Kan mitt cykelpassion fortsätta efter ett diskbråck

Henrik1

Medlem
Hej.
Under sommaren och början höst har jag haft diskbråck. Tror det var kota s1 eller något. Ej smärta i rygg men i högerbenet. Troligen har någon aldrig haft ett värre diskbråck i världshistorien. Den jävla smärtan vill jag aldrig någonsin uppleva igen. Var inplanerad för operation nu i september men några dagar innan lättade problemen tack och lov så operation uteblev. Nu ser jag med stor försiktighet ljust på framtiden. Men den stora frågan är om jag kommer kunna träna cykel igen.
Dela med er av era erfarenheter.

Jonatan F

Aktiv medlem
Sett folk med diskbråck ta sig tillbaka till synes helt och hållet men det krävs nog mycket envis rehab. Har man motivationen så går mycket.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Jag hade diskbråck för typ tre år sen. Kunde inte gå mer än typ 10 meter innan jag var tvungen att sätta mig ner, i typ fyra månader. Men med PT-rehab och sen på egen hand, kanske lite flyt etc så har jag inga som helst känningar av det nu. Men det finns säkert dickbråck och diskbråck...

NiklasL

Aktiv medlem
Opererad L4-L5 2008 och har stammen i botten på en Tarmac. Men prata med din ortoped/ryggkirurg om din situation och om nödvändigt anpassa sittställningen.

Johan T

Aktiv medlem
Ungefär samma sits som du för några år sedan. Cyklar nu utan att tänk på det, både landsväg och stig, även om nerverna i ena benet är rätt kass.

Rehab. Styrka. Rörlighet. Och en fysioterapeut som var bra på smärta. För mig var det nödvändigt att hantera rädslan för den där fruktansvärda smärtan för att få till rörligheten och ett bra liv.

BOBCAB

Aktiv medlem
Hej.
Under sommaren och början höst har jag haft diskbråck. Tror det var kota s1 eller något. Ej smärta i rygg men i högerbenet. Troligen har någon aldrig haft ett värre diskbråck i världshistorien. Den jävla smärtan vill jag aldrig någonsin uppleva igen. Var inplanerad för operation nu i september men några dagar innan lättade problemen tack och lov så operation uteblev. Nu ser jag med stor försiktighet ljust på framtiden. Men den stora frågan är om jag kommer kunna träna cykel igen.
Det går att komma tilbaka, men det kan ta lite tid. Träna mycket bålstabilitet och kämpa på. Att köra heldämpat hjälper oxså. Har funkat för mig även om högerbenet bråkar ibland .

kais01

Aktiv medlem
fick diskbråck i vintras när jag lyfte en tvättmaskin. ena foten rejält domnad, åtgärd avvaktas.

och cyklar som vanligt i väntan på att det ska bli bättre. framåtvinklad sadel underlättar, blir då mindre konstig vinkel i ländryggen.

Henrik1

Medlem
Ok. Låter som det finns hopp trots allt. Har varit landsväg och graven för min del. Sittställningen har ju varit hög sadel och lågt styre men det har jag börjat justera nu när jag är dryga 40 dessutom.

d_anders

Aktiv medlem
Det är inte nödvändigtvis så att en lätt framåtlutad position är skonsammare för ryggen än en rejält framåtlutad.

manneblask

Aktiv medlem
Opererade mig förra året för diskbråck. Hade nog ont i 4 månader minst, mest i nervsmärta i benet.

Det är fortfarande inte som det var tidigare för mig. Kan fortfarande få rätt ont i ländryggen och nervsmärtan kommer och går lite, men inte alls på nivån som när bråcket tryckte på. Jobbar med bålträning och stretching så blir det ofta bättre. Prata med en PT så anpassar de program utifrån din cykling.

Trots detta så cyklar jag på som vanligt. Men tar det helt klart lugnare i stora drops och hopp (kör bara MTB). Kämpa på helt enkelt och träna bålen så är det bara att köra på.

Maakus

Aktiv medlem
2 1/2 diskbråck.
Opererad för ett av dem, nov 2020.
Behövde bara mejsla bort ben, så jag var hemma dagen efter.

Cyklar som vanligt.
Heldämpat, gravel och trials.
Håller mig dock borta från alltför djupa knäböj och för tunga marklyft.

Fixa sjukgymnast, och gör rehaben.

BorkaMattis

Aktiv medlem
Hej.
Jag har opererat bort alla Erector Spinae(musklerna bredvid ryggraden) på vänster sida, ryggraden är sned och lätt diskkompression på vänster sida. Jag har fäst om bålmuskler, tagit bort 25% diafragma och 25% lunga på vänster sida.
Jag cyklar ändå.

Hur? Samråda med fysio/sjukgymnast och fokuserad träning! Core-strukturen måste tränas och en upprättare cykelposition måste hållas. Ibland måste alvedon&ipren användas, men det är helt ok för min del.

Rätt träning är det bästa du kan göra. Men räkna inte med att kunna pusha i sadeln i början, ta det lugnt och GÖR EN BIKEFIT.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer