Kapa styrrör i kolfiber, vad tänka på?

Bengt-re

Aktiv medlem
Såga blött (vatten) och sätt en skrotstyrstam som anhåll. Fintandat metallblad och gör jobbet utomhus. Skölj bort dammet efteråt. Så här jag gjort iaf och alla inblandade verkar överleva.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Kolfiber damm är inge bra så andningsskydd är nog inte dumt. Med det sagt har jag aldrig använt det .)
Det är enklare om du har en sågguide? Går även utan men inte helt lätt att såga rakt med en bågfil alltid.
Du kan oxå sätta en tejpbit rund röret där du sågar så det eventuellt inte uppstår små flisor vid de sista skären på slutet.

ooms

Aktiv medlem
Spänner ni fast i skruvstäd (hur hårt?), lägger i geringslåda, eller nåt annat knep för att få det stadigt vid kapningen?

Bengt-re

Aktiv medlem
ooms sa:
Bengt-re sa:
ooms sa:
Spänner ni fast i skruvstäd (hur hårt?), lägger i geringslåda, eller nåt annat knep för att få det stadigt vid kapningen?
Drar dit en skrotstyrstam. Hållare och sågguid i ett.
Och dra fast styrstammen i skruvstädet?
Nä. Jag håller bara i den, men visst kan man dra dit den i ett skruvstäd - dock gör jag jobbet utomhus med vatten och där har jag inget skruvstäd.

Mayhem

Aktiv medlem
Jag har en sågmall från Topeak tror jag men identisk modell finns från massor av märken. Använder ett sågblad specifikt för kolfiber från Park Tool, som dock är mycket likt sågblad ämnade för typ kakelplattor. Sågar utomhus och sprejar med vatten för att minimera damm. Försöka inte forcera snabbare sågning genom att lägga vikt neråt på bladet, låt sågrörelsen göra hela jobbet.

geologen

Aktiv medlem
Om det är ett sadelrör kan man offra en sadelstolpsklämma som guide. För styrrör kan man offra en distansring eller styrstam. Och med offra menar jag att de kan få fula repor av sågen. Funktionen påverkas knappast.

Sixten Fors

Ny medlem
Jag sätter maskeringstape runt röret som mall/mått för kapning. Lägger prylen på en bock, pall etc och håller i med ena handen. Kapar med elektrisk vinkelslip/kap med lämplig klinga. Oavsett stål, alu, kolfiber.

borano20

Medlem
Hej.. Tejp runtom funkar jättebra, särskilt om du sågar runt jäms med tejpen så att du får ett spår före du börjar kapa. Spåret styr sågbladet. En finhuggen fil sen om det blir ojämnt. Du kan försegla änden på röret efter med lite CAlim. Klart. mvh borano20

Stervelo

Aktiv medlem
Tänk på att lämna någon millimeter kvar, ovanför klämman, så du alltid har en tunn spacer ovanpå. Kolisar ska inte sågas kortare än klämmans höjd, utan ett par mm högre upp.

Bengt-re

Aktiv medlem
ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
µ-plaster är jättebra att få ut i vatten.
Tror att bildäck och konstgräsplaner är oändligt mycket större problem än de 0,08 gram mikroplast som släpps ut när jag kapar mitt styrrör....
Styrröret kanske är PTFE-lackat?
Nä. Men visst är det väl egentligen fel, dock så är mängden väldigt liten och tillfällena få så jag har andra väldigt mycket större saker att ta tag i om det gäller miljöhänsyn.

Sixten Fors

Ny medlem
Bengt-re sa:
ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
µ-plaster är jättebra att få ut i vatten.
Tror att bildäck och konstgräsplaner är oändligt mycket större problem än de 0,08 gram mikroplast som släpps ut när jag kapar mitt styrrör....
Styrröret kanske är PTFE-lackat?
Nä. Men visst är det väl egentligen fel, dock så är mängden väldigt liten och tillfällena få så jag har andra väldigt mycket större saker att ta tag i om det gäller miljöhänsyn.
Om man kapar i vattenbad och sedan dricker upp vattnet hamnar ingen farlig µ-plast i naturen. Se bara till att begära kremering när det är dags, verkar kosta från 5 K.

Bilagor

Peth

Aktiv medlem
Tog bara större delen av cykelsäsongen, men nu så kan jag cykla i grupp utan att skämmas ögonen ur mig (vad gäller spacertornet alltså, sen finns mycket annat som tyder på bristande respekt för sporten ...).
EB867A0E-3A82-4C1D-BA0E-3E00AEFB02EC.jpeg

ejma

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
Plastcykel med gruppset i kolfiberkomposit, plasthjul, cykeldäck, plastkläder, plastskor m.m. Entusiastcykling kanske inte är så miljövänligt ur ett livscykelperspektiv?

ooms

Aktiv medlem
Uppföljning från mig också (men utan bild):
Jag lade styrröret i en gerlåda och kapade med vanlig bågfil (Sandvik/Bahco-blad). Var beredd på att det skulle ta tid, men det var som att såga i smör. Och snittet blev spikrakt. Använde ett fint sandpapper för att ta bort de små grader som blev.

Peth

Aktiv medlem
ooms sa:
Uppföljning från mig också (men utan bild):
Jag lade styrröret i en gerlåda och kapade med vanlig bågfil (Sandvik/Bahco-blad). Var beredd på att det skulle ta tid, men det var som att såga i smör. Och snittet blev spikrakt. Använde ett fint sandpapper för att ta bort de små grader som blev.
Jag körde budgetvarianten med gammal styrstam som anhåll och bågfilsblad och sandpapper från Biltema. Lät gaffeln sitta kvar på cykeln. Gick ju bra det med.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer