[Kalender] Stockholms Stigcyklister, Årsmöte

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag har fundering på lersträckan på Gröna mellan Knipträsketvägen och Erstaviksvägen. Pratat med cyklister och andra och alla tycker något behöver göras. Går det att föra dialog om detta med Erstavik? Dra om, spånga, förbättra? Vägen befolkas av vandrare, hästar, cyklister, joggare och skogsmaskiner. Med ett hygge på ena sidan och ett berg på den andra blir det blött 11 av 12 månader.

Aron

Aktiv medlem
Jag har fundering på lersträckan på Gröna mellan Knipträsketvägen och Erstaviksvägen. Pratat med cyklister och andra och alla tycker något behöver göras. Går det att föra dialog om detta med Erstavik? Dra om, spånga, förbättra? Vägen befolkas av vandrare, hästar, cyklister, joggare och skogsmaskiner. Med ett hygge på ena sidan och ett berg på den andra blir det blött 11 av 12 månader.
Jag lyfte detta när jag höll på med ledinventeringen för Nacka kommun för några år sedan. Då var markägaren inte intresserad av göra några ändringar. Läget kan dock vara annorlunda idag, särskilt om man kan komma med ett förslag på en bra dragning. Det är ju mestadels tät granskogsplantering där.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Tack Aron,
Det är många, från Saltishållet, som vill kunna promenera på leden. Skulle den funka lite bättre skulle det vara bra. Jag är närboende och hjälper gärna till.

Har man förslag om NICK i Sundbyberg kan man skriva i tråden, skicka PM till mig eller ansluta till mötet.

Makten

Aktiv medlem
Jag lyfte detta när jag höll på med ledinventeringen för Nacka kommun för några år sedan. Då var markägaren inte intresserad av göra några ändringar. Läget kan dock vara annorlunda idag, särskilt om man kan komma med ett förslag på en bra dragning. Det är ju mestadels tät granskogsplantering där.
Jag har ett episkt bra förslag men det kräver några små insatser med två korta spänger samt att såga en och annan gren. En hake är att man inte får cykla upp nya stigar i reservatet men jag kommer förmodligen idka egenmäktigt förfarande på den punkten, för nu är "lerhålet" helt jävla ocykelbart. Som om det inte vore illa innan har dikningen som gjordes för några år sen bara förvärrat allt, och nu till råga på allt har nån kört med skogsmaskin där. Skitsmart.

Dagsfärsk bild:

92101576_685714592181435_3336952004286087168_n.jpg

Alternativet:

92208761_224259982161299_3620046827912429568_n.jpg

Makten

Aktiv medlem
Förresten, är inte vandringslederna nåt slags samarbete mellan Nacka kommun och Erstavik? Är det nån som i så fall betalar för "underhåll", och varför görs inget sådant i så fall? Är det massa skattepengar som aldrig används till det de avsatts för, som vanligt? Det är måååånga spänger som behöver läggas om men där ingen bryr sig. Med större lerhål som följd.

Edit: Jag har förresten förslag på ny dragning ännu längre ut mot Saltis vid nästa lersträcka. Även det kan bli episkt med nästan inget jobb alls.

Aron

Aktiv medlem
Nu minns jag inte längre alla detaljer. Men det fanns en pott för att rusta upp stigarna, den är nog slut för länge sedan. Rätt mycket av denna peng kom från EU. En stor del gick för övrigt åt till "stigar" som inte intresserar stigcyklister men som däremot har många passager, tex Solsidan-Erstaviksvägen.
Jag tvivlar att det finns något större kommunalt intresse, eller pengar, att spånga utanför uppmärkt led. Ska det bli spångat och ordnat för stigcyklister behöver vi få kommunernas välsignelse att göra det i föreningsform, som man gör i tex Falun och Göteborg.
I avtalet ingick också någon form av arrende för att hålla leder etc öppet. Det ska alltså inte se ut som på övre bilden. Det kan dock vara så att man planerar att återställa stigen efteråt. Jag tycker att du ska rapportera det till kommunen så att de har koll på det.

PS naturreservatet slutar strax öster om Källtorpssjön. De partier du tänker på ligger på godsets mark. DS

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Nu minns jag inte längre alla detaljer. Men det fanns en pott för att rusta upp stigarna, den är nog slut för länge sedan. Rätt mycket av denna peng kom från EU. En stor del gick för övrigt åt till "stigar" som inte intresserar stigcyklister men som däremot har många passager, tex Solsidan-Erstaviksvägen.
Jag tvivlar att det finns något större kommunalt intresse, eller pengar, att spånga utanför uppmärkt led. Ska det bli spångat och ordnat för stigcyklister behöver vi få kommunernas välsignelse att göra det i föreningsform, som man gör i tex Falun och Göteborg.
I avtalet ingick också någon form av arrende för att hålla leder etc öppet. Det ska alltså inte se ut som på övre bilden. Det kan dock vara så att man planerar att återställa stigen efteråt. Jag tycker att du ska rapportera det till kommunen så att de har koll på det.

PS naturreservatet slutar strax öster om Källtorpssjön. De partier du tänker på ligger på godsets mark. DS
Din sista mening är intressant, för då gäller ju allemansrätten även utanför stigen. Alltså borde jag få cykla rätt ut i spenaten tills det bildas en stig, eller?

Jag tycker att det borde finnas ett stort intresse att hålla efter de få leder som faktiskt är markerade i det skogsområde som troligen har flest besökare i hela landet. Det är märkligt hur man från kommunens sida inte håller detta under uppsikt, men det är väl som vanligt massa pappersvändare som sitter och häller pengar på +ANNAT istället för det som medborgarna har betalat för.

Den uppmärkta leden borde i det här fallet 1): aldrig ha dragits där den går, och 2): flyttas. Det handlar i så fall inte om att lägga spänger på ej uppmärkt led, utan att flytta hela jäkla gröna spåret, för den där sträckan suger elefantballar. Nere i skuggan på norrsidan av ett berg, inklämt bredvid ett hygge. På sank mark. Varför i helsike drog man den inte på berget från början? Finns ju inget att se där nere där den går nu. Värdelöst.

Nåja, jag ska reka lite mer. Som sagt tror jag att det är väldigt lite arbete som behövs. För att kunna cykla behöver man knappt göra nåt alls. Och det är väl där man får börja. Cykla.

Aron

Aktiv medlem
Din sista mening är intressant, för då gäller ju allemansrätten även utanför stigen. Alltså borde jag få cykla rätt ut i spenaten tills det bildas en stig, eller?
Allemansrätten ger dig inte rätt att dra nya stigar.

Den uppmärkta leden borde i det här fallet 1): aldrig ha dragits där den går, och 2): flyttas. Det handlar i så fall inte om att lägga spänger på ej uppmärkt led, utan att flytta hela jäkla gröna spåret, för den där sträckan suger elefantballar. Nere i skuggan på norrsidan av ett berg, inklämt bredvid ett hygge. På sank mark. Varför i helsike drog man den inte på berget från början? Finns ju inget att se där nere där den går nu. Värdelöst.
Helt enig. Min gissning är att man utgick från ett befintligt skogsmaskinspår och inte kunde föreställa sig hur mycket folk som skulle röra sig i området 70 år senare.

glitch

Aktiv medlem
Lermisären på gröna borde alla vara intresserade av att fixa.
Givet hur lätt folk kan tänka sig skiljas från sina pengar för diverse välgörande ändamål med nätinsamlingar bör det inte vara omöjligt att ragga in arbetskraft och pengar till material för att fixa nåt.
Utmaningen är väl att få tillstånd att förbättra stigen.
Som det är nu är det verkligen misär och blir värre år efter år.

Jag hoppas HNS jobbar med såna frågor.
Jag är inte medlem och heller inte engagerad men det är synd att jag personligen upplevet att "egna initiativ" som utförs frekvent i skogarna bidragit till i många fall en mer positiv utveckling av stignätet med omledning till mindre känsliga rutter än föreningen som syftar till att driva detta.

Ta det på rätt sätt, grymt att folk engagerar sig år efter år när det verkar så galet trögt. Hoppas verkligen föreningen får mer gehör framöver.👍

Makten

Aktiv medlem
Jo. Du får inte göra så.
Motivera gärna varför. Om jag "inte får göra så", så är alla ej anlagda stigar olagligt tillkomna.
Att cykla eller gå på samma ställe tills en stig uppstår är inte organiserat om man inte organiserar det, det är inte kommersiellt och det missgynnar inte markägaren om stigen inte tillfogar skogen någon skada.

Edit: Inte ens i NV:s mycket strikta tolkning är det förbjudet att göra som jag beskrev:

WSMC

Aktiv medlem
Jag har ett episkt bra förslag men det kräver några små insatser med två korta spänger samt att såga en och annan gren. En hake är att man inte får cykla upp nya stigar i reservatet men jag kommer förmodligen idka egenmäktigt förfarande på den punkten, för nu är "lerhålet" helt jävla ocykelbart. Som om det inte vore illa innan har dikningen som gjordes för några år sen bara förvärrat allt, och nu till råga på allt har nån kört med skogsmaskin där. Skitsmart.

Dagsfärsk bild:

Visa bilaga 409687

Alternativet:

Visa bilaga 409688
Kan inte riktigt placera de två bilderna. Har du möjlighet att visa på en karta var det är?

Makten

Aktiv medlem
Kan inte riktigt placera de två bilderna. Har du möjlighet att visa på en karta var det är?
Lerhålet är på gröna ett par hundra meter öster om Erstaviksvägen. Känner du inte till det kan du inte ha cyklat i Hellas. :sneaky:

Jag tänker inte tala om var den andra bilden är tagen däremot eftersom det då kan bli olagligt. Just nu är det bara jag som kikar efter alternativ. Det finns antydan till stigar man kan följa om man är nyfiken.

ooms

Aktiv medlem
Om det blivit en stig så har väl växtligheten/marken per definition skadats.
Men rent juridiskt lär det vara svårt att bevisa vem som gjort det, så det blir ju en moralisk fråga om vilken syn man har på andras egendom, det här med mitt och ditt, etc.

Makten

Aktiv medlem
Om det blivit en stig så har väl växtligheten/marken per definition skadats.
Men rent juridiskt lär det vara svårt att bevisa vem som gjort det, så det blir ju en moralisk fråga om vilken syn man har på andras egendom, det här med mitt och ditt, etc.
Varje enskilt besök på stigen kommer vara omätbart, medan mängden tillsammans bildar en stig. Jag ser inte hur det skulle kunna vara olagligt utan att man sätter allemansrätten ur spel. Moraliskt har i alla fall jag inga problem med att det bildas en ny, bättre stig än det eländiga surhålet som egentligen är en traktorväg. Det skulle gälla även om det var jag som ägde marken och andra "gjorde" stigen.

Problem uppstår naturligtvis om man måste göra nån slags åverkan. Såga kvistar och liknande. Där har man givetvis passerat allemansrätten.

ooms

Aktiv medlem
Varje enskilt besök på stigen kommer vara omätbart, medan mängden tillsammans bildar en stig. Jag ser inte hur det skulle kunna vara olagligt utan att man sätter allemansrätten ur spel. Moraliskt har i alla fall jag inga problem med att det bildas en ny, bättre stig än det eländiga surhålet som egentligen är en traktorväg. Det skulle gälla även om det var jag som ägde marken och andra "gjorde" stigen.

Problem uppstår naturligtvis om man måste göra nån slags åverkan. Såga kvistar och liknande. Där har man givetvis passerat allemansrätten.
Som sagt, juridiskt är det svårt att bevisa, det blir en moraliskt fråga kring mitt och ditt. Jag blir bara förvånad att just du, som brukar ha stora problem med att nån exempelvis stjäl/"lånar" en cykel, inte verkar ha några problem med att utan lov göra åverkan på någons fasta egendom. Och ja, en stig är åverkan, oavsett om den anläggs på en dag eller medvetet utdraget över ett par månader.

Makten

Aktiv medlem
Som sagt, juridiskt är det svårt att bevisa, det blir en moraliskt fråga kring mitt och ditt. Jag blir bara förvånad att just du, som brukar ha stora problem med att nån exempelvis stjäl/"lånar" en cykel, inte verkar ha några problem med att utan lov göra åverkan på någons fasta egendom. Och ja, en stig är åverkan, oavsett om den anläggs på en dag eller medvetet utdraget över ett par månader.
Och jag förstår inte hur du kan tro något sådant om mig. Vad är det för "åverkan" när det inte påverkar värdet av marken? Hur kan man ens jämföra det med stöld? Helt obegripligt.

Allemansrätten är enligt mig nödvändig för att kunna motivera privat ägande av mark. Det vore omoraliskt att stänga ute folk från att vistas i naturen. Med detta vistande följer naturligt slitage, och stigar har bildats så länge människan funnits. Jag ser inga som helst problem med det så länge det inte förstör något för markägaren.

Omvänt är jag också vän av att markägaren ska få göra vad vederbörande vill med sin mark. Jag motsätter mig inte skogsavverkning kring Sandakällan, till exempel.

ooms

Aktiv medlem
Allemansrätten är enligt mig nödvändig för att kunna motivera privat ägande av mark. Det vore omoraliskt att stänga ute folk från att vistas i naturen. Med detta vistande följer naturligt slitage, och stigar har bildats så länge människan funnits. Jag ser inga som helst problem med det så länge det inte förstör något för markägaren.
Det är din tolkning. Markägaren kanske tolkar det som att det visst är en skada.
Jag ser iaf en tydlig skillnad på rätten att vistas i naturen, att färdas på de stigar och körvägar som finns, etc, och att medvetet ta sig rätten att skapa nya stigar/leder i naturen utan att först fråga om lov. Sedan hur dessa "skapas" är en annan fråga.

Makten

Aktiv medlem
Det är din tolkning. Markägaren kanske tolkar det som att det visst är en skada.
Jag ser iaf en tydlig skillnad på rätten att vistas i naturen, att färdas på de stigar och körvägar som finns, etc, och att medvetet ta sig rätten att skapa nya stigar/leder i naturen utan att först fråga om lov. Sedan hur dessa "skapas" är en annan fråga.
Det är inte alls en annan fråga. Hur menar du att stigar ska kunna skapas om allt slitage utanför befintliga stigar är att betrakta som skadande av marken?

Hur ska du kunna färdas "på de stigar som finns" om de inte har möjlighet att uppstå?

ooms

Aktiv medlem
Det är inte alls en annan fråga. Hur menar du att stigar ska kunna skapas om allt slitage utanför befintliga stigar är att betrakta som skadande av marken?

Hur ska du kunna färdas "på de stigar som finns" om de inte har möjlighet att uppstå?
Finns det ingen stig, nä, då finns det ingen stig. Meningen med allemansrätten är inte att stigar skall uppstå, meningen är att allemanheten (som individer) ges rätt att vistas i skog och mark. Dvs att nyttja de stigar och körvägar som redan finns anlagda (av markägaren eller av vilt), att ströva fritt, att plocka bär och svamp, osv. Men att skapa sig sin egen lekplats, stig eller led, kan aldrig vara en rättighet som allemansrätten ger en. Den rättigheten får man av markägaren.

marr

Moderator
Forumvärd
Motivera gärna varför. Om jag "inte får göra så", så är alla ej anlagda stigar olagligt tillkomna.
Att cykla eller gå på samma ställe tills en stig uppstår är inte organiserat om man inte organiserar det, det är inte kommersiellt och det missgynnar inte markägaren om stigen inte tillfogar skogen någon skada.

Edit: Inte ens i NV:s mycket strikta tolkning är det förbjudet att göra som jag beskrev:
Rättigheten ger dig rätt att cykla på befintligs stigar. I princip. Redan med ditt uppsåt att skapa en ny stig så är du diskad. Faller under inte störa, inte förstöra.

WSMC

Aktiv medlem
Lerhålet är på gröna ett par hundra meter öster om Erstaviksvägen. Känner du inte till det kan du inte ha cyklat i Hellas. :sneaky:

Jag tänker inte tala om var den andra bilden är tagen däremot eftersom det då kan bli olagligt. Just nu är det bara jag som kikar efter alternativ. Det finns antydan till stigar man kan följa om man är nyfiken.
Tack. Jorå, har irrat omkring min beskärda del i Hellas (ink. lerhålet). Kör utan karthjälpmedel så ibland är det svår att komma ihåg var de olika ställena ligger bara 🙂

Makten

Aktiv medlem
Finns det ingen stig, nä, då finns det ingen stig. Meningen med allemansrätten är inte att stigar skall uppstå, meningen är att allemanheten (som individer) ges rätt att vistas i skog och mark. Dvs att nyttja de stigar och körvägar som redan finns anlagda (av markägaren eller av vilt), att ströva fritt, att plocka bär och svamp, osv. Men att skapa sig sin egen lekplats, stig eller led, kan aldrig vara en rättighet som allemansrätten ger en. Den rättigheten får man av markägaren.
Rättigheten ger dig rätt att cykla på befintligs stigar. I princip. Redan med ditt uppsåt att skapa en ny stig så är du diskad. Faller under inte störa, inte förstöra.
Med er logik är 99% av alla stigar olagliga alltså. Tycker ni att det låter rimligt?

Edit: Det är helt fascinerande att det finns vuxna människor som inte begriper att stigar inte "anläggs" utom i undantagsfall.

marr

Moderator
Forumvärd
Med er logik är 99% av alla stigar olagliga alltså. Tycker ni att det låter rimligt?

Edit: Det är helt fascinerande att det finns vuxna människor som inte begriper att stigar inte "anläggs" utom i undantagsfall.
Du förstår inte poängen riktigt förstår jag... Ja stigar anläggs på det sättet, men för det är det inte rätt. Speciellt inte rätt att diskutera på ett stort forum i en tråd för en seriös förening som försöker göra det bättre för cyklister. Räcker att en nissse med illvilja googlar upp detta.

ooms

Aktiv medlem
Det finns väl massor av stigar som funnits i urminnes tider, åtminstone där jag växt upp. Gamla körvägar (dvs där timmer kördes ur skogen med häst), kyrkvägar (från utsocknarna till kyrkan), viltstigar, stigar/körvägar till utägor, gångstigar till grannbyn, osv. Med det moderna skogsbruket tillkommer gallringsvägar, osv.

Makten

Aktiv medlem
Du förstår inte poängen riktigt förstår jag... Ja stigar anläggs på det sättet, men för det är det inte rätt.
De "anläggs" inte. De blir av att folk går på samma ställe gång på gång. Du har fortfarande inte förklarat hur det inte är förenligt med allemansrätten. Känns som käbbel bara för sakens skull.

Speciellt inte rätt att diskutera på ett stort forum i en tråd för en seriös förening som försöker göra det bättre för cyklister. Räcker att en nissse med illvilja googlar upp detta.
Vad skulle hända om nån "nisse med illvilja googlar upp detta" menar du? Polisanmäla mig för att jag rört mig utanför stigen? Vilken lag har jag brutit mot?

Edit: Föreningen har noll med mig att göra dessutom. Men visst, så vanligt som "guilt by association" är så...

marr

Moderator
Forumvärd
De "anläggs" inte. De blir av att folk går på samma ställe gång på gång. Du har fortfarande inte förklarat hur det inte är förenligt med allemansrätten. Känns som käbbel bara för sakens skull.

Vad skulle hända om nån "nisse med illvilja googlar upp detta" menar du? Polisanmäla mig för att jag rört mig utanför stigen? Vilken lag har jag brutit mot?

Edit: Föreningen har noll med mig att göra dessutom. Men visst, så vanligt som "guilt by association" är så...
Det är inte ok att ge sig ut i skogen med målet att trampa, kratta eller harva fram en egen stig för att det passar en.

Vill du göra det, börja hos markägaren.

Makten

Aktiv medlem
Det är inte ok att ge sig ut i skogen med målet att trampa, kratta eller harva fram en egen stig för att det passar en.

Vill du göra det, börja hos markägaren.
Vem pratar du om nu? Varför hittar du på saker som aldrig skrivits? Herregud, vafan är det för fel på folk...

Makten

Aktiv medlem
Du ville ju göra en stig.
Det får man inte.

Det faller under det här.
Läs vad jag skriver istället för att hitta på saker. Det du hänvisar till handlar inte ett jota om att på egen hand förflytta sig samma sträcka gång på gång i skogen tills det bildas en stig. Från och med nu ska jag försöka ignorera dig, för du verkar ju inte riktigt klok. Helt meningslöst att öda tid på nån som hittar på saker som ingen sagt och som över huvud taget inte svarar på motfrågor. (n)

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Läs vad jag skriver istället för att hitta på saker. Det du hänvisar till handlar inte ett jota om att på egen hand förflytta sig samma sträcka gång på gång i skogen tills det bildas en stig. Från och med ska jag försöka ignorera dig, för du verkar ju inte riktigt klok. Helt meningslöst att öda tid på nån som hittar på saker som ingen sagt och som över huvud taget inte svarar på motfrågor. (n)
Det är helt upp till dig. Men att själv förflytta sig flera gånger eller att vara flera stycken är fortfarande lika inte ok.
Allemansrätten är fortfarande en rätt med en massa skyldigheter. Att göra som du säger är att förstöra naturen just där. Vilket inte är ok. Allt nallande på detta är inte bra reklam för oss cyklister.

ooms

Aktiv medlem
Makten, kan du förklara vad skillnaden (för den skada markägaren upplever) på dessa två tillvägagångssätt är:
1. Jag vill anlägga en stig, lika bra att ta med spaden och flåhackan och fixa det på en gång.
2. Jag vill anlägga en stig, jag kör den här sträckan tre ggr om dagen i en månad så blir det en stig.

Makten

Aktiv medlem
Men att själv förflytta sig flera gånger eller att vara flera stycken är fortfarande lika inte ok.
För det första har ingen talat om att vara "flera stycken". För det andra har du fortfarande inte lyckats hänvisa till källan som säger att man inte får förflytta sig genom naturen flera gånger på samma ställe. Hör du inte själv hur genomabsurt det vore?

Makten, kan du förklara vad skillnaden (för den skada markägaren upplever) på dessa två tillvägagångssätt är:
1. Jag vill anlägga en stig, lika bra att ta med spaden och flåhackan och fixa det på en gång.
2. Jag vill anlägga en stig, jag kör den här sträckan tre ggr om dagen i en månad så blir det en stig.
Varför ska jag förklara skillnaden mellan två saker som du har hittat på och som inte är aktuella?

Detta är mitt sista inlägg i tråden eftersom övriga tydligen inte är läskunniga. Goddag yxskaft.

Gurra

Aktiv medlem
Kom på årsmötet och var med och fixa det här surhålet.

Vi i Stockholms stigcyklister var och rekade stig runt det där surhålet för typ 4 år sen. Vi hittade inget bra då. Vi lämnade någon sorts rapport (kommer ej ihåg till vem, kan gräva fram det) där kontentan var att ”någon borde göra något” men vi hade inget förslag på omdragning. Jag vill minnas att varken Erstavik eller Nacka?? Var emot att fixa, men ingen visste hur.
Har ni förslag på omdragning så är det vääldigt intressant.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer