Kedjelängd

EW26

Ny medlem
Kedjelängd
Hej
Jag är ny på det där med att sätta på ny kedja.
Ser längden bra ut på bilden eller är den för kort?

Sedan blir det att fixa växlarna bara.

1590920404311.png

Senast ändrad:

EW26

Ny medlem
Kedjelängd
Tyvärr gick min gamla kedja sönder, så jag slängde den gamla. men kom på det när det var försent att man kanske skulle sparat den.

Så jag har inget att mäta efter.

Så hur bör jag mäta nu när jag inte har någon kedja att mäta efter.

Tycker den ser lite väl kort ut

bytte du kedja, och räknade/mätte den gamla?

Spacekitty

Aktiv medlem
Kedjelängd
Du lägger kedjan runt stora klingan fram och stora drevet bak, sen lägger du till ca tre-fyra länkar på det och där klipper du. Den sista måste vara en innerlänk eftersom du ska på med kedjelåset.

EW26

Ny medlem
Kedjelängd
Tack så mycket.

Har hört att en del säger så olika en del säger +2 länkar
Är det bättre med 3-4 länkar?
Du lägger kedjan runt stora klingan fram och stora drevet bak, sen lägger du till ca tre-fyra länkar på det och där klipper du. Den sista måste vara en innerlänk eftersom du ska på med kedjelåset.

Stumpy

Aktiv medlem
Kedjelängd
Du skall ju aldrig köra på stora-stora (eller lilla-lilla), så det kanske funkar bra med den du har, även om den är någon länk för kort.
När du mäter på stora-stora, så skall kedjan inte vara trädd igenom bakväxeln.

BFS

Aktiv medlem
Kedjelängd
Du skall ju aldrig köra på stora-stora (eller lilla-lilla), så det kanske funkar bra med den du har, även om den är någon länk för kort.
När du mäter på stora-stora, så skall kedjan inte vara trädd igenom bakväxeln.
Jag använder bara lilla-lilla och stora-stora när kedjan ska bytas (annars är det som du säger inget man ska använda). Jag skulle nog haft en länk till.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer