[Kalender] Randonnée 600 km - Uppsala 2022-08-20

Sola

Medlem
Jag har efterfråga rabatt för boende på Helsingegården inför U600. Vi har fått 10-15% tidigare år. Uppdaterar så snart jag fått svar. Men avvakta gärna med att boka ev. boende tills jag fått svar. De brukar kunna erbjuda tidig frukost för de som önskar. Ligger bra till strax efter bropassagen i Järvsö. Mvh, Ola Sjöstedt (Randonneur Stockholm, Uppsala-falangen)

Sola

Medlem
Tyvärr är Helsingegården fullbokade 20/8. Annars hade vi fått rabatt! Järvsö är hett!

Sola

Medlem
Det kan vara bra att känna till att björnjakten i Gävleborgs Län inleds söndag 21/8. 120st björnar skall fällas. (För er som blir upprörda kan jag bara intyga att det behövs. Inte bekvämt med antalet björnar kring min hemby Hå för tillfället.) "Björn får jagas bara under tiden från och med en timme före solens uppgång till och med två timmar före solens nedgång". Så det kommer troligen var en del trafik samt jägare och hundar i rörelse längs banan under söndag morgon.

https://www.lansstyrelsen.se/download/18.5a90367818120dfd6ffd6e8/1654590354700/Beslut om licensjakt efter björn i Gävleborgs län 2022.pdf

Sola

Medlem
Banchefen (Per Eric) är ännu i England. Blir troligen samma som förra året om inga vägarbeten kräver ändringar.

Sola

Medlem
Jag har dock en förkärlek för den äldre varianten via Åmot och med en dryg slakmota på grus upp mot Gruvberget.

GoranS

Aktiv medlem
Jag ser bara kod när jag går via den länken
Då jag själv inte använder GPS för navigering är jag inte så hemma på det. Jag kan dock högerklicka på länken och spara filen som en .gpx-fil. Texten man får upp är väl helt enkelt GPX-filen som textfil, vilket känns rimligt då det väl är ett xml-artat format. Borde väl därmed också gå att kopiera hela texten klistra in i en texteditor och spara som .gpx-fil gissar jag.

Edit: Mängden "väl" indikerar ungefär hur osäker jag är på sanningshalten i det jag skriver.

mzi

Aktiv medlem
GPX är ett XML-format. Så det är bara text som beskriver rundan med koordinater och eventuell annan data. Så "spara länk som" eller vad det kan heta när man högerklickar är bra.

Spår finns på

Uppdatering för i år är att vi åker över Älvkarleby i stället för Söderfors hemåt. Vi kommer inte åka över Åmot - Annefors i år heller, bland annat för att det är nylagt grus på grusvägen där.

OBS att macken i Ljusne troligen inte har öppet, så ni som tänkte köra utan sovpaus bör planera mat och vatten efter detta.

siebengang

Aktiv medlem
Är det möjligt att köra två omvägar runt grusavsnitten?

(1) Efter Östervåla (km 51) vidare på 272:an och 56:an förbi Gysinge och tillbaka på banan vid km 76,5 söder om Hedesunda (9,2 km extra).

(2) Från Hållbo (km 218) norrut till Voxsjön och sedan sydväst tillbaka till banan vid km 230 (11,7 km extra).

Liggcykeln gillar inte grus…

Peth

Aktiv medlem
Är det möjligt att köra två omvägar runt grusavsnitten?

(1) Efter Östervåla (km 51) vidare på 272:an och 56:an förbi Gysinge och tillbaka på banan vid km 76,5 söder om Hedesunda (9,2 km extra).

(2) Från Hållbo (km 218) norrut till Voxsjön och sedan sydväst tillbaka till banan vid km 230 (11,7 km extra).

Liggcykeln gillar inte grus…
Bara så du vet så är det nån mil med grus mellan Alfta och Järvsö också. Den väg vi cyklade 2018 över Edsbyn är inte aktuell längre.

kontrapunkt

Aktiv medlem
Det går att göra dessa två omvägar (men bra fråga först, det ska vara godkänt av arrangör).

Det sagt, så har jag kört banan på liggcykel med 23 mm däck. Så länge det inte är nylagt grus eller vägarbets-kross har det fungerat bra.

siebengang

Aktiv medlem
Min Pelso Brevet har relativt lite vikt på framhjulet, i kombination med låg sittvinkel och därmed svårare balans. Det gör att framhjulet ganska lätt kan bryta ut på löst underlag. Att hålla farten uppe på grus (framförallt löst sådant) kräver mycket koncentration för mig, vilket kan vara svårt på långa lopp.

Men precis som med vanliga cyklar finns det stora skillnader mellan olika liggcyklar; de är inte generellt dåliga på grus.

Fint och välpackat grus är inget problem.

Sola

Medlem
Blir det varmt rekommenderas badplatsen i Hällbo, alldeles längs vägen. Lillvik heter badplatsen, vid Skidtjärn. Strax nedanför kapellet

Sola

Medlem
Tre tappra trampare!

Bilagor

• 20220820_075853.jpg
    20220820_075853.jpg
    980.6 KB · Besök: 109

Peth

Aktiv medlem
Tror att regnet föll ur i Dalarna. Drygt 60 millimeters tillskott i regnmätaren i natt.
Regnat rejält i Hälsingland också. Nu är det mulet och ser ut som att det kan komma mer regn, men ska klarna upp och bli ganska fint efter lunch.

Tänkte ta mig en tur till Alfta senare idag för lite randonneurspottning.

ooms

Aktiv medlem
Det har varit bättre ut mot kusten. Regnet verkar ha rört sig ganska rakt norrut med värsta stråket i Falutrakten och västra Hälsingland under natten. Men nu är ett sjok på väg upp även i kustlandet, sträcker sig från uppland norrut och har nått iaf Söderhamn nu ser det ut som.

GoranS

Aktiv medlem
Måste varit hyggligt stora lokala variationer alternativt att inrapporteringen har fördröjningar då det högsta värde SMHI har inrapporterat mellan 20 i går och 08 idag är 37 mm vid Stora Spånsberget, medan det i regnmätaren här som sagt var kommit drygt 60 mm.

siebengang

Aktiv medlem
Jo, jag har precis landat på Circle K i Bollnäs. Backarna avklarade, samtliga gruspartier också. Det går lite trögt, men åtminstone är det inte så kallt som den här rundan brukar vara. Fuktigt dock, men hittills under fyra timmar regn (och jag tror inte det ska komma mer). Ska inta lite mat och sedan rulla vidare genom natten. 2 gånger 12 mil kvar; det känns hanterbart (om man bryter ner det).

siebengang

Aktiv medlem
God happy morgon från Gävle!

Natten gjorde vad den brukar göra för mig på 60-milare: Jag bröt isär, i väldigt små bitar ;-) . Det blev segt som inget annat och jag tog två sovpauser (en i värmestugan på en skyttebana, mycket komfortabelt). Nu rullar jag snart vidare mot Uppsala, men några rekord blir det inte…

Köp & Sälj

Topp