Kan man använda kedjespray för MC till cykelkedja?

Dennis87

Ny medlem
Hejsan,
Jag har följande kedjespray hemma:

Går det att använda denna kedjespray som egentligen är för motorcyklar till en cykelkedja?

MVH

BFS

Aktiv medlem
Det går väl, men är det en klisterolja så lär den väl dra till sig en massa onödig sk*t.

tmalm

Aktiv medlem
Är oljan onödigt klibbig är risken för chainsuck 897% högre än normalt. Så var det isf förr innan jag hittade till cykelkedjeoljeavdelningen på det lokala varuhuset.

/T

Valhalla_

Aktiv medlem
Se till att inte få på bromsskivan bara, täck över den ordentligt. En enda minimal droppe kan sabba beläggen.
Sen är det som andra säger ovan, är den klistrig så drar den till sig skit. Men fungerar gör det nog. All smörj är bättre än ingen alls.

Pfaff

Aktiv medlem
Vet ej om just denna men moderna mc-kedjeoljor är främst till för underhåll av O- och X-ringar som i sin tur håller kedjesmorningen på plats.

Luzen

Aktiv medlem
Jag har provat Biltemas kedjespray.
Kejdan äts upp på väldigt kort tid pga klistret drat til sig allt grus.

CBrandel

Aktiv medlem
Vet inget om just den kedjeoljan, men brukar funka fint.

Använder samma till min cykel som till min motocross. Den "torkar" och drar inte till sig skit. Bara man låter den stå en natt efter man lagt på ny.

mcperand

Medlem
Oljor för mc är i många fall inte lika bra på att krypa in och smörja i rullar och länkar eftersom kedjor för de flesta nyare mc är tätade med o- eller x-ringar med permanent fettsmörjning av de inre delarna. Det oljor på mc-kedjor främst ska göra är att skydda mot rost faktiskt. Tester visar att allt utom de klibbigaste oljorna kastas av väldigt snabbt på en mc. Det finns givetvis även "torra" mc-oljor som inte klibbar eller drar till sig smuts, men de brukar vara rejält dyra och inte så bra på mc.

CBrandel

Aktiv medlem
Oljor för mc är i många fall inte lika bra på att krypa in och smörja i rullar och länkar eftersom kedjor för de flesta nyare mc är tätade med o- eller x-ringar med permanent fettsmörjning av de inre delarna. Det oljor på mc-kedjor främst ska göra är att skydda mot rost faktiskt. Tester visar att allt utom de klibbigaste oljorna kastas av väldigt snabbt på en mc. Det finns givetvis även "torra" mc-oljor som inte klibbar eller drar till sig smuts, men de brukar vara rejält dyra och inte så bra på mc.
Lite skillnad på centripetalkraften på en cykel och en MC. Så MC tester säger inte så mycket.

Det du säger om o-ringar är däremot sant. Men inom motocross är fortfarande vanliga kedjor normen på grund av lägre motstånd.

Sen är inte oljan billig det är sant.

Tror man kan använda vad som helst på ev cykel egentligen, då krafterna är så små.

mcperand

Medlem
Lite skillnad på centripetalkraften på en cykel och en MC. Så MC tester säger inte så mycket.
De säger jättemycket för mc, men jag skrev som jag skrev mest för att förklara varför de flesta kedjeoljor för mc är så klibbiga jämfört med cykeloljor. Jag tror vi är helt överens i sakfrågan

johan44

Aktiv medlem
Om du inte vill använda cykelolja prissatt som myrra så funkar hypoidolja om du har en dunk av det stående nån stans.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer