[Kalender] Randonnée Bollnäs 600 km 6/8

Peth

Aktiv medlem
Ny väska, kassett, reservslangar och kedja införskaffad inför nästa veckas tur.
4B3282A3-4539-4670-9E79-DD9734500E36.jpeg

Peth

Aktiv medlem
Har du köpt en Mtb-kassett?
Japp! Samma utväxling som jag haft i flera år nu.

Enligt vissa, som troligtvis inte cyklat utanför Stockholmsregionen, så finns inga landsvägsbackar i Sverige där en sådan kassett behövs. Men jag är i alla fall glad över utväxlingen när man har några (eller, rätt många) mil i benen och ska ta sig över Kalvstigen, eller ormbackarna. Jag har inte starkare ben än så.

ooms

Aktiv medlem
Japp! Samma utväxling som jag haft i flera år nu.

Enligt vissa, som troligtvis inte cyklat utanför Stockholmsregionen, så finns inga landsvägsbackar i Sverige där en sådan kassett behövs. Men jag är i alla fall glad över utväxlingen när man har några (eller, rätt många) mil i benen och ska ta sig över Kalvstigen, eller ormbackarna. Jag har inte starkare ben än så.
Ja, jag har 36-25 som lättaste, det räcker f-n inte till i Hälsingland.

GoranS

Aktiv medlem
Det beror ju i viss mån på vad man menar med att det räcker till. Vill man kunna hålla t.ex. 90 i kadens blir det ju ganska annorlunda krav på lättaste växeln jämfört med om man kan tänka sig att gå ner på t.ex. halva den kadensen.

När jag cyklade Jotunheimen Rundt hade jag första gången 39/25 som lättaste växel och andra gången 34/27. Naturligtvis lättare andra gången. Troligtvis också lite bättre tränad. Kan dock inte påstå att jag tyckte utväxlingen första gången var ett hinder eller att jag fick ont av den, t.ex. i knän. Och tiderna skiljde sig med mindre än en halvtimme på 18,5-19 timmars totaltid.

ooms

Aktiv medlem
Det beror ju i viss mån på vad man menar med att det räcker till. Vill man kunna hålla t.ex. 90 i kadens blir det ju ganska annorlunda krav på lättaste växeln jämfört med om man kan tänka sig att gå ner på t.ex. halva den kadensen.

När jag cyklade Jotunheimen Rundt hade jag första gången 39/25 som lättaste växel och andra gången 34/27. Naturligtvis lättare andra gången. Troligtvis också lite bättre tränad. Kan dock inte påstå att jag tyckte utväxlingen första gången var ett hinder eller att jag fick ont av den, t.ex. i knän. Och tiderna skiljde sig med mindre än en halvtimme på 18,5-19 timmars totaltid.
Visst är det så. Jag körde nog med mer kraft och lägre kadens förr, hade länge 39-25 som lättaste och använde nästan aldrig lilla klingan. Gillade när det gick uppför och kunde ofta trycka på där. Men i 40-årsåldern hände nåt, nu föredrar jag lite högre kadens, vill tidigt ner på lilla klingan när det går uppför och upplever ibland att växlarna tar slut. Måste ha blivit klenare, utan att nåt egentligen ändrats i träning, etc.

GoranS

Aktiv medlem
För mig är en viktig aspekt i det hela stående och sittande. Sittande klarar jag inte alls så låg kadens som jag gör stående. Det gör att jag står väldigt mkt om det blir brantare backar. Och enligt regeln att man blir bra på det man övar så har jag inga problem att stå och cykla i 10-20 min åt gången och då typiskt på lättaste tillgängliga växeln om det blir en backe där lutningen håller sig på 10% eller mer.

Peth

Aktiv medlem
För mig är en viktig aspekt i det hela stående och sittande. Sittande klarar jag inte alls så låg kadens som jag gör stående. Det gör att jag står väldigt mkt om det blir brantare backar. Och enligt regeln att man blir bra på det man övar så har jag inga problem att stå och cykla i 10-20 min åt gången och då typiskt på lättaste tillgängliga växeln om det blir en backe där lutningen håller sig på 10% eller mer.
Jag har heller inga problem att stå upp och cykla länge med låg kadens. Men, har man hållit på länge och kroppen börjar bli rejält trött så är det ganska skönt att kunna sitta ner och veva på uppför backarna.

GoranS

Aktiv medlem
Jag har heller inga problem att stå upp och cykla länge med låg kadens. Men, har man hållit på länge och kroppen börjar bli rejält trött så är det ganska skönt att kunna sitta ner och veva på uppför backarna.
Jag argumenterar absolut inte emot att man ska ha en tillräckligt låg växel för att det ska funka för en själv och hur man cyklar. Jag försökte bara beskriva hur jag funkar.

Personligen kan jag också notera en ganska tydlig skillnad på om jag cyklar 7-8 timmar hem omkring och bara använder 50-klingan fram och därför behöver bryta mig uppför en del backar ståendes kontra motsvarande tid på en tur i Alperna då jag i stor utsträckning utnyttjar lättaste växeln (34/28) i backarna, även ståendes. Blir typiskt mer sliten på hemmaplan och kopplat det till upprepade korta högre belastningar (rent muskulärt).

Upplever rent subjektivt att slitsamheten vid en viss växel sittandes är jämförbar med slitsamheten ståendes men med mellan en och två växlar tyngre. Så 34/28 sittandes är ungefär jämförbart med 34/22-23 ståendes för mig vad gäller hur slitsamt det är.

Peth

Aktiv medlem
BEEDA4C5-3135-47A4-B2ED-C436E63EC7B6.jpeg

Vädret verkar bli bra.

De två tidigare åren har det varit kraftig motvind mellan Dellensjöarna. I år ser det ut att bli medvind. Trevligt.

GoranS

Aktiv medlem
Ser allt bättre ut tycker jag. Lite hagel och lägre temperatur på söndagen bara så kan det bli årets internetrandocyklingsevent i Sverige 2022.

GoranS

Aktiv medlem
Får säga att prognosmakarna är rätt vaga. Är ju viss skillnad på 2 och 46 mm nederbörd under lördagen.

GoranS

Aktiv medlem
Det gör det extra spännande att planera.
Jag kan i så fall starta en meteorologisk service som ger mkt stor spänning och 100%:iga prognoser. Bjuder på ett smakprov för aktuell rutt:

Temperatur: -50 till +40 grader.
Regn: 0 mm till 500 mm
Snö: 0 cm till 200 cm
Sannolikhet för hagel: 0 till 100%
Vindstyrka: 0 m/s till 40 m/s
Vindriktning: Alla riktningar möjliga
Molnighet: 0 till 100%

Peth

Aktiv medlem
Jag kan i så fall starta en meteorologisk service som ger mkt stor spänning och 100%:iga prognoser. Bjuder på ett smakprov för aktuell rutt:

Temperatur: -50 till +40 grader.
Regn: 0 mm till 500 mm
Snö: 0 cm till 200 cm
Sannolikhet för hagel: 0 till 100%
Vindstyrka: 0 m/s till 40 m/s
Vindriktning: Alla riktningar möjliga
Molnighet: 0 till 100%
Tack! För egen del tilltalas jag av stabilt väder som går att förutse. Spännande prognoser tilltalar nog mer de som sitter hemma och hoppas på misär.

Mange.

Aktiv medlem
Tar bristen på uppdateringar att det regnar så pass att touchskärm är omöjligt att använda.

Hoppas ni får en fin resa idag!

Topp