Kan man köra 160mm skivor i en cykel inställd för 180?

BuTTuS

Aktiv medlem
Har fått min nya fatbike och är sjukt sugen på att ut och testa den ordentligt men det är isigt nått så jävulskt precis över allt häromkring så utan dubbdäck så går det helt enkelt inte. Skulle jag kunna ta de dubbade hjulen från min andra fatbike trots att det bakhjulet har 160mm skiva mot 180 på den nya? Att det blir sämre bromsverkan hajjar jag men kan man förstöra något? Kan kolvar hamna snett och kärva kanske, eller är det lugnt?

marr

Moderator
Forumvärd
Nej. Det blir ikke bra alls. Flytta skivorna om det är samma standard

BuTTuS

Aktiv medlem
Ok det var synd. Ingen av cyklarna har adapter, men då får jag skaffa en till den gamla och en 180 skiva om jag vill kunna byta enkelt mellan dom då.
Samt ta en funderare om jag orkar flytta skivor för en testrunda i morgon...

Octagon

Aktiv medlem
Det går att få dit hjulen och bromsarna kommer att ta lite i ytterkant på skivan. Om du låter bli att bromsa går det bra, bromsar du mycket reskerar du att slita snett på bromsbeläggen.

s

Aktiv medlem
Det går att få dit hjulen och bromsarna kommer att ta lite i ytterkant på skivan. Om du låter bli att bromsa går det bra, bromsar du mycket reskerar du att slita snett på bromsbeläggen.

Nje. Kolvarna och packningar kommer få en sjuk snedlast och du riskerar läkage, trasiga kolvar och att de trillar ut ur oket.

Octagon

Aktiv medlem
Nje. Kolvarna och packningar kommer få en sjuk snedlast och du riskerar läkage, trasiga kolvar och att de trillar ut ur oket.
Ja,redan efter första svarta vändan i bikeparken. Grabbens hoj gick på det viset ganska länge, det enda som hände var att beläggen blev sneda. Så jag tror det beror på hur man bromsar, grabben är ju lätt. Jag hade nog vågat för en provrullning utan bromsning, men inte för en skogsvända på 30 minuter. Att skruva över skivorna går dessutom plättlätt, så det är vad jag hade gjort.

Lejon

Aktiv medlem
Jag råkade av misstag köra så tre-fyra timmar (180 mm skiva på 200 mm broms). Belägget slets snett men blev inte värre än så. Jag skulle inte vara rädd för att rulla litegrann men bromsa så lite som möjligt.

Rattnalle

Aktiv medlem
Med 10 mm mindre radie på skivan blir det inte mycket broms kvar när många belägg inte är djupare än runt 15 mm.

BuTTuS

Aktiv medlem
En hård magsjuka har satt stopp för alla aktiviterter förutom de två som hör magsjuka till, men jag ska alla era svar i beaktande när jag är på benen igen

marr

Moderator
Forumvärd
Jag hadenog försökt att på sikt lösa så man kan flytta hjulen mellan cyklarna utan att skifta massa delar. Dvs 180mm skiva bak på båda :)

s

Aktiv medlem
Ja,redan efter första svarta vändan i bikeparken. Grabbens hoj gick på det viset ganska länge, det enda som hände var att beläggen blev sneda. Så jag tror det beror på hur man bromsar, grabben är ju lätt. Jag hade nog vågat för en provrullning utan bromsning, men inte för en skogsvända på 30 minuter. Att skruva över skivorna går dessutom plättlätt, så det är vad jag hade gjort.

Ja, att risken är högre i bike parken och lägre när din grabb sitter på cykeln låter fullt rimligt.
Förstår dock inte varför du raljerar om bike park när du uppenbarligen ser en överhängande risk redan vid en liten skogstur.

Sannolikheten för problem är kanske låg men konsekvenserna kan dra iväg om man har otur och med tanke på att vinningen är liten så hade jag definitivt avstått.

Topp