Karta i klocka för mtb - tips?

Jeennney

Ny medlem
Jag är på jakt efter en träningsklocka med GPS, som visar rutt/karta när jag kör mtb.

Jag vill slippa behöva stanna och ta upp mobilen ur fickan för att se i t.ex. Trail Forks vart jag är och kontrollera om jag följer leden rätt. Hade varit otroligt praktiskt att kunna se kartan/rutten direkt på handleden med en GPS-klocka som uppdaterar i realtid.

Vill kunna ladda ner GPX-filer för olika spår (t.ex. NICK-spåret i Sthlm, diverse leder runt Hellasgården och Tyresö, leder Hjulsjö i Bergslagen osv) och få upp dem i klockan, ev via app.

För att dessutom förtydliga: Är totalt ointresserad av pulsmätning, tidtagning, sociala medier och andra aviseringar från telefonen.. Är enbart fokuserad på kartfunktionen.

Har ni några bra tips? Har kikat lite på Garmin Forerunner 235 och 45, men som jag förstått visar de bara outlinen av rutten, inte annan karta/riktmärken? Ibland behöver man ju kontrollera om man är på leden/vart leden går med hjälp av riktmärken runtomkring som grusvägar, korsningar osv. Lite tråkigt att inte kunna se dessa som referens?

Får man lägga till en bonusönskning så är det också att klockan kostar max 3000 spänn (helst ännu mindre).

Tacksam för alla tips ni har! :)

anders_

Aktiv medlem
Är det inte mer praktiskt att ha kartan på styret istället för på handleden ?

Jag skulle rekommendera Garmins Edge enheter för att ha på styret, men tyvärr får man nog gå upp lite i prisklass för att kunna visa riktiga kartor och inte bara spår.

Sedan har Garmin också så kallade frilufts-GPSer som bara är tänkta att navigera med (har karta och spår) men saknar alla typer av träningsfunktioner.
Jag har sämre koll på utbud och prisläge här däremot, men jag tror det är en kategori du borde titta närmare på.

NickPick

Aktiv medlem
Låter som att en cykeldator i form av tex Garmin Edge 530 är vad du letar efter. Du slipper vrida på handleden för att se en karta och trailforks ska finnas installerat från fabrik. Som jag förstår så kostar dom 2700-3500 ungefär.

moros

Aktiv medlem
Cyklar du på något mer än en grusväg så försök navigera genom att kolla på handleden. Jag hade i alla fall inte klarat det. Började med att använda min garmin på handen för att hålla kolla på cyklingen (kolla hastighet eller sträcka), nästan omöjligt att på stökig stig kolla på handenleden. Har du sen handskar, långärmat, jacka... Flyttade klockan till styret, inte mycket bättre. Köpte en regelrätt dator bättre. Men jag navigerar inte, de få gånger jag behöver det så kör jag telefonen på styret med open street map eller dyl

moros

Aktiv medlem
BTW, den funktionen du vill ha (dvs fullskalig kartnavigering) finns mig veterligen inte i en klocka i den prisklassen oavsett om det är praktiskt eller inte

Jeennney

Ny medlem
Kan vara sant, att det är bättre att ha cykeldator på styret (plus att Garmins datorer synkar direkt med Trailforks-appen, vilket är praktiskt på många ställen istället för att dalta med GPX-filer i förväg osv).

MEN, om jag lägger ner slantarna på den och navigeringen fungerar tipptopp så hade det varit otroligt smidigt att ev även kunna använda den till trailrun och vandring och då blir det smidigare att ha en klocka än en cykeldator. Kan ta med den överallt.

Jeennney

Ny medlem
jonte987 sa:
En klocka kan sättas på styret. Och det kan mobilen också.
Sant, har sett att t.ex. Suunto säljer hållare för att fästa sportklockan på styret. Om man nu vill kombinera funktionen klocka (går att ha med på fler aktiviteter) och cykeldator (stilla & stadigt på styret, framför en under hela rundan).

jonte987

Aktiv medlem
NickPick sa:
jonte987 sa:
En klocka kan sättas på styret. Och det kan mobilen också.
Sant. Nu är ju dock frågan om det finns någon klocka med trailforks eller tillräckligt stor skärm än.

Handleden ärett dåligt ställe vid cykling anser jag.
Ska man kompromissa så känns det rimligare att navigera med mobilen. Man kan ju testa att skära ut en klockstor cirkel i kartong och sätta på mobilen och se hur lätt det blir att följa det på en stig.

Jeennney

Ny medlem
Ska låna brorsans Garmin Fenix 5 i em och testa en led i Hjulsjö med. Så får vi se om den uppfyller syftet! En sån spräcker ju budget rejält men då har vi iaf löst frågan klocka vs dator, dvs om en sån liten skärm funkar för mig

nesvop

Medlem
Tror dock att det krävs en plus för att få tillgång till navigering i klockan för storlekarna 5 samt 5S (inte för 5X).
Eller en 5X.

Spräcker budget rejält, det är redigt mycket bättre med en cykeldator, men de spräcker iofs också budget om det ska vara en ordentlig cykeldator.

Den enda kompromissen som jag skulle kunna leva med är väl en klocka och en hållare för styret.

Jeennney

Ny medlem
Återkoppling för den som undrar: testade pappas Forerunner 235 också, och har fått fynda en för 500 spänn av en polare.

Funkar fint för mig att kolla på handleden, jag kollar ändå bara när jag undrar över riktning i en korsning, är inte limmad till displayen i tekniska partier etc. Ska testa lite med den ett tag men det ser ut att vara ett fint komplement till Trailforks i mobilen, som man kan ta upp om man kör riktigt fast. Men oftast behöver jag bara veta i ett vägskäl utan markering, vilket håll jag ska ta.

Brorsans Fenix 5 är lite bättre utrustad GPS-mässigt, den visar inte bara ruttens outline utan även andra referensmärken, som vägar osv. Tänker lite att den tekniken finns tillgänglig för ett lägre pris om några år ändå ;)

Känner jag framöver att jag är sugen på cykeldator eller handdator med cykelfäste som någon tipsade om, så kommer jag definitivt kika in här igen. Materialkunskap tycks det inte direkt råda nån brist på här inne. Tackar!

jonte987

Aktiv medlem
Jeennney sa:
Återkoppling för den som undrar: testade pappas Forerunner 235 också, och har fått fynda en för 500 spänn av en polare.

Funkar fint för mig att kolla på handleden, jag kollar ändå bara när jag undrar över riktning i en korsning, är inte limmad till displayen i tekniska partier etc. Ska testa lite med den ett tag men det ser ut att vara ett fint komplement till Trailforks i mobilen, som man kan ta upp om man kör riktigt fast. Men oftast behöver jag bara veta i ett vägskäl utan markering, vilket håll jag ska ta.

Brorsans Fenix 5 är lite bättre utrustad GPS-mässigt, den visar inte bara ruttens outline utan även andra referensmärken, som vägar osv. Tänker lite att den tekniken finns tillgänglig för ett lägre pris om några år ändå ;)

Känner jag framöver att jag är sugen på cykeldator eller handdator med cykelfäste som någon tipsade om, så kommer jag definitivt kika in här igen. Materialkunskap tycks det inte direkt råda nån brist på här inne. Tackar!

Borde funka med en sån här för 100 spänn. Fanns innan på xxl också men hittar inte nu
https://www.wiggle.com/polar-universal-bike-mount-1/

Lätt värt tycker jag

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer