Kedja kuggar över

waqr

Medlem
Kedja kuggar över
Bytte kedja på min Spark 940 förra veckan och efter det så har den börjat "kugga över" på några av växlarna. Det är när man trampar till ordentligt som den liksom kuggar över några gånger. Det låter som man växlar man det gör den inte utan den ligger kvar på samma kugg så den måste väl då tappa greppet om drevet på nåt sätt. Alla växlar fungerar och den växlar perfekt i övrigt.

Innan jag bytte kedjan så var den inte så här men kan det vara så att den nya kedjan tappar greppet om kuggarna och därmed kuggar över?

waqr

Medlem
Kedja kuggar över
Ska tillägga att jag bytte från SRAM GX eagle kedja till en XO1 kedja men det ska väl inte spelar nån roll?

waqr

Medlem
Kedja kuggar över
Såg nu att kassetterna inte var superdyra men ändå.....känns surt att dom inte håller längre än så här......

eiskall

Aktiv medlem
Kedja kuggar över
waqr sa:
Hmmm......har ju bara haft cykeln i typ 3 månader....
Tiden är inte så intressant i det här fallet, utan snarare kedjeslitage.

Den nya kedjan kommer att sluta rappa över när den är lika sliten som den gamla.

Du kan mäta den gamla kedjan över tio länkar med en stålskala för att se hur sliten den var. Häng i så fall upp den med en tyngd i nederkant innan du mäter.

waqr

Medlem
Kedja kuggar över
Tack för svaret! Nej, tidsaspekten är inte viktigt utan det är ju hur mycket jag använt den :) Har cyklat massor sen jag köpte den och ibland inte helt snällt så visst jag kanske skulle tänkt på kedjan tidigare. Men men...man lär sig av sina misstag. Bara att beställa en ny kassett då :)

Skogsgubben

Aktiv medlem
Kedja kuggar över
eiskall sa:
...

Du kan mäta den gamla kedjan över tio länkar med en stålskala för att se hur sliten den var. Häng i så fall upp den med en tyngd i nederkant innan du mäter.
+1
Har för mig att Sheldon Brown har riktlinjer för när det är dags att bygga kedja och när kedjan är tvärslut. Om förra kedjan inte blivit tvärslut, skulle jag nog cykla försiktigt några mil med nya kedjan för att se om det går att köra in den.
Eller bara köra med gamla kedjan tills både kassett och kedja ger upp totalt.

Egress

Aktiv medlem
Kedja kuggar över
eiskall sa:
Du bytte tyvärr kedjan för sent. Kassetten är slut.
Nu kommer jag inte ihåg på rak arm hur man mäter kedjeslitage med skjutmått, men det är fullt möjligt att göra.

Använder själv Park Tool’s ”chain checker” på jobbet. Denna, fast av äldre variant:
https://www.parktool.com/product/chain-checker-cc-2

Byter man kedja innan den är ”översliten” så kan man oftast fortsätta med samma kassett med kanske 3 eller fler kedjor. Men när man gått över gränsen så sabbar man kassetten rätt snabbt.

Håll kedjan ren från sand och grova partiklar samt smörjd med nåt bra och cykelspecifikt (alltså inte motorolja, 5-56 eller liknande - tro mig, har sett mycket sånt genom åren) så kan du få den att räcka rätt länge. :)

Senast ändrad:

waqr

Medlem
Kedja kuggar över
Inte en aning om hur många mil jag cyklat men har som sagt cyklat mycket under dessa 3 månader. Har tvättat både cykel och kedja ofta så tycker nog jag skött underhållet riktigt bra. När vi bytte kedjan så mätte vi den gamla med en sånt där verktyg och den var rejält uttöjd........

Nåja, som sagt, har lärt mig nåt och kommer i framtiden byta kedja lite oftare :)

Booten

Medlem
Kedja kuggar över
Råkade ut för samma sak häromdagen, jag ”maserade” länken där jag monterade ihop kedjan. Det löste problemet för mig. Vid montering av en (iaf Shimano) kedja med en kedjenit är lätt att dra lite för hårt vilket påverkar länkens rörlighet och den går inte runt klingorna ordentligt, märks främst vid belastning dvs inte i mekstället.

Prova det innan du byter kassett.

Fritz78

Ny medlem
Kedja kuggar över
Hade samma bekymmer på min mtb. Bytte kedja, och efter det började kedjan "släppa" vid belastning. Bytte kassett men felet bestod. Efter byte av framdrev så var bekymret borta.
När jag i efterhand jämförde nytt och gammalt framdrev så insåg jag hur slitet det var.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer