Haverikommissionen är klar med sin rapport.
Jag låg långt bak i raden på cykelbanan förbi Stockholm, så det var inte så många som såg vad som hände, men det blev plötsligt tvärstopp i drivlinan och kedjekalabalik. När jag hade fått ordning på kedjan igen, så märkte jag att det var väldigt trögdrivet. Jag kunde knappt dra runt hjulet om jag höll upp det och vevade för hand. Bakväxeln såg sned ut. Men eftersom jag var stressad av att alla stod och väntade så struntade jag i att försöka hitta någon lösning.
När jag gick ner i källaren igår för att hämta en ny bakväxel och cykeln, så märkte jag direkt att det inte bara var drivlinan som gjorde lördagsrundan slitsam. När jag lyfte hjulet och provade att frihjula så snurrade det inte. Kedjestoppet hade även dragit hjulet ur led och så att det låg mot bromsen på ena sidan.
Även efter att jag hade justerat hjulet så att inte bromsen låg emot längre, så var det ändå trögt att veva runt kedjan med bakhjulet i luften.
Kedjan som låg bredvid nedre trissan hade nött igenom ett par mm av yttre växelarmen. Om jag hade fortsatt bara några mil till så hade kedjan gått rakt igenom och lagt sig på utsidan.
Bakväxeln var ändå oskyldig till sitt lidande. När jag hade skruvat loss den syntes det tydligt att växelörat var skevt.
Allt det här förhöjde träningsvärdet på rundan, så det måste ändå ses som positivt.