighet att ta alternativ väg eller ens vända när man väl ser den skylten, då den är en bit in på vägen. Kommer man norrifrån så finns liknande skylt efter CircleK macken så det verkar som att man velat förbjuda cykling i själva rondellen över Norrortsleden men missat att klubba igenom en lokal trafik föreskrift?

Som @GoranS skrivit tidigare är de alternativa vägarna förbi detta genom Häggvik inte några vettiga alternativ.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Är det på denna sida du söikt? Om så, skulle orsaken till avsaknaden vara den rödmarkerade texten, d.v.s. att föreskriften kan ha tillkommit före 2011 och råkar tillhöra de som inte finns i registret?
1617272054670.png

stralle

Medlem
Är det på denna sida du söikt? Om så, skulle orsaken till avsaknaden vara den rödmarkerade texten, d.v.s. att föreskriften kan ha tillkommit före 2011 och råkar tillhöra de som inte finns i registret?
Visa bilaga 478944

Så kan det ju förstås vara. Fast då är det märkligt att skylten dök upp nångång mellan juni 2017 och juni 2018 enligt Google streetview. Den fanns inte där varken aug 2009 eller maj 2011 då Google-bilen också kört förbi och dokumenterat. Säkert svar på frågan kan nog bara Sollentuna kommun ge.

nieves

Aktiv medlem
Har aldrig cyklat den då den är relatvt ny, i alla fall i relation till hur länge sen det är jag bodde i Järfälla. Dock låter det i mina öron spontant som ett rätt OK alternativ. Tänker du att man fortsätter den till Rotebro eller tar vägen förbi Eds kyrka och ansluter uppe i Upplands Väsby?

Man får ju se till att längden på banorna inte blir för kort bara.
Vägen förbi Eds kyrka är inget bra alternativ längre, bättre att cykla in mot Rotebro och sikta mot tunneln vid golfen/Holmbodavägen. Är grus ett alternativ så kan man i slutet av Holmbodavägen komma norrut, det gruset är väldigt bra och fungerar med racer.
Cykelbanan Stäket-Rotebro är väldigt bred och bra, 1 gång korsar man motorleden via en bro. Påfarten upp till cykelbanan har dock varit luddigt dragen men jag kan reka den om behov finns (PM:a).

GoranS

Aktiv medlem
Du menar gruvägen upp mot Antuna gård? Jag tycker i så fall nästan att t.ex. Konsumentvägen under E4:an för att ansluta till nuvarande dragning är att föredra. Ffa 20-milaren kan det vara en rätt stor grupp på i början och att då ha ett grusvägsparti tycker inte jag är idealiskt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer