kalorier/min och kadens = ? watt

dj kilroy

Medlem
Hej,

Har en monark utan viktkorg eller pendel, däremot ett vred med en skala från 4-20 där detta skall ange antal kalorier förbrukade per minut vid 60 rpm.

Hur räknar man om detta till watt och vid ex 90 rpm istället?

Ex. 10 på vredet och 90 kadens = ? watt

Generellt kan man räkna med att 1 W mekanisk effekt motsvarar 4 kcal (dvs det vi oftast kallar kalorier) per timme.
15 kcal/minut = 900 kcal/timme = ca 225 W i snitt.

Geologen:
Hur är det med kadensen.. Om det är ex 4 kcal/min vid 60 rpm blir det således 6 kcal vid 90 rpm?

Dvs med motstånd 12 (alltså även 12 kcal/min vid 60 rpm) blir det vid 90 rpm:

18 x 60 = 1080
1080/4 = 270 W

Jag vet inte. Förmodligen är det så, men utan att veta hur mekanismen ser ut vågar jag inte säga nåt om det. Mitt räkneexempel baserar sig dock på antagandet att det är så.

Ok.
En fundering, att istället för vredet hänga vikter som via bromsbandet bromsar hjulet. Samma princip som viktkorgen på vissa modeller.. Skulle det ge en tillförlitlig belastning i watt?

Ex 4 kg x 90 kadens = 360 w

Tillförlitlig, ja förmodligen, men absolutvärdet skulle bli svårt att verifiera utan att mäta upp svänghjulets diameter och räkna på utväxlingen.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Generellt kan man räkna med att 1 W mekanisk
> effekt motsvarar 4 kcal (dvs det vi oftast kallar
> kalorier) per timme.
> 15 kcal/minut = 900 kcal/timme = ca 225 W i snitt.

Om man nu ska räkna alls, kan man lika gärna räkna på riktigt:
15 kcal/minut = 62760 J/minut = 1046 J/sekund = 1046 W vilket blir den effekt kroppen förbrukar. Sen kan man anta att kroppens verkningsgrad är ca 20%-25% vilket ger en uteffekt ~210-260 W.

Vidare kan man nog tycka det är rimligt att effekten är linjär med kadensen om det är en bromsmekanismen liknar den som sitter på en "riktig" test/träningcykeln (dvs svänghjul bromsat med band)

Fast egentligen blir ju resonemanget bakvänt, det enda som tillverkaren av träningscykeln rimligtvis kan veta är hur mycket effekt som krävs för att trampa runt i säg 60 rpm och att att man därifrån gör ett antagande om kroppens verkningsgrad för att räkna ut förbrukad energi/minut.

[EDIT] Om man tar energiförbrukningen i kcal över en timma och delar med 4 så utgår man från en verkningsgrad på ca 21,5%. Inom rimligt intervall alltså, men IMHO lite lågt för en vältränad cyklist.

[EDIT 2&3&4] Stavar som en krata

Senast ändrad:
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Generellt kan man räkna med att 1 W mekanisk
> > effekt motsvarar 4 kcal (dvs det vi oftast
> kallar
> > kalorier) per timme.
> > 15 kcal/minut = 900 kcal/timme = ca 225 W i
> snitt.
>
> Om man nu ska räkna alls, kan man lika gärna
> räkna på riktigt:
> 15 kcal/minut = 62760 J/minut = 1046 J/sekund =
> 1046 W vilket blir den effekt kroppen förbrukar.
> Sen kan man anta att kroppens verkningsgrad är ca
> 20%-25% vilket ger en uteffekt ~210-260 W.
>
> Vidare kan man nog tycka det är rimligt att
> effekten är linjär med kadensen om det är en
> bromsmekanismen liknar den som sitter på en
> "riktig" test/träningcykeln (dvs svänghjul
> bromsat med band)
>
> Om man tar energiförbrukningen i kcal över en
> timma och delar med 4 så utgår man från en
> verkningsgrad på ca 21,5%. Inom rimligt intervall
> alltså, men IMHO lite lågt för en vältränad
> cyklist.
>
> Stavar som en krata

Jahadu, och ditt "riktiga" sätt att räkna inkluderar den högst oprecisa "variablen": "20-25 %"... Det finns ingen tydlig korrelation mellan hur bra cyklist man är och vilken verkningsgrad man har. Förmodligen för att verkningsgraden bestäms av musklernas kemisk-mekaniska processer.

Precis. Mitt "riktiga" sätt att räkna ger alltså ett intervall för vad man kan anta vara rimligt uteffekt isf att med en tumregel (kcal/h)/4 komma fram till den ca 225 W. Det är ju rätt stor skillnad på 50 watt hit eller dit...

[EDIT] En kopp kaffe till och stavningen kanske sitter...

Senast ändrad:
Apropå kadens, finns det någon bra resurs som diskuterar skillnaden mellan styrkefyror och vanliga fyror?

Det går ju utmärkt att skrämma upp hjärtat (och andningen) i frekvens oavsett om man ligger på 55 eller 85 i kadens, men jag antar att träningseffekten ser annorlunda ut.

Mäter man energiförbrukning vid cykelarbete (dvs mäter och inte uppskattar) så befinner man sig nog i en tillräckligt kontrollerad labbmiljö för att kunna mäta effekt också.

Förutom geologens missade hänsyn till att 0 w inte är lika med 0 kcal eftersom vi har en basalmetabolism så stämmer sambandet bra. För de flesta skär sig regressionslinjerna för verklig energiutgift och 4kcal/w vid 200-250w om man jämför med indirekt kalorimetri.

Tack för info!

Med detta så kan jag i alla fall (för egen del) bedriva wattbaserad träning. Säkert inte jämförbar med Monark 828 etc men väl jämförbart med mina egna pass.

Eftersom jag hade en Monark 731 ståendes vill jag undersöka möjligheterna att mäta effekten på passen innan den körs på tippen till förmån för en med viktkorg eller pendel..

Blir hela den här diskussionen med kcal till watt och regressionslinjer som skär sig enklare om cykeln istället modifieras till att hänga vikter i en korg som spänner bromsbandet.

Bilagor

• 731.png
    731.png
    24.5 KB · Besök: 38
Senast ändrad:
Istället för att skrota den där och köpa en ny 828 så skulle du kunna leta upp ett beggat srm-vevparti. Då behöver du inte bry dig om att ställa in kp efter pendeln utan kan bara braka på och få en fin graf på alltihop.

bigmollo: Japp precis, tanken har slagit mig och jag lite snabbt försökt hitta ett beg (trådat) men inte sett några under 7000...

Förresten vet du om det passar, enligt uppgift skall vevlagret vara 68mm hylsa, 122mm axel. Brittisk gänga. 1,37x24. Säger inte mig så mycket, passar SRM?

Tillbaka
Topp