[Kalender] [Tisdagsrajd] - Hellas - 2/5

Brukar ni stanna och fika?, med andra ord skall jag packa kaffe i ryggan?.

Länken funkar inte för mig...

Just det - reklampelaren tisdagsrajd.se verkar ha dött för ett tag sen. Jag skulle gärna bumpa det och erbjuda min hjälp om jag visste vem som ligger bakom den.
Jag gillar att fika på tisdagsrajd. Öl är trevligt det med, och det ena behöver inte utesluta det andra.

Alright då packar jag kaffe.

Tyvärr åker jag bil så ingen öl för mig...
Kanske ska flytta tillbaka till Kärrtorp endå...

qma sa:
Just det - reklampelaren tisdagsrajd.se verkar ha dött för ett tag sen. Jag skulle gärna bumpa det och erbjuda min hjälp om jag visste vem som ligger bakom den.

Jag blåste rent den webbservern och har glömt att lägga upp tisdasrajd igen. Det händer nog vilket år som helst.

Hej
Jag cyklades racer för 2 år sedan. Förra året hade jag lite utmaningar med att komma ut då jag lyckades hitta ursäkter hela tiden...
Då sa någon att jag borde prova MTB. Så jag köpte en mtb i slutet på förra säsongen och drog till hellas och irrade omkring lite planlöst på stigarna där... Kan inte påstå att det var skitkul... Så det blev bara två rundor.
Idag sa någon att jag borde ju dra iväg med en grupp som har lite koll, och att jag kund gå in här bl.a. och kolla när det är dags.
Nu ser jag att det är ca 1,5 timme till ni cyklar iväg så det vet jag ärligt talat inte om jag löser men jag är väldigt nyfiken på hur det funkar.
Vad har man på sig, hur långt cyklar ni, hinner jag med, orkar jag, är det för svåra banor... osv.

Någon som har tid och ork att svara?

Vänligen Peter

Peter / Peewe - din kompis har helt rätt i att haka på grupper är en bra väg in i att cykla Hellas och hitta omkring själv.

Att haka på direkt går för all del, men du kanske upplever det lite oförlåtande att haka på rajden bland det första du gör på MTB.
Där träffar du dock andra som cyklar, och kan knyta kontakter för framtida turer i grupp.
Ett annat tips är att kika efter utannonserade turer i Facebook-gruppen Vi som cyklar Mountainbike i Stockholm.

Ytterligare ett tips är att irra runt själv men med hjälp av Trailforks och GPS - under varma säsongen är Hellas väldigt populärt och du kommer säkerligen att stöta på en massa cyklister. I många fall är du säkert välkommen att slå följe. Vissa är snabba och kanske inte så sugna på nybörjare i gruppen, men det syns väl på dem - om inte annat när de flyger bort över horisonten. :) Det finns gott om nybörjare och kommer fler hela tiden.

Tack qma
Jag ska cykla på några gånger så kommer jag snart ner på en tur med er.
Hur lång blir kvällens runda?
Kör ni olika grupper typ blå röd gul osv. med olika tempo/svårighetsgrad eller hur funkar det?

Tills vi ses önskar jag er en trevlig tur ikväll.

Äsch, du ska inte vara rädd att haka på. Jag är själv långsam, feg och med kass teknik men det brukar lösa sig finfint ändå. Man kör så länge man orkar, senast till typ klockan nio, orkar man inte så avslutar man och tar sig hem (fråga de andra som är med efter rakaste vägen till civilisationen). Som du märkt finns det galet många stigar i området och ingen tur blir den andra lik. De gånger jag varit med har det nog landat på cirka 15 kilometer, givet att ingen får punktering eller måste skjutsas iväg i ambulans....

Det här med gruppindelningen kan tyckas väldigt magiskt för den som inte varit med förut men den enda riktlinjen som finns är att de som känner för att köra långsamt brukar köra iväg sist ut från startplatsen så det är bara att dyka upp och sedan stå och kallhänga lite tills att de supersnabba dragit iväg och sedan brukar det utkristaliseras en eller ett par långsamma grupper. Så här på sommarhalvåret är det alltid mycket folk med och du kan vara säker på att inte vara den enda nybörjaren.

Jag kände också att jag borde träna mig i bättre form innan jag vågade vara med men märkte sedan att det var nonsens, det finns gott om vänliga själar som gärna väntar på en fast man håller på att flåsa lungorna ur sig och måste bära cykeln förbi hindren.

Tillbaka
Topp