[Kalender] Randonnée 600 km, Uppsala 2021-08-21

Nu finns GPX-fil, karta och vägnötter att ladda ner på Randonneur Stockholms hemsidan, på länken ovan (eller här: https://www.randonneurstockholm.se/events/uppsala-600/)

Det ska - enligt Trafikverket - inte vara några större vägarbeten som stör. Det är som tidigare år vanlig grusväg Östervåla-Hedesunda, och några kortare sträckor innan Alfta. För den som inte önskar grusväg går det att köra några omvägar på asfalt.

nieves

Aktiv medlem
Mycket trevlig bansträckning. Synd att man inte kan delta i denna upplaga. Lycka till ni som kan åka.

kontrapunkt

Aktiv medlem
Det är diverse översvämningar och några försvunna broar i Gästrikland och Hälsingland. Håll koll på hemsidan innan start för ev uppdaterad GPX-fil eller andra instruktioner. Vi hoppas på att läget blir blir lite mer normalt i alla fall för att kunna köra på ett säkert sätt.

Sola

Ny medlem
Nu finns GPX-fil, karta och vägnötter att ladda ner på Randonneur Stockholms hemsidan, på länken ovan (eller här: https://www.randonneurstockholm.se/events/uppsala-600/)

Det ska - enligt Trafikverket - inte vara några större vägarbeten som stör. Det är som tidigare år vanlig grusväg Östervåla-Hedesunda, och några kortare sträckor innan Alfta. För den som inte önskar grusväg går det att köra några omvägar på asfalt.

kontrapunkt

Aktiv medlem
Tre startande igår. Ambition att köra non-stop, så kan vara i mål typ nu om de inte fastnat i Gävle.

Bilagor

• IMG_20210821_075957.jpg
    IMG_20210821_075957.jpg
    894.9 KB · Besök: 65

nagge

Aktiv medlem
Eftersom jag själv läst igenom mängder av RR senaste veckan så kan jag bidra med några ord från helgens bravader tillika mitt första brevetlopp. Tanken var att skriva detta redan igår men det fanns ingen tid mellan sovandet och ätandet.

Det hela började med att jag halvseriöst för en dryg vecka sedan skickade en länk till loppet till en polare. 600km var betydligt längre än vad någon av oss cyklat sammanhängande förut, runt 40mil var väl tidigare toppnoteringen. Han nappade och vi bestämde oss för att köra en egen 30-milsrunda förra lördagen för att känna efter innan vi anmälde oss. Efter den var väl ingen av oss speciellt sugna på att cykla dubbelt så långt kommande helg, trots att allt flöt på bra.
Men så började anmälningstiden rinna ut och väderprognosen blev bara bättre och bättre, så vi anmälde oss med den lilla självbedragande idén att vi ju alltid kan vända i Kungsgården och få en fin runda ändå...

Då kom lördag morgon och däcken pumpades en sista gång innan jag rullade till Circle K där vi skulle mötas upp, enligt anmälan skulle vi bli fyra pers men tydligen hade en lämnat återbud så vi blev tre tappra cyklister som begav oss iväg kl.08:01.
Banan börjar med 5mil monoton länsväg 272 som jag som Uppsala-bo vanligtvis skyr som pesten. Rätt in i motvinden men med pigga ben var det helt ok ändå, milen tickade på. Den tredje deltagaren som jag tyvärr glömt namnet på meddelade att det nog gick lite för fort för honom men att han skulle hänga på så länge det gick.

Sen kom banans första grusparti, där tre blev två. Riktigt fin väg och inga problem med landsvägscykel, livet lekte trots motvind som skulle vara fram till vändningen i Järvsö. Kom fram till ICA i Hedesunda för stämpling och en halv baguette, kändes oss pigga och när vi skulle åka vidare så kom den tredje deltagaren så vi slog följe en bit till innan han släppte för sista gången.
Nu började det bli backigare, för en som är van vid Uppsalaslätten kan förvisso det mesta beskrivas som backigt. Underbara vägar och omgivning, det flöt på bra och snart var vi framme i Kungsgården för den andra stämplingen och en vaniljbulle. Träffade några lokala cyklister vid avfärden och jag vet inte om de riktigt trodde på oss när vi berättade om den planerade turen. Gjorde vi själva ens det?

Vidare mot Lingbo för stämpling och det första planerade matstoppet på Silverbocken. Vi hade varit kloka nog att förbeställa pizzan någon mil innan för att slippa vänta på pizzan och för att få den sval nog att äta, vi kände oss rätt smarta här. Fortfarande bra känsla i kroppen men det skulle snart ändras.

IMG_5658.JPEG

Efter Lingbo går banan mot Alfta, det vi inte riktigt var medvetna om var precis hur många höjdmeter och hur lång grusvägen var innan dess. Här hade vi båda väldigt mörka tankar, inget vi yppade där och då men det var mentalt nära att cykeln slängdes i diket och hämtning beställdes. Det gick oerhört trögt helt enkelt.
Minns inte jättemycket av vägen till Alfta annars, men backarna blev längre och brantare. Roliga utförskörningar på slingrig väg har jag ett vagt minne av.
I Alfta blev det proviantering och stämpling på ICA innan vi slog oss ned på gräsmattan för att få tillbaka lite livslust.

IMG_5660.JPEG

Nu kändes det görbart, Järvsö var inom räckhåll och solen var på väg ner över det vackra böljande landskapet, riktigt vackert. En nackdel dock med att solen ännu inte gått ner var att man såg alla backar, vilket det var många av. Vissa såg på håll ut som en vägg man skulle ta sig uppför, men det vara bara att trampa och se glad ut. Fort gick det inte och ambitionen att ta sig till Järvsö innan kl21 då ALLT stänger visade sig grusas. På väg ner från banans högsta punkt blev det kallt, riktigt kallt. På med benvärmare och jacka.
På tal om backar. Järvsö. En sista liten puckel skulle övervinnas innan vi skulle få vinden i ryggen för hemfärden. Solen hade gått ner och vi gled in i ett mörkt Järvsö strax efter kl21 och allt var stängt. Ett gäng Stockholmare stod av oklar anledning (pizzasugna?) och bankade på rutan till en pizzeria. Även de undrade vad vi sysslade med och ska vi vara ärliga började vi väl själva undra samma sak. Pizzerian öppnade till slut men efter att vi beställt pizzan visade det sig att vi inte fick sitta där inne och äta, bara take away. Sitta ute och äta pizza i Järvsö i mörkret och bland epa-raggare lockade inte så vi drog på oss mer förstärkningskläder och begav oss mot Bollnäs där vi skulle få i oss något att äta.
Nu började mörkerkörningen på allvar och det var nog också turens stora behållning, vad kul det var att köra i mörker mitt i natten! Snirkliga vägar och backar mot Bollnäs, fördelen med mörkerkörningen var att man inte såg slutet på backarna vilket kändes lättare. Tempot var inget att skriva hem om utan vi låg mest i bredd och snackade samtidigt som kilometrarna tickade undan ganska obemärkt. Lustiga namn på busshållplatser var orimligt underhållande under denna tid.

Så var vi till slut framme i Bollnäs och vilket nattliv de tycktes ha, det åkte runt mer eller mindre ljussmyckade bilar och spelade musik överallt. Varje parkering tycktes vara ett tillhåll för den lokala bilburna ungdomen. Vi begav oss mot Circle K där vi stämplade och provianterade, i Ljusne som var nästa kontroll skulle allt vara stängt när vi anlände. Maten inmundigades på Max. Efter att ha försökt använda pekskärmen i en av få fungerande beställningsautomater med handskar på och fumlandes med lampor, garmin och powerbank i den andra handen med en tilltagande kö bakom mig så lyckades jag till slut klicka fram något ätbart innan vi slog oss ner och väntade på maten.

IMG_5663.JPEG

Temperaturen hade fallit betydligt och det var nu riktigt ruggigt ute, runt 4-5C. Ingen av oss var speciellt sugen på att kliva utanför dörren ut i nattkylan så vi satt länge och väl och stirrade och åt utan att känna någon mättnad. Även sittandes inomhus var vi kalla. Handtorken på toaletten blåste bara kalluft så den var inte mycket till hjälp. Det skulle inte bli lättare ju längre vi väntade så vi begav oss iväg mot Ljusne. Det var kallt. Längtade efter den första backen för att få upp någon form av värme och så som vi erfarit fanns det gott om backar i dessa trakter. Värmen kom tillbaka i kroppen och vi trampade vidare i nattmörkret, himlen började klarna upp och det var fullmåne. Återigen slogs jag av den vackra omgivningen och backarna var välkomna temperaturreglerare. Fara ner för backar i 60 blås med endast en liten ljuskägla framför var spännande.
Minns inte mycket av vägen till Ljusne, annat än de sedvanliga backarna och vackra naturen. Många små byar passerades och man hann fundera länge på hur det vore att bo här.
Ljusne passerades utan att vi märkte det, stannade och tog en selfie som såhär i efterhand blev halvdan.

IMG_5664.JPEG

Från Ljusne och hem till Uppsala var det segt. Solen började förvisso så sakteliga stiga upp men vägarna var tråkiga och benen började säga upp sig. Vi rullade på och nästa stämpling var i Gävle där vi även siktade på någon form av frukost. Vägen dit kantades av några pauser och funderingar på om det ändå inte vore rätt skönt att knoppa i en busskur. Backen upp från Axmar var en riktig käftsmäll för en sargad kropp. Grov asfalt i kombination med ömmande kroppsdelar var ett fint recept på onda tankar. Men nu var vi så nära, solen var framme och det blev ljust även om den inte värmde nämnvärt.
Vi kom till Gävle och stämplade på macken vid rondellen, kollade upp om det fanns något öppet matställe och McDonalds frukost fick bli målet, de skulle öppna om några minuter.
Efter att ha beställt och ätit halva frukostmenyn så ställdes klockan på 15min och sen däckade vi i varsin soffan, vi var tämligen ensamma i lokalen som tur var för det snarkades en del... Tveksam om det gjorde någon reell skillnad att sova men där och då var det skönt. Beställde varsin McToast som stoppades i tröjfickan för den 11mil långa färden hem. Även denna etapp kantades av många små stopp, vi hade ingen särskild tid att passa och efter att ha cyklat över 50mil kändes det rätt ok att få njuta lite.

Tillbaka på bekanta vägar i Uppsala så började det sjunka in, vi hade cyklat 60mil.
Kyrktornen siktades när vi svängde in på gamla E4 och målet var nära. Rullade in och slutstämplade på Circle K kl.12:40 vilket borde ge en totaltid på 28:39 om min mosiga hjärna kan räkna.
Även om det direkt efter slutstämplingen kändes som att cykling kanske man inte ska syssla med egentligen så vände det redan mot kvällen, efter första tuppluren, till att det nog varit rätt kul ändå.
Första brevetloppet avklarat och vi får se om det blir fler brevetar(?), det är en speciell känsla att cykla långt, särskilt på natten.

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Härligt skrivet och bra cyklat!

Att begå randopremiär på Uppsala 600k är definitivt modigt. Backarna mellan Alfta och Järvsö är inte helt triviala när man redan har 25 mil i benen och det börjar bli kväll. Att efter en tre fyra kilometers gnet i en slakmota svänga vänster runt en krök och se Vinbergsbacken veckla ut sig i sin fulla prakt, det är mysigt kan jag tycka.

Sola

Ny medlem
Bra cyklat och skrivet! Gjorde precis som er, randopremiär 2018 på Uppsala 600. Då var vi fler som cyklade. Många som gav mig undrande blickar när Per-Eric frågade om det var någon som inte cyklat rando tidigare. Men i och med att jag tidigare cyklat Jotunheimen Rundt var backarna i Hälsingland inget som fruktades. Fick sällskap första halvan av en utmärkt mentor i Mika Alén. Välkomna åter till fler av Uppsalas breveter.

glitch

Aktiv medlem
Tack för fin RR och grattis till bravaden. Är själv sugen på begå 60 milapremiär men sista tidens kallare väder har fått mig darra på manschetten. Mörkerkörning i ett par plusgrader lockar faktiskt inte alls. Har ju cyklat mina 40 milare i år i propagandaväder så jag vill inte riktigt förstöra den positiva upplevelsen med misärcykling :) det går ju faktikt att cykla långt nästa år också men vi får se.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Tack för fin RR och grattis till bravaden. Är själv sugen på begå 60 milapremiär men sista tidens kallare väder har fått mig darra på manschetten. Mörkerkörning i ett par plusgrader lockar faktiskt inte alls. Har ju cyklat mina 40 milare i år i propagandaväder så jag vill inte riktigt förstöra den positiva upplevelsen med misärcykling :) det går ju faktikt att cykla långt nästa år också men vi får se.
äh fjompa dig inte. Epic Ride Weather säger 5-10 som lägst på natten

nagge

Aktiv medlem
Härligt skrivet och bra cyklat!

Att begå randopremiär på Uppsala 600k är definitivt modigt. Backarna mellan Alfta och Järvsö är inte helt triviala när man redan har 25 mil i benen och det börjar bli kväll. Att efter en tre fyra kilometers gnet i en slakmota svänga vänster runt en krök och se Vinbergsbacken veckla ut sig i sin fulla prakt, det är mysigt kan jag tycka.
Ja man kan inte annat än att skratta och/eller svära vid de tillfällena.

Haha, bra kört och härlig RR.

Det är ju precis så där. Är det roligt med långcykling? Svaret för mig är både ja & nej :)
Börjar förstå varför folk fortsätter med detta trots alla misär-RR man läst.

Temperaturen var ett ickeproblem så länge man cyklade, körde väldigt få stunder med full mundering, utan det var ofta uppknäppt överallt. Det jobbigaste var mentalt efter pauserna, så 5-10min frysande och sen kom en uppförsbacke med tillhörande värmebildning. Så låt inte temperaturen hindra dig från att köra 60mil, det finns nog med andra hinder för det ;)

GoranS

Aktiv medlem
Per Eric (kontrapunkt här på forumet) är ju ansvarig för Uppsalastarterna och bör ha koll på det. Hans mejladress står på klubbens hemsida under Styrelse och valberedning.

se92923

Medlem
Någon som vet var och hur man får fram gpx?
Visa bilaga 510657
Ej heller
Visa bilaga 510658

Fungerar sådär jättebra.
Tycker det ser ut att funka (enligt nån definition), du har ju gpx-filen där på skärmen. De flesta webbläsare både på mobiler och dator brukar ha lite olika knappar för att spara ner filer (ibland ska det högreklickas eller motsv) eller öppna i olika appar (på Iphone/safari verkar det kallas ("Share to") men kan se lite olika ut såklart. Jag provade just på min Iphone att ta ner filen och öppna den i Wahoo-app:en för att sen spara som en bana. Funkade prima! Inget fel på filen som sådan vill jag påstå.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer