Kedja för 10-delat vs 11-delat

Pastis

Aktiv medlem
Hur många mil kör ni innan kedjebyte? Är en kedja för 11-delat mycket klenare än en för 10-delat? Har till i år bytt till 11-delat på racern och undrar om jag kan fortsätta med nedanstående rotation. Väger 85-90 kg.

Tidigare har jag roterat tre kedjor och en kassett. Kör 150 mil, sedan byter jag till kedja 2 och kör 150 mil och sedan kedja 3. Tillbaka till kedja 1 och så vidare. Så här håller jag på och när jag använt samma kedja 3 gånger kasserar jag den. Tycker jag får ut många mil på mina kassetter och klingor på detta vis.

Kedja 1: 150 150 150 = 450
Kedja 2: 150 150 150 = 450
Kedja 3: 150 150 150 = 450

Naturligtvis får jag mäta de nya kedjorna under säsongen, men det vore bra att ha ett hum ifall jag kan fortsätta med ovanstående även med de klenare 11-delade...

Senast ändrad:

Cerb

Ny medlem
Spontant tycker jag att 150mil mellan växlingarna låter väldigt mycket. De gånger jag orkar växla brukar kedjorna gå ca. 50mil innan det är dags att växla kedja.

emilh

Aktiv medlem
Byte efter 50 mil på landsväg?!

Byter kedja en gång om året vilket brukar betyda ca 500 mil på en cykel.

Edit: Ja, uppenbarligen är jag inte riktigt läskunnig. Ser ingen poäng med att rotera kedjor på landvägscykel.

Senast ändrad:

IngvarW

Aktiv medlem
Är inte grejen att kedjan töjer sig eller blir sliten och då även sliter på kassetten. Om man kör för länge med samma kedja blir kassetten så sliten att en ny kedja på gammal kassett gör att nya kedjan blir sliten snabbare och man blir tvungen att byta till nyare kassett också för att inte slita ut nya kedjan direkt. Om man roterar ett antal kedjor med samma kassett så håller alla prylar längre totalt sett? Dvs man spar pengar på något märkligt vis.

Var det verkligen pedagogiskt?

Rattnalle

Aktiv medlem
Kung_Gustaf skrev:
-------------------------------------------------------
> Känns ju sisådär att köpa kedjor för 1500:-
> plus nio gold link (eller vad de heter)

Hur får du det till 1500? 3 kedjor gånger 20-35€ beroende på vad man väljer och lika många återanvändningsbara KMC Missing Link blir ju inte mer än en tusenlapp.

Pastis

Aktiv medlem
IngvarW skrev:
> Är inte grejen att kedjan töjer sig eller blir
> sliten och då även sliter på kassetten. Om man
> kör för länge med samma kedja blir kassetten
> så sliten att en ny kedja på gammal kassett gör
> att nya kedjan blir sliten snabbare och man blir
> tvungen att byta till nyare kassett också för
> att inte slita ut nya kedjan direkt. Om man
> roterar ett antal kedjor med samma kassett så
> håller alla prylar längre totalt sett? Dvs man
> spar pengar på något märkligt vis.
>
> Var det verkligen pedagogiskt?

Exakt!

Pastis

Aktiv medlem
Rattnalle skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Känns ju sisådär att köpa kedjor för
> 1500:-
> > plus nio gold link (eller vad de heter)
>
> Hur får du det till 1500? 3 kedjor gånger
> 20-35€ beroende på vad man väljer och lika
> många återanvändningsbara KMC Missing Link blir
> ju inte mer än en tusenlapp.

Precis, klart man återanvänder KMC Missing Link (10-delat) minst hela kedjans livslängd om inte längre... Jag köper kedjor för 10-delat från Tyskland under 200 kronor styck. Så tre stycken kostar mindre än 600...

Miracle

Aktiv medlem
Den ultimata livslängden och ekonomin borde man få om man håller sig till billigare kedjor och byter ofta istället för att rotera samma kedjor. Det är ju kedjans töjning som är orsaken till det mesta slitaget, om jag fattat rätt.

Frid!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer