Kan man köra en BT 24 V cykel på 36V batteri?

Dava

Ny medlem
Köpte en gammal elcykel från Biltema utan batteri eller laddare. Säljaren visste inte så mycket om den, hade fått den efter att ha lämnat den hos polisen.

Den fungerade fint med mitt 36V batteri men tittar jag närmare på den ser det ut att vara 24V-modellen.

Är det möjligt att köra cykeln med den högre spänningen? Var kan jag se vilken spänning cykeln ska ha?

Allt som står är att det är 200W motor och maxhastighet 25 km/h

SocialGimp

Aktiv medlem
Nja, det är inte att rekommendera även om det går. Jag gissar att det är för stor skillnad i spänning för att sakerna ska må bra. Använd en laddare som är avsedd för 24V-batteri!

Med det sagt så har laddare för t ex 36V-system en spänning på ca 42V, spänningen från laddaren ska vara ngt högre än från batteriet.

Dava

Ny medlem
Okej, allt tyder på att cykeln är en 24V-variant. Tänkte egentligen bygga ett eget batteri men har tillgång till mina föräldrars 36V batteri och laddare som som sagt fungerade bra.

Är det någon som vet vilka stift som är vad så kunde man ju ha testat att köra den på lägre spänning innan man beställer delar för ett 24 V batterisystem.

Kanske fodrar en ny tråd

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer