Kedjan hoppar ur bakväxeln

För några månader sen hoppade kedjan ur bakväxeln och stannade liksom utanför skyddet (se bild, det är rätt modell). Då trodde jag att det var otur och bytte kedja, gjorde den nya kedjan lite kortare. Nu har det hänt igen och jag fattar inte varför och inte heller hur jag ska få tillbaka det hela utan att bryta kedjan. Sen förstår jag egentligen inte heller hur kedjan kan slinka ut genom den där smala passagen. Det händer när jag växlar till ett mindre framdrev tror jag.

Bilagor

• Screenshot_20211012-191803_Firefox.jpg
    Screenshot_20211012-191803_Firefox.jpg
    86.1 KB · Besök: 28

Audioholic

Aktiv medlem
Kanske är trissorna slut?! Billigt att byta. Jag hade liknande, även fast kedjan stannade innanför metallen. Däremot hoppade den av trissan som blivit glapp.

izar

Aktiv medlem
En teori är att du har så mycket smuts på din nedre trissa att den har tryckt ut kedjan. Börja med att göra rent allt grundligt, det inkluderar kedjan.

Skruva ur skruven till nedersta trissan så kommer delarna på cagen isär. Sen pillar du dit allt igen som det ska vara. Brukar vara en 3mm insex.
Tack, fattade inte att sidorna på cagen kunde vridas i förhållande till varandra så att man kunde lägga kedjan rätt igen. Fiffigt. Jag pillade tillbaka allt igen, tog bort lite smuts. Om det händer igen byter jag hela bakväxeln och kedja. Fattar fortfarande inte hur kedjan kan ha hoppat ur sådär.

En teori är att du har så mycket smuts på din nedre trissa att den har tryckt ut kedjan. Börja med att göra rent allt grundligt, det inkluderar kedjan.
Ok, men kedjan måste liksom ha hoppat förbi en passage som är så smal att det inte ska gå. Men den kanske lyckas trycka ut sidorna om det är tillräckligt stor kraft, och så fjädrar de tillbaka igen när kedjan är förbi.

jonte987

Aktiv medlem
Om det ser ut som på min och om den inte är trasig så borde enda möjligheten vara att kedjan klumpar sig och bryter sig ut. Det borde i så fall smälla som fan.
Annars förstår jag inte riktigt

Salabaladala

Aktiv medlem
Tack, fattade inte att sidorna på cagen kunde vridas i förhållande till varandra så att man kunde lägga kedjan rätt igen. Fiffigt. Jag pillade tillbaka allt igen, tog bort lite smuts. Om det händer igen byter jag hela bakväxeln och kedja. Fattar fortfarande inte hur kedjan kan ha hoppat ur sådär.
Ja jättekonstigt hur det kan bli så. Är det några synliga skador på cagen nånstans?

Valhalla_

Aktiv medlem
Är det en FS hoj med alldeles för kort kedja?
Tänker att kanske du kör på största drevet bak och så jobbar fjädringen varpå kedjan sträcks för hårt, när "slaglängden" på växeln tagit slut. Eftersom vinkeln är lite åt sidan kanske det får cagen att flexa lite och kedjan ploppar ur.

Ta gärna en bild på hela hojen, när du har på största bak (och största fram om du har mer än ett drev fram).

Fast det känns osannolikt. Mer troligt är nog att den monterats sådär från början.. :unsure:

DanielS

Aktiv medlem
"pillade tillbaka allt igen", betyder det att du kunde fixa det utan verktyg? I så fall flexar det mer än det ska och man kanske kan skruva åt skruvarna (ev med loctite) för att lösa problemet.

Batavus

Aktiv medlem
Byt du hela bakväxeln, det är en slitdel. Du sparar inte mycket på att bara göra ett triss-byte. Och byt kedja samtidigt, tror jag, på bilden ser den ut att ha varit med ett tag. - Cykeln kommer att bli som ny!

"pillade tillbaka allt igen", betyder det att du kunde fixa det utan verktyg? I så fall flexar det mer än det ska och man kanske kan skruva åt skruvarna (ev med loctite) för att lösa problemet.
Nej, skruvade bort trissan, förskjöt de två halvorna av cagen (som två klockvisare) så att jag kunde peta kedjan förbi stoppet. Stoppet sitter bara fast i en halva av cagen.

Tänker att kanske du kör på största drevet bak och så jobbar fjädringen varpå kedjan sträcks för hårt, när "slaglängden" på växeln tagit slut. Eftersom vinkeln är lite åt sidan kanske det får cagen att flexa lite och kedjan ploppar ur.

Ta gärna en bild på hela hojen, när du har på största bak (och största fram om du har mer än ett drev fram).

Fast det känns osannolikt. Mer troligt är nog att den monterats sådär från början.. :unsure:
Nej, det var inte så från början. Har haft detta problem tidigare. Då bytte jag kedja och var förstås noga med att lägga den nya kedjan rätt. Man hörde väldigt tydligt när kedjan hoppade fel, det rappar ochknakar ganska bra.

Här är en bild där kedjan ligger på största dreven

Bilagor

• 20211014_202637.jpg
    20211014_202637.jpg
    762.9 KB · Besök: 92

andben

Aktiv medlem
Här är en bild där kedjan ligger på största dreven
Ser ut som rätt kedjelängd tycker jag.

Det kan vara något som kommit mellan kedjan och trissan, en liten sten eller så, och tryckt ut kedjan. Med en arm som håller trissorna i plast är det nog möjligt att kedjan kan tryckas förbi stoppet. Om inte armen blivit skadad tycker jag inte det finns anledning att byta.

Senast ändrad:
Ser ut som rätt kedjelängd tycker jag.

Det kan vara något som kommit mellan kedjan och trissan, en liten sten eller så, och tryckt ut kedjan. Med en arm som håller trissorna i plast är det nog möjligt att kedjan kan tryckas förbi stoppet. Om inte armen blivit skadad tycker jag inte det finns anledning att byta.
Såg nu att den andra trissan sitter helt lös, det kan kanske vara boven i dramat

Bilagor

• 20211016_121331.jpg
    20211016_121331.jpg
    487.2 KB · Besök: 56
Ja låter rimligt, men hade du inte monterat isär och skruvat ihop igen? Skruva åt båda skruvarna och med lite loctite på så bör det fungera i fortsättningen.
Jag hade skruvat ur den undre trissan men inte den övre. Och då kanske den övre satt helt lös så att det gick att få isär halvorna och få dit kedjan. Jag är inte helt hundra på att meka.

andben

Aktiv medlem
Jag hade skruvat ur den undre trissan men inte den övre. Och då kanske den övre satt helt lös så att det gick att få isär halvorna och få dit kedjan. Jag är inte helt hundra på att meka.
Kolla så att skölden (tätningsbrickan) är kvar på andra sidan av trissan med den lösa skruven. Om skruven var helt urgängad kan du ha tappat den.

kais01

Aktiv medlem
ser möjligen ut som nedre trissan är för stor för växeln? då brukar det funka bara ett tag, så länge trissan har skarpa hörn.

hörnen på bilden är avrundade....

med en kugg mindre nedre trissa är det bättre chans få till en mer varaktig situation.

en annan felkälla kan vara för tjocka brickor som håller trissan.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer