Kapa styrrör, längd?

asjohem

Medlem
Kapa styrrör, längd?
Tjena!

Har köpt ny gaffel och ska kapa för första gången, har maskin att lösa detta med så de blir rakt och fint.
Men hur långt ska man köra? Lika bra att fråga innan jag kapar i det nya.

Gamla gaffeln har ett styrrör som är 16cm långt, det nya är 21cm så de blir lite väl mycket över. Kanske bara är att ta samma som gamla?

Bild på hur det ser ut idag och den nya gaffeln kommer sluta vid 11cm på tumstocken
IMG_20200528_201833.jpg

yonsson

Aktiv medlem
Kapa styrrör, längd?
Ett tips är att inte bara utgå från ramen du har nu utan även jämföra höjden på ramen med andra hojar du kan tänkas äga framöver. Bättre att lämna 1cm extra. Men är du nöjd med hur högt du har stammen nu och inte tänker flytta vidare gaffeln så kan du ju köra på samma längd.

Även headset påverkar. Det du har nu bygger ju knappt något på höjden. Vid byte till ett högre kan du förlora någon cm.

n3wton

Aktiv medlem
Kapa styrrör, längd?
Finns olika skolor för om man ska ha en 5-millimeters spacer ovanför stammen eller ej (dvs som du har nu). Montera rätt mängd spacers + stam + eventuell övre spacer, rota ett streck, såga ca 2 mm under strecket. Fila till eventuella grader från sågningen. Montera.

Mät två gånger, såga en. Det går att spara lite för mycket styrrör ett tag så du kan flytta stammen upp och ner innan du bestämt dig för exakt höjd, om du inte redan vet det. Går alltid att såga röret kortare, men det är superkrångligt att förlänga det..

asjohem

Medlem
Kapa styrrör, längd?
Ett tips är att inte bara utgå från ramen du har nu utan även jämföra höjden på ramen med andra hojar du kan tänkas äga framöver. Bättre att lämna 1cm extra. Men är du nöjd med hur högt du har stammen nu och inte tänker flytta vidare gaffeln så kan du ju köra på samma längd.

Även headset påverkar. Det du har nu bygger ju knappt något på höjden. Vid byte till ett högre kan du förlora någon cm.

Tack för tipsen, ska ta vara på detta! Men just denna cykel är min första och var väldigt billig, dämparen var rostig så fick tag i en ny (begagnad men bara provmonterad) för 900kr så inget som kommer flyttas, bara fixar allt de slitna nu när jag kommit in i mtb världen, senare blir de nog en helt ny cykel :)

Men en extra cm kanske kan vara bra att ha, finns ju ändå spacers.

asjohem

Medlem
Kapa styrrör, längd?
Finns olika skolor för om man ska ha en 5-millimeters spacer ovanför stammen eller ej (dvs som du har nu). Montera rätt mängd spacers + stam + eventuell övre spacer, rota ett streck, såga ca 2 mm under strecket. Fila till eventuella grader från sågningen. Montera.

Mät två gånger, såga en. Det går att spara lite för mycket styrrör ett tag så du kan flytta stammen upp och ner innan du bestämt dig för exakt höjd, om du inte redan vet det. Går alltid att såga röret kortare, men det är superkrångligt att förlänga det..

Det var enkelt beskrivit så till och med jag förstår, jag tänker att jag testar ha en cm extra iaf och testar lite :) Tack!

Berk

Aktiv medlem
Kapa styrrör, längd?
Som jag har förstått är små delar av kolfiberlaminat mycket irriterande i luftvägarna, men inte farligt för din hälsa. Jag kapade tre gånger på balkongen. Första gång med vind, som jag trodde skulle räcka, och utan mask, men fick mycket irritation. Andra gånger med mask som jag redan hade, en liten fördel av pandemin.

Tillverkerning av kolfiberlaminat är en helt annan sak.

marr

Moderator
Forumvärd
Kapa styrrör, längd?
Som jag har förstått är små delar av kolfiberlaminat mycket irriterande i luftvägarna, men inte farligt för din hälsa. Jag kapade tre gånger på balkongen. Första gång med vind, som jag trodde skulle räcka, och utan mask, men fick mycket irritation. Andra gånger med mask som jag redan hade, en liten fördel av pandemin.

Tillverkerning av kolfiberlaminat är en helt annan sak.
En gång är säkert ok att kapa, men att andas in kolfiberdamm ofta kan inte vara nyttigt.

Berk

Aktiv medlem
Kapa styrrör, längd?
En gång är säkert ok att kapa, men att andas in kolfiberdamm ofta kan inte vara nyttigt.

Vad menar du med "kan inte vara nyttigt"? Det är klart att det inte är nyttigt, men antar att du menar att det är dåligt för dib hälsa i längre tidsperspektiv. Och var baserar du det på?

På många cykelfora kan man läsa att det är jättefarligt att såga kolfiber. Men jag tror att folk förväxlar det med tillverkningen av kolfiber. Alla seriös info jag har hittat säger att små partiklar av kolfiber är "bara" irriterande och ingen hälsorisk. Klart bättre att undvika att andas in, för att då kan man ha irritation i luftvägarna i ett dygn, men ingenting att oro sig för efter det.

marr

Moderator
Forumvärd
Kapa styrrör, längd?
Vad menar du med "kan inte vara nyttigt"? Det är klart att det inte är nyttigt, men antar att du menar att det är dåligt för dib hälsa i längre tidsperspektiv. Och var baserar du det på?

På många cykelfora kan man läsa att det är jättefarligt att såga kolfiber. Men jag tror att folk förväxlar det med tillverkningen av kolfiber. Alla seriös info jag har hittat säger att små partiklar av kolfiber är "bara" irriterande och ingen hälsorisk. Klart bättre att undvika att andas in, för att då kan man ha irritation i luftvägarna i ett dygn, men ingenting att oro sig för efter det.
Fundera lite på vad du skriver...

jonte987

Aktiv medlem
Kapa styrrör, längd?
Man får väl bla annan cancer av damm och fibrer i lungorna. Det är säkert mest påtagligt för de som arbetar med det men det är ändå vanligt att även lekmän undviker att exponera sig.
Det är tex lagligt för en privatperson att riva eternit men nog fan hade jag tagit på mask.
(Och baxat ut industriutsugen)

n3wton

Aktiv medlem
Kapa styrrör, längd?
Man behöver inte utsug och helmask för att kapa sitt styrrör.

Att man får riva eternit som privatperson beror på att det handlar om långtidsverkande effekter och att det inte är så "noga" att riva litegrann och att man väljer själv att göra det. Är du däremot yrkesman får man inte utsättas för några risker som går att undvika.

Jag hade såklart inte rivit asbest utan skydd under en eller flera arbetsdagar, men kapar man ett styrrör utomhus på någon minut känns det ganska överkomligt. Ett munskydd utöver utomhusmiljön så handlar det om minimala risker..

Woodknocker

Aktiv medlem
Kapa styrrör, längd?
Man behöver inte utsug och helmask för att kapa sitt styrrör.

Att man får riva eternit som privatperson beror på att det handlar om långtidsverkande effekter och att det inte är så "noga" att riva litegrann och att man väljer själv att göra det. Är du däremot yrkesman får man inte utsättas för några risker som går att undvika.

Jag hade såklart inte rivit asbest utan skydd under en eller flera arbetsdagar, men kapar man ett styrrör utomhus på någon minut känns det ganska överkomligt. Ett munskydd utöver utomhusmiljön så handlar det om minimala risker..
Helt klart en liten risk men en risk. Det roliga med det här med risker och dylikt är att de som är mest insatta verkar vara de mest skrämda, det är min uppfattning från att ha sett intervjuer och annat med läkare som jobbar med radon, asbest, hudcancer och what have you.

Lungorna vill man inte förstöra och få cancer i, skaffa mask blir en nål i ett universum i jämförelse ansträngningsvis.

Edit: Finns INGA "säkra" nivåer gällande asbest, se det så istället. Kommer asbestfiber ner i lungorna stannar det där och har man otur utvecklas cancer kring fibret. Alla lär ha asbestfiber i sina lungor.

glitch

Aktiv medlem
Kapa styrrör, längd?
Fattar inte varför hen ska kapa alls på den där - det var ju ingen skorsten direkt och givet att det är en enklare hoj kanske inte estetiken är så graverande. Alltid bra att ha lite marginal. Ska man byta stam någon gång och den har då en högre stack är det bra att ha kvar lite styrrör för att få plats med stammen och även kunna labba lite med höjden.

marr

Moderator
Forumvärd
Kapa styrrör, längd?
Fattar inte varför hen ska kapa alls på den där - det var ju ingen skorsten direkt och givet att det är en enklare hoj kanske inte estetiken är så graverande. Alltid bra att ha lite marginal. Ska man byta stam någon gång och den har då en högre stack är det bra att ha kvar lite styrrör för att få plats med stammen och även kunna labba lite med höjden.
Om du syftar på den gamla trådstarten? Så får du faktiskt läsa inlägget innan du gnäller :)

Woodknocker

Aktiv medlem
Kapa styrrör, längd?
Jag fick slipa lite färg för att få in dropouts (sliding). Så kan det gå
Fick ett omdöme av en person att dropouten såg trasig ut. Ja herregud, nu hoppas vi att tillverkaren inte slutar svara eller nåt. Sen blir det skicka tillbaks. Fun fact: det tog dem sådan tid då deras första exemplar som de tänkte shippa var "defect". Då lugnade vi ner oss och skrev "ta er tid bara vi får en OK ram". Fick vi en ok ram? Knappast.

Det enda goda i detta är att de själva har sagt att man inte ska fila, det ska gå från fabrik. Sååå då står vi här och det går inte. Personen jag pratade med sa alltså att han inte trodde det var färg, han är inte från fabriken dock inte ens från företaget.

Bumpen reflekterar ljus när man fotar den och på foto ser det ut som det är metall och inte färg so sticker ut (bumpar).

Enda positiva (eller om det blir andra positiva nu) är att jag av ett misstag råkade claima inom deras 2 månaders fönster, ja för defekter. Nu är detta Kina och det är ren tur om jag någonsin får tillbaks pengarna.

Senast ändrad:

Woodknocker

Aktiv medlem
Kapa styrrör, längd?
På min gamla hade jag 10 cm med rör ovanför härligheten, det är mycket men det var även hård och tålig aluminium. Då körde jag dock alltid max 4cm under, ramen var väl i minsta laget skulle jag tro (hmm)..

Nu har jag läst att man ska ha maximalt med 80mm (8cm) rör över härligheten när man har kol. Jag tänker 3 cm under och resten ovanför. Detta antar jag kommer vara risky business för är jag ute och far och röret går kommer inte pluggen ta. Men jag vill verkligen inte kapa för mycket.

Har jag lov att köra 8cm kolrör ovanför? Har redan kapat och haft mig nu.

Det här röret var verkligen perverst långt när jag fick det. usch

Earlslick

Aktiv medlem
Kapa styrrör, längd?
På min gamla hade jag 10 cm med rör ovanför härligheten, det är mycket men det var även hård och tålig aluminium. Då körde jag dock alltid max 4cm under, ramen var väl i minsta laget skulle jag tro (hmm)..

Nu har jag läst att man ska ha maximalt med 80mm (8cm) rör över härligheten när man har kol. Jag tänker 3 cm under och resten ovanför. Detta antar jag kommer vara risky business för är jag ute och far och röret går kommer inte pluggen ta. Men jag vill verkligen inte kapa för mycket.

Har jag lov att köra 8cm kolrör ovanför? Har redan kapat och haft mig nu.

Det här röret var verkligen perverst långt när jag fick det. usch
Bara att köra på. Vad är det värsta som kan hända.

Woodknocker

Aktiv medlem
Kapa styrrör, längd?

Woodknocker

Aktiv medlem
Kapa styrrör, längd?
Usch, kunde inte låta bli att söka runt. Jag har varit halvt besatt av asbest förr och enligt vissa studier är kolfiber det nya asbest. Jag vet att oron är obefogad i mitt fall då jag körde mask, vattenslang och fläkt men ändå.

Sågar ni i kolfiber så använd mask. Det finns ingen vinst i att ta en sådan här onödig risk. Mycket dålig ratio faktiskt.

Ja jag vill faktiskt höja ett varningens finger i denna fråga och jag anser det vara befogat! Till och med de mest realistiska människor kommer säga att "asbest är bara farligt när det dammar", om man suger på den meningen och sätter in kolfiber istället så får man vaddå? Finns inget sätt att få något att INTE damma när man sågar i det. Däremot kan man sätta upp en barriär mellan källan och ens lungor.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer