Kan man meka med cykeln upp-och-ner med hydrauliska skivbromsar ...

imsoja

Ny medlem
... eller är det farligt för det skapas bubblor och man måste lufta bromsen?

Shimano skriver i egen manual att man inte ska vända på hojen eller ens lägga den på sidan. Vad tror ni?
Ska man tro på det eller inte? De skriver ju även att för bästa möjliga "performance" (vad är svenska ordet?) ska man ha äkta shimanodelar vilket vi alla vet inte är hundraprocentig sanning.

Jonas

Aktiv medlem
imsoja skrev:
-------------------------------------------------------
> De skriver ju även
> att för bästa möjliga "performance" (vad är
> svenska ordet?) ska man ha äkta shimanodelar
> vilket vi alla vet inte är hundraprocentig
> sanning.

För bästa prestanda skall man väl inte ha några Shimanodelar alls ;-P

Jonas

Aktiv medlem
olle: Bara larvade mig lite - man kan ju köra Campagnolo (lvg) eller SRAM (mtb) istället... så menade jag.

Campa tycker jag är klockrent bättre, SRAM har jag inte provat nog för att kunna uttala mig om egenligen.

C

cal

Guest
Imsoja:

Om du trycker in bromshandtagen när hojjen står upp-och-ner kan du få luft i systemet beroende på hur reservoaren i bromshandtaget ser ut och är fylld.

Finns det en gnutta luft i reservoaren och inloppshålen där oljan sugs in ligger i underkant, så hamnar hålen i överkant när du vänder hojjen och luften sugs in istället för oljan.

42Hz

Aktiv medlem
Ur PIKE-manualen, inget med bromsar att göra men med upponer förvaring. :)

"Motion Control Damping System
IMPORTANT NOTE: WHEN STORING A BICYCLE OR FORK UPSIDE-DOWN OR ON ITS SIDE, OIL SEALED IN THE
UPPER TUBE CAN COLLECT ABOVE THE MOTION CONTROL DAMPER ASSEMBLY. UPON RETURNING THE
BICYCLE/FORK TO A NORMAL RIDING POSITION, INITIAL PERFORMANCE OF THE MOTION CONTROL SYSTEM MAY
BE LESS THAN OPTIMAL. TO QUICKLY RETURN THE FORK TO PROPER PERFORMANCE, RETURN THE FORK TO
‘OPEN’ POSITION AND CYCLE THE FORK THROUGH ITS TRAVEL 10-20 TIMES. FOR INFORMATION ON RETURNING
YOUR FORK TO ‘OPEN’ POSITION, KEEP READING!"

glupsk

Medlem
På mina magura-bromsar räckte det med att ställa hojjen uppochner så va man tvungen att lufta dom...jag undrar dock fortfarande vart all olja tog vägen för det blev aldrig några spår *förvirrad*

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer