[Kalender] Randonnée – Bollnäs 300 km, 19 juni

Peth

Aktiv medlem
237FAD56-5B4A-47D0-89F6-AE653F4BF1DE.jpeg

30 mil i Hälsingland i finväder, just nu är det cykelpepp deluxe!

GoranS

Aktiv medlem
Det här coronaviruset förstör randocyklingen. Misärpotentialen är kraftigt förminskad med effektiv säsongsstart på sommaren. Kan inte SVT plocka in Pohlman så det kan bli lite hederligt svenskt gammaldags sommarväder, dvs regnskurar och sju grader!?

Peth

Aktiv medlem
Det här coronaviruset förstör randocyklingen. Misärpotentialen är kraftigt förminskad med effektiv säsongsstart på sommaren. Kan inte SVT plocka in Pohlman så det kan bli lite hederligt svenskt gammaldags sommarväder, dvs regnskurar och sju grader!?
Jag får be om ursäkt. Inte ens en massa transportcykling genom industri- och handelsområden i början och slutet av varje brevet kan jag bjuda på. Jag skäms.

GoranS

Aktiv medlem
Läge att kontakta Trafikverket för att få någon väg uppgrävd eller åtminstone asfalten avhyvlad?

GoranS

Aktiv medlem
Om man kan göra taktiska felkörningar för att få se fula kyrkor borde det väl gå att göra taktiska felkörningar för att se orter med konstiga namn (om nu banan inte passerar där).

Peth

Aktiv medlem
Passerar banan Kammahav? Eller missar man precis denna metropol?
Jo, det får bli en liten felnavigering för att hamna i Kammahav. Apropå udda ortsnamn så gick 300:an genom Ölsund förra året, men pga omfattande vägarbete samt dålig väg mellan Dellensjöarna så blir det lite annan sträckning. Vilket är synd, öl och cykling hör ju ihop liksom.

nieves

Aktiv medlem
Jo, det får bli en liten felnavigering för att hamna i Kammahav. Apropå udda ortsnamn så gick 300:an genom Ölsund förra året, men pga omfattande vägarbete samt dålig väg mellan Dellensjöarna så blir det lite annan sträckning. Vilket är synd, öl och cykling hör ju ihop liksom.
Låter trevligare än Södertäljes BRM600 som passerar skylten Öllösa, stackars satar.

ooms

Aktiv medlem
Hm, samtidigt jiddrar Aftonbladet om 30 grader varmt ända upp över södra Norrland i helgen...
Nä, denna vecka och helg befinner jag mig inte däruppe.

ooms

Aktiv medlem
Jaså, ni kör åt det hållet. Jag trodde det var åt andra så ni skulle få ormbackarna uppför på slutet.

Peth

Aktiv medlem
En RR:
På slaget 08:00 drog åtta cyklister iväg från Scandic i Bollnäs och efter bara några minuter var vi ute på den slingrande landsvägen på väg mot första stoppet i Stråtjära. Farten var maklig och resan händelselös, bara några regndroppar. Torbjörn från Hudik lovade att ta det lugn så att även jag, med fullt randokittad stålhoj, skulle orka hänga på bland alla kolfibermonster med högprofilhjul – ”vi håller ihop”.

Efter Stråtjära är nästa stopp Trönö och vägen börjar bli mer kuperad, men inte heller här händer något spännande. Vi cyklar tvåpar och snackar. Ica i Trönö inhyser ett litet kafé och solen bröt fram några minuter medan vi tryckte i oss lite föda. Det skulle inte bli så mycket mer sol. Glada i hågen, stärkta av solsken, smörgåsar och fikabröd drog vi iväg mot Järvsö.

De sju milen mot Järvsö bjöd på framväxelproblem, en potthålsinducerad punktering, våta vägar pga tidigare ösregn och fläckvis regn. Blev man inte blöt uppifrån så blev man blöt från cykeln framför – kolfibermonster med högprofilhjul har sällan stänkskärmar. I Järvsö blev det kioskmat på Sibylla och medan vi trycker i oss strips, hamburgare och tunnbrödsrullar börjar det regna, rejält! Bara att svida om och hoppas på att det hinner sluta medan vi väntar på Gunnar O som åkt hem för att äta. Det gör det inte.

Vet inte om det kan kallas misär om man, trots grisväder, motlut (Järvsö ligger på 140 möh, Risarven på 440), en lång sträcka med nylagd tankbeläggning (uselt gjort så det skakade rejält i tre mil), en hagelskur och sjunkande temperatur ändå har ganska trevligt? Alla var vid gott mod, vi fortsatte i tvåpar och snackade på. Alla var dock blöta och kalla när vi kom fram till Preem i Edsbyn, där det serverades varmkorv, mumiebulle och kaffe – #rando.

Direkt efter Edsbyn är det en rejäl stigning, vilket var tacksamt då det gick fort att få upp värmen efter stoppet. Flera av oss skakade rejält av köld med vi väntade på att få dra iväg. Arrangören hade slängt in en extrakontroll bara 13 km efter Edsbyn, för att inte randonneurerna ska lockas att ta den raka vägen hem. Vi noterade snabbt den sifferkombination som fanns på baksidan av vägskylten, memorerade klockslaget och kom överens om att fylla i stämpelkorten vid målet i stället för ute i regnet. Nu var det hemlängtan på riktigt och farten trissades upp. Mycket sammanbitna miner. Dessutom drog ett rejält åskoväder igång och himlen öppnade sig. Men, allt var inte bara regn och jävelskap. Den utlovade motvinden de sista fem milen hade bytts mot kraftig medvind. Det är dessutom, mestadels, utförs den sista biten. Det gick undan och åtta blöta och kalla randonneurer skapade en sjö på golvet i hotellobbyn när vi slutstämplade efter 12:32.

Sedan fick jag sitta ett tag med stolsvärme på max i bilen innan jag vågade mig på att köra hem. Skakade rejält. Duschen hemma var bland det bästa på länge.

Om tre veckor är det 40 mil – cykelpepp!

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer