Kan detta hjulset vara något?

kais01

Aktiv medlem
kring 1900g, så ändå acceptabelt för hjul med lite bredare fälgar där man skulle kunna montera 2,6or för stökigare stigar.

hygglig review när de kostade 540 gbp. rätt mycket bättre pris nu...

robwrnr

Medlem
Jag har detta set (29”) och vikten är rätt hög. Framhjulet väger 1021 gram och bakhjulet 1199 gram enligt min våg. För mig funkar de finfint men jag kör inte så mycket XC och störs inte av vikten.

Senast ändrad:

mir

Medlem
Tack för input, Såg också dem på CRC.
Frågan är nu bara det med däck:( Har uppsättningar som ligger på 2,20 men frågan är om det blir skit när fälgen är 31 mm inner. Har bara kört/använt fälgar som är 25 mm inner

kais01

Aktiv medlem
Jag har detta set och vikten är rätt hög. Framhjulet väger 1021 gram och bakhjulet 1199 gram enligt min våg. För mig funkar de finfint men jag kör inte så mycket XC och störs inte av vikten.
mystiken tätnar. bikeradar har uppgivit glädjesiffror? har ju hänt förr, liksom att fabrikanten försämrar specen efter något år utan att ändra namnet.

kais01

Aktiv medlem
Frågan är nu bara det med däck:( Har uppsättningar som ligger på 2,20 men frågan är om det blir skit när fälgen är 31 mm inner. Har bara kört/använt fälgar som är 25 mm inner
det är snarast perfekt. har kört mycket 2,25 på 40i och det funkar det med. fast det är att sträcka ut konceptet lite.

du kommer bli glad åt bredare fälgar, som uppmuntrar till lägre tryck och bättre rull i stöket. utan problem med styrbarhet eller wobbling i högfartsinbromsning.

zinkpasta

Aktiv medlem
Det borde funka, men kan vara på gränsen beroende på däckets profil. Du vill ju undvika att kantdobbarna pekar rakt ner istf snett utåt, t. ex.

Jag skulle ta kais01s uttalande med en rejäl nypa salt, han har en något ..okonventionell syn på cykelgeometri om man jämför med många andra här. Därmed inte sagt att det är garanterat fel, men .. bilda dig en egen uppfattning. :-D

(Wiggle o CRC är fö samma företag, men kan trots detta ha lite olika dealar och bonussystem.)

Senast ändrad:

manneblask

Aktiv medlem
Här har du ett par prisvärda XC-hjul. Jag kör trail-versionen just nu med 30mm dock.

ers

Medlem
Verkar vara svårt att hitta en korrekt vikt på dessa. I testet hos Bikeradar är det 27,5" som väger ca 1860gr och svårt att se vilket nav som sitter på...

Kneecap

Aktiv medlem
mystiken tätnar. bikeradar har uppgivit glädjesiffror? har ju hänt förr, liksom att fabrikanten försämrar specen efter något år utan att ändra namnet.
Tjena!

Läs artikeln igen..

Nu drar jag till med en brasklapp eftersom jag inte vet vad Robwrnr har för storlek, så jag kan ha fel.

ers

Medlem
2220gr är kanske inte direkt någon lättviktare men motsvarande hos tex Hunt kostar ca 4300:- men väger då bara ca 1840gr, är det värt 2500:- för att slippa ca 400gr vikt är ju frågan...

Spacekitty

Aktiv medlem
2220gr är kanske inte direkt någon lättviktare men motsvarande hos tex Hunt kostar ca 4300:- men väger då bara ca 1840gr, är det värt 2500:- för att slippa ca 400gr vikt är ju frågan...
Ska man köra XC så är det billigt med 2500 kr för 400 gram mindre på cykeln.

Men egentligen är det billigast att inte skaffa sig ett par sämre träningshjul, det går bra att träna även på finhjul och roligare.

liveforthis

Aktiv medlem
Och fälgarna är mjukost . Har själv haft ett par och fick byta båda fälgarna. Jag kör aldrig sönder fälgar annars men dessa pallade 1 runda på Vallåsen. Tror det mesta är att själva fälg kanten är väldigt låg så vid minsta genomslag så liksom skyddade inte fälg kanten utan att man även slog i själva fälg beaden .

ers

Medlem
Och fälgarna är mjukost . Har själv haft ett par och fick byta båda fälgarna. Jag kör aldrig sönder fälgar annars men dessa pallade 1 runda på Vallåsen. Tror det mesta är att själva fälg kanten är väldigt låg så vid minsta genomslag så liksom skyddade inte fälg kanten utan att man även slog i själva fälg beaden .
Vilka fälgar / hjul gäller detta?

Senast ändrad:

robwrnr

Medlem
Ajdå, låter inget vidare. Får se hur länge mina håller :)
Än så länge håller de formen fint.

kais01

Aktiv medlem
Det borde funka, men kan vara på gränsen beroende på däckets profil. Du vill ju undvika att kantdobbarna pekar rakt ner istf snett utåt, t. ex.

Jag skulle ta kais01s uttalande med en rejäl nypa salt, han har en något ..okonventionell syn på cykelgeometri om man jämför med många andra här. Därmed inte sagt att det är garanterat fel, men .. bilda dig en egen uppfattning. :-D

(Wiggle o CRC är fö samma företag, men kan trots detta ha lite olika dealar och bonussystem.)
att köra 2,2 på 31i är inte salt på något sätt, det är mellanmjölk, middle of the road, allmängods.

att jag testat irl och inte genom internetcykling på bredare fälg i form av 2:25 på 40i närmast för att se var gränsen går, är ju inte heller särskilt salt. det var inte som att jag räknade med att det skulle vara särskilt bra, men däcken och hjulen fanns hemma så varför inte prova? och det funkade bättre än väntat. stadig och ändå mjuk känsla. en för mig oväntad fördel var ett tydligt bättre rull. en nackdel fler snakebites genom att den bättre stabiliteten frestar till lägre tryck, men sen finns ju inte höjden och volymen där riktigt. och mer slitage av däcksidor.

men 2,2 på 30i -fälgar är inte kontroversiellt, det är att betrakta som normalt.

ers

Medlem
Blev en beställning för mig oxå på Düroc hjulen, får testa och se hur de håller för mig. Köpte en uppsättning skitbilliga hjul från SuperstarComponents förra våren och de håller fortfarande för mig...

Senast ändrad:

ers

Medlem
Känns bra men skall testa de imorgon och se.

Testade idag på en 30km runda med allt från asfalt till teknisk stig och jag tycker att de presenterar mycket bra med tanke på priset. Behöver cykla mer med de för att få en bra uppfattning med ensålänge över förväntan!

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer