Kan vem som helst lära sig t.ex manual och bunny hop?

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Jay Jay sa:
Clash ser ju kul ut. Verkar dock inte gå att köpa ngn stans...
Funderar mest på om jag kan få ut det jag vill av en 27,5 med stel bakända. Eller om jag lurar mig själv då och bör satsa på ngt mer specifikt.
Blir ju rätt stor skillnad på en dirt och en Sentier. Förutom min dirt och min Mega, har jag även en Scout 275 och den är ju mer lik Megan i uppförande än den är lik dirten. Men visst går det och hoppa och trixa med den också. Dirten skulle jag definitivt inte vilja cykla i skogen med, men för att hoppa och köra pumptrack är den rolig.

erolwi

Aktiv medlem
Jay Jay sa:
Är sugen på att skaffa mig en hoj för mer bus och teknikträning. Vill inte lägga några större pengar. Tänker antingen en dirt. Men vill nog ha en frambroms. Eller en Vitus med 27,5. Dyraste Nucleus 2020 alt billigaste Sentier. 10k känns som ett tak. Kanske köpa strl M för att få en mer lätthanterlig hoj (är 182cm)? Användningen är alltså teknikträning samt hopp och lek. En Vitus känns ändå som man kan ta ut i skogen och cykla med om man är sugen på att köra med stel bakända.
För teknikträning kan jag verkligen rekommendera en street trial hoj. Billigaste Inspired hojen hamnar väl strax under 10. Otroligt effektivt att lära sig teknik på. Köpte en nu i somras och kör hemma på tomten, sjukt kul även för en 41 åring gubbe.

Kort film med lite bunnyhops

https://www.tartybikes.co.uk/24_inch_trials_bikes/inspired_flow_24_inch_2018/c50p12496.html

Senast ändrad:

D i U

Aktiv medlem
Tipsen verkar många å några dyra, köpa en till cykel, bygga en wheelieställning å allt va de kan va. Mitt tips är att hålla ett finger redo på bakbromsen, ryck och pumpa upp med benen, balansera och ha lite fart när du drar upp cykeln så kommer snart framhjulet hålla sig kvar i luften.
När framhjulet börjar dyka får man jobba mer med benen och släppa på bromsen. När balansen och känslan kommer kan man glida utför backar med bara lite lätt jämt tryck på bromsen, bara ut å träna,träna och träna! En heldämpad cykel e lätt att dra upp, man drar nytta av bakdämparen :).

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
erolwi sa:
Jay Jay sa:
Är sugen på att skaffa mig en hoj för mer bus och teknikträning. Vill inte lägga några större pengar. Tänker antingen en dirt. Men vill nog ha en frambroms. Eller en Vitus med 27,5. Dyraste Nucleus 2020 alt billigaste Sentier. 10k känns som ett tak. Kanske köpa strl M för att få en mer lätthanterlig hoj (är 182cm)? Användningen är alltså teknikträning samt hopp och lek. En Vitus känns ändå som man kan ta ut i skogen och cykla med om man är sugen på att köra med stel bakända.
För teknikträning kan jag verkligen rekommendera en street trial hoj. Billigaste Inspired hojen hamnar väl strax under 10. Otroligt effektivt att lära sig teknik på. Köpte en nu i somras och kör hemma på tomten, sjukt kul även för en 41 åring gubbe.

Kort film med lite bunnyhops

https://www.tartybikes.co.uk/24_inch_trials_bikes/inspired_flow_24_inch_2018/c50p12496.html
Snyggt, riktiga skills ju!

Daaanyy

Aktiv medlem
Hur går det för er där ute med bunny hoppandet?
Jag la det på is ett tag men har tagit upp det igen. Sjukt jobbigt med en Specialized Enduro 2020 😅
Hoppet funkar för mig och är väl användbart men tekniken är fortfarande riktigt dålig. Är böjd som en räka i upphoppet istället för rak i ryggen. Gör jag det "bara sådär" blir det rätt hyffsat men ska jag hoppa över något börjar jag stressa. Tror mitt stora problem är att jag initierar hoppet för sent och det blir stressigt som fan att lyfta bakhjulet. Därav hinner inte framhjulet upp så långt som det borde och hela rörelsen blir lite awkward.

Tränar lite varje gång då jag är ute. Men har svårt att få till den där stora rörelsen och hoppet. Blir bara ett litet ryck och skutt... Lyckas inte få med mig bakhjulet om jag drar upp framhjulet högre.
Men lite kul att nöta och alltid en glädje när jag får användning av det lilla skutt jag kan åstadkomma.

En trialhoj borde fungera bra på typ pumptrack också gissar jag? Min känns väldigt stor på t.ex. den "flowtrail" som finns vid Fiskartorpet.

Simon89

Medlem
Försök att inte ”rycka” som ni säger, böj knäna, spänn ryggen, bålen och bröstet och va avslappnad i armarna, benen ska göra största delen av jobbet

Ungefär såhär långt jag kommit med de videos jag sett. Behöver nöta men har också svårt att få till tekniken för mer höjd.

Här pratar de om meerkat position men från den får jag inte till ngt skutt...

erolwi

Aktiv medlem
Ungefär såhär långt jag kommit med de videos jag sett. Behöver nöta men har också svårt att få till tekniken för mer höjd.

Här pratar de om meerkat position men från den får jag inte till ngt skutt...
Kommer du så högt så sitter väl grunderna och det är bara att lägga ner dagsverken för att komma vidare.
Jag skulle föreslå att bygga en liten hoppställning. Är ju både utmanande och förlåtande på samma gång. Lägg ribban på 5cm, hoppa tills du klarar 5 på rad. Höj 5 cm, hoppa tills du klarar 5 på rad. Osv. Kör du tio sådana entimmespass så har du lätt en halvmeter. Filma när du hoppar och kolla efter passen så ser du snabbt var du kan förbättra mest till nästa pass.

Ustzeust

Aktiv medlem
Kaninhopp tycker jag går framåt, runt 30-40cm i fält.
Men manuals och wheelies blir fan ente bättre..

Putte1981

Aktiv medlem
Ett tipps e att bara rulla och lyfta framhjulet så högt man kan, om o om igen, ju högreframhjulet lyfter ju högre kommer du. tillslut kommer även vikt föskjutningen av sig själv, iaf i mitt fall

benjig

Medlem
Om ni ska lära er manuals vill jag tipsa om en sak som accelererade min inlärning enormt. Lär er att få upp hjulet först! Och då menar jag så högt att ni ska behöva använda bakbromsen för att komma ner igen. Rumpan ska längre ner än vad ni tror. Detta är den lätta biten men den viktig att inte bortse från (jag slösade 8 mån på att inte lära mig detta ordentligt).

När ni får till det 4/5 gånger så kommer den långa resan av att hitta balanspunkten. Här är det bara att nöta. Det hjälper såklart om man är duktig på att känna in vad som händer eller hur man precis gjorde när det kändes bra, och sen repetera. Mycket ligger i muskelminnet och det är ju något som kräver sin repetition. Ju mer rörelsen sitter i ryggmärgen desto enklare blir det att förfina tekniken.

Det är inte fel att använda bakbromsen, lär dig att göra det mjukt! (sintered bromsklossar tycker jag ger avsevärt jämnare bromsverkan vilket underlättar)

Försök ha raka armar och låt benen sköta balanserandet (= en balanspunkt istället för två).

Hitta en bra backe med lutning där du kan bromsa utan att stanna.

Kommer du så högt så sitter väl grunderna och det är bara att lägga ner dagsverken för att komma vidare.
Jag skulle föreslå att bygga en liten hoppställning. Är ju både utmanande och förlåtande på samma gång. Lägg ribban på 5cm, hoppa tills du klarar 5 på rad. Höj 5 cm, hoppa tills du klarar 5 på rad. Osv. Kör du tio sådana entimmespass så har du lätt en halvmeter. Filma när du hoppar och kolla efter passen så ser du snabbt var du kan förbättra mest till nästa pass.
Tack, då är det bara att nöta då. Och konstruera något lämpligt att träna på :)

sandos

Medlem
Ett tipps e att bara rulla och lyfta framhjulet så högt man kan, om o om igen, ju högreframhjulet lyfter ju högre kommer du. tillslut kommer även vikt föskjutningen av sig själv, iaf i mitt fall
Mitt problem är att redan här fallerar jag. Jag kan inte konsistent lyfta framhjulet! Kanske får upp det bra 1 av 20 gånger, alltså på ett sätt som kan fungera för bunnyhops. Att manuala kan jag hjälpligt ned för en backe, men då behöver jag inte komma lika högt med hjulet...

Daaanyy

Aktiv medlem
Mitt problem är att redan här fallerar jag. Jag kan inte konsistent lyfta framhjulet! Kanske får upp det bra 1 av 20 gånger...
Något jag missade lite i början var själva "stompet". Jag sjönk ner och gjorde en preload av gaffeln och sköt sedan bak vikten. Använde inte alls benen egentligen.
Genom Ryan Leech instruktionerna lärde jag mig att det är mer en rörelse där man pressar ner cykeln med både armar och ben. Sedan skjuter du cykeln framför dig genom att sträcka ut benen och låta vikten hamna bakom hjulaxeln.

Sedan är det väldigt väääääldigt viktigt att inte ha för bråttom att "explodera uppåt" utan verkligen ge framhjulet tid att poppa upp. Det är där jag kämpar nu. Ren timing det handlar om känns det som.

jonte987

Aktiv medlem
Sen tror jag ändå att lång reach, 50mm stam och 450mm chain stay inte underlättar.
För att inte tala om spd....

sandos

Medlem
Sen tror jag ändå att lång reach, 50mm stam och 450mm chain stay inte underlättar.
För att inte tala om spd....
Jag köpte tom. en aningen kortare stem, från 50 till 35mm tror jag. Gjorde ingen märkbar skillnad tyckte jag. 439mm chainstay är inte jättekort heller. Undrar ibland om jag borde ha köpt 27.5" och storleken mindre :)

jonte987

Aktiv medlem
Jag köpte tom. en aningen kortare stem, från 50 till 35mm tror jag. Gjorde ingen märkbar skillnad tyckte jag. 439mm chainstay är inte jättekort heller. Undrar ibland om jag borde ha köpt 27.5" och storleken mindre :)
Jag körde bara 35mm bara en kort tid. Tyckte att det kändes lättare att få upp hjulet lite. Oavsett så tror jag inte jag kommer så långt med spd pedaler. Eventuellt så blir det snart en HT "till frun" så får i så fall ge det en chans då.

bb höjd borde också inverka förresten.

Daaanyy

Aktiv medlem
Eftersom jag är trådstartare och väckte tråden till liv igen får jag väl visa hur det går för mig.
Tränar med 2 pallbockar och ett PVC rör. Börjar gå bättre och bättre nu. Men är fortfarande dålig på att använda tekniken i skarpt läge

Putte1981

Aktiv medlem
Eftersom jag är trådstartare och väckte tråden till liv igen får jag väl visa hur det går för mig.
Tränar med 2 pallbockar och ett PVC rör. Börjar gå bättre och bättre nu. Men är fortfarande dålig på att använda tekniken i skarpt läge

Ser ju riktigt bra ut!!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer